Varmt gående RR-hojar?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu har jag tryckt undan den där gummiduken istället för att plocka bort den. Det var för mycket jobb. Fick inte bort tankh-lvetet!!! Tack för att R1an är simpel att få bort tanken på!

Sedan tog jag även bort en plastbehållare som satt på höger sida av hojen. Undra vad den är till.. hmm. Vips borta iaf o genast lite lättare för luft att passera. Vilket var mitt mål för dagen.

Har även försökt att lufta enligt manuelen genom att öppna locket på överfyllnadskärlet och låta motorn gå varm nog att öppna upp termostaten. Den öppnade sig som den ska vid runt 80 grader. Då sjönk tempen ner till cirka 77 grader och gick sedan sakta uppåt igen. Sen enligt manualen så ska man varva några gånger för att öka farten på vattenpumpen så den suger i sig nytt vatten, om det behövs. Men det verkar som det inte är någon luft alls i systemet. Vilket är bra!

Så här ser hojen ut. Kan vara kul o se hur pass avancerade dessa åbäken har blivit på sistone.

hoger.jpg

vanster.jpg

fullvy.jpg

plast.jpg
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nä men allvarligt, det är lite underligt om andra lyckas ha kontroll på tempen men inte du, antingen har tillverkaren lyckats producera ett riktigt måndagsex åt dej eller så har de andra gjort något som du inte har gjort (och de vill kanske inte i detalj tala om hur de har lyckats heller) :)

Lite OT:
Vet från felsökning på jänkemotorer att vissa bara funkar medans andra bara kokar, bigblockkylare och junk till trots.
Det kan vara en sån skitsak som att tillverkaren av toppackning (och till jänkemotorer finns det mååånga tillverkare) har "struntat" i att stansa något av avluftningshålen så det bildas ångblåsor i kylkanalerna, alltså, det kan bli hur jäkla tokigt som helst för en till synes skitsak ("bara ett exempel Hegge" :)).

Men som Robban_C redan varit inne på så måste du först beta av de "självklara" sakerna.

Har du rätt flöde i systemet? Dvs:
Funkar verkligen termostaten som den ska?
Du ska inte behöva ha en med annan öppningstemp huvudsaken är att den öppnar rätt och att den öppnar fullt, inga strypningar när den väl bestämt sej för att öppna. Sitter den vänd åt rätt håll (jodå konstigare saker har hänt, hehe)?
Kan det finnas olika utföranden på orginaltermostaterna (till följd av att man vill ha flera underleverantörer)?

Kan det vara något fel på vattenpumpen?

Flödar kylaren som den ska?

Är någon slang klämd när kåporna monteras?

Osv

Det där med gummiduken kan jag bara spekulera i.
På min R1a är den nog väldigt viktig, dels för att det inte ska välla in uppvärmd luft i luftburken och dels för att inte steka tändspolarna som ligger direkt ovanför ventilkåpan.

Jag antar att din hoj har rör som matar friskluft direkt in i luftburken??
När du kör race så ser du till att, för det mesta, kyla tändspolarna med fartvinden till skillnad mot en gathoj som kan stå läänge på tomgång och dessutom har kylfläkten som matar ännu mera varmluft över motor och spolar.
 

Hoj_henke

No fuck no ride !
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Swedie skrev:
hmm, okej. Behöver fler som berätta exakt varför o vad som sker inuti i motorn om jag nu går ner ett snäpp i tjockleken på oljan.

om du häller i en tunnare olja kan du få tendesner till att kopplingen slirar har jag hört.. :confused:
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kort fråga, Ta bort gummiduk och "plastbehållare" för att öka luftflödet. ÄR det något man får göra på en standardhoj?
Nya hojar brukar gå löjligt varma, och gärna precis under kokpunkten. Särskilt bra är det väl inte, men inte alltför farligt heller.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Nr:18 skrev:
På den supertrimmade rakethojen har vi termostaten monterad och inga som helst problem med värme. Vid körning ligger den på 74-76 grader, vid depåbesök kan den gå upp till 85.

Nr:18 skrev:
Enda modifieringen är att vi tagit bort kylfläkten, annars helt original.

Intressant passus: Tempangivelsen, 74-76 grader stämmer exakt med beteendet hos min 98'as 750, där 76 grader motsvaras av mer inspirerad körning.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
oFFkeFF skrev:
Kort fråga, Ta bort gummiduk och "plastbehållare" för att öka luftflödet. ÄR det något man får göra på en standardhoj?

Plastbehållaren = ställe att ha verktyg i. Tror knappast det krävs att man kör runt med en behållare för verktyg.
Plastduken, är original och till för att skydda komponenter. Jag har behållt den, och kommer behålla den just för att beskydda komponenter. Dock har jag på sidan av motorn tryckt undan den så att den inte restrikterar luftflödet runt motorn.
Klagar någon över detta på besiktningen blir det kick i röfen. :fatta! :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ozzian skrev:
Kan det finnas olika utföranden på orginaltermostaterna (till följd av att man vill ha flera underleverantörer)?

Kan det vara något fel på vattenpumpen?

Flödar kylaren som den ska?

Är någon slang klämd när kåporna monteras?

Osv

Det där med gummiduken kan jag bara spekulera i.
På min R1a är den nog väldigt viktig, dels för att det inte ska välla in uppvärmd luft i luftburken och dels för att inte steka tändspolarna som ligger direkt ovanför ventilkåpan.

Jag antar att din hoj har rör som matar friskluft direkt in i luftburken??
När du kör race så ser du till att, för det mesta, kyla tändspolarna med fartvinden till skillnad mot en gathoj som kan stå läänge på tomgång och dessutom har kylfläkten som matar ännu mera varmluft över motor och spolar.

Det är knappast något fel på enheterna i sig. Den startar, den går inte varm apfort och när termostaten öppnar så sjunker tempen 5-10 grader (igår när det var cirka 20-21 grader ute). Alla slangar m.m är kollade och går tvärs över motorn och hojen som dom ska.
 

FinskaNinjan

Back to 1000cc..
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Yamaha R1 -08
Ta bort fram stänk skärmen, de gör dom ju i motogp när de är varmt speciellt i de lägre klasserna.
Vet sen inte om de verkligen hjälper, har aldrig prövat men mera lufft till kylar blir det väl.. :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Swedie skrev:
Det är knappast något fel på enheterna i sig. Den startar, den går inte varm apfort och när termostaten öppnar så sjunker tempen 5-10 grader (igår när det var cirka 20-21 grader ute). Alla slangar m.m är kollade och går tvärs över motorn och hojen som dom ska.

Mmm, jag förstår vad du menar och det är ingen idé att gå in på någon krånglig överanalysering heller :)

Men att allt beter sej normalt när du kör normalt är väl bra så men med högre effektuttag så får du högre värmeutveckling (ottomotorn är i grunden en riktig "värmeslösare", bra om man vill ha kupévärme, dåligt på en MC, hehe).

Alltså, du får en satans värmeutveckling när du ligger och krämar max, skulle då något i "kylet" brista så märks det då.

Hoppas det löser sej :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hoj_henke skrev:
om du häller i en tunnare olja kan du få tendesner till att kopplingen slirar har jag hört.. :confused:
Rimligen borde tunnare olja ge bättre hugg i kopplingen eftersom friktionen sjunker. Att den skulle börja slira pga tunnare olja betvivlar jag därför verkligen. Men det spelar ingen roll eftersom det verkar som om Johnny bestämt sig för att fortsätta med "tjock" olja.

Swedie skrev:
... när termostaten öppnar så sjunker tempen 5-10 grader ...
Här kommer ett riktigt longshot:
De flesta motorer har så bra cirkulation runt termostaten att det aldrig blir nån "värmetopp" under uppvärmingsfasen. Dock har äldre Saabar termostaten sitter rätt långt fram/upp på toppen och dålig cirkulation runt termostaten medan den är stängd. Detta gör att tempen kan "peaka" innan ett jämviktsläge har infunnit sig. Ex vis på min gamla 900 så gick tempmätaren en bra bit upp på rött ute på E20 efter vinterstart vid mitt garage. När väl termostaten öppnade så sjönk tempmätaren från rött och ner till typ 1/4 utslag inom några sekunder. Snacka om termisk chock!
Nåja, det jag ville komma till är att jag borrade ett 2 mm hål i termostaten, tack var detta lilla hål så "smygcirkulerade" den varma kylvätskan genom termostaten och peaken uteblev.
Om du på samma sätt borrar ett 1 eller 2 mm hål så slipper du din peak under uppvärmningsfasen. Jag betvivlar dock att det avhjälper det egentliga felet.
Ett så litet hål borde du få borra eftersom det faktiskt bidrar till motorns livslängd och avsikten med reglementet är väl vad jag kan förstå att hålla kostnaderna nere.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Här kommer mina tips:

1: Kör fläkten hela tiden.
2: Borra termostaten.
3: Använd Evans kylvätska (Den enda som funkar enligt omfattande tester)
4: Byt så mycket slang som möjligt mot rör (alu)
5: Ta bort eventuell färg på kylaren med färgborttagning

Var noga med att kylsystemet alltid är verkligen fullt. Fattas det lite vatten försämras cirkulationen direkt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad är Evans? Och vart får jag tag på denna produkt? Är den verkligen bättre än WaterWetter och isåfall varför?

Är det glykolersättningsmedel? För jag får inte ha något ämne baserat på glykol.

Övriga saker är mot reglementet och jag kommer inte göra dessa modifieringar.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Swedie skrev:
Vad är Evans? Och vart får jag tag på denna produkt? Är den verkligen bättre än WaterWetter och isåfall varför?

Är det glykolersättningsmedel? För jag får inte ha något ämne baserat på glykol.

Övriga saker är mot reglementet och jag kommer inte göra dessa modifieringar.

www.evanscooling.com

Vet inte vad det innehåller men det går säkert att läsa där. Har läst ett omfattande test i en dragracingtidning där dom bänkkörde motorer stenhårt med olika vätskor. Evans höll nere tempen klart bäst. Dessutom kokar den inte förrän vid 370 grader farenheit och detta helt utan tryck.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Swedie skrev:
Vad är Evans? Och vart får jag tag på denna produkt? Är den verkligen bättre än WaterWetter och isåfall varför?

Är det glykolersättningsmedel? För jag får inte ha något ämne baserat på glykol.

Övriga saker är mot reglementet och jag kommer inte göra dessa modifieringar.
Evans NPG Coolant is 100% inhibited Propylene Glycol

Testa vet ja :D
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Swedie skrev:
Vad är Evans? Och vart får jag tag på denna produkt? Är den verkligen bättre än WaterWetter och isåfall varför?

Är det glykolersättningsmedel? För jag får inte ha något ämne baserat på glykol.

Övriga saker är mot reglementet och jag kommer inte göra dessa modifieringar.

Evans NPG Coolant is inhibited 100% propylene glycol.
Ganska kört mao, för övrigt låter det väldigt intressant.

Tyvärr reagerar man som vanligt när man ser liknande saker (Humbug), ska ändå ta en titt på det :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ozzian skrev:
Evans NPG Coolant is inhibited 100% propylene glycol.
Ganska kört mao, för övrigt låter det väldigt intressant.

Tyvärr reagerar man som vanligt när man ser liknande saker (Humbug), ska ändå ta en titt på det :tummenupp

RedLine Water Wetter funkar rätt bra att sänka tempen med några grader, 3-5 grader i min racer-motor, vilket är rätt mycket. Dessutom lagligt att ha i på banan.
 

Black VFR

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Falun
Hoj
VFR 800-02, ST 1100-90
Jag tror man ska resonera lite logiskt när man söker felet.
Om cykeln är ny och andra nya cyklar inte går varma, så borde det vara något som inte är som det ska med din cykel.
Börja inte ändra för mycket grejer på den, utan försök rätta till kylsystemet först.
Troligen är det väl något som är fel från fabriken.
Det borde (tror jag) kunna vara något skräp från produktionen som sitter där det är som trängst, förslagsvis i kylaren, där kanalerna är många men smala.
Försök kolla tempen på de olika kanalerna när cykeln går, om du inte vill ta bort kylaren och kolla varje kanals flöde.
Hjälper inte det, så går du bara vidare och kollar vanliga strypningspunkter i kylsystemet.
Men det här kanske du redan kollat!

Lycka till!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top