Vilken oljeviskositet du ska ha styrs av vilken driftstemperatur motorn har.
Eftersom du tävlar på sommarhalvåret så dras du inte med extrema besvär vid kallstart, därför kan du välja den olja som stämmer bäst med drifttempen, omvänt gäller att du MÅSTE hålla oljetempen innom "ramarna".
I stort sett alla seriösa racingbilar har noggran koll på oljetempen i motor, växellåda samt slutväxel/lar, har man det på hojar? Det borde man, det kan ibland även indikera ett begynnande haveri.
Oljetillverkarna har tabeller på vilken viskositet en olja har vid en viss temperatur, av någon underlig anledning kan jag inte hitta någon tabell just nu(?) De vanliga tabellerna visar viskositet vid omgivningstemp, men det är ju bara en halv sanning.
Alltså, normalt sett ska man inte behöva bry så mycket men eftersom oljekylet på de flesta moderna jappsar är som det är så kommer det att diffa.
För att inte oljan ska hamna utanför sitt "arbetsområde" så måste man reglera oljetempen, på R1an gör man det med en vattenkyld värmeväxlare, vattnet tar man ifrån kylsystemet.
Sen får ju inte oljan bli för kall heller för då går den utanför sitt arbetsområde, några väljer därför att sätta en termostat på värmeväxlaren, R1 har det inte (och det här har på sommaren bara betydelse under uppvärmningen) .
Fartvindkylningen av oljetråget tar endel av värmeavledningen, den övriga delen värme avleds till kylvattnet, det innebär att kylvattentempen påverkas direkt av oljetempen.
Hur som helst, det är egentligen av lika hög vikt att ha koll på oljetemp som på vattentemp.
Jag har hört att endel racers kör med "rak olja" (singlegrade), dvs mostsaten till "multigrade", då måste man ha örnkoll på omgivningstemp, kylfaktor osv för att kunna välja rätt olja när man ska köra, jag är dock inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra fördelarna.
Fö, Robban_C: "Besservisser mode on" Det heter (tryck)begränsningsventil, inte reduceringsventil, inte i det här fallet iaf. "Besservisser mode off"