Varmt gående RR-hojar?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har hört iaf om ytterligare en till som har problem med sin 05 cbr att den går varmare än 100 grader under race. Jag har gjort ändringar nu som jag ska se om de hjälper. Gör de inte det så kommer jag gå djupare på ärendet genom att inspektera godset och se om flödet är som det ska.
 

Black VFR

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Falun
Hoj
VFR 800-02, ST 1100-90
Swedie skrev:
Har hört iaf om ytterligare en till som har problem med sin 05 cbr att den går varmare än 100 grader under race. Jag har gjort ändringar nu som jag ska se om de hjälper. Gör de inte det så kommer jag gå djupare på ärendet genom att inspektera godset och se om flödet är som det ska.

En liten ide!

Ta en vanlig duschflaska med vatten och spraya på kylaren medan cykeln går och är varm.
När hela kylaren är jämnt fuktig på alla kanaler, så tittar du var det torkar sist, där bör flödet vara som sämst, då ju de "bra" kanalerna bör fyllas på med nytt varmt vatten snabbare än de "sämre" kanalerna. Upprepa det hela några gånger för att vara säker på att metoden är repeterbar och visar samma sak varje gång innan du gör något mer.

Lycka till än en gång.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Swedie skrev:
Har hört iaf om ytterligare en till som har problem med sin 05 cbr att den går varmare än 100 grader under race. Jag har gjort ändringar nu som jag ska se om de hjälper. Gör de inte det så kommer jag gå djupare på ärendet genom att inspektera godset och se om flödet är som det ska.
Det skulle ju också kunna vara som så att dom går så varmt, dvs att kylsystem/motor inte är bättre. Finns det andra likadana hojar som går kallare? Vad är i så fall skillnaden?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
oFFkeFF skrev:
RedLine Water Wetter funkar rätt bra att sänka tempen med några grader, 3-5 grader i min racer-motor, vilket är rätt mycket. Dessutom lagligt att ha i på banan.

3-5 grader är mycket, iaf om man redan ligger på marginalerna.
Den "funktion" jag gillar mest med Evans (om produkten vekligen håller vad den lovar och att vatten/glykol är så dåligt som det sägs) är att den eliminerar förångning av kylvätska på sk "hottspotts", det kommer isf att ge kylning där det som bäst behövs men nu håller jag på att glida över i en sidotråd eftersom det är en otillåten produkt i mc-racing :)
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Våra R1:eek:r 04-05, går också varma... bytt till Redline nyligen och de blev liiite bättre men marginellt. Min ligger på 94-95 nu och farsgubbens 97-98..
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Ni får får väl dänga ut en fråga på något forum i typ USA (Texas) där är det som bekant varmt som faan på sommaren, frågar man dom är det svinkallt här!! Man kan fråga sig hur det fungerar där.

JB
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jas-95 skrev:
Ni får får väl dänga ut en fråga på något forum i typ USA (Texas) där är det som bekant varmt som faan på sommaren, frågar man dom är det svinkallt här!! Man kan fråga sig hur det fungerar där.

JB

Det kan (obs jag vet inte) vara så att man har olika komponenter till olika marknader, beroende på klimat, typ lite tjockare kylare osv.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ozzian skrev:
... vatten/glykol är så dåligt som det sägs ...
Vatten/glykol är inte alls dåligt, det är oslagbart som kylvätska men det är otillåtet enligt reglementet. Efter vad jag förstått så beror det på att utspilld glykol blir snorhalt.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Robban_C skrev:
Vatten/glykol är inte alls dåligt, det är oslagbart som kylvätska men det är otillåtet enligt reglementet. Efter vad jag förstått så beror det på att utspilld glykol blir snorhalt.
Helt rätt att det är otillåtet pga halka om det släpps ut. :tummenupp
Men på Redline Water Wetter så står det hur mycket olika alternativ kyler. Enbart glykol kylert sämst, vatten blandat med glykol kyler bättre, och vatten blandat med Redline kyler bäst.
Det är också min egen erfaranhet då jag nyligen bytte till redline, visserligen marginellt bättre...
:banana
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Robban_C skrev:
Vatten/glykol är inte alls dåligt, det är oslagbart som kylvätska men det är otillåtet enligt reglementet. Efter vad jag förstått så beror det på att utspilld glykol blir snorhalt.

Givetvis är det inte dåligt, annars hade det inte varit så dominerande.

Det enda som väckte en tanke var Evans produktblad som pekade på att en blandning innehållande vatten kommer/kan punktvis förångas på sk hotspots.

Och eftersom jag inte bara är "hojnisse" utan även "Turbonisse" så är det här med punktvis höja temperaturer något att jaga efter, hehe.

Jag förstår dock vad du menar.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
fezt skrev:
... Enbart glykol kylert sämst, vatten blandat med glykol kyler bättre, och vatten blandat med Redline kyler bäst. ...
Jo, det stämmer nog. Jag tänkte på en så marginell sak som korrosionsskydd. Men nu kom jag ihåg att detta är rr-forumet. :)


Swedie, du får satsa på nån helt annan kylarvätska med högre specifik värme. Typ metanol som transporterar betydligt mer värme än vatten (metanol kräver mer energi för att värmas upp). Synd bara att det kokar vid så låg temp och eventuellt går hårt åt vattenpumpen. :hihi
 

MC Doktorn

Guest
Robban_C skrev:
Det skulle ju också kunna vara som så att dom går så varmt, dvs att kylsystem/motor inte är bättre. Finns det andra likadana hojar som går kallare? Vad är i så fall skillnaden?

Ibland kan det vara enkla fel tex att det inte jordar ordentligt tveksamt om en sån ny hoj skulle gå varmt .Vet en med en ny inköpt CBR1100 där manrotade i flera veckor och till slut hittade dom felet med överlackad jord kabel.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ozzian skrev:
... punktvis förångas på sk hotspots. ...
Här kommer lite OT info om punktvis förångning:
Tillsatserna i vanlig glykol tål inte förångning i långa loppet. Vill man ha ett system som klarar punktvis förångning så kanske man ska satsa på gykol från solvärmebranschen. Där finns speciell glykolblandning som klarar partiell förångning. Men jag vet inte vad det duger till i övrigt (värmen är säkert inga problem men hur klarar denna glykol korrosionsskyddet?).
Och att byta glykol till en sort som klarar partiell förångning innebär ju bara att man tagit bort symtomen (eller egentligen följdproblemen), inte det egentliga felet.


Äh vafan, jag går o lägger mig istället. Sitta här o svamla? :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
2ono skrev:
Ibland kan det vara enkla fel tex att det inte jordar ordentligt tveksamt om en sån ny hoj skulle gå varmt .Vet en med en ny inköpt CBR1100 där manrotade i flera veckor och till slut hittade dom felet med överlackad jord kabel.
Eller att mätaren visar husnummer men jag utgår från att Swedie redan har kollat allt sånt. Och eftersom tempmätare och elfläkt verkar vara eniga om tempen så är det säkert inget sånt men....


Visst fan, sova var det ju.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Robban_C skrev:
Här kommer lite OT info om punktvis förångning:
Tillsatserna i vanlig glykol tål inte förångning i långa loppet. Vill man ha ett system som klarar punktvis förångning så kanske man ska satsa på gykol från solvärmebranschen. Där finns speciell glykolblandning som klarar partiell förångning. Men jag vet inte vad det duger till i övrigt (värmen är säkert inga problem men hur klarar denna glykol korrosionsskyddet?).
Och att byta glykol till en sort som klarar partiell förångning innebär ju bara att man tagit bort symtomen (eller egentligen följdproblemen), inte det egentliga felet.


Äh vafan, jag går o lägger mig istället. Sitta här o svamla? :)

Sovit gott Robban? :)

Allvarligt talat så har jag ingen aning om jag har några hottspots, det var den där j*kla Evans reklamen som "påstod" det, Hahahaha
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Sov kass. Varmt o eländigt. :)
Å andra sidan brukar ju jag klaga på kylan (kallt i min lya) på vintern så det är ju bara att gilla läget när det är varmt. :tummenupp

Hotspots:
Det vet man ju inte med säkerhet förrän det är för sent. Enda sättet att misstänka hotspots är ju om nivån i expansionskärlet varierar mer än normalt men vad är normalt?
När man river en puffra och ser att aluminiumet har havererat ovanför alla avgasportarna så kan man ju misstänka ett o annat men vad hjälper det?
Tror nog att man får köra och vara glad. Man får hoppas att man slipper hotspots.
Annars finns det ju luft/oljekylda hojar. :)
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Swedie!
Från en med rutin - cyklarna går (för) varmt oavsett vad du gör :(
Inte ens i år med friare flöde i pipan ligger jag (o fler, troligen alla, med mig) under 100grader ett varmt sommarrace.
Tidigare diskuterade åtgärder såsom termostatborttagning mm ger knappt något. Vad man vill är ju att åtminstone ligga under 90grader så pulvret finns kvar, men trösta dig med att det är lika för alla :4skrika

Dock påverkar en ev. förhöjd tomgång cykeln på så vis att du inte kan låta den svalna ned på tomgång efter ett pass!
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Ozzian skrev:
Sovit gott Robban? :)

Allvarligt talat så har jag ingen aning om jag har några hottspots, det var den där j*kla Evans reklamen som "påstod" det, Hahahaha

Att du har hotspots råder det inga tvivel om...om vattnet är 100 nere vid tempgivarenså lär det vara betydligt varmare runt fodren vid full-last.... =hotspots....
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Om man överhuvudtaget har hotspots så lär det knappast vara i första hand vid fodren (utom möjligen dess överkant), troligare är ju vid avgasportar eller ovanför förbränningsutrymmena.
Men jag är inte så säker på att man nödvändigtvis har hotspots. Eller rättare sagt så tror jag att man får märkbara problem om man får hotspots.

Börjar det väl koka på ett ställe (låt oss säga över ett förbränningsutrymme) så minskar kylningen markant just där. Iofs tar kokningen i sig stora mängder energi när vätska går till gas (å andra sidan så återgår den energin då gas återgår till vätska (dvs då ångan kondenserar till vatten) strax utanför hotspoten) men när kokningen väl har startat så minskar kylningen markant just där. Alltså får vi ett nästintill självförstörande förlopp, låt vara att det kanske inte sprider sig så långt i omfattning men i det aktuella området så fortlöper problemet så länge motorn går likadant.
Den dåliga kylningen av det aktuella området bör i sin tur i långa loppet ge andra problem, ex vis spikningar, sprickor, hårt slitage på ventilstyrningar/säten, möjligen också på tändstiften etc, givetvis beroende på var hotspots förekommer. En motor som inte har symtom av denna typ lider knappast av hotspots.
Sen ska man ju komma ihåg att sådana symtom uppenbarligen kan uppkomma av andra anledningar (symtomen kan ju till exempel förekomma på luftkylda puffror) samt att hotspots möjligen kan förekomma utan synliga symtom men det får vi ju knappast veta, det är och förblir spekulationer.


"100 nere vid tempgivaren"?
Tankspridd? :) Tempgivaren sitter ju på de flesta motorer (inte alla) uppåt toppen nånstans (och det tror jag att du vet. Var det sena timmen som spökade? :D :7peta) , dvs där vattnet normalt sett är som varmast. Jo, jag vet att det finns några andra varianter men de får nog anses som undantag.


Edit: Vi är rätt långt från Swedies knarr nu. :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top