Varning för ilsken bilist utanför Enköping

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Vill varna er som kör hoj utanför Enköping.

I morse tog jag en kort tur runt området där jag bor, några kilometer norr om Enköping, mot Uppsala.

Vid en anslutande väg där jag körde så stod en röd mindre bil parkerad på fel sida vägen precis vid korsningen (detta för att kunna gömma sig bakom granarna som är där troligen). Jag kom från andra hållet och såg bilen och tänkte "vilka idioter som parkerar i fel körfält, de lär ju bli påkörda om någon kommer från andra hållet och svänger höger".

När jag kör förbi, startar de och kör efter mig. Noterar att det är ett äldre par, kanske 50-60 års åldern. De kör efter mig i nästa korsning och även i nästa - vilket jag reagerade på att "nu kör de efter mig i den cirkel jag körde så de kommer komma tillbaka till samma plats där de startade... varför då?".

Vi får möte av ett par som går. Jag svänger ut för att ge plats åt dom. Kör väl typ 80 på denna 70 väg, men en väg där många bränner på i sina bilar i 100. När vi passerat de gående går jag inte ut helt i högerkanten utan jag ligger i min "fil" i mitten. De gasar då på och kör om mig och nästan snuddar vid mig och hojen, gasar satan och kör ifrån mig snabbt. Självklart vinglade jag till och blev rädd men snabbt byttes rädslan till ilska när jag inser att de förmodligen körde efter mig med flit och ville skrämma mig. Det kör en hel del motorcyklar här och detta kan mycket väl vara söndagsnöjet för några som tröttnat på att det bombas på här på småvägarna.

Självklart är det min gissning bara, och de kanske inte alls var ute efter mig men det kändes som de stod och lurpassade redan när jag såg dom stå parkerade, att sen köra efter mig i en cirkel och för att på ett kurvigt parti köra om mig och gasa satan... vet inte om pensionärer gör så ofta utan anledning...

Var försiktiga vänner. Själv ska jag nu ut igen och ser jag dom igen kommer jag konfrontera dom.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Filma spektaklet om du har en hjälmkamera. Isåfall kan du alltid leta upp dem i efterhand, visa filmen och fråga vad syftet var.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har varit med om rent för många incidenter på hoj för att reagera nämnvärt från allt till bilister som gjort vänstersväng mitt framför en till familjefäder med ett förmodat havererat självförtroende som inte tålt att man kört om deras personbil och sedan lekt hemlig polis samt ynglingar i bil som av någon anledning inbillat sig att jag var intresserad av att köra ikapp med dom på allmän landsväg !? mm.

Finns alla sorter därute och de flesta uppför sig riktigt bra där rötäggen naturligtvis skiner igenom direkt.Så länge ingen skada uppstår på egendom eller person så är det bara att hissa fingret och om man tycker situationen var klart obehaglig så kan man ju även konfrontera personen men då får man vara beredd på att det hela kan spåra ur rejält.

Vill minnas att jag vid ett tillfälle i fjor när jag hade en minivideokamera monterad på höger sida i hjälmen för att filma en rolig mc sträcka blev omkörd på fel sida av en yngre förmåga och hamnade sidan om denna yngling vid ett trafikljus inne i stan och pekade på kameran och sa ... grattis du är nu på YouTube ... :lol

Annars är det bara att glömma Rockmorsan.Var glad, för du kör ju hoj. :crash

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
I går körde jag mellan Hasslerör och Mariestad på E20, där jag hamnade bakom en bilist i en golf, föraren började peka med pekfingret mot höger tinning samtidigt som han stirrade ARGT i backspegeln, jag trodde att jag hade helljuset på ... men nej så var det inte, strax började han allt mer fernetiskt slå sig i höger tinning medan han tittar i backspegel......
Sedan började han peka finger åt mig, tvärnita gång på gång, för att sedan börja spruta med vindrute spolaren så jag skulle bli blöt.
Jag tänkte att jag kör om, jag kör ut i andra vägbanan och gasar på...... då svänger idioten ut åt vänster och försöker preja mig samtidigt som han sprutar med fönsterspolaren. och pekar långfinger åt mig
Mannen framförde sin gråa Volkswagen golf 2010 som ett mordvapen, jag ringde polisen som skulle sända ett rop till göteborg och skicka en radiobil till hans hemadress under dagen i dag, där de skulle berätta hur man framför ett fordon på vägen :tummenupp
Fast de sände ett rop till alla radiobilar längs E20 med signalament på bilen för kontroll av nykterhet mm redan när jag ringde.
TÄNK VILKA IDIOTER DET FINNS DÄR UTE !

namn raderat pga PUL.

Last edited by a moderator:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
I går körde jag mellan Hasslerör och Mariestad på E20, där jag hamnade bakom en bilist i en golf, föraren började peka med pekfingret mot höger tinning samtidigt som han stirrade ARGT i backspegeln, jag trodde att jag hade helljuset på ... men nej så var det inte, strax började han allt mer fernetiskt slå sig i höger tinning medan han tittar i backspegel......
Sedan började han peka finger åt mig, tvärnita gång på gång, för att sedan börja spruta med vindrute spolaren så jag skulle bli blöt.
Jag tänkte att jag kör om, jag kör ut i andra vägbanan och gasar på...... då svänger idioten ut åt vänster och försöker preja mig samtidigt som han sprutar med fönsterspolaren. och pekar långfinger åt mig
Mannen framförde sin gråa Volkswagen golf 2010 som ett mordvapen, jag ringde polisen som skulle sända ett rop till göteborg och skicka en radiobil till hans hemadress under dagen i dag, där de skulle berätta hur man framför ett fordon på vägen :tummenupp
Fast de sände ett rop till alla radiobilar längs E20 med signalament på bilen för kontroll av nykterhet mm redan när jag ringde.

Synd att du inte hade kamera, då hade du antagligen kunnat få honom dömd i rätten. Det du beskriver är ytterst allvarligt, frågan är om det inte kan räknas som grov vårdslöshet i trafik alternativ försök till grov misshandel.:dummer

Ta det försiktigt där ute allihopa, det kryllar av idioter och folk som glömt bort att motorcyklar finns. Kramas i trafiken.:krama

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Att ni kan hålla er från att sparka av deras backspeglar är för mig ofattbart.

Hur gör man för få bort sin Road rage?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Körde på en jävligt liten öde skogsväg och fixade backspeglarna samtidigt som jag körde, så rullade långsamt fram på 1an ute på kanten. Fick ett tut i röven och såg att det låg en bil bakom mig. Oj sorry, hands up, förlåt att jag var i vägen! Ökade farten till rolig fart (kurvig och skön liten väg) men biljäveln försöker ligga i röven på mig ändå, dock klarade han självklart inte att hänga på i sin skruttkombi. När vi kommer ut till en landsväg så kör han åt samma håll som mig. Under typ en mil ligger han bakom mig och börjar blinka med helljuset och markerar med blinkers att han ska svänga av någonstans. Jag skiter i honom eftersom han inte gör något konstigare än att blinka med helljus liksom. Men då drar han ut näven ur fönstret och börjar vifta och ha sig på ett vis som får mig att förstå att han vill att JAG ska svänga av och stanna vid kanten. Det var det han ville med blinkersen också. Ingen aning om han var nån soft lantis som bara ville snacka lite hoj typ. Eller om det var en komplett idiot som fick sin värdighet sårad av att han var tvungen att sakta in på den lilla vägen (inget skymt parti eller liknande så han kan inte ha blivit överraskad av att stöta på mig) och nu ville läxa upp mig. Hur som helst tröttnade jag och drog stumt upp till 180 och sen var han för evigt ute ur mitt liv.

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998

var nära att sparka in en gubbes dörr i fredags när jag åkte utanför falun, dubbelfiligt och kommer in på höger om en passat som börjar blinka när jag ligger bredvid, gubben tittar på mig och börjar svänga in i mitt körfält som ett jävla blockmongo medans har stirrar mig i ögonen, drog upp foten mot dörren men då fan svängde han in på sitt körfält! :mad:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Av tvenne orsaker förutom det självklara i att det förbättrar inget:

1. Hade förmodligen ramlat eller lättat ur sadeln.
2. Att tacklas med bilar är dömt att misslyckas.

Vet bara ett tillfälle det varit verksamt.

Som svar på din fråga. Jag blir så arg att hela synfältet är prickigt, kan inte prata och utstöter till en början ganska löjeväckande ljud. Kör inget vidare heller i den sinnesstämningen så jag brukar stanna, skaka, vråla eller vad som behövs. Det är lite som när en unge med bokstavskombo har ett "tantrum". Lite löjeväckande och fullständigt harmlöst för omgivningen. Man kan gå loss på vegetationen också.

En gång har jag varit på väg att leta upp vederbörande men man kommer ju ändå inte på de vassa replikerna i det läget och slåss kan jag inte.

Last edited:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
I år kommer jag köra runt med kJäTtiNg!

Jag har gått till botten med 2 sådana typer, tro mig de skiter i brallan när hojåkaren inte bara drar vidare utan följer dem tills de stannar för att ta ett snack, då kommer de ut ur den skyddande superkraften som bilen inger dem och måste stå till svars till en riktig människa. Inser de att det inte bara är att göra och inte face:a dig i verkligheten resulterar i att de gör det igen, måste de face:a dig lär de sig ofta nå typ av läxa som får dem att inte tycka de var så trygga längre.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Verkar finnas många lantisar som surar över att hojarna kommer fram. Vad hände med "bed n breakfast" kärringen på Bulten föresten? Hon uppförde sig ju lite som ni beskriver ovan. :D

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
En polare körde efter en billist som gjorde en liknande grej med prejningsförsök osv, när väl bilen stannat gick polaren fram, sliter upp dörren, ur med föraren och tar nyckeln. Nu vet ja att folk kommer säga att det är stöld osv vilket jag är medveten om att de är men kan folk inte inse att dom kan ha livet av folk på mc när dom håller på som dom gör ska dom inte framföra fordon överhuvudtaget, inte ens cykel!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Låter mest som att du låg åt helvete för nära bakom honom, jag HATAR HATAR HATAR folk som inte kan hålla avstånd.

Så min stora fråga är, om han nu köttar med spolarvätska, bromsar upprepade gånger osv påvisar sitt missnöje osv... Varför låg du ändå kvar så nära att du i hans backspegel ser exakt vad han gör med händerna?

Låter inte som att det var bilisten som var idioten i mina ögon.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Låter mest som att du låg åt helvete för nära bakom honom, jag HATAR HATAR HATAR folk som inte kan hålla avstånd.

Så min stora fråga är, om han nu köttar med spolarvätska, bromsar upprepade gånger osv påvisar sitt missnöje osv... Varför låg du ändå kvar så nära att du i hans backspegel ser exakt vad han gör med händerna?

Låter inte som att det var bilisten som var idioten i mina ögon.

Vet inte om du skojar, hoppas det.

Men att svänga ut när man ska köra om, vad är meningen?

Det här beteendet finns, jag har sett det själv. Räcker med att man fiskör så tycker de att man kör som en idiot, mest pga tidigare piloter som kanske bombat. Sporthojar har en tendens att låta som om de går fort också, trots att man kanske pinnar på i någon kilometer över begränsningen.

Så se upp folk, om ni anar något misstänksamt, håll avståndet alternativt kör om så fort ni kan.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr

Det här beteendet finns, jag har sett det själv. Räcker med att man fiskör så tycker de att man kör som en idiot, mest pga tidigare piloter som kanske bombat. Sporthojar har en tendens att låta som om de går fort också, trots att man kanske pinnar på i någon kilometer över begränsningen.

Så se upp folk, om ni anar något misstänksamt, håll avståndet alternativt kör om så fort ni kan.

Han är bara sur för att han inte har någon hoj att brassa på i sommar!!!:rofl

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Sa jag nåt om bilistens val att prejas? Givetvis är det en idiot, men det är en TILL idiot, och hojåkaren ovan var den första.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Om man ligger 3 sekunder bakom framförvarande fordon, som man bör, är det omöjligt att se i dennes backspegel vad han gör med sina fingrar. Just sayin.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC