Varning för ilsken bilist utanför Enköping

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Sa jag nåt om bilistens val att prejas? Givetvis är det en idiot, men det är en TILL idiot, och hojåkaren ovan var den första.

Nja, man kanske kommer för nära bilisten för att man vill köra om och var tvungen att avbryta tex. Väldigt lätt hänt, eller att kanske bilisten körde överdrivet långsamt, då brukar man nosa på dem lite.

Dock tycker jag att du gör fel i att kalla båda för idioter då ena är ute efter att skada den andra.

Om mc föraren är en idiot i det här fallet, så bleknar det i jämförelse mot vad bilisten är.

Jag tycker personligen att det är åt helvete fel att "rättfärdiga" bilistens beteende genom att skylla en del på mc föraren. :7peta

Om ni nu ska ha era teorier om hur nära han låg - om det nu störde bilisten så mycket så undrar jag varför man ska bromsa ännu mer, och inte låta snubben köra vidare. Om jag tycker att någon ligger ohyggligt nära så brukar jag se till att människan får köra vidare, alternativt hoppas på det... och inte uppehålla honom ytterliggare.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nja, man kanske kommer för nära bilisten för att man vill köra om och var tvungen att avbryta tex. Väldigt lätt hänt, eller att kanske bilisten körde överdrivet långsamt, då brukar man nosa på dem lite.

Dock tycker jag att du gör fel i att kalla båda för idioter då ena är ute efter att skada den andra.

Om mc föraren är en idiot i det här fallet, så bleknar det i jämförelse mot vad bilisten är.

Jag tycker personligen att det är åt helvete fel att "rättfärdiga" bilistens beteende genom att skylla en del på mc föraren. :7peta

Om ni nu ska ha era teorier om hur nära han låg - om det nu störde bilisten så mycket så undrar jag varför man ska bromsa ännu mer, och inte låta snubben köra vidare. Om jag tycker att någon ligger ohyggligt nära så brukar jag se till att människan får köra vidare, alternativt hoppas på det... och inte uppehålla honom ytterliggare.

Vem rättfärdigar bilistens beteende?

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Låter mest som att du låg åt helvete för nära bakom honom, jag HATAR HATAR HATAR folk som inte kan hålla avstånd.

Så min stora fråga är, om han nu köttar med spolarvätska, bromsar upprepade gånger osv påvisar sitt missnöje osv... Varför låg du ändå kvar så nära att du i hans backspegel ser exakt vad han gör med händerna?

Låter inte som att det var bilisten som var idioten i mina ögon.

Nu höll ju jag avståndet mer än väl, annars skulle ju idioten lyckats blöta ner mig, så Agile är man idiot när man färdas på vägen med bra avstånd, rätt hastighet osv.
Att jag körde om beror ju på att jag ine ville ligga bakom en idiot som han.
som sagt polisen förstod mer än väl i allafall.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Äldre 50-60år? :mad: akta dig hoppas dom tar dig...........

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Den här finner jag tämligen kul och visar hur inskränkta motorcyklister kan vara i förhållande till sina med- eller mottrafikanter, valet är fritt. Inget knuffande men säger en del ändå. Texten är alltså ett citat från en gammal tråd.

Här följer den citerade texten:

"Person med IQ under 10

Visst han kunde öppna bildörren så över 20 borde han ha

Kort version: Gubbe blinkade med dimljus och sprutade spolarvätska på mig när jag låg bakom. Lyckades göra mig förbannad.

Kom åkandes på en 50 väg strax utanför ett bostadsområde (skulle lämna en sak hos mina föräldrar) så svänger jag av vägen i en t-korsning och en bil hamnar före mig. Där ligger jag och kör på ganska bra avstånd till bilen framför, så börjar den vanliga visan med att dom ska visa att dom fattat att jag har mitt helljus på.

Brukar nämnligen ha helljuset på när det är dagsljus för att jag skall synas lite extra.

Han börjar blinka med sitt dimljus och efter 5 blinkningar så blinkar jag tillbaka med helljuset för att visa att jag nu vet att det är på.

Alla vet att även om man ligger på bra avstånd får man den där duschen med spolarvätska om dom nu får för sig att göra det. Jo visst får han för sig att köra en grovrengöring av framrutan.

Jag vill då inte längre ligga bakom utan kör om honom och skakar på huvudet. (han ser skit sur ut)

Åker hem till mina föräldrar och lämnar en nyckeln, då slog det mig att det kanske kunde vara bra att förklara för honom att det faktiskt är ganska smart att ha sitt helljus på när man kör motorcykel.

Åker upp i backen och ser att han står på en tvärgata. Svänger in på gatan och ropar till gubben som då klivit ur bilen.

- Hej tänkte bara berätta varför jag hade mitt helljus på
-- Jo den där skiten ska vara av om du har en bil framför!
-Jo men när man kör motorcykel kan det vara bra att ha den på för att vara extra synlig.
-- Jo då kanske jag ska ha ha det tänt på min bil då.

bla bla bla

- Varför spolade du vatten på mig då?
-- Jag får ju göra rent mina rutor när jag vill, skiter väll om du ligger där. Vet du inte att man ska hålla avstånd?
- Jo men det är väll lite grisigt att trycka på med spolarvätskan.
Sen gick han in."

Slut citat.

Den som vill kan googla fram tråden men jag vill inte hänga ut en som i övrigt verkar vara en reko typ.

Frågor?

Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Road rage funkar i filmer men inte i verkligheten.
Hade ni vetat hur många med psykiska diagnoser som rör sig i trafiken hade ni inte varit så balla.
Och i en sammanstötning på hoj ska man inte räkna med att komma som bäst tvåa och det är ingen merit alls..

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Ha altid lite småstenar i fickorna, då kan man ju altid låta sig jaga och sen tömma fickorna.....

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Den här finner jag tämligen kul och visar hur inskränkta motorcyklister kan vara i förhållande till sina med- eller mottrafikanter, valet är fritt. Inget knuffande men säger en del ändå:

"Person med IQ under 10

Visst han kunde öppna bildörren så över 20 borde han ha

Kort version: Gubbe blinkade med dimljus och sprutade spolarvätska på mig när jag låg bakom. Lyckades göra mig förbannad.

Kom åkandes på en 50 väg strax utanför ett bostadsområde (skulle lämna en sak hos mina föräldrar) så svänger jag av vägen i en t-korsning och en bil hamnar före mig. Där ligger jag och kör på ganska bra avstånd till bilen framför, så börjar den vanliga visan med att dom ska visa att dom fattat att jag har mitt helljus på.

Brukar nämnligen ha helljuset på när det är dagsljus för att jag skall synas lite extra.

Han börjar blinka med sitt dimljus och efter 5 blinkningar så blinkar jag tillbaka med helljuset för att visa att jag nu vet att det är på.

Alla vet att även om man ligger på bra avstånd får man den där duschen med spolarvätska om dom nu får för sig att göra det. Jo visst får han för sig att köra en grovrengöring av framrutan.

Jag vill då inte längre ligga bakom utan kör om honom och skakar på huvudet. (han ser skit sur ut)

Åker hem till mina föräldrar och lämnar en nyckeln, då slog det mig att det kanske kunde vara bra att förklara för honom att det faktiskt är ganska smart att ha sitt helljus på när man kör motorcykel.

Åker upp i backen och ser att han står på en tvärgata. Svänger in på gatan och ropar till gubben som då klivit ur bilen.

- Hej tänkte bara berätta varför jag hade mitt helljus på
-- Jo den där skiten ska vara av om du har en bil framför!
-Jo men när man kör motorcykel kan det vara bra att ha den på för att vara extra synlig.
-- Jo då kanske jag ska ha ha det tänt på min bil då.

bla bla bla

- Varför spolade du vatten på mig då?
-- Jag får ju göra rent mina rutor när jag vill, skiter väll om du ligger där. Vet du inte att man ska hålla avstånd?
- Jo men det är väll lite grisigt att trycka på med spolarvätskan.
Sen gick han in."

Är det så svårt att blända av när man ligger bakom en bil? är väl bara att slå på det när man kört om lr?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Finns folk till allt. Jag blev prejad (i bil) häromveckan av en annan bilist som såsade fram på en liten smal väg, och som tyckte att det var jobbigt att jag ville köra om hans fina bil och förstod inte att man lätt kan gå åt sidan för att släppa förbi (är t.o.m. skyldig att göra det, för att inte onödigt hindra annan trafik). Slutade med att min bil är förstörd i framvagnen, han smet från olycksplatsen och jag har gipsad hand i 12v. Må hin håle ta honom (eller åklagaren)!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Finns folk till allt. Jag blev prejad (i bil) häromveckan av en annan bilist som såsade fram på en liten smal väg, och som tyckte att det var jobbigt att jag ville köra om hans fina bil och förstod inte att man lätt kan gå åt sidan för att släppa förbi (är t.o.m. skyldig att göra det, för att inte onödigt hindra annan trafik). Slutade med att min bil är förstörd i framvagnen, han smet från olycksplatsen och jag har gipsad hand i 12v. Må hin håle ta honom (eller åklagaren)!

Nope, finns inget i lagen som säger att man skall flytta på sig för någon som skall göra en omkörning.
Däremot är det rekommenderat att gå ut i väggrenen eller dylikt för att underlätta men inget måste.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj

Allvarligt - har du körkort??

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Nope, finns inget i lagen som säger att man skall flytta på sig för någon som skall göra en omkörning.
Däremot är det rekommenderat att gå ut i väggrenen eller dylikt för att underlätta men inget måste.
Njae så här står det faktiskt i Trafikförordningen kap 3 §38
"När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt."

Skulle vilja påstå att TomK har mer eller mindre rätt

Last edited:

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
Honda CBR 600F4
Allvarligt - har du körkort??

Vet inte under vilka omständigheter som omkörningen gjordes men lagen om underlättande vid omkörning finns ju, men man kan ju inte heller hävda sin rätt hur som helst.

Trafikförordning (1998:1276)

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

:)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Är det så svårt att blända av när man ligger bakom en bil? är väl bara att slå på det när man kört om lr?

Jag vet inte om du noterade det men det är en citerad text som jag anser speglar ett synnerligen inskränkt synsätt hos motorcyklisten. Det är alltså inte jag som har det synsättet och jag har föga sympati för det.

Vi är helt överens. Jag skulle, om jag var bilisten i fallet också snea om någon ligger bakom och tetas på det viset. Jag hoppas det framgår att jag på intet sätt är involverad i denna historia?

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
Honda CBR 600F4
Jag vet inte om du noterade det men det är en citerad text som jag anser speglar ett synnerligen inskränkt synsätt hos motorcyklisten. Det är alltså inte jag som har det synsättet och jag har föga sympati för det.

Vi är helt överens. Jag skulle, om jag var bilisten i fallet också snea om någon ligger bakom och tetas på det viset. Jag hoppas det framgår att jag på intet sätt är involverad i denna historia?

Fick också uppfattningen av att detta var din historia, läste om det nu och ser nu vad du menar. Dock väldigt lätt att misstolka om man är lite för snabb :gnissla

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
I går körde jag mellan Hasslerör och Mariestad på E20, där jag hamnade bakom en bilist i en golf, föraren började peka med pekfingret mot höger tinning samtidigt som han stirrade ARGT i backspegeln, jag trodde att jag hade helljuset på ... men nej så var det inte, strax började han allt mer fernetiskt slå sig i höger tinning medan han tittar i backspegel......
Sedan började han peka finger åt mig, tvärnita gång på gång, för att sedan börja spruta med vindrute spolaren så jag skulle bli blöt.
Jag tänkte att jag kör om, jag kör ut i andra vägbanan och gasar på...... då svänger idioten ut åt vänster och försöker preja mig samtidigt som han sprutar med fönsterspolaren. och pekar långfinger åt mig
Mannen framförde sin gråa Volkswagen golf 2010 som ett mordvapen, jag ringde polisen som skulle sända ett rop till göteborg och skicka en radiobil till hans hemadress under dagen i dag, där de skulle berätta hur man framför ett fordon på vägen :tummenupp
Fast de sände ett rop till alla radiobilar längs E20 med signalament på bilen för kontroll av nykterhet mm redan när jag ringde.
TÄNK VILKA IDIOTER DET FINNS DÄR UTE !

Bruka ligga o snurra i älmhult men han har jag inte råkat ut för. Men kommer ha ögonen efter en sådan golf. Synd man inte viste vem det va för då kunde man allt slå en pling och förklara lite mer personligt med honom istället för att han börja gnälla hos polisen att det var du som började mm

Last edited by a moderator:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj

Håller fullständigt med om att det finns ett synnerligen inskränkt synsätt som många har här på SH = motorcyklister

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Vet inte under vilka omständigheter som omkörningen gjordes men lagen om underlättande vid omkörning finns ju, men man kan ju inte heller hävda sin rätt hur som helst.

Trafikförordning (1998:1276)

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

:)

Man kan inte ta saker för givet i trafiken. Att bränna om på en smal väg utan att veta till 100%/ser att bilen framför har uppfattat och är beredd att flytta på sig är bara dumt och idiotiskt.

Lite som att glo rakt fram när man närmar sig en korsning där högerregeln gäller eller om man är på en huvudled.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Tror dom flesta här även kör bil imellanåt så att säga att mc åkare som hänger på sh är inskränkta håller inte jag alls med om, senast igår hamnade ja bakom en äldre herre som minsann skulle ta lagen i egna händer dvs försöka hindra omkörning.
Han låg i 50 km/h på 70 väg och ja skulle köra om när han skulle visa att han minsann tyckte de var olämpligt.

Tänk steget längre man kan faktiskt ta livet av en annan person genom att försvåra en omkörning eller liknande!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Ej heller får man företa omkörning utan att omständigheterna medger det. Vad vet vi om den saken? Inte mer än att det gick på tok, vilket i sig kanske räcker.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC