VARNING: Hojtjyvsskåpbil i Stockholm, håll utkik

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Veztra skrev:
Jag tror det skulle bedömas som mer våld än vad nöden kräver tyvärr.

Våld i det fallen är kanske att avstyra han slag med ett hårt slag på hans arm, inte golva han så han inte kan slå igen.....
Jag kan ex inte sätta spännband på tummarna och mordhålla killen till pliten kommer, vill killen gå så är det inte mycket man kan göra.

Dessutom ett tillägg i sgtpepper inlägg ovan.

Det är straffbart att inte ingripa vid brott.
Ex. om du går förbi en våldtäkt och inte försöker stoppa händelsen torskar du.

Det är inte straffbart att inte ingripa vid brott.

Och du kan använda precis det våld som du anser nödvändigt för att försvara din hälsa, egendom, någon som är ur stånd att försvara sig själv från ett angrepp. Om du använder våld så finns det alltid en risk att någon anmäler dig för misshandel och att du då får försvara ditt handlande i rättegång.
Vad som avgör om det var nödvärn eller en misshandel är graden av våld i förhållande till hotet. Om 130 Kg steroider i 25 årsåldern övertygar dig om att han skall ha ihjäl dig, så kan det vara helt ok att nita honom med en träsko i skallen innan du springer. Om Agda 87 år och 33 Kg gör samma sak kan du åka in för grov misshandel för samma sak.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
hmmmmm börjar bli nojig nu måste jag erkänna *suck*
Tror min en granne vart av med sin (hmmm trro de var en 125) hoj, han hade snarliknande kedja men inte nå mer lås, var nog en vecka sen nu hmmm eller ja samma natt som denna lasbil sågs i farten. Det enda som fans kvar var en råstig"huvudnyckel" och kedjan......

Själv har jag fått mc plats i vårt garage så jag är överlycklig värt 310 i månaden ska jag erkänna.

Men jag skulle vara glad för tips på bra kedjor och hänglås eller annat sätt att hindra tjuven på (får man ha kamera övervakning hihihi ska kolla med kolegorna)

Mvh Kakan
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Lam-Kaka tack för tipset. Ska kolla den länken plus att jag ska kolla lite extra larm grejor via jobbet :) får inte vara dum när man ändå jobbar på ett larmbolag hihihi

Mmmmm jag är jätte nöjd med min hoj.
:tummenupp
 

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
sgtpepper skrev:
Knappast, du har rätt att freda dig från angrepp med våld, domstolen avgör om graden av våld var försvarbar, du kan skjuta ihjäl någon och ändå slippa straff om situationen var sådan att det bedöms försvarbart. Slår någon dig på käften och du slår tillbaka så är det ju ganska uppenbart att det var nödvärn.

För något år sedan var det en järnbutiksägare som blev hotad av en inbrottstjuv med en motorsåg, ägaren sköt ihjäl tjuven med sitt jaktvapen och blev friad i rätten då man ansåg det som nödvärn då han var hotad till livet.


Envarsgripande. Har någon slagit dig eller någon annan på käften så får du gripa denne då det är ett brott som kan ge fängelse, vill denne person då "gå" så får du hålla fast honom tills polisen kommer. Blir han då våldsam och försöker slå sig fri så får du bruka nödvärn.

Det gäller dock att aldrig bruka för mycket våld, har du väl fredat dig mot ett angrepp och kanske golvat angriparen så får du inte sparka på honom bara för att du är förbannad, men visst får man bruka våld.

Bra sgtpepper nu slipper jag skriva he he
 

RAVESMURF

Var är min bensindunk?
Gick med
27 Sep 2003
Ort
hemma
Hoj
En norsk DBS med reflexer och dynamo
företaget jag jobbar på har blivit bestulna på en skåpbil, ni får gärna hålla utkik efter den för det är en skåpbil av typ citroen jumper- vit med ramp till bakskåpet....larma polisen!!!!


reg.nr. CHA 198 (om jag inte minns fel )
 

Veztra

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
RGV 250
supernaut skrev:
Det är inte straffbart att inte ingripa vid brott.

Och du kan använda precis det våld som du anser nödvändigt för att försvara din hälsa, egendom, någon som är ur stånd att försvara sig själv från ett angrepp. Om du använder våld så finns det alltid en risk att någon anmäler dig för misshandel och att du då får försvara ditt handlande i rättegång.
Vad som avgör om det var nödvärn eller en misshandel är graden av våld i förhållande till hotet. Om 130 Kg steroider i 25 årsåldern övertygar dig om att han skall ha ihjäl dig, så kan det vara helt ok att nita honom med en träsko i skallen innan du springer. Om Agda 87 år och 33 Kg gör samma sak kan du åka in för grov misshandel för samma sak.


Enligt jourhavande befäl som jag möte i entren för någon minut sen kan det leda till fängelse om jag inte ingriper vid brott, med andra ord kan någon göra ett envarsingripande på mig :)

Och i nästa stycke är ju det jag ville få fram utan att lägga 5 min :)
 

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
Texas skrev:
Envarsgripande. Har någon slagit dig eller någon annan på käften så får du gripa denne då det är ett brott som kan ge fängelse, vill denne person då "gå" så får du hålla fast honom tills polisen kommer. Blir han då våldsam och försöker slå sig fri så får du bruka nödvärn.



Undrar bara vart gränsen går för mellan skadegörelse och åverkan?
Skadegörelse är ju ett brott som kan ge fängelse medans åverkan inte är det!
??

1: Ja

2: Svårt att bedömma de där, men griper du vederbörande så är de ju för skadegörelse för det är ju fängelse på. Men säger du till polisen att du gripit vedebörand för åverkan så kan vederbörande gripa dej för frihetsberövande så passa er för vad ni säger.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Gummi skrev:
Hade det här låset

Är det där Abus värstingkedja? Trodde de var svårkapade..
Låg låset kvar på platsen? När jag köpte mitt fick jag med en garanti som pröjsade självrisken eller nått sånt om man visade upp sitt sabbade lås.
 

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Svensk lagstiftning är väl ok. Däremot hur den tillämpas i våra domstolar är en helt annan sak!

Hävdar fortfarande att med gällande svensk rättspraxis så är det i princip praktiskt taget omöjligt att (framgångsrikt) freda sig själv eller sin egendom. Skulle du lyckas att freda dig = Så blir du åtalad för övervåld...

/
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top