VARNING: Hojtjyvsskåpbil i Stockholm, håll utkik

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
sgtpepper skrev:
Här är ett utdrag ur polarens mail angående händelsen:

... Håller precis på att somna då jag hör en lastbil utanför fönstret (jag sover med öppet fönster). Tänker inte så mycket på det förrän jag hör att stödet på klx:en dunsar upp. Går upp ur sängen och kikar ut och ser två killar hålla på att lyfta upp den på baklyften på lastbilen.

Jag öppnar fönstret och frågar vad dom håller på med...
Stängde han fönstret för att öppna det igen? :va
 

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
zx6r -99
ktmjacke skrev:
Man tar reda på vart dom bor,sen väntar man tills dom åkt hemifrån.Då går man in ett gäng o tar precis allt dom äger o har,t.o.m dasspappret o köksskåpen.


:rofl :rofl :rofl :hoppskrat

Kom och tänka på en speciell och underlig person när jag läste detta...... :hihi :hihi

Hrmpf...*harkel*.... :rodnar

så...nu e jag klar .... Nu kan ni fortsätta.....


:)
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
jP skrev:
Jorå så att... Polisen bemödade sig inte ens att kolla upp den skåpbilen o regnummer jag hade noterat när en av mina hojar vart stulen. Utredningen lades istället ned "i brist på bevis" på en gång.

Men dom gör ju så gott dom kan!
Sverige har ju trots allt den dyraste polisstyrkan i världen så vi kan ju inte begöra hur mycket som helst, eller hur :va
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
sEiKo skrev:
1. Motorolja är inte brandfarlig.
2. Man får ha brandfarliga saker i ett garage upp till en viss gräns.(vanligtvis blir det en full tank bensin i bilen och nåt mer, kommer inte ihåg exakt)
3. Den stod ju utanför garaget.

4. Tror inte en vaktmästare kommer och tar 8 liter olja av dig utan att fråga, han kan ju inte veta om den är nyinköpt eller gammal......
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
PollySmurf skrev:
Men dom gör ju så gott dom kan!
Sverige har ju trots allt den dyraste polisstyrkan i världen så vi kan ju inte begöra hur mycket som helst, eller hur :va

Och vart skulle det leda med en förundersökning utan bindande bevis mot specifika personer?
Även om du visste vilka det var kan du inte göra någonting förän brottet har begåtts, ja om inte anstiftan till brott kan styrkas då. Jag har då aldrig hört om någon som dömts för anstiftan till stöld av mc :rolleyes:
Poliserna har saker att göra, bättre ärligt talat att dom lägger ner tid på saker som KAN lösas oavsett om det är snatteri av tugummi eller mord. Jag förutsätter däremot att dom spanar efter skåpbilen/pickupen (?) och tar en extra titt vad den håller på med om dom ser den.

t.ex i Stockholm så har poliser som utreder brott (det är inte dom i radiobilearna :7peta ) upp till kanske 200 ärenden (själva...) som KAN lösas och ligger och väntar på att få tas itu med.


Menmen, självklart skulle det vara jätteskönt om dom satte span på lastbilen, förhörde dom som kör den och sen sätter span på dom för att göra tillslag vid stöld/inbrott även om dom får ett jättelågt straff. Men nu är inte världen så, synd men sant.
 

Wuushu

Tejpa rullen i botten!
Gick med
12 May 2003
Ort
Sweden, Stockholm
Hoj
R1 03 Röd STULEN
Hallå!

Otroligt!

Det din kompis berättar, var precis nere idag och hörde mig omkring ang. om min hojstöld. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=55136

Nu visar det sig att en som jobbar i garaget bredvid såg en vit VW van (DYD708) följa efter mig ner för gatan när jag kommer för att köra ner i garaget.

När jag öppnar dörren och rulla ner med hojjen, hoppar en äldre (35 ca) svensk man ut ur bilen och ner efter mig i garaget. 2 yngre män (i min ålder sa han) ca 20-25, körde bilen sakta runt kvarteret.. Efter 15 minuter var min hoj borta. (stod låst nere i garaget).

Han tog reg-nummret på bilen.

En Alejandro ****** (52 år) bor i eskilstuna.

Samband??
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Om de vet att de har ögonen på sig så kanske några tjyvjävlar tar det lugnt ett tag. Räcker med ett samtal.

vågen skrev:
Och vart skulle det leda med en förundersökning utan bindande bevis mot specifika personer?QUOTE]
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Blir mörkrädd av era historier :brinnerup
Helt rubbat, ska man behöva hålla utkik nuförtiden så ingen följer efter när det är dags att parkera bågen för att folk inte kan skilja på mitt o ditt.

Larm som ringer upp mobilen blir det definitivt på nästa båge iaf.

Kan man inte gå ihop några st för att försöka sätta dit dessa svin?

Har för mig jag läste ngt om polisen som parkerat en V-Rod i sthlms trakten för ngt årsen i syfte att sätta dit några skurkar. Sen så hade dem väl span på hojen konstant.
Kommer inte ihåg om fallet las ner i rätten mot banditerna :va ??
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
KickAss_Prod´s skrev:
Har för mig jag läste ngt om polisen som parkerat en V-Rod i sthlms trakten för ngt årsen i syfte att sätta dit några skurkar. Sen så hade dem väl span på hojen konstant.
Kommer inte ihåg om fallet las ner i rätten mot banditerna :va ??

Har för mig att det var vid Mariatorget, om jag minns rätt så lades fallet ner pga av sk brottsprovokation.
 

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
Kickass...

Det sura tror jag är att det inte är tillåtet för polisen att göra så. Alltså, sätta ut ett lockbete och sedan hårdbevaka det. Det kallas brottsprovokation.

Om det är bra eller dåligt att vi har den lagen låter jag vara osagt här.

Men privatpersoner kan ju ställa ut en fin hoj och sedan ligga i bakhåll... Och sedan göra envarsgripande.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alla som vill göra så mycket åt det här problemet, varför åker ni inte hem till ägarna av de bilar som registreringsnumren nämnts på?
Det är en jädra massa människor som ska göra det ena och det andra, och man borde hit och borde dit.
 

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
Markus skrev:
Alla som vill göra så mycket åt det här problemet, varför åker ni inte hem till ägarna av de bilar som registreringsnumren nämnts på?
Det är en jädra massa människor som ska göra det ena och det andra, och man borde hit och borde dit.

Tyvärr är det så att många av de som stjäler hojjar är inte så dumma som man önskar. De åker runt med falskreggade fordon. Man skall ha en jättetur för att få ngn med "äkta" nummer.

Sedan tror jag de flesta skriver vad de "önskar" att de skulle göra. Tycker det är ett shysst sätt att få ut lite aggresioner. Sedan har ju de flesta inbyggda spärrar som hindrar att de lever ut sina fantasier helt och hållet och därmed är lika "dåliga" människor som hojtjuven...

Men en bruten arm eller ett par blåmärken är ju inte mer än rätt åt dem ! :mad:
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Esquina skrev:
Borde vara som i USA, kommer dom in på din tomt är det bara knäppa dom genom fönstret. :tummenupp

Det får man göra i sverige också... fast... vänta... det gäller nog bara rådjur och Runar S... :D
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Qvint skrev:
Kickass...

Det sura tror jag är att det inte är tillåtet för polisen att göra så. Alltså, sätta ut ett lockbete och sedan hårdbevaka det. Det kallas brottsprovokation.

Om det är bra eller dåligt att vi har den lagen låter jag vara osagt här.

Men privatpersoner kan ju ställa ut en fin hoj och sedan ligga i bakhåll... Och sedan göra envarsgripande.


Om man nu kommer på att ngn stjäl ens hoj så får man väl i princip inte röra fanstyget... Hur lätt kan d va o ta d lungt i ett sånt läge?
Fängelse DiRekcTt!! :3freak

Nä, sitt du kvar o se på när ngn bär iväg på din hoj, surt inväntades på att statsmakten försvarare ska dyka upp.

F*n är vi på väg egentligen...
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Skulle inte förvåna mig om de hänger på den här sajten och läser inläggen...

Jag är inte paranoid! Det är de som förföljer mig som påstår det.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
KickAss_Prod´s skrev:
Om man nu kommer på att ngn stjäl ens hoj så får man väl i princip inte röra fanstyget... Hur lätt kan d va o ta d lungt i ett sånt läge?
Fängelse DiRekcTt!! :3freak
Klart som fan att man får, du får gripa personen och överlämna denne till polis. Det kallas envarsgripande och är helt lagligt.

För att utföra envarsgripande får du använda nödvärn, dvs rimligt med våld. Däremot får man inte trycka upp en bajonet i njuren på en eventuell hojtjyv.

Läs lagboken (rättegångsbalken och brottsbalken) istället för att komma med tomma "vart f*n är vi på väg"-uttalanden. Problemet är inte att man inte FÅR göra något, problemet är att allt för få GÖR något.

Ser du en hojtjyv som är i färd med att sno en hoj så får du använda försvarligt med våld för att gripa denna person, därefter skall banditen överlämnas till polisen.

I somras grep en polsk privatstyrka tre utpressare i enlighet med envarsrätten, de fick ju till och med beröm av åklagaren.
 

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
du, det där med envarsgripande är svårt.

Ponera att man går fram till en person som "meckar" med din hoj och säger:
-STOP, härmed är du gripen. chansen att han gärna nitar dig för att slippa polis och ev. åtal är väl fiftyfifty. Har du tur springer han, annars blire förmodligen bråk. Ett smäll på käften å du får fängelse å tjuven går med största sannolikhet fri.

-vad säger ni?
personligen skall jag inhandla ett nytt basebollträ



///edit: detta gäller bara tunnisar som jag. kan ej slåss, självförsvar lr andra tekniker för att ta ner folk////
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top