VARNING: Hojtjyvsskåpbil i Stockholm, håll utkik

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
Raggarn skrev:
du, det där med envarsgripande är svårt.

Ponera att man går fram till en person som "meckar" med din hoj och säger:
-STOP, härmed är du gripen. chansen att han gärna nitar dig för att slippa polis och ev. åtal är väl fiftyfifty. Har du tur springer han, annars blire förmodligen bråk. Ett smäll på käften å du får fängelse å tjuven går med största sannolikhet fri.
-vad säger ni?
personligen skall jag inhandla ett nytt basebollträ



///edit: detta gäller bara tunnisar som jag. kan ej slåss, självförsvar lr andra tekniker för att ta ner folk////
Jo vist kommer han spring eller försöka klippa till dej å de e ju upp till dej att bedömma om du kommer klara den sitvationen. Men klipper han till dej, då får du klippa till honom dvs använda de våld som nöden kräver men inge mer.
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
Hagelsprakare och grovsalt borde göra susen, Lär dom sig nog en läxa..

Borde vara som med hundar. Dom vet att gör dom fel så är det obehagligt, och dom ger fan i grejerna.
Undrar om det funkar på tjuvpack också :va
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Raggarn skrev:
du, det där med envarsgripande är svårt.

Ponera att man går fram till en person som "meckar" med din hoj och säger:
-STOP, härmed är du gripen. chansen att han gärna nitar dig för att slippa polis och ev. åtal är väl fiftyfifty. Har du tur springer han, annars blire förmodligen bråk. Ett smäll på käften å du får fängelse å tjuven går med största sannolikhet fri.

-vad säger ni?
personligen skall jag inhandla ett nytt basebollträ



///edit: detta gäller bara tunnisar som jag. kan ej slåss, självförsvar lr andra tekniker för att ta ner folk////

Citat :
Med ett sjysst järnrör kan man slå världen med häpnad
Slut citat

// Sockerconny
:tummenupp
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Gruppköp på larm med uppringning samt gps sökning kanske??
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
hehe..montera GPS sändare i hojen hade juh inte vart fel. Skulle vilja se minen när ett tjog inte så pratglada SH:are rusar in i lokalen där dem står med "sina" stöldgods.
 

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
R6 med lila kåpor
Får man inte slå före han slår?
Jag hade för mig att om du anser att sittuationen är sån att slår inte jag nu så slår han mig så får man nita honom tills man anser sig vara utom fara.
Någon typ av utökat nödvärn alltså.
Hmm, förstods det där?

Fast jag kan vara helt ute och cyckla
 

Veztra

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
RGV 250
Sadam skrev:
Jo vist kommer han spring eller försöka klippa till dej å de e ju upp till dej att bedömma om du kommer klara den sitvationen. Men klipper han till dej, då får du klippa till honom dvs använda de våld som nöden kräver men inge mer.


Jag tror det skulle bedömas som mer våld än vad nöden kräver tyvärr.

Våld i det fallen är kanske att avstyra han slag med ett hårt slag på hans arm, inte golva han så han inte kan slå igen.....
Jag kan ex inte sätta spännband på tummarna och mordhålla killen till pliten kommer, vill killen gå så är det inte mycket man kan göra.

Jag skulle följa efter killen, nån gång måste han ju hem! Vad jag gör sen är en annan sak :)

Dessutom ett tillägg i sgtpepper inlägg ovan.

Det är straffbart att inte ingripa vid brott.
Ex. om du går förbi en våldtäkt och inte försöker stoppa händelsen torskar du.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Veztra skrev:
Jag tror det skulle bedömas som mer våld än vad nöden kräver tyvärr.
Knappast, du har rätt att freda dig från angrepp med våld, domstolen avgör om graden av våld var försvarbar, du kan skjuta ihjäl någon och ändå slippa straff om situationen var sådan att det bedöms försvarbart. Slår någon dig på käften och du slår tillbaka så är det ju ganska uppenbart att det var nödvärn.

För något år sedan var det en järnbutiksägare som blev hotad av en inbrottstjuv med en motorsåg, ägaren sköt ihjäl tjuven med sitt jaktvapen och blev friad i rätten då man ansåg det som nödvärn då han var hotad till livet.

Jag kan ex inte sätta spännband på tummarna och mordhålla killen till pliten kommer, vill killen gå så är det inte mycket man kan göra.
Envarsgripande. Har någon slagit dig eller någon annan på käften så får du gripa denne då det är ett brott som kan ge fängelse, vill denne person då "gå" så får du hålla fast honom tills polisen kommer. Blir han då våldsam och försöker slå sig fri så får du bruka nödvärn.

Det gäller dock att aldrig bruka för mycket våld, har du väl fredat dig mot ett angrepp och kanske golvat angriparen så får du inte sparka på honom bara för att du är förbannad, men visst får man bruka våld.
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
4-stroke skrev:
Så, hur gick det med detta då, ringdes polisen? blev det kompanistryk eller nåt?
--
Stefan
Registreringsnumret är rapporterat till polisen som lagt in det i sitt busbilsregister över bilar som är intressanta att kolla nogrannare på. Mer än så har inte hänt.
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
sgtpepper skrev:
Knappast, du har rätt att freda dig från angrepp med våld, domstolen avgör om graden av våld var försvarbar, du kan skjuta ihjäl någon och ändå slippa straff om situationen var sådan att det bedöms försvarbart. Slår någon dig på käften och du slår tillbaka så är det ju ganska uppenbart att det var nödvärn.

För något år sedan var det en järnbutiksägare som blev hotad av en inbrottstjuv med en motorsåg, ägaren sköt ihjäl tjuven med sitt jaktvapen och blev friad i rätten då man ansåg det som nödvärn då han var hotad till livet.


Envarsgripande. Har någon slagit dig eller någon annan på käften så får du gripa denne då det är ett brott som kan ge fängelse, vill denne person då "gå" så får du hålla fast honom tills polisen kommer. Blir han då våldsam och försöker slå sig fri så får du bruka nödvärn.

Det gäller dock att aldrig bruka för mycket våld, har du väl fredat dig mot ett angrepp och kanske golvat angriparen så får du inte sparka på honom bara för att du är förbannad, men visst får man bruka våld.
Du verkar ha koll. Vad räknas som nödvärnsexcess?
 

4-stroke

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Mitt I Sverige
Hoj
525EXC -03 | FXSTC -89
Detta borde väl räcka som anledning för bylingen att åka och kontrollera läget hos ägaren av pickupen kan man tycka..
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Bengan skrev:
Du verkar ha koll. Vad räknas som nödvärnsexcess?
Nödvärnsexcess är att du använt för mycket våld vid en nödvärnssituation, men att rätten finner omständigheterna sådana att du "svårligen kunde besinna dig", då kan rätten enligt paragraf 6, 24 kapitlet i brottsbalken fria dig från ansvar trots övervåld.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Bikerbitch skrev:
Bunta ihop dom med spännband och sänka ner i Östersjön, typ.

Nå, int' ska vi dräpa dem. Jag kan komma förbi med dragbilen åsså lägger vi dem under boggien och sänker lite i taget tills de lovar att leva ett anständigt, hederligt liv. Blir inte ens några märken. Däck är mjuka...

(Har faktiskt hänt. :) Några hårda finnar tog hand om ett par östeuropeiska reservhjultjuvar på detta vis, allt medan de fortsatte sitta och kröka på en rastplats nånstans nere i Tyskland, var det nu var. Också ett sätt att tillbringa natten. :hihi )
 
Last edited:

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Norrland
Hoj
Nightrod-08
Envarsgripande. Har någon slagit dig eller någon annan på käften så får du gripa denne då det är ett brott som kan ge fängelse, vill denne person då "gå" så får du hålla fast honom tills polisen kommer. Blir han då våldsam och försöker slå sig fri så får du bruka nödvärn.



Undrar bara vart gränsen går för mellan skadegörelse och åverkan?
Skadegörelse är ju ett brott som kan ge fängelse medans åverkan inte är det!
??
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
FAN då var det de JÄVLARNA som snodde min hoj natten mellan lör-sön!!!

Blev av med min Ktm duke då (andra hojen som blir stulen för mig)!!

En granne på gården blev av med sin samtidigt!

Vi hade båda låst fast hojarna med kedja, plus skivbromslås. De hade knipsat klass3-låsen till kedjorna.. jag misstänkte att de hade forslat bort dem med lastbil eller liknande!

Bor i Enskede Gård för övrigt...

Om någon ser en orange duke med regnr SXE 415 får ni gärna kontakta mig!

/Gummi
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Gummi skrev:
FAN då var det de JÄVLARNA som snodde min hoj natten mellan lör-sön!!!

Blev av med min Ktm duke då (andra hojen som blir stulen för mig)!!

En granne på gården blev av med sin samtidigt!

Vi hade båda låst fast hojarna med kedja, plus skivbromslås. De hade knipsat klass3-låsen till kedjorna.. jag misstänkte att de hade forslat bort dem med lastbil eller liknande!

Bor i Enskede Gård för övrigt...

Om någon ser en orange duke med regnr SXE 415 får ni gärna kontakta mig!

/Gummi
Vad hade du för lås?
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Hade det här låset

tillbehor-las-abus-victorykedjakomplett.gif



GixxerJensa skrev:
Vad hade du för lås?
 

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
R6 med lila kåpor
Texas skrev:
Envarsgripande. Har någon slagit dig eller någon annan på käften så får du gripa denne då det är ett brott som kan ge fängelse, vill denne person då "gå" så får du hålla fast honom tills polisen kommer. Blir han då våldsam och försöker slå sig fri så får du bruka nödvärn.



Undrar bara vart gränsen går för mellan skadegörelse och åverkan?
Skadegörelse är ju ett brott som kan ge fängelse medans åverkan inte är det!
??
Hittade följande på rättsnätet.

Brottsbalken
12 kap. Om skadegörelsebrott
1 § Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans
rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år.
Lag (2003:857).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga
omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan dömas till
böter.

Frågan är bara vad rättspraxis säger om vad som är obetydligt. Men är
skadan inte är obetydlig för dig så bör du ha rätt att göra ett envarsgripande
eftersom obetydlig har olika innebörd för olika personer.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top