vart 4.e skadad på sport-mc!!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tråkig läsning.

Tyvärr är väl mycket av det som står där väl förknippat med de senaste dagarnas mest frekventa trådar.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Å nej, statistik. Hur ska vi tolken statistiken idag?

"Var femte mc-förare som dödas i trafiken kör en så kallad sport-mc"

dvs 4 av 5 kör kromslädar eller offroad?

IronMike

Guest
Kan detta stämma:

"Enligt Försäkringsförbundets statistik dödades 49 personer i MC-olyckor år 2004, en kraftig ökning från 32 personer året innan. Av dem är det en förhållandevis mycket stor andel, 10 av de 49, som körde sport-mc. Av de cirka 2 000 personskador i samband med mc-olyckor som anmäldes till försäkringsbolagen i fjol gällde nästan 500 sport-mc-åkare. Av cirka 220 000 motorcyklar är knappt 12 000 sport-mc."

Alltså rent statistiskt sett under förra året: 12000 r hojjar, 10 personer av dessa omkom, dvs 1/1200 hojjar, alltså 0,12% av dom med r-hoj omkom?

Eller räknar jag helt fel :(

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Känns inte så intressant då den e över ett halvår gammal plus att 2005 var ett mycket "bra" år i trafiken jämfört med 2004

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
CRF250R
Det är ju lätt att få statistiken åt sitt håll...
Hur många mil körs det på olika typer av motorcyklar?
Man kan nog inte sticka under stol med att farten dödar och det finns ju kapacitet att köra fort med skrevraketer...

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag undrar om och i sådana fall hur länge det dröjer innan det blir en lagändring, som tvingar dem med nytaget körkort att vänta i fem år innan de får köra sporthoj?

Varför hänvisar dom enbart till 2004 års olycksstatestik, utan att nämna något om 2005 som ser betydligt ljusare ut?

SteveO

sh wannabe! ;)
Gick med
3 Nov 2005
Hoj
Kawa Z750 ltd Till salu....:)
trappa upp...

tja vad säger man.... jag har en skithoj som jag pinar på . hade jag haft sport hoj hade jag gjort lika dant...tyvärr... nytaget mc kort i inga direkta körvanor för mc o sporthojarna har ju fruktansvärda krafter så jag tycker nog en trappa för att tillslut få köra dom värsta hojjarna låter bra.
men tyvärr så är det ju vanligt att 20 åringar reggar mc på sin farsa....
Så problemet lär nog kvarstå även fast man kör efter denna ide.
Jag kör skithoj pga pengabrist o att jag vill leva ;)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ripper skrev:
Det är ju lätt att få statistiken åt sitt håll...
Hur många mil körs det på olika typer av motorcyklar?
Man kan nog inte sticka under stol med att farten dödar och det finns ju kapacitet att köra fort med skrevraketer...
Med statistik behandlad på rätt sätt kan man bevisa vad som helst... :rolleyes:

Men kul att du tog upp antal mil. Skulle tro att dödligheten per mil är ganska hög på sporthojar/skrevraketer/klass7-hojar.... Touringjärn, större krombågar och äventyrshojar körs ju ofta mer än tusen mil per säsong.
Har för mig att snittet för de så kallade "sporthojarna" för nåt år sen låg under 500 mil :3freak

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Jocke K skrev:
Jag undrar om och i sådana fall hur länge det dröjer innan det blir en lagändring, som tvingar dem med nytaget körkort att vänta i fem år innan de får köra sporthoj?
Tja, har vi otur mindre än ett år. Knappast mer än 5 i vilket fall :huvet

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Jåke skrev:
Med statistik behandlad på rätt sätt kan man bevisa vad som helst... :rolleyes:

Men kul att du tog upp antal mil. Skulle tro att dödligheten per mil är ganska hög på sporthojar/skrevraketer/klass7-hojar.... Touringjärn, större krombågar och äventyrshojar körs ju ofta mer än tusen mil per säsong.
Har för mig att snittet för de så kallade "sporthojarna" för nåt år sen låg under 500 mil :3freak

Enligt svensk bilprovning så kör den genomsnittliga svenska motorcyklisten ca 550 mil/år. Min så kallade sporthoj rullar 1500 mil/år.

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
CRF250R
Jåke skrev:
Med hjälp statistik behandlad på rätt sätt kan man bevisa vad som helst... :rolleyes:

Myndighetrna håller på med mycket dumt, men ibland har dom ett visst mått av belägg för vad dom säger. Hetsjakt eller inte så känner sig nog kategorin SH-förare alltid lite träffade...
Dödligheten för kategorin är hög men jag tror att det kan vara lika farligt att promenera i stan... Hur många andra oskyddade trafikanter skadas o dödas varje år?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
2fast4hjo skrev:
Precis..det totala antalet döda (inkl motorcyklar) i trafiken har minskat men det pratas det inget om.

En sak att det har "råkat" bli förre dödade 2005 (det är ju mindre intressant), men en annan sak att hävda att det är en fallande/ökande trend genom åren.

Så som jag hitills förstått statistiken (från flera olika källor de sista åren) så pekar det mot att den genomgående trenden endå är fallande. Dvs det blir fler och fler som kör sporthoj, men färre och färre som dör.

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Jag tror jag också ska prova mig på lite statistik, som mall blir det lösryckta data som tagits ur dess sammanhang precis som i länken ovan.

Alltså är 4 utav 5 andra sorters hojar,

Kontenta: Det farligare att köra någon annan hoj en sporthoj!!

:rolleyes: :gnissla :rolleyes:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Jocke K skrev:
Varför hänvisar dom enbart till 2004 års olycksstatestik, utan att nämna något om 2005 som ser betydligt ljusare ut?
Ja, det kan man undra :rolleyes:

Eller åxå är det för att den inte är sammanställd än. Det brukar man ju påstå ganska långt fram på året.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
stephenj skrev:
Jag tror jag också ska prova mig på lite statistik, som mall blir det lösryckta data som tagits ur dess sammanhang precis som i länken ovan.

Precis som jag sa i inlägg #3. :) Frågan är hur (och med avseende på vad) man ska tolka statistik. Jag tror säkert att man väldigt ofta kan bevisa en sak, och sedan motbevisa samma sak om man vinklar om samma statistik.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
stephenj skrev:

Visst är det så. Men var dras gränsen för en "sport-mc" :va

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha