Här kommer lite statistik från försäkringsförbundet angående sporthojar för den som är intresserad...
http://www.str.se/visa.asp?id=9qmc1augxwb03ckuu3
http://www.str.se/visa.asp?id=9qmc1augxwb03ckuu3
Med statistik behandlad på rätt sätt kan man bevisa vad som helst...Ripper skrev:Det är ju lätt att få statistiken åt sitt håll...
Hur många mil körs det på olika typer av motorcyklar?
Man kan nog inte sticka under stol med att farten dödar och det finns ju kapacitet att köra fort med skrevraketer...
Tja, har vi otur mindre än ett år. Knappast mer än 5 i vilket fallJocke K skrev:Jag undrar om och i sådana fall hur länge det dröjer innan det blir en lagändring, som tvingar dem med nytaget körkort att vänta i fem år innan de får köra sporthoj?
Webspy skrev:Känns inte så intressant då den e över ett halvår gammal plus att 2005 var ett mycket "bra" år i trafiken jämfört med 2004
Jåke skrev:Med statistik behandlad på rätt sätt kan man bevisa vad som helst...
Men kul att du tog upp antal mil. Skulle tro att dödligheten per mil är ganska hög på sporthojar/skrevraketer/klass7-hojar.... Touringjärn, större krombågar och äventyrshojar körs ju ofta mer än tusen mil per säsong.
Har för mig att snittet för de så kallade "sporthojarna" för nåt år sen låg under 500 mil
Jåke skrev:Med hjälp statistik behandlad på rätt sätt kan man bevisa vad som helst...
Men kul att du tog upp antal mil. Skulle tro att dödligheten per mil är ganska hög på sporthojar/skrevraketer/klass7-hojar.... Touringjärn, större krombågar och äventyrshojar körs ju ofta mer än tusen mil per säsong.
Har för mig att snittet för de så kallade "sporthojarna" för nåt år sen låg under 500 mil
2fast4hjo skrev:Precis..det totala antalet döda (inkl motorcyklar) i trafiken har minskat men det pratas det inget om.
Ja, det kan man undraJocke K skrev:Varför hänvisar dom enbart till 2004 års olycksstatestik, utan att nämna något om 2005 som ser betydligt ljusare ut?
stephenj skrev:Jag tror jag också ska prova mig på lite statistik, som mall blir det lösryckta data som tagits ur dess sammanhang precis som i länken ovan.
"Var femte mc-förare som dödas i trafiken kör en så kallad sport-mc"
Alltså är 4 utav 5 andra sorters hojar,
Kontenta: Det farligare att köra någon annan hoj en sporthoj!!
Visst är det så. Men var dras gränsen för en "sport-mc"stephenj skrev:Jag tror jag också ska prova mig på lite statistik, som mall blir det lösryckta data som tagits ur dess sammanhang precis som i länken ovan.
"Var femte mc-förare som dödas i trafiken kör en så kallad sport-mc"
Alltså är 4 utav 5 andra sorters hojar,
Kontenta: Det farligare att köra någon annan hoj en sporthoj!!
Supermoto skrev:Visst är det så. Men var dras gränsen för en "sport-mc"
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |