Vart aplicera smörjmedel på kedja

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
Finns ett antal trådar redan om att rengöra och smörja kedja.
Jag hitttar däremot inget tips på vilken del av kedjan smörjmedlet ska apliceras.
Är det på sidan, mellan plattorna, på rullarna, på ovansidan eller överallt. Tacksam om någon kan reda ut detta. Jag använder själv kedjevax.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Bikacapa skrev:
Finns ett antal trådar redan om att rengöra och smörja kedja.
Jag hitttar däremot inget tips på vilken del av kedjan smörjmedlet ska apliceras.
Är det på sidan, mellan plattorna, på rullarna, på ovansidan eller överallt. Tacksam om någon kan reda ut detta. Jag använder själv kedjevax.

Jag kör med kedjevax. Jag brukar applicera det stående på knä bakom motorcykeln. Fattar burken med min ena hand och sprutar på kedjan när den går på drevet. ;) Med den andra handen rullar jag på däcket så att hela kedjan blir smörjd. Finns säkert nån expert som vet bättre men det här fungerar jäävligt bra för mig! Ett tips är att varmköra kedjan innan appliceringen!:tummenupp
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
På en väl rengjord kedja brukar jag spraya vax överallt för att den inte skall rosta.
När jag så att säga bara bättrar på smörjningen så brukar jag lägga på vax på rullarna och vid o-ringarna. Är det riktigt jävligt så blir det kedjeolja vid o-ringarna i stället. Med fördel på depåstöd och med ettans växel på tomgång så går det enkelt. Lägg på på insidan av kedjan så letar sig oljan utåt. En o-ringskedja smöjs ju egentligen inte utifrån utan av det fett som finns inne i rullarna
 

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
Ok tack för tipsen,

Hittils har jag aplicerat som på insidan av kedjan över O ringarna men inte på rullarna. Har fått höra att man inte ska aplicera på rullarna.
Jag har också kört med depåstöd, friläge och snurr på hjulet medans jag sprejar.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Sprayar på insidan av kedjan lite överallt över länkarna. Hamnar på o-ringarna, rullarna och fälgen :D
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
vågen skrev:
Sprayar på insidan av kedjan lite överallt över länkarna. Hamnar på o-ringarna, rullarna och fälgen :D

Jag gillar inte att det kommer på fälgen, o framförallt inte att det kommer på däcket ibland. Vet dock inte om detta kommer under färd eller applicering, men grötigt och äckligt blir det. Någon som har några tips?
 

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Sthlm -> Kista
Hoj
sålde och ångrar!
Josafan skrev:
Jag gillar inte att det kommer på fälgen, o framförallt inte att det kommer på däcket ibland. Vet dock inte om detta kommer under färd eller applicering, men grötigt och äckligt blir det. Någon som har några tips?

min fälg blir aldrig grötig av kedjesray, den jag använder är så pass seg att den inte flyger av.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Köp en gb glassburk..
kapa hål i sidan o låt kedjan gå igenom.. o på med locket .. rutera hjulet och spraja genom det hål ni gjort i locket inget kladd :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bikacapa skrev:
Finns ett antal trådar redan om att rengöra och smörja kedja.
Jag hitttar däremot inget tips på vilken del av kedjan smörjmedlet ska apliceras.
Är det på sidan, mellan plattorna, på rullarna, på ovansidan eller överallt. Tacksam om någon kan reda ut detta. Jag använder själv kedjevax.


Jag penslar på oljan (jag smörjer med hypoidolja) med en gammal bakpensel. Som Ni vet är en sådan ganska bred så jag får olja överallt på kedjan, vilket är precis vad jag vill ha.

Jag smörjer alltid när kedjan är varm, dvs. direkt när jag har kört och kommer hem (varje dag) och börjar med att pensla på på insidan så att oljan tränger in i kedjan av centrifugalkraften (har hojen på centralstödet och tomgång samt 1:ans växel i. OBS! Var väldigt försiktig med fingrar och händer det kan gå riktigt illa om det vill sig ...just illa). Till sist applicerar jag oljan även på utsidan av kedjan. Dvs. på kedjan rak bakifrån. Men det är mest för att rostskydda kedjan.

Visst hypoidoljan släpper relativt lätt från kedjan och hamnar allt som oftast på bakfäljen. Men so what jag har väldigt bra smörjning på min kedja och den är ALLTID ren och fin pga. av just detta. Därför får jag ut många mil på mina drivpaket! Ett original drivpaket går ju på drugt 2000 kronor så det vill ju till att sköta om grejorna någorlunda väl.

Original eller pirat drivpaket??? Original om du frågar mig. Det är en hiskerlig skillnad i kvalité trots att kedjan iblans enl. alla konstens regler igentligen skall vara identisk med en piratkedja (RK / DID) så är den inte det!

// Niklas
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Blir det inte lika dyrt att smörja VARJE DAG som att köpa nytt drivpacket när de inte vill längre?? :confused: :va
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Avarage skrev:
...

Original eller pirat drivpaket??? Original om du frågar mig. Det är en hiskerlig skillnad i kvalité trots att kedjan iblans enl. alla konstens regler igentligen skall vara identisk med en piratkedja (RK / DID) så är den inte det

Menar du att DID är pirat? Jag tror det sitter DID-kedja orginal på min Ducati :va

Angående topic:
Jag kör på med kedjevax efter varje åkning, men då bara på ungefär 20-30 cm på kedjan. Det räcker ganska bra om man gör det efter varje åkning. Blir kladdigt annars.
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
AleX skrev:
Köp en gb glassburk..
kapa hål i sidan o låt kedjan gå igenom.. o på med locket .. rutera hjulet och spraja genom det hål ni gjort i locket inget kladd :)

Klockrent! :tummenupp (Ta patent, innan någon stjäl idén!)



Avarage skrev:
...skall vara identisk med en piratkedja (RK / DID)...

Undrar precis som IO, är RK/DID dåliga piratkedjor? :confused:
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
nomolas skrev:
Blir det inte lika dyrt att smörja VARJE DAG som att köpa nytt drivpacket när de inte vill längre?? :confused: :va

1 liter hypoidolja kostar runt 80 spänn och räcker i drygt 2 säsonger! Nä, det blir inte dyrt! :7peta :hihi

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
IO skrev:
Menar du att DID är pirat? Jag tror det sitter DID-kedja orginal på min Ducati :va

Angående topic:
Jag kör på med kedjevax efter varje åkning, men då bara på ungefär 20-30 cm på kedjan. Det räcker ganska bra om man gör det efter varje åkning. Blir kladdigt annars.

Min och kompisens erfarenhet (vi kör ung. lika mycket), efter att ha provat både och, är att någonting (vad vet vi inte men man kan anta att det är toleranserna) skiljer mellan RK/DID resp. Hondas original kedjor som man får med när man köper ett komplett drivpaket.

För några år sedan köpte både kompisen och jag RK 530 HFO (som skall vara exakt identiskt med originalkedjan på VFR 750 -88 och -89). Och BÅDA två fick byta efter 3500 - 4000 mil. Jag köpte då samma kedja igen och fick åter igen byta efter knappt 4000 mil medan originalkedjorna går ca. 6000 mil. Vilket både jag och kompisen har konstaterat flera gånger.

Nu senast bytte kompisen efter 6200 mil. Inte för att kedjan var slut utan för att han var orolig för att tvingas byta mitt under sin semester, som han för övrigt är på väg hem från om någon dag eller två.

Om det samma gäller för andra hojtillverkare skall jag låta ha osagt. För det vet jag ingenting om. Men för våra hojar gäller det. VAD som skiljer åt vet nog bara RK resp. DID som förmodligen är tillverkare av kedjorna åt Honda resp. andra hojtillverkare. Jag ids bara inte fråga dem!

Vitsen med att smörja är två orsaker. Den första, och viktigaste, är att rullarna i kedjan skall få smörjning. Det är då nödvändigt att oljan/fettet tränger hela vägen in så att smörjmedlet gör nytta. Annars är det ju exakt samma sak som att "elda för kråkorna".

Det andra är att hålla kedjan ren från smuts vilket man kan göra på flera sätt. Antingen lägger man på någon form av vaxliknande smörjmedel som från början är lättflytande (relativt i alla fall) så att det tränger in och sedan stelnar medlet en aning så att det sitter kvar på kedjan. Nackedel med detta är att också smuts fastnar på kedjan och ökar slitaget. Smörjer man med denna typen av medel måste man tvätta av kedjan emellanåt.

Den andra varianten är så som jag smörjer. Där får du visserligen en skitig bakfälj men kedjan tas väl omhand och behöver aldrig tvättas separat. Det sköter oljan om som för övrigt är skitlätt att torka av från fälgen.

När jag åker längre turer så smörjer jag självklart med sprayflaska jag med. Jag kan ju inte ha med mig bakpensel och en glasburk med hypoidolja europa runt :hihi .

Erfarenheten där är då att Bell Ray´s kedjeolja funkade bäst. Innan de försvann från marknaden. Jag har dock lyckats få tag på killen som fortfarande säljer deras produkter och köpte loss ett par brukar från honom för två år sedan. Om han fortfarande är återförsäljare för Bell Ray vet jag inte. Vill ni ha hans telenr och namn får ni säga till för jag har det inte här på jobbet utan måste kolla hemma på hans visitkort!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Flagga skrev:
Undrar precis som IO, är RK/DID dåliga piratkedjor? :confused:

Nä, inte är de dåliga när de håller mellan 3500 - 4000 mil. Men jag jämför med Hondas original som under ung. samma förutsättningar håller 6000 mil. Vilket verkar vara genomgående.

Dvs. skall jag gradera kedjorna så kan jag väl säga så här:
RK/DID´s priatkedjor är bra men Hondas original är bättre! :)

// Niklas
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har sett nån automatisk smörj mojäng som man monterar på svingen vid kedjan!

Den ska droppa kedje olja / vax eller vad det nu kan vara på kedjan under färd!

Nån som testat den?

Känns inte dirrekt rjesigt men kan ju vara något för dom som åker långfärd!
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Kamikaze kid skrev:
Har sett nån automatisk smörj mojäng som man monterar på svingen vid kedjan!

Den ska droppa kedje olja / vax eller vad det nu kan vara på kedjan under färd!

Nån som testat den?

Känns inte dirrekt rjesigt men kan ju vara något för dom som åker långfärd!

Lånar tråden för lite OT:

I din signatur står det bla. Tygg Hansa är fortfarande skyldiga mig en Mc till ett värde av 85 000 kr
När får jag den???? Varnar alla för dessa klåpare!


Har sett en tråd om storyn har jag för mig, men kan inte hitta den. Har du lust att posta/messa den så jag kan läsa storyn?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
mankan skrev:
Lånar tråden för lite OT:

I din signatur står det bla. Tygg Hansa är fortfarande skyldiga mig en Mc till ett värde av 85 000 kr
När får jag den???? Varnar alla för dessa klåpare!


Har sett en tråd om storyn har jag för mig, men kan inte hitta den. Har du lust att posta/messa den så jag kan läsa storyn?


Den storyn har nog ramlat bort för länge sedan!
Min åsikt om Trygghansa ligger doch fastgjutet i benmärgen!


Ska se om den finns nånstans..
Troligen på Förs forumet!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top