IO skrev:
Menar du att DID är pirat? Jag tror det sitter DID-kedja orginal på min Ducati
Angående topic:
Jag kör på med kedjevax efter varje åkning, men då bara på ungefär 20-30 cm på kedjan. Det räcker ganska bra om man gör det efter varje åkning. Blir kladdigt annars.
Min och kompisens erfarenhet (vi kör ung. lika mycket), efter att ha provat både och, är att någonting (vad vet vi inte men man kan anta att det är toleranserna) skiljer mellan RK/DID resp. Hondas original kedjor som man får med när man köper ett komplett drivpaket.
För några år sedan köpte både kompisen och jag RK 530 HFO (som skall vara exakt identiskt med originalkedjan på VFR 750 -88 och -89). Och BÅDA två fick byta efter 3500 - 4000 mil. Jag köpte då samma kedja igen och fick åter igen byta efter knappt 4000 mil medan originalkedjorna går ca. 6000 mil. Vilket både jag och kompisen har konstaterat flera gånger.
Nu senast bytte kompisen efter 6200 mil. Inte för att kedjan var slut utan för att han var orolig för att tvingas byta mitt under sin semester, som han för övrigt är på väg hem från om någon dag eller två.
Om det samma gäller för andra hojtillverkare skall jag låta ha osagt. För det vet jag ingenting om. Men för våra hojar gäller det. VAD som skiljer åt vet nog bara RK resp. DID som förmodligen är tillverkare av kedjorna åt Honda resp. andra hojtillverkare. Jag ids bara inte fråga dem!
Vitsen med att smörja är två orsaker. Den första, och viktigaste, är att rullarna i kedjan skall få smörjning. Det är då nödvändigt att oljan/fettet tränger hela vägen in så att smörjmedlet gör nytta. Annars är det ju exakt samma sak som att "elda för kråkorna".
Det andra är att hålla kedjan ren från smuts vilket man kan göra på flera sätt. Antingen lägger man på någon form av vaxliknande smörjmedel som från början är lättflytande (relativt i alla fall) så att det tränger in och sedan stelnar medlet en aning så att det sitter kvar på kedjan. Nackedel med detta är att också smuts fastnar på kedjan och ökar slitaget. Smörjer man med denna typen av medel måste man tvätta av kedjan emellanåt.
Den andra varianten är så som jag smörjer. Där får du visserligen en skitig bakfälj men kedjan tas väl omhand och behöver aldrig tvättas separat. Det sköter oljan om som för övrigt är skitlätt att torka av från fälgen.
När jag åker längre turer så smörjer jag självklart med sprayflaska jag med. Jag kan ju inte ha med mig bakpensel och en glasburk med hypoidolja europa runt
.
Erfarenheten där är då att Bell Ray´s kedjeolja funkade bäst. Innan de försvann från marknaden. Jag har dock lyckats få tag på killen som fortfarande säljer deras produkter och köpte loss ett par brukar från honom för två år sedan. Om han fortfarande är återförsäljare för Bell Ray vet jag inte. Vill ni ha hans telenr och namn får ni säga till för jag har det inte här på jobbet utan måste kolla hemma på hans visitkort!
// Niklas