Vart nyss av med körkortet :-(

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
men måste ju ha nån slags vikt att man kände sig jagad av en bil? Man sitter ju rätt oskyddad på en mc, så inte så märkligt att man försöker komma undan då?

Man får hoppas på en vettig åklagare som får detta på sitt bord nästa vecka.

Men oavsett om man får rätt, så är man ju utan kort länge nu....kommer ju inte handläggas snabbt detta antar jag....

Hudik

Guest
Jag åkte på 114 på 70 väg förra året och fick nerräknat från tre månader till två pga. att jag var prickfri tidigare, att man behöver bilen i jobbet skiter dom i, jag kör tradare så man kan väl säja att jag behöver det i jobbet.

Vad gäller böter vet jag inte då jag blev frikännd i rätten mot en laser och tre poliser :D

jetson

Guest
Nynäsvägen är trafikpolisens våta dröm, en motorväg skyltad till 70. Såg dom där förra veckan också i höjd med Farsta.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag åkte på 114 på 70 väg förra året och fick nerräknat från tre månader till två pga. att jag var prickfri tidigare, att man behöver bilen i jobbet skiter dom i, jag kör tradare så man kan väl säja att jag behöver det i jobbet.

Vad gäller böter vet jag inte då jag blev frikännd i rätten mot en laser och tre poliser :D

Dom skiter inte i om man behöver bilen i jobbet... Jag skrev ett snyftarbrev att jag inte kan försörja mig om jag inte får använda bilen när jag jobbar... Men jag är egenföretagare och snickare som måste transportera verktyg och material.... Antagligen det dom tog hänsyn till. Så jag fick sänkt från 4 till 3 månader... (Fast jag jobbade alla månader förståss...tihihihi)

Moneyline

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
k7 750
Nynäsvägen är trafikpolisens våta dröm, en motorväg skyltad till 70. Såg dom där förra veckan också i höjd med Farsta.

Dom har ju hållt till där som hela sommaren sträckan sköndal-farsta som tokar.. Inte ofta man åkt förbi utan att man sett någon blivit stannad där på senaste dar' :näsblod

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Var det mörkt när det hände? Har du erkännt?

Det skulle vara intressant att se vad reglementet säger om mätning i mörker.

Det känns som om att det skulle kunna finnas en chans att snacka hål på det där i rätten. Vad är det som säger att polismannen inte har missat den smala MCn och istället träffat den bredare bilen. I synnerhet under mörker.

Jag vill minnas att trafikjuristen.se har lasermätningreglementet upplagt på sin hemsida.

Hudik

Guest
Dom skiter inte i om man behöver bilen i jobbet... *****text****
Så jag fick sänkt från 4 till 3 månader... (Fast jag jobbade alla månader förståss...tihihihi)

Kan nog bero lite på vilket län man tillhör och så..... :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Frågan är om man inte ska lämmna in körkortet för gott om man blir nojjig av att ha en vit volvo bakom sig?

Vad kan det vara, sveriges vanligaste bil i sveriges tredje vanligaste färg?

Jag har också kört bort körkortet, jag körde för fort för att jag hade bråttom och för att jag gillar att köra fort, polisen köpte det och det faktum att vägen var bred, fri från trafik och att det rådde god sikt, så dom skrev ner hastigheten rejält.

Sen är det ju upp till länsstyrelsen att besluta om återkallelsen, dom tyckte att jag skulle stödja kollektivtrafiken i ett par månader ändå...

Kneedrag

Guest

Hur tusan lyckades du med det?

Blev du helt frikänd men du fick inte köra på 2 månader?
Fick du ekonomisk kompensation för förlorad arbetsinkomst?

Hudik

Guest
Hur tusan lyckades du med det?

Blev du helt frikänd men du fick inte köra på 2 månader?
Fick du ekonomisk kompensation för förlorad arbetsinkomst?

Frikännandet i rätten kom c:a 6 månader efter polisingripandet så jag hade ju redan fått tillbaka mitt kort.

Kunde nog fått kompensation men för att ha fått det så skulle jag behöva stämma länsstyrelsen (som hade hand om det då) på den summan jag ville ha, och det kan bli svårt...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det var flera mc-poliser där,, håller oxå alltid max +29kmh och idag på väg hem på nynäsvägen låg jag i 90-95kmh nånting och såg en mc närma sig bakifrån som körde fortare än mig,, 110 kanske.. så jag tänkte att jaha, det är väl någon sporthojsdåre :) och la mig i mittenfilen istället för den vänstra.. fortf. i 95kmh..

han kör om och då ser jag att det är en mc-polis och tänkte att "nu är det kört".. men han körde bara vidare och stannade och snackade med sin kollega i bilen där dom stod och pangade laser..

känns som att man förbrukat sin tur för i år :)

ts: trist med lappen!
om du inte erkände på plats (som man inte ska göra) så kan du i tingsrätten hävda att du blev orolig för bilen och gasade på, men att du stannade direkt när det gick upp för dig att det var polisen... läste domen mot han som torskade efter att ha försökt köra ifrån dem.. den videon var uppe på sporthoj tidigare.. vill minnas att han fick strafflättnad för att han inte kunde veta att det var polisen, däremot när de stoppade ut spaden skulle han ha stannat..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln