Vart nyss av med körkortet :-(

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Men hur många här skulle sluta köra bara för att ni inte har plastkortet i fickan? :va

Jag har kört i drygt 5 år och blivit stoppad en ggn endast på rutinkontroll, oddsen att bli stoppad utan plastkortet är ju i princip minimal?
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
verkar jävliga nu, fick ta två omvägar på väg till jobet och påväg därifrån hade spörrat e18

de kanske har vunnit slaget ióm skogis, men krigett är int:ätapiller:kulsprutae över:ätapiller:kulspruta
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
men måste ju ha nån slags vikt att man kände sig jagad av en bil? Man sitter ju rätt oskyddad på en mc, så inte så märkligt att man försöker komma undan då?

Tycker att du inte ska hävda att du var rädd för att bli påkörd och därför gasade.. då kommer de bara säga att du snarare skulle saktat ner och släppt förbi..

Hävda istället att du var rädd att de skulle försöka sno hojen eller något.. du kan ju ha läst om det "hoj-rån" som var uppe rätt nyligen och blivit nojig.. det förklarar ju oxå varför du stannade direkt när polisen kom in i bilden..
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
en liten fråga. gällande göteborgs område då. jag själv brukar vara ute o piska på nätterna, slipper bilar o annat bös på vägarna o alla ligger o sover. fast brukar då sticka en mil eller två utanför göteborg centrum. finns det någon risk för fartkontroll då?? ligger 30+ många sträckor :/
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
en liten fråga. gällande göteborgs område då. jag själv brukar vara ute o piska på nätterna, slipper bilar o annat bös på vägarna o alla ligger o sover. fast brukar då sticka en mil eller två utanför göteborg centrum. finns det någon risk för fartkontroll då?? ligger 30+ många sträckor :/
Blåser du om en sivilare på insidan vid liseberg, så kommer dom efter dig och vill prata, även halv ett på natten ;)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är det inte så att man ska släppa förbi folk som tycker sig ha mer bråttom än en själv?

Rätt klantigt måste jag säga.
 
Last edited:

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
3 månader och 4000 kr enligt praxis. Sluta gissa ni som inte vet!

När det gäller ditt yttrande så är lindrande omständigheter om din arbetsgivare eller en tredje part blir lidande. Att du inte kan köra bil/mc till jobbet tar man inte hänsyn till. Så försök få din chef eller en arbetskollega att skriva att du behöver ditt körkort i tjänsten och att de inte har möjlighet att ersätta dig. Det fungerade inte för mig men det fungerade för en kollega som fick 2 månader istället för 3.
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
hmm, ja förstår inte riktigt hur de gått till att du blev av me kortet...
du stannade väl inte när blåljus va bakom dig? hehehe


skämt åsido, kan du få en intyg av arbetet att du behöver bilen i tjänst så e chansen stor att dom drar ner de till 1-2 månader oavsett deras första beslut.

ja blev av me kortet 2 gånger 2007
första tillfället 3 mån men de kortades ner till 2 tack vare arbetet.
andra tillfället (6 mån senare) fick ja 6 mån o de kortdes oxå ner till 2 tack vare arbetet


kan även påpeka att de hela va ett falsarium, ja behöver egentligen inte bilen i tjänst men de funkade :banana

överklaga va du än får för tid o skicka in nåt från arbetet om din chef e sneeellll ;)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Blåser du om en sivilare på insidan vid liseberg, så kommer dom efter dig och vill prata, även halv ett på natten ;)

i och med att du äger en xjr 1300 väger dina ord tungt.
nä jag tar det lugnt i stan.finns ju inget tråkigare än att köra i stan o titta på rödljus. då tycker jag att spårvagnarna är roligare. brukar fläska ut mot stenungsund kungsbacka etc o rekar vägarna. riktigt härligt faktiskt. ensam på vägen med min hoj o månen som ler mot mig.
 

Taipan

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000 K7, VTR-SP1
Säger samma sak som fler sagt här:
Tre månader utan kort och 4000 i böter
Jag körde 47 för fort på 70-väg för fyra veckor sedan...
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
fan VILKET SKIT!!!!!!

haha, kommer ju ha svårt som fan att släppa detta......

Säger samma sak som fler sagt här:
Tre månader utan kort och 4000 i böter
Jag körde 47 för fort på 70-väg för fyra veckor sedan...

det tröstar faktist lite att inte vara ensam! :krama

Vad tror du själv?
Yamaha FZ6-N mot mot en MC-polis?


tolkar detta som att jag "lätt" hade kunnat dragit från snuten med min hoj?
:tungan
 
Last edited:

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
fan VILKET SKIT!!!!!!

haha, kommer ju ha svårt som fan att släppa detta......



det tröstar faktist lite att inte vara ensam! :krama




tolkar detta som att jag "lätt" hade kunnat dragit från snuten med min hoj?
:tungan

Jag fick 3 600:- den 25Juli iår, körde 76 på en 50 väg. Det som var tur med det hela var att polisen inte frågade om hojen och inte tittade noga på kortet, jag hade nämligen två veckor kvar innan mitt mellan kort blev tungt. o hojen har ju 139hk istället för 36 ;) så du e inte ensam om att ha otur i sommar! :tungan
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Är det inte så att man ska släppa förbi folk som tycker sig ha mer bråttom än en själv?

Rätt klantigt måste jag säga.

Trollar du dig lite nu? Tror att dom flesta vrider till för att "komma undan" rövsniffare, som visar sig hålla en par km/h snabbare än vad man själv gör för tillfället, helt enkelt för att det ofta är enklast.

Inte att rekommendera förstås :mattias men jag tycker att jag har hört talas om betydligt klantigare saker.

Själv klarade jag mig med blotta förskräckelsen i början på säsongen då jag vred ur kanske lite mer än vad nöden krävde en kort sträcka på en sjuttioväg. Hade innan noterat att det kom en bil från vänster - rätt långt bort - och när jag släppte av för att jag närmade mig ett 50-område, ser jag ett par välbekanta, men gudskelov släckta saftblandare i backspegeln... Antagligen hann dom inte i kapp fort nog för att kunna göra en bedömning. Men dom fick säkert gasa på rätt bra, det tyckte dom nog var skoj! Win-Win! :D

TS: Surt som fään, men som någon annan sa: Bättre på den här sidan av säsongen än den andra. :krama
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Trollar du dig lite nu? Tror att dom flesta vrider till för att "komma undan" rövsniffare, som visar sig hålla en par km/h snabbare än vad man själv gör för tillfället, helt enkelt för att det ofta är enklast.

Du får ta det som du vill.

Är det någon bakom som ligger och jagar som en idiot så släpper jag alltid förbi om trafiken tillåter det (inget möte, minst en fil i vardera riktning), spelar ingen roll om det är bil eller MC. Ligger det däremot nån före som beter sig konstigt på vägen ser jag till att komma om så snabbt som möjligt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du får ta det som du vill.

Är det någon bakom som ligger och jagar som en idiot så släpper jag alltid förbi om trafiken tillåter det (inget möte, minst en fil i vardera riktning), spelar ingen roll om det är bil eller MC. Ligger det däremot nån före som beter sig konstigt på vägen ser jag till att komma om så snabbt som möjligt.

Du har aldrig råkat ut för rövsniffare som inte VILL åka om?
Som bara tycker det är kul att terra lite granna? :näsblod
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du har aldrig råkat ut för rövsniffare som inte VILL åka om?
Som bara tycker det är kul att terra lite granna? :näsblod

Aldrig.

Alltid någon svettig stekare med solbrillor i en BMW som ska om och då jävlar ska det gå fort.
 

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Luthagen
Hoj
KTM
Frågan är om man inte ska lämmna in körkortet för gott om man blir nojjig av att ha en vit volvo bakom sig?

Vad kan det vara, sveriges vanligaste bil i sveriges tredje vanligaste färg?

Jag har också kört bort körkortet, jag körde för fort för att jag hade bråttom och för att jag gillar att köra fort, polisen köpte det och det faktum att vägen var bred, fri från trafik och att det rådde god sikt, så dom skrev ner hastigheten rejält.

Sen är det ju upp till länsstyrelsen att besluta om återkallelsen, dom tyckte att jag skulle stödja kollektivtrafiken i ett par månader ändå...


Håller verkligen med!!! Poliserna måste ha fått sig ett ordentligt gott skratt och troligen tog de drog test på personen som skyllde på en vit volvo. Är man rädd för en vit volvo bör man inte vara i trafiken. Han kunde väl ändå sagt att det var en HA knutte eller något bakom.

Frågan är vad han skulle göra om det kom en svart bil? De är ju otäcka de. Fast röda bilar är jag inte rädd för alls...
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Jag skulle köra utan lappen... Det är väl bara skita i att stanna och åka ifrån dom... Det skulle du gjort från första början.
Jag fattar inte riktigt poängen med att stanna för snuten, dom talar om ett fel du gjort som du med största sannolikhet redan vet om sen ska dom ge dig böter för de..
Jag kan inte riktigt se vitsen i det hela.. :va
 

memories

Medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
röda huset
Hoj
suzuki gsx-r 1000 K7 .GasGas Ec300 Nordic
hur mäter en mc polis om man har kört för fort.??..
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top