Vart nyss av med körkortet :-(

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Tog dom ditt körkort på plats? eller ska du skicka in det?
...Om du har det kvar är det ju bara att ringa och förlustanmäla det?
..så kan du ta emd det ogiltiga plastkortet till USA problem solved:)

lämnade ifrån mig kortet tyvärr....
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vad är straffet för att köra med indraget körkort?

Kan ju inte vara så farligt

Blir ju dagsböter om man kör ihjäl nån verkar det som, så köra med indraget kort borde rimligtvis inte kosta mer än en tia i böter :tummenupp

edit: är du dessutom full så är ju det en förmildrande omständighet och blir nog ännu billigare :yoparty
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Vad är straffet för att köra med indraget körkort?

Kan ju inte vara så farligt

Olovlig körning min vän, hade samma dilemma för bil förr ett par år sedan, dock sparade jag mitt körkort som "minne" :)
Detta fungerar ju inte i ditt fall tyvärr.

Olovlig körning första gången du åker fast sedan går det över till grov andra gången.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Ta ett körkort i USA. I vissa stater så är det bara att köra ett varv runt kvarteret och skriva ett enkelt teoriprov. Har bekanta som tagit kortet i Florida innan 18 års ålder och det var inga problem. (Däremot gick det inte att byta till ett Svenskt körkort) + att killen efter en tid fick inkallelseorder till US army. :D

Konstigt med tanke på att USA inte har värnplikt
 

skuggan21

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Söderhamn
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7-SÅLD! Yamaha R6 - 07 banhoj
My story!

April 2010, stoppad av farbror i blå uniform som har skjutit mig med lasern när jag kört om ett par bilar me hojen, efter omkörning släppte jag på gasen o gled ner mot gällande 50. På lasern stod de 87. Hoppsan Kerstin!
Körkortet togs på plats o jag fick åka hem me svansen mellan benen. Får hem papper från transportstyrelsen där jag får redögöra mitt behov av kk i tjänsten och privat, även möjlighet att redogöra vad som har hänt.
Skriver i mitt brev att jag kör ca 6-7000 mil varje år i tjänsten (jobbade i Oslo, plus dagliga resor mellan byggen runt Oslo). Även min chef skriver sitt behov för mig som anställd. Om den gällande situationen skriver jag att jag accelererat under en kort stund (fåtal sekunder) på en tvåfilig väg utan mötande trafik o minimalt med bilar en söndagskväll.

Enligt tabellen på trafikjuristen.se ska de ge indraget kk i 2 månader, jag fick 1 månad o 4000:- i böter.

Å förra fredagen va de dags igen! 111 km/h på 70-väg kl 01.10 ute på landsbygden. Detta spektakel skedde i en Renault Clio. Ska man göra de, ska man göra de rejält! :yoparty
Så nu ser de ut att bli 3 månader utan lappen. :huvet
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Var glad.. Mig plockade de förra sommaren.
Uppmätt 137 på 70 väg = 5 månader och 4000 i böter

Snyftbrev och första fortkörningen någonsin gjorde att de drog av en månad.
Hastighetsmätaren var paj vilket polismannen skrev i sin rapport till länsstyrelsen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var glad.. Mig plockade de förra sommaren.
Uppmätt 137 på 70 väg = 5 månader och 4000 i böter

Snyftbrev och första fortkörningen någonsin gjorde att de drog av en månad.
Hastighetsmätaren var paj vilket polismannen skrev i sin rapport till länsstyrelsen.

Naturligtvis kände du ju ingen skillnad på 137km/h och 70km/h på grund av kåpan. :tungan
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
fan.....blir o köra med enb trafik då

Chill killen.

Det är bara pyjamaspojkar som inte lämnat in lappen och degat höghastighetsavgift nån gång ;)

Jag torskade förra året och fick samma premie i år. Inte alla F-bolag som tar hänsyn till utfärdande datum.

Tycker du gjorde rätt som stannade om du kände dig osäker. Även om det givetvis finns alternativ den dag man känner annorlunda.

Skönt också att det var i slutet på säsongen. Nu är det snart bara massa kladdiga löv på backen.

/Olzki
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
fuck...stämmer det att det sen kommer att se ut som att man tog körkort 2010

förs premie upp i taket? :tummenner

Det stämmer att det kommer att se ut som att du tog körkortet 2010, men det är inte alla försäkringsbolag som bryr sig om det. Jag ringde runt härom dagen för att kolla upp bilförsäkringen och det var iaf något bolag som bara bryr sig om indraget körkort om du haft spärrtid över ett år (=grov rattfylla). Om du bara har lämnat tillbaka ditt kk i någon månad räknade de körkortstiden from det datum du tog det första gången. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket av bolagen det var.

Angående att köra utan giltigt körkort kan det bli problem att få ett nytt körkortstillstånd ifall du torskar för olovlig körning. Risken för att åka fast är rätt liten om du kör lagligt i övrig...
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
fuck...stämmer det att det sen kommer att se ut som att man tog körkort 2010

förs premie upp i taket? :tummenner

Inte alls - det står när behörigheten först utfärdades på baksidan. På framsidan står det när det körkortet tillverkades. Försäkringsbolag kan i kk-registret se datumet för senaste "uppehåll" men det flesta bolag tar inte med det i bedömningen.
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
då fick man beskedet!

fick med hjälp av ett snyftbrev ner det från 3 månader till 2 månader....


EDIT: ringde upp handläggaren och fråga vad det föll på, varför jag inte fick ner det till 1 månad, då sa hon att hon max kan sänka 1 månad, man kan bara få ner det mer om man inte kört så fort som jag.... :confused:

vill fan minnas att jag hört folk som fått ner det från 3 mån till 1.....

Jaja, hoppas det går att köra hoj i november :banana *abstinens*


EDIT2:

nyss ringde en polare som vart plockad på 30 sträcka ringvägen, körde i 40 = 2 lax i böter. Förra veckan fick han 1500 för utan bälte.

Dom e helt galna nu i Sthlm....

I detta nu även laser där jag åkte fast på nynäsvägen
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Asså att bli av med lappen i 3 månader det är fan ingenting!! Det ska vara MINST 9 månader om du ska komma här och skryta!

Då får man en stjärna på tröjan också om du pratar med Sanna... Men som sagt 3månader är inget att komma med... Inge illa menat men fan du är en loser.. Sorry...

Torka tårarna och ryck upp dig nu! :tummenupp
 

bojjan74

oki
Gick med
25 Jul 2010
Ort
in deep shit
Hoj
srad T.
Men hur många här skulle sluta köra bara för att ni inte har plastkortet i fickan? :va

Jag har kört i drygt 5 år och blivit stoppad en ggn endast på rutinkontroll, oddsen att bli stoppad utan plastkortet är ju i princip minimal?

sant sant!!! visat lappen 1ggn på 20 år...å då första veckan efter innehav i rutin-kontroll...(ena snutens kommentar då va bara "domhäringa cyklarna går rätt fort va? vet inte sa jag =)
 

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Ort
där det luktar
Hoj
no focking bike
Asså att bli av med lappen i 3 månader det är fan ingenting!! Det ska vara MINST 9 månader om du ska komma här och skryta!

Då får man en stjärna på tröjan också om du pratar med Sanna... Men som sagt 3månader är inget att komma med... Inge illa menat men fan du är en loser.. Sorry...

Torka tårarna och ryck upp dig nu! :tummenupp

Hahahahaha...så jävla bra :yoparty
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top