Vatteninsprutning

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Yamaha FZR 600-91
Har gått och funderat på vad vatteninsprutning är.
Jag har egentligen ingen aning, har bara spekulerat lite för mig själv om vad det är bra för och hur det funkar. Det jag kan tänka mig är att det används för den stora syremängden i vatten. Så jag undrar alltså om någon kan förklara vad vatteninsprutning är och hur det funkar. Eller om nån har en länk.

Det kan tilläggas att jag har sökt men utan resultat.

MVH Jocke

Braxen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
RD125twin
Snabbt och enkelt förklarat: Vattnet kyler, och på så sätt kan man motverka s.k. spikningar, så att man kan tex ladda lite högre eller avancera tändningen mm för att få ut mer effekt!

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
ozow skrev:
Det jag kan tänka mig är att det används för den stora syremängden i vatten.

Vattenånga innehåller mindre syre än vanlig luft. Att en hoj går bättre "kalla sommarnätter" beror på att kall luft innehåller mer syre än varm luft. En sugmotor går bättre i torr luft än fuktig luft. Vatteninsprutning (eller E85) kan användas på turbohojar om man inte får plats med en intercooler för att kyla ned inluften så att inte bensinen självantänder (detonation) alldeles för enkelt.

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Yamaha FZR 600-91
andersbrink skrev:
Vattenånga innehåller mindre syre än vanlig luft. Att en hoj går bättre "kalla sommarnätter" beror på att kall luft innehåller mer syre än varm luft. En sugmotor går bättre i torr luft än fuktig luft. Vatteninsprutning (eller E85) kan användas på turbohojar om man inte får plats med en intercooler för att kyla ned inluften så att inte bensinen självantänder (detonation) alldeles för enkelt.

Tack för infon
:tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
andersbrink skrev:

Bidrar inte det faktum att vattendropparna förångas av värmen och iom det utvidgas väldigt mycket också till en viss effektökning?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hoztic skrev:
Bidrar inte det faktum att vattendropparna förångas av värmen och iom det utvidgas väldigt mycket också till en viss effektökning?

Vattenånga (med mindre mängd syre per volym) stjäl utrymme för vanlig torr luft (som har mer mängd syre per volym). Det enda goda vatteninsprutning gör är att förhindra detonation, det stjäl annars bara effekt om du inte behöver vatteninsprutning. Knastertorr (dvs syrerik) luft, helst kall - är det din sugmotor vill ha.

Effekthöjningen med temperatursänkingen övertrumfar inte den mängd syre som går förlorad.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Syret i vattnet är ju bara i vägen. Det går ju inte att elda med. Vare sig i
en motor eller utanför.

(Jo, jag vet att vissa brasor ska man inte försöka släcka med vatten. Men att man
kan bryta vattenmolekylen och sen låta den återbildas och tjäna nån energi på
det tror jag inte på. Nån kemist el. brandingenjör kanske kan komplettera infon där.)
/u

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Jag har iaf läst att det är för kylningen man använder det, det fanns ju som tillval på vissa saabar en gång i tiden minns jag.

Men man får ju tanka vatten förstås.
Vet dock inet hur mycket vatten som går åt vid körning, den kanske bara sprutar när man ger gasen i botten med?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
En turbomatad hoj utan IC kan man lämpligtvis kyla med 2 dl vatten i minuten vid fullgas. Får man fortfarande detonation är det bara att mata på mer vatten till dess detonationen försvinner eller att motorn börjar gå sämre. Mer vetenskaplig än så behöver man inte vara. Så för att vara på absolut säkra sidan hela tiden, upp med hojen i bänk och mata på med vatten tills motorn börjar gå sämre.

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Vatteninsprutning är inte endast till för kylning. Max tryck i förbränningsrummet ökar med vatteninsprutning i lagom mängd, vilket ger högre effekt.

Vattnet är finfördelat och i suspension med luften. Efter kompression och antändning förångas dropparna och bidrar till ett högre tryck vid förbränningen.

Om jag inte missminner mig använde honda vatteninsprutning i utblåset på sin NSR 500 för att stämma av pipan, mer vatten som sprutades in, desto högre mottryck i pipan.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
R.Lehtipalo skrev:
Vatteninsprutning är inte endast till för kylning. Max tryck i förbränningsrummet ökar med vatteninsprutning i lagom mängd, vilket ger högre effekt.

Vattnet är finfördelat och i suspension med luften. Efter kompression och antändning förångas dropparna och bidrar till ett högre tryck vid förbränningen.

Om jag inte missminner mig använde honda vatteninsprutning i utblåset på sin NSR 500 för att stämma av pipan, mer vatten som sprutades in, desto högre mottryck i pipan.

Precix

Det är en av anledningarna till att Tractorpulling stollarna kör in vatten i dieslarna, vatten = mycket ånga = högre tryck

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
R.Lehtipalo skrev:

Att vatten skulle ge mer än soppa är en nyhet för mig. Hur vet man att det beror just på förångningen ?

Spruta vatten i pipan är en helt annan sak. Det sänker ljudhastigheten så att pipan
verkar längre. Man sänker alltså dess avstämda varvtal. Används vid varvtal lägre än toppeffektvarvtal.
Högre upp sänker man tändningen för att få hetare avgaser och därmed högre
ljudhastighet och således öka avstämda varvtalet.
Båda sakerna är trix för att öka effektbandet.
/u

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
R.Lehtipalo skrev:

Precis min tanke också!

När det gäller att stämma av pipan med vattenånga är det väl samma princip som tex F1 använder på insuget, dvs har justerbara insug så att man dynamiskt förändrar insuget och alltid har optimal längd. Ganska svårt att få till det på en mc dock... :va

greg

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
r6
1 liter vatten blir til 1700 liter damp, eller ånga på svensk. Det vil jo øke trykket ganske markant.

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag har själv kört med vatteninsprutning men inte ger det nå'n mer effekt, om man inte höjer turbotrycket förstås. Det är oxå så att vatteninsprutning har en tendens att skada impellern om man kör på med för mycket vatten (de enklare systemen som sprutar vatten före turbon) däremot så får man en sotfri motor pga vattenångan som bildas i cylindern. Det finns för och nackdelar men på en hoj är vattensprut riktigt fel tycker jag. Får man inte plats med en intercooler så får man inte plats med en tillräckligt stor vattenbehållare heller! Tänk på vad som händer när vattnet plötsligt tar slut! Vatteninsprutningen har lägre verkningsgrad är intercooler så jag tycker att det är ett riktigt dåligt alternativ som bara ska användas i undantagsfall. Jag har dålig erfarenhet av eländet iaf.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
SSDD skrev:
Precix

Det är en av anledningarna till att Tractorpulling stollarna kör in vatten i dieslarna, vatten = mycket ånga = högre tryck

vattnet i sig ger inte mer effekt, det gör endast så man kan ta ut högre effekt utan att grejerna spikar!! mer effekt, oftast lika med högre tryck i cylindern, = större risk för spikningar (själv detonationer) tillsätter man rätt mängd vatten kan man minska risken för spikningar såpass mkt att effekten kan höjas, men effekten höjs INTE av tillsättning av vatten.

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
SSDD skrev:
Precix

Ingen risk för spikningar i en diesel? ehehe :tummenupp

Flygplanen i WW2 hade vatteninsprutning för att få högre maxtryck i cylindrarna på hög höjd, eftersom syrehalten är lägre på hög höjd och motorerna tappade effekt. Men det är väl en fin gräns mellan att få mer effekt och tappa effekt genom att spruta in ett inaktivt medium som vatten.

Naturligtvis ska vattnet sprutas in nära insugningsventilen, så att förångningen sker inuti cylindern och inte någonstans på vägen.

martinl78

Martin
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
-94 Honda CBR900RR
Om temperaturen blir nog hög så är ju vatten en perfekt blandning för explosion 2 st väte och en syre vet inte om man når dom temperaturerna men har för mig att jag hört nått sånt angående rallybilar.

Annars så vet jag att om du har vatten i en stål ugn så smäller det utav bara helvete.

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
martinl78 skrev:
Annars så vet jag att om du har vatten i en stål ugn så smäller det utav bara helvete.

Jag tror att man har allvarliga problem om motorn når en temperatur på över 1000 grader celcius, det vill säga så varmt att syret och vätet separerar i vattnet! :)

Det brukar höras ända hit till örnäset när dom tömmer slagg och den kommer i kontakt med vatten! *blam* :näsblod

Hörde rykten om en av killarna som kör slaggtraktorn. När han tömmer en skänk håller han en hand på framrutan på traktorn ifall det skulle bli en vätgasdetonation. Hårda grabbar, farligt jobb! :3freak

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...