Det är inte döda djur, det är mördade djur.
Förstod din första fråga tror jag, någon form av syntetiskt framställt "skinnmaterial" som är slitstarkt nog att sy ett skinnliknande ställ av. Rätt?
Vad jag inte förstår dock, är att om alla döda djur per definition är mördade djur och skinn därmed strider mot din djupt kända övertygelse, varför vill du då åka omkring och se ut som om du klätt dig i mördade djur?
Missförstå mig rätt, jag har inga invändningar mot din övertygelse. Bara mot din önskan att klä dig i "skinn".
Anmäler du dig själv eller andra för mord när ett djur körs över?Det är inte döda djur, det är mördade djur.
Jag hade hoppats på att det funnits någon smart teknisk lösning för det här, särskilt med framåtskridande nanoteknologi. Det finns ju jeans av kevlar för mc-åkning te.x så jag hade hoppats på ngt alternativ. Men jag ska söka vidare.
Anmäler du dig själv eller andra för mord när ett djur körs över?
Etik och/eller övertygelse är en märklig sak.
Utifrån ett sånt tydligt djurrättsperspektiv blir det mesta draget till sin yttersta förlängning en snudd på mördande aktivitet.
En intressant våg man måste ha för att väga sina handlingar på.
De flesta alternativ till skinn som inte är riktig textil innebär kemitekniska övningar som sannolikt i mer än ett led är om inte direkt miljöförstörande så många gånger starkt miljöstörande som mjukgörare t.ex.
Det är liksom själve f-n tar man inte livet av djuren direkt så gör man det på omvägar...vilket som är plågsammast är nog en helt annan diskussion.
Förövrigt anser jag att av omsorg om verkningsgraden i näringskedjan så borde alla vara åtminstone vegetarianer. Att köra t.ex. spannmål, majs m.m genom Nasse & Rosa i stället för att äta den direkt sänker verkningsgraden med i runda slängar 2/3...sen finns det en hel del andra miljömässiga vinster med att skippa de döda djuren....kolla på "Food Inc" t.ex.
Verkningsgradsresonmanget är inte tillämpbart på djur som äter sådant som vi ändå inte idag kan äta...d.v.s de flesta djur som bor i skogen...eller i vattnet.
Mördare om man äter kött, men om du ska köra bana som hobby är det ok att klä sig i skinn om du inte hittar nått konstgjort? Borde se över dina värderingar efter den kommentaren och skaffa dig en bra kost samtidigt
Du är nog lite lätt upprörd!Det verkar finnas en permanent konformitet hos folk som innebär totalt motstånd när det gäller minsta lilla ansträngning till att förändra sig själv. Och det här ständiga låtsasargumentet där man pekar på att det finns en potential till att djuret dör ändå, och därför ska man blankt skita i att göra något åt det?
Om vi säger så här: det mördas 80 miljarder individer/varelser/djur varje år enbart i USA. Då menar den här gruppen människor att det är en bättre lösning att fortsätta eländet än att isoldera kemitekniska framställningar i en omgivning (fabrik) som med tiden kanske kan elimineras helt, med tanke på tekniska framsteg...
Okej, men fuck you! Jag har EN JÄVLA GREJ där jag kan tänka mig att rubba mina värderingar, jag är inte perfekt! EN ENDA LITEN GREJ och det är ett skinnställ eftersom JAG inte har någon möjlighet att trolla fram någon nanoteknologisk forskningsavdelning för 12 miljarder som kan utveckla en motsvarighet till ett skinnställ.
Däremot är jag trots omständigheterna sökandes efter ett alternativ till ett skinnställ som är lika bra. Är det då dubbelmoral att jag ska riskera köttsår och permanenta hudavflagningar, smörja in mig med någon helande kylkräm för att jag ådragit mig 47:e gradens brännskador?
Jag äter inte kött, jag äter inte kycklig, fisk ägg eller några mejeriprodukter öht. Jag bidrar inte på något sätt med exploatering av mord till förmån för vare sig "mat" - industri, kosmetikaindustri eller modeindustri men jag råkar ha den här lilla grejen som heter motorcykelintresse. Och även DÄR försöker jag hitta ett alternativ...
Jag snackar inte. Jag gör. Du snackar bara och letar efter minsta lilla hål där du kan fylla din jantebeklädda dubbelmoral.
Hej då.
Därför att hela hans grundläggande fråga och resonemang tar avstamp i och i allt väsentligt har just med moral och i förlängningen miljö att göra.Alltså, ärligt talat, vad i hela friden diskuterar ni moral/miljö för? Vad har det med TS fråga att göra?
Det verkar finnas en permanent konformitet hos folk som innebär totalt motstånd när det gäller minsta lilla ansträngning till att förändra sig själv. Och det här ständiga låtsasargumentet där man pekar på att det finns en potential till att djuret dör ändå, och därför ska man blankt skita i att göra något åt det?
Om vi säger så här: det mördas 80 miljarder individer/varelser/djur varje år enbart i USA. Då menar den här gruppen människor att det är en bättre lösning att fortsätta eländet än att isoldera kemitekniska framställningar i en omgivning (fabrik) som med tiden kanske kan elimineras helt, med tanke på tekniska framsteg...
Därför att hela hans grundläggande fråga och resonemang tar avstamp i och i allt väsentligt har just med moral och i förlängningen miljö att göra.
Frågor på det?
Utan bevekelsegrund ingen fråga eller?Lite som "Man ska inte köra literklubba på A2!" och "Jorå, jag brukar hålla hastighetsbegränsning x2 på allmän väg." men det händer ju aldrig här på forumet. (japp, jag är lika skyldig som alla andra här till dubbelmoral)
Jag tycker väl snarast att hans bevekelsegrund är högst irrelevant. Han har inte försökt predika sina val för någon här, men en smärre folkmobb har gett sig på och häcklat och jävlats och ifrågasatt helt utan anledning. Ett beteende jag generellt sett ogillar.
Utan bevekelsegrund ingen fråga eller?
Sen hade det väl inte varit SH om alla svar varit genomtänkta, meningsfulla och fört tråden framåt, eller hur?
Lägger man sen till svajet på den moraliska kompassen så blir det snudd på som att smasha på på upplagd boll.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|