VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
oFFkeFF skrev:
Frågan är ju hur man ska bemöta dyngkastningen som den här diskussionen startade med?
Taktiken från vissa veidecförare verkar inte direkt upplagd för att diskutera fram en lösning.
Man har en ståndpunkt, Svemo en annan, och efter det kastar man skit, sandlåda... Det kan vara så som Cralle säger att PS gräver ner sig i sanden för att skydda "sina" intressen. Samtidigt är det som Teddy skriver, Cralle är kanske den som förlorar mest om det inte blir 1000cc i veidec, vilket kanske speglar sig i hans brev..


Det är inte bara Veidec förarna som har en ståndpunkt, Det är STCC AB, VEidec, Förarna, Mc importörerna, tillbehörsfirmor, däckimportörer. Cralle försökte resonera med Sköld under ERF helgen på KArlskoga han ville inte alls disskutera utan sa bara nej nej, utan att ens höra eller se förslagen som fanns.

Cralle förorar säkert mycket på 600 cc Jag personligen förlorade ca 150 000:- i sponsor pengar på att tappa TV tiden.

En motivering har varit att förarunderlaget är större från 600 sidan. Min åsikt är att fler hade säkert från 600 hade säkert prövat 1000 om det blivit det reglementet. En annan att dagens NSB förare har inte budget och resurser för Veidec. Han fick följd frågan om att 600 stanard förarna har mer pengar ja det har dom svarade han!!!

Svemo har inte släppt Veidec förana till ett ordentligt möte förän beslut tagits.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Goodstuff skrev:
Jag undrade vilka som har fått frågan av STCC AB om vad de vill köra 2005. Det har ju publicerats en lista här med ca 20 namn varav det nästan enbart är Veidecförare.
Det jag var nyfiken på var hur stort förarunderlaget, som refereras till av de som ville ha 1000 Superstock, är och hur många som blivit tillfrågade.


Dom flesta tillfrågade har varit för tusen cc en del har svarat att det spelar ingen roll dom kör några ville ha 600 standard
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Ninjaboy skrev:
Jag har många gånger fått frågan från personer med varierande mc-intresse varför man kör 600cc när det finns 1000cc. Bigger is better anser de flesta, STCC-publiken är knappast så insatt i varvtider för olika klasser utan de vill se häftig, tät racing och de tycker att 1000cc är häftigare helt enkelt. Steny har ju också visat att det är billigare med 1000cc än nuvarande 600cc form. Så alla vinner ju på det.


kan bara hålla med dig :tummenupp

men vore det inte jävligt häftigt med hayabusa turbo cup :tummenupp :tummenupp
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det känns som jag både har för lite insikt och kan för lite historik för att ta någons parti i denna fråga, men jag har intresserat följt dessa diskussioner de senaste veckorna.

Nej, vad som framförallt fascinerar mig kring detta stormeri är den totala avsaknaden av officiell information/dementier/ståndpunkter/redogörelser från SVEMO. Jag förväntar mig inte att SVEMO:s representantör ska sitta och debatera dessa frågor på diverse hojforum. Men det finns ingen som helst redogörelse för hur SVEMO kom fram till sitt beslut i det publicerade protokollet eller annan notis på SVEMO:s hemsida. Inte heller har dom presenterat något som helst meddelande eller annan information om detta och vad deras syn på saken är.

Ja, jag är medveten om att det bl.a. hölls ett möte i kga där frågan diskuterades samt vidare att utvalda förare från veidec diskuterat frågan med Sköld vid tillfällen. Men totalt sett verkar det inte varit alltför många av Sveriges rr-licensare som deltog på dessa möten.

Min fråga är väl egentligen, till någon som är gammal i gemet, brukar det vara på detta viset, dvs det jag uppfattar som en enorm tystnad och frånvaro av beslutsfattarna. Eller kan man i nästa nummer av IB förvänta sig något sorts meddelande från SVEMO? Detta kan inte vara första gången det råder en oenighet och många är förstummade över ett beslut som tagits av medlemmarnas styrelse/komitté.

(Hoppas detta inlägg inte uppfattas som alltför off-topic)
 
Last edited:

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
cbjorkman skrev:
En enkel och kanske dum fråga ...

Har någon av er alla som debatterar tagit kontakt med SVEMO och frågat hur de har resonerat? Jag menar, nån sorts motivering måste de väl ändå vara skyldiga att ge nu när alla dessa diskussioner uppstått.

http://www.svemo.se/sektion/roadracing/kontaktpersoner.asp

Jag har mailat Svemo 21/10 där jag bla skrev att jag var nyfiken på deras motivering av beslutet. Inget svar ännu.
Jag rekommenderade dem även att ta del av pågående diskussion här på SH
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Mad Moose skrev:
Jag har mailat Svemo 21/10 där jag bla skrev att jag var nyfiken på deras motivering av beslutet. Inget svar ännu.

Du är i gott sällskap. Jag mailade deras generalsekreterare samt en annan person på kansliet för att få svar på frågan om man engagerar sig för en anläggning i närheten av Stockholm. Det mailet har varit obesvarat i snart två månader...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Steny skrev:
Dom flesta tillfrågade har varit för tusen cc en del har svarat att det spelar ingen roll dom kör några ville ha 600 standard

Det har du sagt tidigare men jag var intresserad av hur många och vilka som har tillfrågats.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Goodstuff skrev:
Det har du sagt tidigare men jag var intresserad av hur många och vilka som har tillfrågats.

Det senaste jag hörde var att det fanns en lista med 29 stycken som var
intresserade av att köra 1000 cc....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bennybåge skrev:
Det senaste jag hörde var att det fanns en lista med 29 stycken som var
intresserade av att köra 1000 cc....


OK. Men fortfarande inget svar på min fråga...vilka har tillfrågats?
Listan som publicerats här innehöll inte 29 namn, har modem så jag orkar inte leta upp den.
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Goodstuff skrev:
OK. Men fortfarande inget svar på min fråga...vilka har tillfrågats?
Listan som publicerats här innehöll inte 29 namn, har modem så jag orkar inte leta upp den.
Christer Lindholm
Fredrik Jansson
Mikael Nilsson
Jimmy Lindström
Victor Zuber
Per Gustavsson
Henrik Stenberg
Johnny Westerlund
Jörgen Andersson
Marcus Wiktorsson
Markus Nemrin
Christer Andersson
Benny Olsson
Freddy Papunen
Niklas Sjöstrand
Lars Lönn
Alexander Lind
Petter Solli

sen har det kanske tillkommit 11?
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Din raljerande ton är synnerligen oklädsam - speciellt i kombination med dina kunskapsbrister i ämnet.
:tummenner
Jag skickar ett PM till dig så kan vi ta diskussionen där istället så slipper vi ditt spam :död
 

sandstream

Guest
jP skrev:
Nej, vad som framförallt fascinerar mig kring detta stormeri är den totala avsaknaden av officiell information/dementier/ståndpunkter/redogörelser från SVEMO.
Det är du inte ensam om! Verkar som att köra med STCC är ett avslutat kapitel för deras del efter som de tiger som muren. Veidec hade, som trådens första inlägg visar, en pressrelease ute för 5 dagar sedan.
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
jP skrev:
Men det finns ingen som helst redogörelse för hur SVEMO kom fram till sitt beslut i det publicerade protokollet eller annan notis på SVEMO:s hemsida. Inte heller har dom presenterat något som helst meddelande eller annan information om detta och vad deras syn på saken är.

Skall försöka ge mig i kast med denna delikata fråga.

Du räknar inte med att de skall "försvara" sig över ett hojforum - men räknar kallt med förklaring i protokoll som skall säkerställa organisationens verksamhetsområde...

Det är som svenska riksdagen, debatt har man i kammaren medan besluten står i protokollen.
Ni missar en viktig sak här och det är engagemang.

Antingen är man så pass intresserad att man med sin lekamen ser till att förskaffa sig information (genom att ringa ex.vis). Som någon skrivit, Svemo behöver inte bevisa ngt eller försvara sina beslut.

Eftersom jag själv tog upp riksdagen och demokratiska regler...
Hur många på detta forum har hört av sig till Nordgren och velat hjälpa till med SM och dessa "lansering"??
Vad jag nu är ute efter är; vad skall du ersätta sittande människor i en organisation med??

Hade fler engagerat sig och velat sitta å älta en massa tråkigt skit under olika tävlingar, möten runt omkring i detta avlånga land utan knappt en ersättning - då kan man också kritisera.

Man kan alltså vända resonemanget genom att säga; det är inte vad Svemo kan göra för oss utan vad vi kan göra för Svemo som är intressant.

Det enda jag ser i allt detta är förare som "flyr fältet" säger att i Sverige kan man ju inte köra. Med följd att vi har ännu mindre att säga till om...
(ja vet Valmers m. fl., sossesnacket kommer här)
Kan vi inte visa en enad front och samsas om ganska enkla saker då skall vi inte heller begära att "beslutsfattarna" skall vara "nyktra".

Så länge vi är så få utövare och dessutom inte kan samla oss då kommer svensk rr att ligga på den nivå den ligger.
Jag kan ligga hemma och gråta blod över detta i veckor men inget kommer att hjälpa.
Man skall också inse detta och kavla upp ärmarna...

Under tiden har vi få människor som lägger ner alldeles för mycket tid på detta. Nordgren ringer i mitt huvud - eloge till denne entusiast.

JP; flummesvar men sitt och fundera så kommer du att inse att allt hänger ihop. Knutten är en individualist - därför blir sporten också lidande!
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
moto-gg skrev:
Christer Lindholm
Fredrik Jansson
Mikael Nilsson
Jimmy Lindström
Victor Zuber
Per Gustavsson
Henrik Stenberg
Johnny Westerlund
Jörgen Andersson
Marcus Wiktorsson
Markus Nemrin
Christer Andersson
Benny Olsson
Freddy Papunen
Niklas Sjöstrand
Lars Lönn
Alexander Lind
Petter Solli

sen har det kanske tillkommit 11?
Vad jag har hört, ja.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Bosco skrev:
Skall försöka ge mig i kast med denna delikata fråga.
Du räknar inte med att de skall "försvara" sig över ett hojforum - men räknar kallt med förklaring i protokoll som skall säkerställa organisationens verksamhetsområde...

Jag har inte sagt något om att försvara sig, jag la inte någon vikt i om någon hade gjort rätt eller fel i mitt inlägg.

Bosco skrev:
Det är som svenska riksdagen, debatt har man i kammaren medan besluten står i protokollen. Ni missar en viktig sak här och det är engagemang.

Antingen är man så pass intresserad att man med sin lekamen ser till att förskaffa sig information (genom att ringa ex.vis). Som någon skrivit, Svemo behöver inte bevisa ngt eller försvara sina beslut.

Nja, det är inte helt korrekt.

Framförallt riksdag och regering är mycket duktiga på att informera medborgarna om motiveringar till sitt beslut och sina beslutsprocesser. Även företag och organisationer har till vana att både informera om sina beslut och en motivation till detta, antingen genom sin webb, tv, radio, e-post och dylikt.

Råder en omfattande diskussion eller missnöje (behöver inte vara samma sak) om riksdagens/regeringens/organisationens/företagets nyligen tagna beslut är det inte helt ovanligt att t.o.m. vår stadsminister/vd:n själv eller en informatör från företaget går ut och sakligt försöker besvara alla frågor. ÄVEN om beslutsfattarna inte har begått något fel och ÄVEN om de inte är skyldiga att göra detta. Det är helt enkelt en service till "undersåtarna".

Men om du/ni anser att om man vill ha reda på självklara saker som direkt kan påverka ens rr-verksamhet så ska man antingen åka 50+ mil till ex. Karlskoga ELLER själva ringa personer hos SVEMO (personer som du själv säger redan "lägger ner alldeles för mycket tid på detta") för att fråga "Har det hänt något jag borde känna till?" så ska jag inte kritisera er för det. Men personligen anser jag dock att det inte låter speciellt optimalt.

Bosco skrev:
Hade fler engagerat sig och velat sitta å älta en massa tråkigt skit under olika tävlingar, möten runt omkring i detta avlånga land utan knappt en ersättning - då kan man också kritisera.

Återigen, jag kritiserar ingen part. Däremot förväntade jag mig nog att medlemmarna, oavsett hur lata dom är, faktiskt skulle få någon form av information om allt detta, serverat på ett silverfat till dom från officiella kanaler.
 

sandstream

Guest
Håller med dig JP :tummenupp
Tycker det är svagt av Svemo att inte gå ut med en officiell förklaring. Om de nu är så övertygade om att de gör rätt och Veidec fel så borde väl en pressrelease eller liknande vara fixad på någon timme?

Edit 1: Nu har jag också mailat RR-sektionen samt Svemos ordförande för att få ett besked om när vi kan förvänta oss ett besked.
Edit 2: "Your e-mail to <kenneth.lodnert@telia.com> has not been delivered. The receiver's mailbox is full." Hoppas de andra har tömt sina mailboxar :)
 
Last edited:

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Varför måste du ta det så ordagrant.

jP skrev:
Framförallt riksdag och regering är mycket duktiga på att informera medborgarna om motiveringar till sitt beslut och sina beslutsprocesser.

Deras beslut påverkar också något fler människor...
Hela dess existens beror på andras viljor/val.

jP skrev:
Även företag och organisationer har till vana att både informera om sina beslut och en motivation till detta, antingen genom sin webb, tv, radio, e-post och dylikt.

Förvisso, men trodde det var just därför denna tråden kom till - för att rr inte har ngn speciellt framskjuten position i samhället...

Ang. företag så är all publicitet bra. Även om GM nu går ut med att man skall stänga en av fabrikerna och sätter två länder mot varandra så förlorar man ingen försäljning...

Till syvend och sist e' det väl så att om man är intresserad då tar man också reda på det man e nyfiken på..??
Funkar du likadant när du sitter bakom spakarna på Bikeprojekt - motiverar varför (om jag nu uppfattat Bikeproj. rätt)?

Tycker jag ideligen läser trådar på detta forum där skribenter av diverse alster vill ha bekräftelse på att man gjort ngt bra.
När ngt är okej då säger ingen något - har man gjort något dåligt är det lika bra att skjuta sig själv omgående.

Nyanser.

jP skrev:
...påverka ens rr-verksamhet så ska man antingen åka 50+ mil till ex. Karlskoga ELLER själva ringa personer hos SVEMO...

Nja, tydligen måste jag vara tydligare. Är man intresserad och vill "se efter" sitt intresse, bry sig - då ser jag inte att detta är ngt problem.
Problemet som gammal gubbe kan jag istället tycka är internets förmåga att simplifiera mycket som inte var fullt lika naturligt för tretton år sedan.

jP skrev:
(personer som du själv säger redan "lägger ner alldeles för mycket tid på detta")

Hårklyveri. Nu läser du in lite väl mycket.
Om du gör ett mastodontjobb för ngn/ngt och lägger ner rätt mycket tid för detta och trots det blir hopad med skit - hur länge fortsätter man??
Hur många tackade Svemo för att dessa fanns innan allt detta betaklet började? Speciellt som Svemo alltid fått skit ända sedan 1987 när jag började intressera mig. På den tiden var'e inte Sköld...

Min slutsats är alltså att det inte sitter ngn illvillig gubbe å ser till att Svemo kör rr'en i botten för svenskt vidkommande - snarare skulle jag vilja dra slutsatsen att det är alla vi aktiva som är skulden till det.
Snacka skit är vi duktiga på....

jP skrev:
Däremot förväntade jag mig nog att medlemmarna, oavsett hur lata dom är, faktiskt skulle få någon form av information om allt detta, serverat på ett silverfat till dom från officiella kanaler.

Då är du en av dom som inte tycker om att myndigheter ibland har information men man måste själv ta del av detta för att kunna "utnyttja" det??
Typexemplet är väl skattemyndigheterna.
Måste intressera sig och sätta sig in i "problemets" natur.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top