VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
ZoulFly skrev:
Självklarat vet vi inte sanningen bakom det kraschade samarbetet mellan SVEMO och Veidec. Det är uppenbart att det inte handlar om kubik, utan det är troligen ren förhandlingsteknik eller i absolut sista tänkbara fall, dålig personkemi eller liknande som har drivit det här till vad det är idag.

Att tro att samarbetet har kraschat pga att VEIDEC stirrat sig blind på kubiken är att underskatta VEICEC big-time.

Och eftersom SVEMO är proffs på road racing så förstår alla att dom inte har stoppat hela samarbetet pga oenighet om antalet kubik, eftersom det är en ganska oviktigt sak i sammanhanget. Antalet kubik, eller antalet takter för den delen, har INGENTING att göra med hur man ska se på vad som är bäst för svensk road racing.

SVEMO jobbar för det bästa för svensk road racing så fortsättning lär följa, eftersom dom nu på många sätt jobbar i medvind; dom har en sponsor som vill stödja, dom har förare som vill köra oavsett antalet cc, dom når nya grupper genom samarbetet med STCC.

Och vi har ju egentligen ingen aning om vilka trumf SVEMO sitter med. Det kanske står sponsorer på kö och då gör ju SVEMO rätt i att försöka driva sin linje "Det bästa för svensk RR" så hårt som möjligt.

Jag har själv inte hört någon kritik så här långt genom åren, att samarbetet med Synsam/Veidec skulle ha bromsat svensk RR, så varför skulle SVEMO ha en sån inställning nu? Nej, det avbrutna samarbetet nu tror jag är ett spel för galleriet vilket SVEMO kan kosta på sig för att dom tycker sig sitta i en utmärkt förhandlingsposition. Och då gör dom ju helt rätt.

Lycka till och hoppas det går bra!!!

Låter vettigt, hoppas verkligen att det stämmer! :)
 

sandstream

Guest
ZoulFly skrev:
Jag har själv inte hört någon kritik så här långt genom åren, att samarbetet med Synsam/Veidec skulle ha bromsat svensk RR, så varför skulle SVEMO ha en sån inställning nu? Nej, det avbrutna samarbetet nu tror jag är ett spel för galleriet vilket SVEMO kan kosta på sig för att dom tycker sig sitta i en utmärkt förhandlingsposition. Och då gör dom ju helt rätt.
Det kan ju teoretiskt vara så att STCC/SVEMO har en helt annan, bättre sponsor på gång för 2005 men då förstår jag inte varför KL avgår :va

Ska också bli intressant att se om en ny sponsor hostar upp 1 miljon i prispengar till förarna.
 

Cralle

Kör MotoGP (nästan)!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
BMW K1200R
Nyteknik skrev:
Men om 600 har varit ett mycket lyckat sponsorengagemang för Veidec är det inte begripligt att man tänker avbyta detta om man till nästa år inte byter från 600 till 1000.

Det osar mer stolthet och ömma tår än reglemente om detta.

Men lilla hjärtat... Hoppade bara in och såg att det kommit in massor med sidor, kul då ventileras det! Har bara läst på denna sidan än så länge, det finns ett antal till sidor med inlägg. Vad är d det handlar om?
Supersport på nivån i Veidec är för dyr (kommentarer från förarna), samt att det skiljer för mkt på materialet mellan dom större teamen emot dom mindre. Inga förare = ingen serie! Okej?
Med detta i bakhuvudet så vill Veidec bara sponsra den serien dom anser är bäst och med de bästa förarna. I detta fallet endast 1000cc = Inget Veidec= små chanser till TV.
Inge TV = Dunlop och troligtvis Pirelli hoppar av som sponsor då dom inte tycker att det är värt den ekonomiska insatsen i förhållande till vad det ger tillbaka i marknadsförings mått!
Några av importörerna är endast intresserad av 1000cc och TV = Inge 1000cc = ingen ekonomiskt hjälp för många.
Är du med så långt?!
M.a.o. förarna säger detta för att tillmötesgå de inblandade. Därtill skillnaden med materialet som jag nämnde.
Om Veidec nu satsat på en klass och vill gå vidare, so? Så är väl utvecklingen? Annars hade vi väl åkt TZ 350 allihop? Vad det förarna i Veidec inte begriper är vad som förstör för SO, SM och RR i det stora hela som Svemo uttrycker sig. Vad Svemo och andra inte förstår är att deras beslut kommer att drabba RR sporten negativt totalt sett. Inget svar vi får idag, men är du intresserad så lägg in en tråd om ett år! Dock lär det vara för sent då!
Jag hoppas att de som jobbar bakom gardinen lyckas med det dom försöker med, då blir alla glada i slutänden! Utom Svemo......
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Cralle

En stilla undran bara.
Under sommaren hördes det rätt många olika rykten om vad som ville åkas i Veidec nästa år.
Jag hörde att man diskuterade både att fortsätta SS600, en sorts superstock600 eller 1000cc, där 1000cc var ett av de senare ryktena.
Nästa grej är när man formellt frågade svemo om att köra 1000cc-klass i veidec?
På sista SO-rejset i karlskoga frågade jag både PS och KL om STCC's planer och då fick jag till svar att man både funderade på 1000cc och 600superstock, och det var inte särskilt länge sedan.
Detta hörde jag även från en Veidec-förare.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
oFFkeFF skrev:
En stilla undran bara.
Under sommaren hördes det rätt många olika rykten om vad som ville åkas i Veidec nästa år.
Jag hörde att man diskuterade både att fortsätta SS600, en sorts superstock600 eller 1000cc, där 1000cc var ett av de senare ryktena.
Nästa grej är när man formellt frågade svemo om att köra 1000cc-klass i veidec?
På sista SO-rejset i karlskoga frågade jag både PS och KL om STCC's planer och då fick jag till svar att man både funderade på 1000cc och 600superstock, och det var inte särskilt länge sedan.
Detta hörde jag även från en Veidec-förare.

Veidec förarna röstade för tusen kubik Mike luff ville övertyga oss om 600 och dess fördelar.

Det finns förare i SO som säkert skulle åka ifrån undertecknad men huvud målet för STCC enligt Tony J på MC mässan i fjol är inte att vära alla förare från en klass (NSB) utan att få dom bästa från alla för att samla sveriges bästa förarare på fränaste hojarn, bästa däcken osv, Jag tror att många som skriver här som är negativa är det för att dom inte har samma strålkastar sken på sig får inga gratis skinnställ, däck osv.. JANTELAGEN.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Steny skrev:
Veidec förarna röstade för tusen kubik Mike luff ville övertyga oss om 600 och dess fördelar.

Det finns förare i SO som säkert skulle åka ifrån undertecknad men huvud målet för STCC enligt Tony J på MC mässan i fjol är inte att vära alla förare från en klass (NSB) utan att få dom bästa från alla för att samla sveriges bästa förarare på fränaste hojarn, bästa däcken osv, Jag tror att många som skriver här som är negativa är det för att dom inte har samma strålkastar sken på sig får inga gratis skinnställ, däck osv.. JANTELAGEN.

När skedde omröstningen?
jantelagen? I sådant fall har du nog varit borta länge från en "vanlig" sm-depå, mig veterligen gläds de flesta åt att iaf några lyckas få ihop budget för att köra en mediebevakad serie.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Cralle skrev:
Men lilla hjärtat... Hoppade bara in och såg att det kommit in massor med sidor, kul då ventileras det! Har bara läst på denna sidan än så länge, det finns ett antal till sidor med inlägg. Vad är d det handlar om?
Supersport på nivån i Veidec är för dyr (kommentarer från förarna), samt att det skiljer för mkt på materialet mellan dom större teamen emot dom mindre. Inga förare = ingen serie! Okej?
Med detta i bakhuvudet så vill Veidec bara sponsra den serien dom anser är bäst och med de bästa förarna. I detta fallet endast 1000cc = Inget Veidec= små chanser till TV.
Inge TV = Dunlop och troligtvis Pirelli hoppar av som sponsor då dom inte tycker att det är värt den ekonomiska insatsen i förhållande till vad det ger tillbaka i marknadsförings mått!
Några av importörerna är endast intresserad av 1000cc och TV = Inge 1000cc = ingen ekonomiskt hjälp för många.
Är du med så långt?!
M.a.o. förarna säger detta för att tillmötesgå de inblandade. Därtill skillnaden med materialet som jag nämnde.
Om Veidec nu satsat på en klass och vill gå vidare, so? Så är väl utvecklingen? Annars hade vi väl åkt TZ 350 allihop? Vad det förarna i Veidec inte begriper är vad som förstör för SO, SM och RR i det stora hela som Svemo uttrycker sig. Vad Svemo och andra inte förstår är att deras beslut kommer att drabba RR sporten negativt totalt sett. Inget svar vi får idag, men är du intresserad så lägg in en tråd om ett år! Dock lär det vara för sent då!
Jag hoppas att de som jobbar bakom gardinen lyckas med det dom försöker med, då blir alla glada i slutänden! Utom Svemo......

Förstår inte riktigt på vilken fråga du svarar. Och inget i ditt inlägg ger en begriplig förklaring till varför ett Standard 600 reglemente (Svemos förslag) inte skulle möta behovet av lägre kostnader för förarna; vilket du och många andra anger som problemet med den nuvarande serien och skälet till att Veidec har valt att dra sig ur.

Men i brevet från Veidec som citeras i trådens inledning får man en helt annan bild av anledningen till att sponsorn inte är nöjd längre:

"På VEIDEC tror vi på utveckling och framåtanda vilket inte harmonerar med den lösning som SVEMO föreslår med ett standard 600-kubiks reglemente.

VEIDEC vill att publiken skall veta att det är de bästa förarna, på de häftigaste cyklarna som gör upp om att bli bäst i Sverige på det de gör. Att köra roadracing på högsta nivå och ha kul!"


Det låter ju som man har stirrat sig blind på antalet kubik och plötsligt har fått för sig att 1000 cc är samma sak som "utveckling" och att "köra roadracing på högsta nivå".

Ditt förenklade resonemang om att 1000 cc är enda sättet att möta behovet av lägre kostnader och seriens överlevnad är lika vattentätt som ett såll.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Förstår inte riktigt på vilken fråga du svarar. Och inget i ditt inlägg ger en begriplig förklaring till varför ett Standard 600 reglemente (Svemos förslag) inte skulle möta behovet av lägre kostnader för förarna; vilket du och många andra anger som problemet med den nuvarande serien och skälet till att Veidec har valt att dra sig ur.
Men hjälp vad du hakar upp dig på detaljer!
Cralle förklarar ju förarnas, sponsorernas, importörernas och Veidecs åsikter men du fortsätter att tjata om standard 600.

Alla vill gå upp till 1000cc för det har mest marknadsvärde för dem som ska betala serien. Redan där beslutet att välja 1000cc klart för de flesta, utom SVEMO och en del andra.

Sen kan du kanske försöka att kliva ur din roll som RR-expert och se det från Svenssons synvinkel. För honom/henne är 1000cc = mer hk = högre fart = häftigare! Om det sedan inte är sanningen saknar helt betydelse!

En helt annan fråga: Varför måste Veidec och STCC ha SVEMOS stöd? Kan de inte köra en egen serie och strunta i SVEMO?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
sandstream skrev:
En helt annan fråga: Varför måste Veidec och STCC ha SVEMOS stöd? Kan de inte köra en egen serie och strunta i SVEMO?
Tror att man måste ha sanktion från svemo för att få arrangera en tävling. Skaffar man inte detta så dras licenserna in.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
En helt annan fråga: Varför måste Veidec och STCC ha SVEMOS stöd? Kan de inte köra en egen serie och strunta i SVEMO?



Nationellt Tävlingsreglemente.
12.6.3.1 "Ingen tävling får arrangeras föränn tillstånd erhållits från SVEMO"

SVEMO lyder under FIM och UEM och är medlem i Sveriges Riksidrottsförbund. SVEMO organiserar så att tävlingarna sker i överensstämmelse med dessa förbunds stagdar och regler för tävlingarna i Sverige.

Skulle STCC köra utan tillstånd så skulle racen vara "svartrace" och ingen licens eller försäkring skulle gälla. Tror inte nån förare hade velat köra så?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
Varför har då inte "alla" krävt denna självklara förändring/förbättring långt tidigare?

:va

Jag har många gånger fått frågan från personer med varierande mc-intresse varför man kör 600cc när det finns 1000cc. Bigger is better anser de flesta, STCC-publiken är knappast så insatt i varvtider för olika klasser utan de vill se häftig, tät racing och de tycker att 1000cc är häftigare helt enkelt. Steny har ju också visat att det är billigare med 1000cc än nuvarande 600cc form. Så alla vinner ju på det.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ninjaboy skrev:
Jag har många gånger fått frågan från personer med varierande mc-intresse varför man kör 600cc när det finns 1000cc. Bigger is better anser de flesta, STCC-publiken är knappast så insatt i varvtider för olika klasser utan de vill se häftig, tät racing och de tycker att 1000cc är häftigare helt enkelt. Steny har ju också visat att det är billigare med 1000cc än nuvarande 600cc form. Så alla vinner ju på det.

VIll publiken se tät racing eller största möjliga kubik? Du skriver bägge sakerna i inlägget. Störst kubik är ingen garanti för tät racing.

Att en Superstock 1000 klass är billigare än en Supersport600 är det ingen som har förnekat, eftersom SS600 tillåter mer omfattande förändringar. Dock har SVEMO haft en Superstock600 klass som förslag till STCC vilken avvisats. Då verkar inte kostnaden vara det primära för STCC AB eller förarna eller hur?

Jag säger inte att SVEMO har tagit ett korrekt beslut men dock är det många i den här diskussionen som enbart går på Veidcec/Cralles linje att det enbart är SVMEO som har felat.
Jag tror inte att det är så enkelt.

Överallt sägs det dessutom att förarna vill ha 1000cc men vilka förare har man tillfrågat? Samma som kört nu eller vill STCC AB öka starfälten och har man i så fall frågat alla poteniella förare om vad det krävs för att de ska starta/Satsa på dåvarande Veidec Trophy?
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Goodstuff skrev:
VIll publiken se tät racing eller största möjliga kubik? Du skriver bägge sakerna i inlägget. Störst kubik är ingen garanti för tät racing.

Att en Superstock 1000 klass är billigare än en Supersport600 är det ingen som har förnekat, eftersom SS600 tillåter mer omfattande förändringar.

Publiken vill definitivt se större hojar, det hoppas jag att vi är överens om oavsett om det beror på deras okunnighet eller annat. Själv tror jag att man kan koppla det till försäljningsstatistiken, de vill själva köpa 1000cc hellre än 600cc och då är det ju det man vill se rejsa också. Kunderna har gjort sitt val i butikerna och de fattar inte varför Veidec kör något annat.

Att det blir billigare är vi också överens om och det borde ju bli tätare race då en stor anledning till att nedre halvan är just nedre halvan är att de inte har råd med samma trim som övre halvan. Det blir ju lite mindre materialsport, parallellen är ju sömnpillret F1. Om det sedan är tillräckligt mycket är ju svårt att säga, det kommer ju naturligtvis aldrig bli att 15-20 förare slåss om vinsten men i år var det ju bara tre, om någon till kan ta steget så är det ju bra. Kolla Fredrik Jansson, när han till slut fick fart på hojen gick han ju och vann avslutningen.


Goodstuff skrev:
Överallt sägs det dessutom att förarna vill ha 1000cc men vilka förare har man tillfrågat? Samma som kört nu eller vill STCC AB öka starfälten och har man i så fall frågat alla poteniella förare om vad det krävs för att de ska starta/Satsa på dåvarande Veidec Trophy?

Det är kanske här skon klämmer? Ingen har frågat dig, Nyteknik eller Chris Ash... :hihi OBS! Ironi! :D
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ninjaboy skrev:
Publiken vill definitivt se större hojar, det hoppas jag att vi är överens om oavsett om det beror på deras okunnighet eller annat. Själv tror jag att man kan koppla det till försäljningsstatistiken, de vill själva köpa 1000cc hellre än 600cc och då är det ju det man vill se rejsa också. Kunderna har gjort sitt val i butikerna och de fattar inte varför Veidec kör något annat.

Att det blir billigare är vi också överens om och det borde ju bli tätare race då en stor anledning till att nedre halvan är just nedre halvan är att de inte har råd med samma trim som övre halvan. Det blir ju lite mindre materialsport, parallellen är ju sömnpillret F1. Om det sedan är tillräckligt mycket är ju svårt att säga, det kommer ju naturligtvis aldrig bli att 15-20 förare slåss om vinsten men i år var det ju bara tre, om någon till kan ta steget så är det ju bra. Kolla Fredrik Jansson, när han till slut fick fart på hojen gick han ju och vann avslutningen.




Det är kanske här skon klämmer? Ingen har frågat dig, Nyteknik eller Chris Ash... :hihi OBS! Ironi! :D


Att diskutera Supersport 600 vs Superstock 1000 ger väl inte så mycket längre? Eftersom alla härinne är överens om fördelarna med Superstock 1000.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ninjaboy skrev:
Publiken vill definitivt se större hojar, det hoppas jag att vi är överens om oavsett om det beror på deras okunnighet eller annat. ---edit --- Kolla Fredrik Jansson, när han till slut fick fart på hojen gick han ju och vann avslutningen.

Nu förklarade du dig bättre. Fredrik Jansson är väl knappast ett exempel på en förare från nedre halvan. Utan kraschen på Falkenberg hade han mycket väl kunnat ta medalj. Klart underskattat förare.
Ett av argumenten från SVEMO är ju att underlaget för tät och bra racing med många bra förare är större i en 600SUperstock klass, i ett nordiskt perspektiv då. Iofs inget som hindrar förare att byta till 1000 men tanken från SVEMO var en samordning av alla 600 klasser till ett reglemete som skulle köras i Veidec/SM/SO och således ge ett otroligt bra underlag för bra race med de absolut snabbaste förarna. Om jag förstått det resonemanget rätt.


Ninjaboy skrev:
Det är kanske här skon klämmer? Ingen har frågat dig, Nyteknik eller Chris Ash... :hihi OBS! Ironi! :D

Återigen har mina tillkortakommanden som förare, och de är många, inget att göra med min något skeptiska hållning till att svälja allt som kommer från Veidec/Cralle-hållet med hull och hår.

Det var en allvarlig fråga. Har fler än de som redan kört serien tillfrågats om sitt intresse att ställa upp där? Med tanke på de små startfälten borde väl en utökning och konkurrenshöjning vara av intresse från STCC AB?
Eftersom det lobbats för 1000cc borde väl Miinin, Johansson, Prang, Havnen etc vara förare som de vill få över. Vet någon om de tillfrågats och vad de i så fall sagt?
 
Last edited:

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Att ni bara orkar!

Vatten är vått, asfalt är hårt, 1000cc ÄR HÄFTIGARE ÄN 600cc, så är det bara. FÄRDIGDISKUTERAT! :lol
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Pelle B skrev:
Vatten är vått, asfalt är hårt, 1000cc ÄR HÄFTIGARE ÄN 600cc, så är det bara. FÄRDIGDISKUTERAT! :lol
Det är väl bara jag i hela världen då som tycker att de roligaste racen att kika på är 125 jr... :)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top