VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
saken är den sandstream att du säger saker som du försöker skriva så det låter som fakta. Man retar sig på det...
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Speedway har ju en stor tv bevakning tycker jag.
Jag antar att det är lätt för publiken att överblicka, de kör ju inte så många på en gång och inte så många varv.

Lite mer sånt inom rr så tror jag publiken skulle tycka det var roligare att se på, jag tror heller inet publiekn i allmänhet bryr sig i om det är en litershoj eller en 600a, kanske bara just de mest insatta som själva äger just sådana isf.

De får hotta up det hela lite tycker jag så folk vill se.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Poacher skrev:
Speedway har ju en stor tv bevakning tycker jag.
Jag antar att det är lätt för publiken att överblicka, de kör ju inte så många på en gång och inte så många varv.

Lite mer sånt inom rr så tror jag publiken skulle tycka det var roligare att se på, jag tror heller inet publiekn i allmänhet bryr sig i om det är en litershoj eller en 600a, kanske bara just de mest insatta som själva äger just sådana isf.

De får hotta up det hela lite tycker jag så folk vill se.

Exakt. Här kanske är lösningen. Oval-bana, pop-corn o läsk.


Kolla videon

http://www.vikingmotorpark.com/area_video.php
 

Suki

Darkside
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
3 St olika
Låt nu någon

som kört i Veidec 600 klassen eller någon som vet vad det skulle kunna kosta tala om vad en kunkurrenskraftig 600 kostar för att köra i den klassen?

Låt dom sedan tala om vad en konkurrenskraftig hoj skulle kosta om man fixxar enligt de regler som skulle gälla inom 1000 klassen.?


Tror själv att det skulle skilja åtskilliga kronor......
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
#Olsson# skrev:
Exakt. Här kanske är lösningen. Oval-bana, pop-corn o läsk.


Kolla videon

http://www.vikingmotorpark.com/area_video.php
Kul att se, synd att de bygget står och stampar.
Nu kanske inte ovalbana är optimat för rr hojar, men en bana som man kan få överblick på och ganska korta heat vore nåt, iaf för mig att titta på.

Många motorsporter går ju åt det hållet, i rally har de specialsträckor där 2 bilar kör en kort intensiv bana på tex en stadion eller liknade för publiken, i motorcross har staidoncross med höga hopp uppstått.
Det är dax för RR med att göra detta:)

Sorry om jag spamar sönder er tråd.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Ny vinkling?

Okej, låt oss fundera på vad STCC som företag har att komma med eftersom en del här verkar tycka att de bara är ute efter pengar.

Det finns ganska många exempel på att ett proffsigt företag är bättre på att anordna mästerskap. De kan jobba med det på heltid, de vet hur man marknadsför sig och de jobbar i första hand för att öka intresset vilket leder till ännu mer publik/inkomster. Jag vill säga att inget förbund klarar av detta, och jag tycker inte det är meningen heller. Men vi har SO säger ni då! Jo, men det är ju ändå inte jämförbart med ett mångmiljonprojekt som STCC. Så finns det möjlighet att utnyttja dessa proffs tills intresset är så stort att något/någon vågar satsa pengarna för ett SRRC tycker jag att man definitivt skall ta till vara på denna chans. You win some, you lose some. NSB låter inte som ett för högt pris att betala tycker jag.
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
valmers skrev:
Men snälla du, att en klass är stor måste inte betyda att man har 40 anmälda. Vad är bäst; en klass med 30 anmälda med noll publik, eller en klass med 19 anmälda och 20000 personer i publiken?

Vänder mig kanske inte enbart till dig Valmers, även om jag citerar dig.

Alla verkar tro att SM/SO/gärdsgårdsserien kommer att få publik bara Veidec får producera tv (t.o.m några vet det)...
Jag tror aboslut inte på detta.

***

Varför envisas halva forumet att fortfarande hålla stenhårt kvar vid något som är historik???
Förstår om man vill älta "Böldens" (läs Sköld) och Svemo's dåliga/bra beslut i fråga men fortfarande så har Veidec dragit sig ur... No more racing!!
[ironi](B.t.w kul smeknamn på Skölden synd att jag inte kom på det själv)[/ironi]

Därför är det nu alla ni aktiva utövare har chans att göra något bra för framtiden, istället för att sitta kvar i sandlådan och skräna om att "Bölden" [läs Skölden] tog min spade, buhhuuuhäää (och dessutom i all oändlighet).
Så kan man istället se till att utnyttja vakuumet som blir....

valmers skrev:
..gemene man som besöker ett STCC-arrangemeng tycker ofta att hojarna är den stora behållningen.

Om nu STCC-publiken tyckte att behållningen var mopparna - vad hindrar "oss" från att se till att denna publiken även kan landa i en depå nära dig (utövare)!??!!!

Höj er nu för fasen - alla aktiva - istället för att kasta sand på varandra (påhejade av andra orosmoment här på forumet)!
Cralle har redan gjort det - fixat till annat än ankdammen "le svéde".

Varför visar vi inte istället Sköld/Svemo och dessutom Cralle att vi verkligen är något att räkna med?? Något att vara stolta över...

Detta e' annat än fyrhjulig kölapp till racing.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Förresten verkar det ju inte som om valet 600 eller 1000 finns. Kommer det inte in någon ny sponsor är väl valet ingeting eller 1000.....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
@NyTeknik: Varför är ni då så förbannat negativa till allt som inte rör era serier och som ni egentligen inte bryr er om.

Du får underkänt i läsförståelse. Mina inlägg i den här tråden handlar enbart om att det inte är trovärdigt av Veidec att dra sig ur med motiveringen att 600 cc inte främjar deras intressen. Men att 1000 cc skulle göra det. Man behöver inte kunna mycket om roadracing för att förstå att det möjligen är en del av sanningen bakom deras reträtt. Är det verkligen skälet bakom deras beslut är de skrämmande okunniga.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Pelle B skrev:
Okej, låt oss fundera på vad STCC som företag har att komma med eftersom en del här verkar tycka att de bara är ute efter pengar.

Det finns ganska många exempel på att ett proffsigt företag är bättre på att anordna mästerskap. De kan jobba med det på heltid, de vet hur man marknadsför sig och de jobbar i första hand för att öka intresset vilket leder till ännu mer publik/inkomster. Jag vill säga att inget förbund klarar av detta, och jag tycker inte det är meningen heller. Men vi har SO säger ni då! Jo, men det är ju ändå inte jämförbart med ett mångmiljonprojekt som STCC. Så finns det möjlighet att utnyttja dessa proffs tills intresset är så stort att något/någon vågar satsa pengarna för ett SRRC tycker jag att man definitivt skall ta till vara på denna chans. You win some, you lose some. NSB låter inte som ett för högt pris att betala tycker jag.

Alltså, just ett SRRC är något jag efterlyser. D.v.s ett proffsigt marketingbolag som kan driva ett svenskt/nordiskt mästerskap.
Men det är inte helt enkelt att lyfta fram pengarna till det, för de måste komma någonstans ifrån. Jag är mer och mer för att vi förare själva får stå för startkapitalet. SO är tyvärr bara småbitar av det som behövs, ett bra försök, men saknar kapitalet och kanske också tyvärr den marketing som behövs för ett dylikt projekt.
Men mig veterligen finns inga sådana planer från STCC AB, då jag varken tror de har tid eller ork för fler affärer. Dessutom konkurrerar vi om samma pengar..
 

Suki

Darkside
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
3 St olika
*ASG* varför skulle inte det vara trovärdigt......
Å så menar du på att Veidec i sammanhanget skulle vara okunniga....*L*...




Nyteknik skrev:
Du får underkänt i läsförståelse. Mina inlägg i den här tråden handlar enbart om att det inte är trovärdigt av Veidec att dra sig ur med motiveringen att 600 cc inte främjar deras intressen. Men att 1000 cc skulle göra det. Man behöver inte kunna mycket om roadracing för att förstå att det möjligen är en del av sanningen bakom deras reträtt. Är det verkligen skälet bakom deras beslut är de skrämmande okunniga.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
oFFkeFF skrev:
Alltså, just ett SRRC är något jag efterlyser. D.v.s ett proffsigt marketingbolag som kan driva ett svenskt/nordiskt mästerskap.
Men det är inte helt enkelt att lyfta fram pengarna till det, för de måste komma någonstans ifrån. Jag är mer och mer för att vi förare själva får stå för startkapitalet. SO är tyvärr bara småbitar av det som behövs, ett bra försök, men saknar kapitalet och kanske också tyvärr den marketing som behövs för ett dylikt projekt.
Men mig veterligen finns inga sådana planer från STCC AB, då jag varken tror de har tid eller ork för fler affärer. Dessutom konkurrerar vi om samma pengar..

Men tills en sådan möjlighet finns vore det väl dumt att inte använda den kunskap som erbjuds, STCC. Vilket kräver en sponsor. Och en sponsor gör som de alltid gör, satsar på något de tror på, rätt eller fel, det är deras pengar och vill man ha dem får man nog dansa efter deras pipa.
 

Suki

Darkside
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
3 St olika
Äntligen

hade inte kunnat formulera mig bättre själv.....Du är inte intresserad av att höra av dig till SVEMO....Dom behöver lite stöd där.....

Kanon inlägg......................




Pelle B skrev:
Men tills en sådan möjlighet finns vore det väl dumt att inte använda den kunskap som erbjuds, STCC. Vilket kräver en sponsor. Och en sponsor gör som de alltid gör, satsar på något de tror på, rätt eller fel, det är deras pengar och vill man ha dem får man nog dansa efter deras pipa.
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Pelle B skrev:
Men tills en sådan möjlighet finns vore det väl dumt att inte använda den kunskap som erbjuds, STCC. Vilket kräver en sponsor. Och en sponsor gör som de alltid gör, satsar på något de tror på, rätt eller fel, det är deras pengar och vill man ha dem får man nog dansa efter deras pipa.

Just det, glömde att vi skall älta vem som har rätt eller fel.
Får _du_ tillbaka Veidec-sponsen till STCC???
Inte.
Håll käft!
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Du får underkänt i läsförståelse. Mina inlägg i den här tråden handlar enbart om att det inte är trovärdigt av Veidec att dra sig ur med motiveringen att 600 cc inte främjar deras intressen. Men att 1000 cc skulle göra det. Man behöver inte kunna mycket om roadracing för att förstå att det möjligen är en del av sanningen bakom deras reträtt. Är det verkligen skälet bakom deras beslut är de skrämmande okunniga.
Både du och Swedie (se inlägg ovan) tror att jag har nollkoll på varför Veidec drog sig ur men se där har ni helt fel. Jag kan som jag tidigare skrivit inte avslöja min källa men jag har fått PM från folk som är insatta och de bekräftar det jag redan vet!

Jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att SVEMO gjort fel och det kommer svensk RR att få äta upp under många år om ingen av dem snällt kommer krypande till Veidec alternativt hostar upp en ny sponsor av samma kaliber.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Pelle B skrev:
Men tills en sådan möjlighet finns vore det väl dumt att inte använda den kunskap som erbjuds, STCC. Vilket kräver en sponsor. Och en sponsor gör som de alltid gör, satsar på något de tror på, rätt eller fel, det är deras pengar och vill man ha dem får man nog dansa efter deras pipa.

Ja, men sen är det där, att säljer man sig för mycket kan det bita en i svansen förr eller senare.
Säg att djurgården får en fetsponsor till sitt a-lag, med lite konstiga krav som gör att knatteserierna knappt kan överleva.. Vad händer med a-laget i förlängningen då?
Då får vi en fetshow på stadion ett år, sen anser sig storsponsorn gjort sitt, och då står man både utan a-lag och knatteserie..
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Suki skrev:
som kört i Veidec 600 klassen eller någon som vet vad det skulle kunna kosta tala om vad en kunkurrenskraftig 600 kostar för att köra i den klassen?

Låt dom sedan tala om vad en konkurrenskraftig hoj skulle kosta om man fixxar enligt de regler som skulle gälla inom 1000 klassen.?


Tror själv att det skulle skilja åtskilliga kronor......

Mina hojar har kostat ca 230 000:- att bygga då har jag saknat delar som slir koppling och använt tunga glasfiberkåpor istället för kolfiber. Min hoj har legat runt topp tio i fart på rakorna.

Folkessons hojar som varit överlägset snabbast hela säsongen (sjätte högsta hastighet på assen VM hojarna inräknade) Har säkert kostat en hundring till.

För att hålla motor i topp trimm hela säsongen har jag helrenoverat (kolvar.vevstakar,lager,ventilfjädrar etc) den två gånger det kostar ca 20 000:- med jobb/gång plus all övrig mek tid med service. Detta pga att för att få upp effekten i en 600 måste du höja varvet till ca och det knäcker motorerna om du inte underhåller tappar du fort effekt.

En 1000 kostar ca 160 000 färdig med fjädring och eftersom du inte får trimma så har du inget märkbart slitage utan underhålls konot bli en bråkdel av 600.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
valmers skrev:
Det där stämmer inte; gemene man som besöker ett STCC-arrangemeng tycker ofta att hojarna är den stora behållningen.

Postade detta i Pollen gällande Veidec men fick inget svar.
Har följt diskussionen så noga det går men förstår inte allt, det jag däremot förstått är att det är väldigt synd om svensk RR om hojarna försvinner från STCC.
Sedan får man kanske ställa sig frågan, vem kör just DU som kör RR för? För dig själv och att det är kul eller för att kunna visa upp sig på hemmaplan och därmed kunna göra en satsning internationellt?

"Har precis fått upp ögonen för RR. Allt tack vare ett besök på Gelleråsen i samband med ett STCC arr. Så alla som inte inser värdet av att synas vid större arrangemang som STCC kan PM:a mig så skall jag förklara.
Blev otroligt imponerad av Jimmy, Cralle o kompisarna. Har efter det följt varje Veidec sammandrag på TV3 och har försökt lära mig lite mer. Men regelverkat om klasserna är ju rena vilda västern.
Satt och såg sammandraget från VM i Superbike / Super-vad-det-nu-hette på Eurosport igår o fattade inte ett skit. Vad är skillnaden? Fort går det ju iallafall...

Något som borde ge ett gensvar bland publiken och gynna fabrikanterna är ju "vanliga" 1000 cc som "vi" sedan kan gå o titta på och sukta efter i handeln. Visst trimma dom lite med Slip On och bättre däck. Det bör väl inte bli så dyrt för teamen?

Någon kan förklare lite enkelt?

Dessutom, varför vill inte SVEMO att det finns en 1000 cc klass ihop med STCC? Blir det någon typ av konkurrenssituation mot någor SVEMO mästerskap eller?"

Någon som känner sig manad...?

Maverick_ou812 - inte modig nog att köra själv.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top