VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Chris Ash skrev:
Varför skulle de ha det? Veideckillarna verkar ju inte varit överdrivet intresserade av att söka sig utanför landets gränser. De är lite som tjuren Ferdinand, de sitter hellre under sin korkek och luktar på sina blommor än slåss med de stora tjurarna.....(Lite skämt lite allvar såklart)

Om Veidecfolket söker sig ut i Tyskland till exempelvis IDM eller till Brittiska mästerskapen, ONK eller whatever kan jag ärligt talat inte se något dåligt i. Då har det snarare kommit något jäkligt positivt ur det hela.
Men om Ferdinand har TV / Media i gamla goa sverige så tror jag många väljer gamla goa sverige för det är billigare o samtidigt ger någorlunda va de vill ha.

"Alla" de som sökt sig utomlands för att köra har kommit tillbaka o sagt att det är problem att köra utomlands just pga hur stora summor pengar det behövs. Men hittar man bara rätta sponsorer som tror på dig och att de får nått ut av det genom att synas av publik/media/tidningar osv så kommer det att gå. Men nu när man fått beskedet att veidec som gav förarna möjligheten att få bättre betalande sponsorer så blir det såklart en mycket grinig inställning då nästa år blir tufft att genomföra. Förarna kanske inte längre för gör det de vill, o hur barnsligt det än må låta så gäller det även vuxna människor när det går emot en. Man får bara bita hårdare å längre i det sura äpplet... till slut så spottar man ut o skiter i det.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Varför 1000cc....!?

Det är en "kul" fråga......

Varför vill "alla" nybörjare åka R1.....GSXR 1000.....CBR1000....osv.

När det som är "bäst" är R6....GSXR600...CBR600....

Förvånad...?

Inte jag...tycker det enkelt som korvspa....

KentW
Avancerad "Läktarförare"

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
oFFkeFF skrev:
De som har det enklast att hitta sponsorer behöver billigaste cyklarna? :3freak

Skämt åsido, jag förstår att man behöver sänka kostnaderna. SS600 är ju som sagt var inte särskilt billigt(konstigt att det här dyker upp, då rookies som sagt var är bombade med hur billigt det är att åka 600).
Men jag hajar som sagt var fortfarande inte varför ett 600 superstock-reglemente förkastas som "löjligt", och inte kan erbjuda minst lika spännande rejs som ett superstock1000 reglemente?
Marknadsföringssyftet för importörerna är ju goddag yxskaft, man säljer flest 1000cc, varför då pusha hårdare marknadsföringsmässigt på dem?
1000cc, visst låter det häftigare, men inte fan är det billigare än 600cc.. Mig veterligen skiljer det c:a 30000kr mellan exempelvis gsxr600 och gsxr1000, då har förarna helt plötsligt sparat 60000kr i inköp på två hojar.(kanske andra summor eftersom man kan få dem kraftigt rabatterade).
Dessutom SLIPPER ett 600superstock reglemente krocka med ÖVRIGA sveriges satsningar på NSBK, vilket är ett ganska stort mästerskap redan, även om det inte är samma mediala bevakning..

Toppgubbarna inom Veidec köper inte sina hojar, de får dem i standardskick från generalagenten/importören och tillika huvudsponsorn. Sedan bekostar de själva (& m.h.a sponsorer) trimning o likn. Om man då inte fick pilla i motorn, utan bara sätta på ett blås, dreva om, byta bromsbelägg o likn. smått o gott så skulle det väl bli fan så mycket billigare än att astrimma en supersport 600 hoj?? Jimmys hojar gick på ca 300 lock/styck från Ten Kate.

Säg ex: Gsxr1000-05 för ca 100´ ex moms + delar= 30-50 lock max.
Plus mindre slitage på delar, behöver inte byta ut delar lika ofta, högre toleranser eftersom det e otrimmat skick. Alla har råd att köra, eller är jag helt ute o cyklar..... ?? :)

sandstream

Guest
Ber om ursäkt i förväg då jag lovat att lämna den här diskussionen men det kliar så förbannat i fingrarna just nu :mad:

oFFkeFF skrev:
De som har det enklast att hitta sponsorer behöver billigaste cyklarna? :3freak
60K hit eller dit är nog av sekundär betydelse på den här nivån. Vet iofs inte vad tex Cralles team hade för budget i år.
oFFkeFF skrev:
Men jag hajar som sagt var fortfarande inte varför ett 600 superstock-reglemente förkastas som "löjligt", och inte kan erbjuda minst lika spännande rejs som ett superstock1000 reglemente?
Nej, vi har märkt att du inte hajar det ;-)
Det är ingen som har påstått att det är löjligt men importörerna, förarna, sponsorerna etc ville ha 1000cc. Vad är det som är så svårt att förstå? :confused:

oFFkeFF skrev:
Marknadsföringssyftet för importörerna är ju goddag yxskaft, man säljer flest 1000cc, varför då pusha hårdare marknadsföringsmässigt på dem?
För att man tjänar mer på dem kanske? Goddag yxskaft :tungan

oFFkeFF skrev:
Dessutom SLIPPER ett 600superstock reglemente krocka med ÖVRIGA sveriges satsningar på NSBK, vilket är ett ganska stort mästerskap redan, även om det inte är samma mediala bevakning..
Men snälla vännen, hur kan det vara ett ganska stort mästerskap när ingen tittar på det? Är stort = att många kör eller?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Mad Moose skrev:
Vad är hans funktion där? Jag känner igen och har läst det någonstans men kommer inte ihåg.

Det är väl som banägare och delvis arrangör av STCC-rejsen på KGA. Är osäker själv på hans exakta funktion där. Men vet att han brukar medverka på vissa möten med dem.

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Veideckillarna verkar ju inte varit överdrivet intresserade av att söka sig utanför landets gränser. De är lite som tjuren Ferdinand, de sitter hellre under sin korkek och luktar på sina blommor än slåss med de stora tjurarna.....(Lite skämt lite allvar såklart)
Cralle har väl redan varit ute, Kai-Böre(stavning) var med i SuperSport 600 VM i år och även Jimmy körde ett par rejs. Om du kallar det för att sitta under korkeken förstår jag plötsligt dina tidigare inlägg.

Hade inte Veidec funnits med som sponsor kanske Jimmy och Kai-Böre aldrig fått dessa körningar.

Precis som Swedie skriver kostar det otroligt mycket pengar och det blir, hur konstigt det än kan låta för vissa, inte lättare att hitta sponsorer om man inte syns i media.

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Money, money ... chi ching....

En påse med pengar är väl förutsättningen för att köra race överhuvudtaget?
Denna påse måste bli större ju högre upp man kommer i serierna.
Detta är väl logiskt? Roadracing är en materialsport till syvende och sist, en materialsport kommer alltid att vara kapitalintensiv/kapitalkrävande!!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Cralle har väl redan varit ute, Kai-Böre(stavning) var med i SuperSport 600 VM i år och även Jimmy körde ett par rejs. Om du kallar det för att sitta under korkeken förstår jag plötsligt dina tidigare inlägg.

Hade inte Veidec funnits med som sponsor kanske Jimmy och Kai-Böre aldrig fått dessa körningar.

Precis som Swedie skriver kostar det otroligt mycket pengar och det blir, hur konstigt det än kan låta för vissa, inte lättare att hitta sponsorer om man inte syns i media.

Cralle körde VM innan Veidec/Synsam-tiden och är snarare en produkt av "vanliga SM". Att Jimmy och Kai-Börre har kört i Europa och gjort inhopp i VM är inget jag förnekar, men i jämförelse har SM/SO fått ut Tomas Palander, Fredrik Watz, Mika och Vesa Kallio, Robbin Harms och inte minst Johan Stigefelt i VM-race.

I EM (som fö är billigare att köra än Veidec) har vi bara Folkesson som gjort en återkommande satsning. Andra förare har gjort spridda inhopp tidigare år men knappt någon alls i år, det har alltså blivit mindre och mindre deltagare från Norden/Sverige i Supersport 600 EM. Liksom från övriga europa iofs, kanske för att en Superstock 600 serie är på ingående i både EM och VM.
Från SM/SO har vi haft en handfull förare som kört EM i år och minst ett tjog som gjort inhopp.

Jag är inte motståndare till att Veidec ska sändas i TV om du nu trodde det, och var åtminstone innan i år var stort fan av den häftiga och täta racingen. Däremot håller jag med SVEMO/Mike Luff och inte Veidec i denna fråga om vad som är bäst för Svensk Roadracing.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
Det tydligaste exemplet på att du har fel är Rossis säsong hos Yamaha. Det är "till syvende och sist" föraren som spelar roll.

Och hur länge ska vi behöva höra att Hondan är så mycket bättre? Den bästa föraren utvecklar hojen och jag tror inte det skilde så mycket ens i fjol och nu tror jag snarare Yamaha har ett övertag. Kunde de inte stoppa Rossi i år så blir det aldrig.

Sorry för OT.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Ber om ursäkt i förväg då jag lovat att lämna den här diskussionen men det kliar så förbannat i fingrarna just nu :mad:

60K hit eller dit är nog av sekundär betydelse på den här nivån. Vet iofs inte vad tex Cralles team hade för budget i år.

Nej, vi har märkt att du inte hajar det ;-)
Det är ingen som har påstått att det är löjligt men importörerna, förarna, sponsorerna etc ville ha 1000cc. Vad är det som är så svårt att förstå? :confused:

För att man tjänar mer på dem kanske? Goddag yxskaft :tungan

Men snälla vännen, hur kan det vara ett ganska stort mästerskap när ingen tittar på det? Är stort = att många kör eller?

Allt beror ju som sagt på vilka utgångspunkter man har. Antingen att man skapar något enbart för ett fåtal, eller skapar något för flera.
Det KANSKE hade varit rätt att ge 1000cc till veidec, samtidigt KANSKE det hade varit väldigt dåligt för övriga serier/satsningar.
Är veidec bästa svenska serien. Efter årets säsong skulle jag svara nej. Förra året helt klart.. Har man mest publik, ja, man har mest tv-tid och bäst tv-produktion. Är det rätt att satsa på veidec, eller ska man satsa på att få igång samma bevakning utan "bilhjälpen"?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
Den som läser intervjuer med teamchefer och förare får en annan bild.

Med tanke på att Rossi var konkurrenskraftig direkt från start så är det väl uppenbart att Yamahan hade större potential än vad de övriga Yamaha-förarna förmådde utnyttja. Och att Yamahan med Rossi har utvecklats mer under säsongen än vad de förvirrade Honda-förarna förmår är väl också rätt tydligt. Att ha de bästa ingenjörerna betyder inte mycket om de som åker inte har något vettigt att säga dem.

Vill inte diskutera detta mer i denna tråd då det är OT så jag stannar här.

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Nyteknik skrev:
Det tydligaste exemplet på att du har fel är Rossis säsong hos Yamaha. Det är "till syvende och sist" föraren som spelar roll.

Ja om man har obegränsat med resurser som Yamaha eller Honda fabriken har.
Yamaha lär ha sagt: Kosta vad det kosta vill, bara du (=Rossi) vinner VM åt oss till -05 säsongen.

Och nej, du har fel! Motorsport är en materialsport, sen att Rossi är en ubertalang som Agostini o likn. är en annan femma....

Om du inte har kapitalet så har det ingen betydelse vem du sätter på hojen, han kommer ändå inte att vinna. Tror du att Rossi hade vunnit VM på WCM:s hoj?? :)

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
R1 -05 till salu

Just det, 9st förare som kommer till start i alla årets 6 deltävlingar i NSB är ju ett jättemästerskap.

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
oFFkeFF skrev:
Är det rätt att satsa på veidec, eller ska man satsa på att få igång samma bevakning utan "bilhjälpen"?

Att få samma bevakning utan "bilhjälpen" vore väl perfekt. Desvärre inte så lätt att åstadkomma, tror jag.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Strider skrev:
Just det, 9st förare som kommer till start i alla årets 6 deltävlingar i NSB är ju ett jättemästerskap.

I SM kom trots allt mellan 20-30 förare till start i racen. Det är fler än Veidec mönstrade.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM