VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jag tror att sponsorerna egentligen vill ha 990-997cc. (3cyl fullt ut 1000cc dock) Det är då det händer, det som skall hända.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Mad Moose skrev:
Om jag hade varit en bra A-förare och kört i Veidec hade jag haft ett STORT stöd från ett större företag. Enda anledningen till att de inte ger mig stöd i dagsläget är att jag inte syns i tillräckligt, bla i TV. Hade jag klassat upp mig i år och sagt att jag tänkte sattsa på Veidec hade jag till nästa säsong haft ett sponsor stöd som gjort att jag antagligen inte behövt lägga en krona själv, den chansen är nu borta för mig och säkert för flera andra.

Tyvärr så är det så i mitt fall också..... :(
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Men du svarar inte på frågan "varför".
Kanske för att det helt saknar betydelse? :rolleyes:
En sponsor ska väl knappast behöva förklara varför de vill sponsra något som de tror på.

Alla inblandade vill ha 1000 cc utom SVEMO så du borde fråga SVEMO varför de inte vill ha 1000 cc i Veidec 2005!
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Chris Ash skrev:
Ingen aning, men det var väl fritt att dyka upp?

Fråga Johan Andersson eller Macho Woman.

Det mötet hade egentligen ingenting med SVEMO och STCC att göra , men eftersom det fanns stort intresse så meddelades det hur det hela förlöpte.

Mötet ifråga var i samband med prisutdelningsceremonin för Scandinavian Open, så det som primärt skulle diskuteras var hur det skulle se ut i SO framöver. Detta påverkas såklart av hur det ser ut i nationella serierna, således diskuterades även STCCs planer angående motorcyklarna.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
Kanske för att det helt saknar betydelse? :rolleyes:
En sponsor ska väl knappast behöva förklara varför de vill sponsra något som de tror på.

Saknar betydelse? Det är ju tiotusenkronorsfrågan som varken Veidec, Cralle eller någon på forumet har presterat ett begripligt och rimligt svar på.

Saxat från Veidecs hemsida:

"VEIDEC vill att publiken skall veta att det är de bästa förarna, på de häftigaste cyklarna som gör upp om att bli bäst i Sverige på det de gör. Att köra roadracing på högsta nivå och ha kul!"

Att detta skulle uppfyllas med ett 1000-standardreglemente men inte ett 600-dito är ju uppenbart nys för vem som helst som har lite kunskap om roadracing.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Att detta skulle uppfyllas med ett 1000-standardreglemente men inte ett 600-dito är ju uppenbart nys för vem som helst som har lite kunskap om roadracing.
Precis, och det är där du och en del andra går bet.
Svensson vet inget om RR i sig men de vet att 1000 cc är större än 600 cc och att de då borde vara mer hk och gå fortare.

Eftersom den här diskussionen inte leder någon vart hoppar jag av på inrådan av Swedie (efter klagomål från andra besökare) och jag vill poängtera att min mening inte varit att spamma sönder tråden utan bara försöka förklara vad jag tycker och få andra att tänka lite längre än näsan räcker :)

Vi syns i någon annan tråd :D
 

zhapod

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
linköping
Hoj
TZR125 -89
men veidecpubliken saknar "lite kunskap om roadracing" och stirrar sig blinda på kubiken & effekten. därför.

Edit: jag är lååååångsam...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
Svensson vet inget om RR i sig men de vet att 1000 cc är större än 600 cc och att de då borde vara mer hk och gå fortare.

Det var en riktigt dålig förklaring och om det är så Veidec resonerar förstår jag vad händelseutvecklingen beror på.
 

zhapod

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
linköping
Hoj
TZR125 -89
och du kontrar förståss med att ge en bra förklaring till varför den förklaringen är så dålig?
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Nyteknik skrev:
Saknar betydelse? Det är ju tiotusenkronorsfrågan som varken Veidec, Cralle eller någon på forumet har presterat ett begripligt och rimligt svar på.

Om en sponsor vill att jag kör med rosa kalsonger och är beredd att betala för det skulle jag knappast säga nej bara för att han inte kan ge mig tillräckligt (i mina ögon) bra argument.

Dert är väl inte alltför långsökt att tro att Veidec vill ha 1000 för att dom menar på att det är "värre" än 600? En uppfattning som inte är speciellt ovanlig i Sverige. Mer effekt, högre toppfarter, fetare sladdar mm, det går inte snabbare men det ser tuffare ut.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
stavgren skrev:
Det är väl inte alltför långsökt att tro att Veidec vill ha 1000 för att dom menar på att det är "värre" än 600?

Men om 600 har varit ett mycket lyckat sponsorengagemang för Veidec är det inte begripligt att man tänker avbyta detta om man till nästa år inte byter från 600 till 1000.

Det osar mer stolthet och ömma tår än reglemente om detta.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
stavgren skrev:
Om en sponsor vill att jag kör med rosa kalsonger och är beredd att betala för det skulle jag knappast säga nej bara för att han inte kan ge mig tillräckligt (i mina ögon) bra argument.

Dert är väl inte alltför långsökt att tro att Veidec vill ha 1000 för att dom menar på att det är "värre" än 600? En uppfattning som inte är speciellt ovanlig i Sverige. Mer effekt, högre toppfarter, fetare sladdar mm, det går inte snabbare men det ser tuffare ut.
Framförallt så slipper man trimma, troligen så går dock inte 1000 cc snabbare än 600 cc förutom på Anderstorp och liknande flygplatser.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Någon mer än jag som noterar att det bara är 2-taktsförare som inte är överens med massan. De gör dock inlägg så att de verkar jämbördiga trots att de bara är 2-3 stycken. Det verkar mest handla om att Veidec inte är intressant för dem över huvud taget. Varför inte då låta oss som är intresserade av Veidec få som vi vill?
 
Last edited:

Coola Ola

Guest
Nyteknik skrev:
Men om 600 har varit ett mycket lyckat sponsorengagemang för Veidec är det inte begripligt att man tänker avbyta detta om man till nästa år inte byter från 600 till 1000.

Det osar mer stolthet och ömma tår än reglemente om detta.

Veidec menar väl att 1000cc är ett mer lyckat sponsorabbonemang än 600cc. De ömma tårna verkar ju annars finnas hos SVEMO och ingen annanstans. Jag har efter att ha kollat igenom lite snabbt i tråden redan sett två exempel på förare som förlorar på att veidec drar sig ur, alltså kan man lite tillspetsat säga att SVEMO inte sett till RR-sveriges bästa i och med att de inte tillmötesgår Veidecs krav.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Ninjaboy skrev:
Någon mer än jag som noterar att det bara är 2-taktsförare som inte är överens med massan. De gör dock inlägg så att de verkar jämbördiga trots att de bara är 2-3 stycken. Det verkar mest handla om att Veidec inte är intressant för dem över huvud taget. Varför inte då låta oss som är intresserade av Veidec få som vi vill?

Har också märkt det..... jag själv lägger mig aldrig i 2-takts prat, då jag
inte är inblandad i det, och vet ej hur ni helst vill ha det... då anser
jag att jag inte ska komma med dumma kommentarer om era klasser...
(det ända jag skulle vilja ändra isåfall, är att ni inte ska få starta era
hojar så tidigt i depån när man är iväg på tävling, då det för ett jävla
liv :D :lol )

mvh
Benny
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag anser att medias betydelse för sporten inte går att överskatta i dagens samhälle. Om svensk RR skulle få en timmas TV tid i veckan (Bästa sändningstid), och om vi dessutom skulle få en internationellt framgångsrik RR profil i sverige. Så dröjer det max 6-10 år innan bredden i sporten har ökat markant, vilket i sin tur för med sig att det kommer fram någon/några toppförare. Fler sponsorer blir intresserade, nya möjligheter att bygga banor mm.mm. Media är det viktigaste vi har om vi vill att sporten ska växa.

Enda anledningen som jag ser, att inte bry sig om att svensk RR blir utan TV tid: Är att man är rädd för att konkuransen ökar på sikt.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Om man tar detta från början med STCC och hojar:

SVEMO var väldigt glada när de fick köra med STCC.
Då sket man i de andra förarna och promoterade SS600, oavsett vad de andra tyckte eftersom SS600 var den värsta klassen och generalagenterna stödde detta.
Nu helt plötsligt så ändrar man kurs igen, när STCC-samarbetet har slagit väl ut. lite konstigt tycker jag.
Även om förslaget kommit in sent från STCC/Viedec, så har de med sig förarna, generalagenterna och även TV i detta.
Det måste ju också väga in en hel del.
Varför är då helt plötsligt SO så viktigt och NSB(som PS och SVEMO motsatte sig i början) så viktigt nu för de beslutande i SVEMO???
Jag tror inte att undersökningen om STCC/Veidec har varit ute på remiss hos klubbarna heller för den delen,,,,
Mycket frågor och alldeles för lite svar.

Det verkar vara en hel del tår som det har trampats på i denna frågan.
Min fråga är bara: När får vi andra dödliga veta vad som pågår egentligen och vilka grunder som besluten har tagits på???
Allt annat här är ju bara spekulationer tyvärr.
Finns det någon här på forumet med insikt i detta, som kan ge oss några svar???

mina 50 öre
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jocke K skrev:
Jag anser att medias betydelse för sporten inte går att överskatta i dagens samhälle. Om svensk RR skulle få en timmas TV tid i veckan (Bästa sändningstid), och om vi dessutom skulle få en internationellt framgångsrik RR profil i sverige. Så dröjer det max 6-10 år innan bredden i sporten har ökat markant, vilket i sin tur för med sig att det kommer fram någon/några toppförare. Fler sponsorer blir intresserade, nya möjligheter att bygga banor mm.mm. Media är det viktigaste vi har om vi vill att sporten ska växa.

Enda anledningen som jag ser, att inte bry sig om att svensk RR blir utan TV tid: Är att man är rädd för att konkuransen ökar på sikt.

Grejen är att veidec inte ligger på särskilt bra sändningstid. Det låg rätt bra i början i våras, men när tv3 upptäckte att inte särskilt många tittade på det, flyttade man det till senare i tablån.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ninjaboy skrev:
Någon mer än jag som noterar att det bara är 2-taktsförare som inte är överens med massan. De gör dock inlägg så att de verkar jämbördiga trots att de bara är 2-3 stycken. Det verkar mest handla om att Veidec inte är intressant för dem över huvud taget. Varför inte då låta oss som är intresserade av Veidec få som vi vill?

Alltså, lägg ner tjafset om att vi skulle vara några få som kör tvåtakt som är partiska i det här.

Jag ser precis som Luff(sällan jag är överens med den mannen). Att urvalet av förare till en stenhård 600superstock klass skulle vara betydligt större till veidec nästa år.
1000cc inte alls lika många.
Problemet med veidec ÄR att förarna inte tilltalas av STCC, och då uteblir också de startande. Viss del i detta kan vara att det är för dyra hojar, precis som flertalet veidecförare påtalat. Andra delen kan vara att resterande 70-80-talet a-förare i NSBK/STD&SS/600 inte anser sig ha råd med startavgifter eller den nivå på däck osv som krävs för att hänga med i Veidec.
Däckkostnaderna skulle knappast minska med 1000cc.. Startavgifterna ska heller inte direkt sänkas. Dessutom får man som veidecförare casha 4000kr i startavgift på ett rejs med mindre bantid än i SO/SM..
Vad väljer man, pröjsa för att ha publik, eller bantid?? Det är givetvis en balansgång.
Men nu säger vissa veidecförare att man inte är ute efter att öka startfälten, utan sänka kostnaderna, och då hajar jag verkligen inte varför man benhårt måste åka 1000.. 600 är ju både billigare i inköp och drift, sladdar gör de som fan också, och varvtidsmässigt är de oftast snabbare än 1000cc.
Dessutom, EM är öppet för äldre förare i 600cc, vilket det inte är för 1000cc..
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top