VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Steny skrev:
Har du inte fattat att för att komma dut Hansson och Stiggy är krävs stora pengar det är så dom kom dit, givetvis kan dom köra hoj också. Kai Börre tex fick betala miljonbelopp för sitt WM kontrakt . Dom pengarna är betydligt lättare att få in om du kör med 20 000 på läktaren. Än närmast sörjande.

Japp, om man vill få pengar till att köra de tävlingarna med 20 000 på läktaren.
Jag säger inte emot att det är lättare att få sponsorer till Veidec om man syns i TV. Men ska jag vara helt ärligt bryr jag mig inte. Veidec är för närvarande inget som sprutar ur sig världsstjärnor direkt, jag bryr mig om RR-Sveriges utveckling, att vi kan få fram bra förare som hävdar sig internationellt. Inte förare som kör runt och lyxåker på hemmaplan med Gladiatorer och övrig mysig Knallestämning i depån.

Vilka med potential att bli "ordinarie" VM-förare finns i Sverige? Och vilka kommer från Veidec? Freddy Papunen kanske......

Annars heter de unga talangerna Rebien, Sjöström, Cajback, Milovanovic, Brodén, Borch-Fagerhaug, Hålén-bröderna med mera. Kör dessa SS600? Nej....

De kommer att finnas kvar även om Veidec går i graven, jag ser inte hur det sabbar för några andra än förarna i Veidec som isig inte verkar vara så intresserade av de större mästerskapen. Vad är det som "förstörs" i Svensk roadracing? Vad tar ett steg "4 år tillbaka i utvecklingen?"

Veidec/Synsam har inte hjälpt några andra än sig själv, och ingen har kunnat svara på mina frågor om vad de gjort för "Svensk roadracing" mer än att "det tar tid och det är först nu som det kanske ger resultat". Juniorsatsningen har gett Svensk RR som helhet tio gånger mer än vad Veidec har varit i närheten av att göra.

Svensk roadracing kommer i värsta fall, vara precis som innan, förutom att 19 förare som till största delen är helt ointressanta för utländska teamchefer får betala mer själva och inte syns i TV.

Försök se lite nyktert på saken, världen står inte och faller med en sponsors urdragande. Hitta en seriös sponsor istället som förstår vad Roadracing handlar om och har ett genuint intresse.
 

Suki

Darkside
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
3 St olika
?????

:confused:
Chris Ash skrev:
Japp, om man vill få pengar till att köra de tävlingarna med 20 000 på läktaren.
Jag säger inte emot att det är lättare att få sponsorer till Veidec om man syns i TV. Men ska jag vara helt ärligt bryr jag mig inte. Veidec är för närvarande inget som sprutar ur sig världsstjärnor direkt, jag bryr mig om RR-Sveriges utveckling, att vi kan få fram bra förare som hävdar sig internationellt. Inte förare som kör runt och lyxåker på hemmaplan med Gladiatorer och övrig mysig Knallestämning i depån.

Vilka med potential att bli "ordinarie" VM-förare finns i Sverige? Och vilka kommer från Veidec? Freddy Papunen kanske......

Annars heter de unga talangerna Rebien, Sjöström, Cajback, Milovanovic, Brodén, Borch-Fagerhaug, Hålén-bröderna med mera. Kör dessa SS600? Nej....

De kommer att finnas kvar även om Veidec går i graven, jag ser inte hur det sabbar för några andra än förarna i Veidec som isig inte verkar vara så intresserade av de större mästerskapen. Vad är det som "förstörs" i Svensk roadracing? Vad tar ett steg "4 år tillbaka i utvecklingen?"

Veidec/Synsam har inte hjälpt några andra än sig själv, och ingen har kunnat svara på mina frågor om vad de gjort för "Svensk roadracing" mer än att "det tar tid och det är först nu som det kanske ger resultat". Juniorsatsningen har gett Svensk RR som helhet tio gånger mer än vad Veidec har varit i närheten av att göra.

Svensk roadracing kommer i värsta fall, vara precis som innan, förutom att 19 förare som till största delen är helt ointressanta för utländska teamchefer får betala mer själva och inte syns i TV.

Försök se lite nyktert på saken, världen står inte och faller med en sponsors urdragande. Hitta en seriös sponsor istället som förstår vad Roadracing handlar om och har ett genuint intresse.







Nej Världen lär inte stå å falla för att Veidec drar sig ur.... Men vad menar du med hitta en seriös sponsor istället som förstår vad RR handlar om och har ett genuint intresse?????
 

Coola Ola

Guest
Lustigt nog verkar det här strulet ha gett upphov till en dell uppmärksamhet från media. I dagens GP så var en notis insatt som i princip gjorde gällande att förare, generalagenter, STCC och Veidec ville ha 1000cc och att det endast var Svemo som var emot. Hur väl det stämmer med verkligheten (är alla förare för byte t. 1000cc?) vet jag inte, klassen kallades också STCCs mc-klass.

Det är nog första gången jag sett en notis om svensk RR i en svensk stor dagstidning (jag har iofs in te hårdbevakat media på nåt sätt) så lite trist att det bli om en sån här grej. Förhoppningsvis sätter det lite press på Svemo iaf
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Man får väl hoppas att sista ordet inte är sagt än. Oavsett om det blir 1000 eller 600 så behövs det ju en "kunga klass"...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Coola Ola skrev:
Lustigt nog verkar det här strulet ha gett upphov till en dell uppmärksamhet från media. I dagens GP så var en notis insatt som i princip gjorde gällande att förare, generalagenter, STCC och Veidec ville ha 1000cc och att det endast var Svemo som var emot. Hur väl det stämmer med verkligheten (är alla förare för byte t. 1000cc?) vet jag inte, klassen kallades också STCCs mc-klass.

Det är nog första gången jag sett en notis om svensk RR i en svensk stor dagstidning (jag har iofs in te hårdbevakat media på nåt sätt) så lite trist att det bli om en sån här grej. Förhoppningsvis sätter det lite press på Svemo iaf

Media har väl rent generellt haft dålig koll på motorsport. Det mesta man ser på TV är när någon skadar sig i en spektakulär vurpa/olycka.
Så att de skulle helt sant och att det skulle vara en påläst repoter som skrivigt det är väl tveksamt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Suki skrev:
:confused:







Nej Världen lär inte stå å falla för att Veidec drar sig ur.... Men vad menar du med hitta en seriös sponsor istället som förstår vad RR handlar om och har ett genuint intresse?????

En sponsor som inte lämnar serien efter bråk om kubikgräns i en standardklass....

Fortfarande har ingen kunnat lägga fram ett vettigt argument för den geniala idén med 1000cc standard kontra den katastrofala 600cc standard. "Mer publikfriande show", "Häftigaste maskinerna" "Marknadsföring" och dylikt är ju bara nonsens och floskler som inte låter speciellt seriöst när det kommer från roadracingens enskilt största sponsor i Sverige.

Förarna sluter såklart upp för att de blivit lovade guld och gröna skogar av importörerna.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Chris Ash skrev:
Japp, om man vill få pengar till att köra de tävlingarna med 20 000 på läktaren.
Jag säger inte emot att det är lättare att få sponsorer till Veidec om man syns i TV. Men ska jag vara helt ärligt bryr jag mig inte. Veidec är för närvarande inget som sprutar ur sig världsstjärnor direkt, jag bryr mig om RR-Sveriges utveckling, att vi kan få fram bra förare som hävdar sig internationellt. Inte förare som kör runt och lyxåker på hemmaplan med Gladiatorer och övrig mysig Knallestämning i depån.

Vilka med potential att bli "ordinarie" VM-förare finns i Sverige? Och vilka kommer från Veidec? Freddy Papunen kanske......

Jag tycker nog att du kanske missar den stora bilden lite. Jag är själv tränare åt knattar i motocross, och jag vet att desto bredare trupp desto fler toppar.
Vad jag menar är att det viktiga inte är att få världsstjärnor från Veidec-klassen, men det är den enda RR som Svensson kommer i kontakt med, och därmed ökar intresset. STCC är ett företag som lever på att marknadsföra sig, SM/SO är till för oss som kör. Jag tycker det vore dumt att sluta utnyttja denna möjlighet att synas och därmed få upp intresset. Ökar intresset ökar till slut också antalet utövare vilket leder till fler toppåkare. Detta är inget som sker på tre-fyra år utan är något som måste ses ur minst ett 10-årsperspektiv. Visst är det ett övervägande, NSB för liten publik eller 1000cc för stor publik. Pengar ger makt, så är det bara. De som fått för sig något annorlunda lever nog i en drömvärld.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Pelle B skrev:
Jag tycker nog att du kanske missar den stora bilden lite. Jag är själv tränare åt knattar i motocross, och jag vet att desto bredare trupp desto fler toppar.
Vad jag menar är att det viktiga inte är att få världsstjärnor från Veidec-klassen, men det är den enda RR som Svensson kommer i kontakt med, och därmed ökar intresset. STCC är ett företag som lever på att marknadsföra sig, SM/SO är till för oss som kör. Jag tycker det vore dumt att sluta utnyttja denna möjlighet att synas och därmed få upp intresset. Ökar intresset ökar till slut också antalet utövare vilket leder till fler toppåkare. Detta är inget som sker på tre-fyra år utan är något som måste ses ur minst ett 10-årsperspektiv. Visst är det ett övervägande, NSB för liten publik eller 1000cc för stor publik. Pengar ger makt, så är det bara. De som fått för sig något annorlunda lever nog i en drömvärld.


:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Småland
Hoj
R1100S o R1200GS
sandstream skrev:
Det är tyvärr så att en massa nissar inom RR-sporten tänker mer på sin egen körning än RR-sportens framtid. Det är bara att läsa tex Chris Ash inlägg och man förstår att det är den egna körningen som är viktigast.

Ska det vara så förbannat svårt att fatta att den stora massan skiter fullständigt i om ni harvar runt i 30 olika 1000-klasser samtidigt som det körs 1000 cc i Veidiec?

@ecce: :tummenupp
Precis så är det!
Om vi vill att RR skall överleva hos fler än de aktiva och deras svans så måste en exponering i media genomföras. Hur Svemo kan uppträda som de gör är för mig närmast ofattbart, de bromar utvecklingen för sporten genom någon form av egoistiskt agerande :kocko :kocko
 

Suki

Darkside
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
3 St olika
???

Hur kan du yttra dig som du gör...Eller vet du något som Vi andra inte vet vad anledningen är till att SVEMO sagt nej?


En sponsor som inte lämnar serien efter bråk om kubikgräns i en standardklass....

Fortfarande har ingen kunnat lägga fram ett vettigt argument för den geniala idén med 1000cc standard kontra den katastrofala 600cc standard. "Mer publikfriande show", "Häftigaste maskinerna" "Marknadsföring" och dylikt är ju bara nonsens och floskler som inte låter speciellt seriöst när det kommer från roadracingens enskilt största sponsor i Sverige.

Förarna sluter såklart upp för att de blivit lovade guld och gröna skogar av importörerna.[/QUOTE]
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Men hallå!!!
Hajar man inte veidec`s synsätt och även cralle`s(å dom som backar upp hans uttalande)så är man ju trött eller jävligt insnöad.Vi lever ju för fan inte i nordkorea eller på cuba.Folk vill tjäna pengar eller visa upp sig.Sistnämnda gäller både sponsor och förare.Bra rr är visserligen även bröd åt folket men våra makthavare har ju sen ronny pettersons tider tydligt visat att motorsport får reda sig självt utan backning därifrån.Inga sponsorer,ingen publik, leder rakt ner i korpsportens ädla värld.Ideelt arbete med mikroskopiska medel och en jävla massa eldsjälar som borde få betalt för sina tjänster.
Synsam och veidec i samarbete med stcc är utan konkurrens det bästa som hänt svensk asfaltracing sen f1 och 500-vm drog från anderstorp en gång i tiden.Det är fan bara polare och förarnas pappor som får meka mellan racen som är publik på andra race än veidec idag.

Face the truth sucker`s!!!!!
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Veidec och allt

Det ÄR kul om det finns en klass som blir exponerad i media, oavsett om den nu producerar VM-förare eller inte. Vilken roll spelar det vilken kubik man kör? Förarna hinner ju anpassa sig från september till nästa säsong.

Det ÄR konstigt att inte Svemo har fått ihop en fungerande lösning med Veidec nästa år. Enda egentligen godtagbara skälet till nuvarande situation är att Svemo anser att detta är bättre för svensk rr och det skulle vara mycket intressant att få reda på hur deras kalkyl ser ut...om inte annat för att slippa så enormt mycket spekulationer här.

Men vem vet, det kanske finns andra sponsorer som står på kö och då gör ju SVEMO helt rätt kanske och försöker tvinga fram det dom anser vara bäst för svensk rr. Men om man INTE har några fler sponsorer så tycker jag det är märkligt att helt tacka nej till ett samarbete. Men som sagt, vi får väl tids nog reda på vilka grunder dom har för sitt beslut och hur dom anser att nuvarande situation är mer gynnsam för svensk rr än att låta Veidec få sin vilja fram med 1000cc.

Personligen har jag i nuläget jättesvårt att förstå att nuvarande situation skulle vara bättre för svensk RR än att ha en 1000-klass i STCC/VEIDEC nästa år. Men som sagt, jag är en enkel gräsrot som inte har tillgång till all information...men hoppas att jag blir upplyst :)
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Chris Ash skrev:
Fortfarande har ingen kunnat lägga fram ett vettigt argument för den geniala idén med 1000cc standard kontra den katastrofala 600cc standard.
För mig räcker argumentet att Veidec vill ha 1000 eller så ställer dom inte upp. Känns som ett enkelt val om det inte står andra potentiella sponsorer i kö.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Suki skrev:
Hur kan du yttra dig som du gör...Eller vet du något som Vi andra inte vet vad anledningen är till att SVEMO sagt nej?

Därför att jag tycker så.....

Vad är det i mitt inlägg som pekar på att jag vet något som inte ni vet? Jag vet inte vad ni vet men jag har inte tillgång till nån hemlig information om nån nu trodde det.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vet att detta är lite barnsligt men... om detta gällt 250 tror jag det hadde varit annan sång i pipan. Det verkar bara var 250 förare som tycker detta är bra...Vill inte att denna tråd blir pajkastning men efter att ha läst den igen från start så...
 

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Åhus
Hoj
ZX10R 08
stavgren skrev:
För mig räcker argumentet att Veidec vill ha 1000 eller så ställer dom inte upp. Känns som ett enkelt val om det inte står andra potentiella sponsorer i kö.
Och varför står det inte andra potentiella sponsorer i kö ? Vi har ett antal stora och mycket rika företag i sverige, vi har europas bäst betalda chefer . Nog fan skulle företag som tex. IKEA eller Ericsson kunna öppna sina feta plånböcker. :gnissla
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
ZoulFly skrev:
..andra sponsorer som står på kö och då gör ju SVEMO helt rätt kanske och försöker tvinga fram det dom anser vara bäst för svensk rr. Men om man INTE har några fler sponsorer så tycker jag det är märkligt att helt tacka nej till ett samarbete.

Man har ju pratat med Veidec om 600-klass och pekar med hela handen att det gynnar ngt som Svemo skall "se över" - det som gynnar svensk rr (kanske även andra än specifika 19st f.d. Viedec-förare).

Veidec ser enbart 1.000 std som något att ha, påhejad av importörer (i deras fall tv-bevakning).
Eftersom dessa olika viljor inte verkar vilja mötas så försvinner Viedec, punkt slut.
Antingen kan vi sitta å snyfta eller istället blicka frammåt...

Detta i sig kallas också utveckling. Läroår eller vad ni vill.

RoggeR6 skrev:
...mycket rika företag i sverige, vi har europas bäst betalda chefer . Nog fan skulle företag som tex. IKEA eller Ericsson kunna öppna sina feta plånböcker.

Problemet är tid...
Det skulle vara till säsongen 2006 isf.

Men innan dess har ju Roadracingen i Sverige backat bakåt fyra år, för att _aldrig_ kunna återhämta sig...
Get real.
 

sandstream

Guest
I dagens Expressen Sport finns en lite notis med rubriken: Roadracingförarna rasar

Vore ju kul om herr Sköld kunde få tummen ur och ge något svar någonstanns.
Älgjakten är väl slut för länge sedan?

Tycker också att det är lite intressant att de som är mest negativa till en 1000 cc klass ihop med STCC är 125- och 250-förare. Vet inte vilka ni kör era tävlingar ihop med men det verkar som att ni gärna vill ha en 1000 cc klass i samma tävling :confused:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Tycker också att det är lite intressant att de som är mest negativa till en 1000 cc klass ihop med STCC är 125- och 250-förare. Vet inte vilka ni kör era tävlingar ihop med men det verkar som att ni gärna vill ha en 1000 cc klass i samma tävling :confused:

oFFkeFF och Chris Ash ar ju inte enbartnegativa till en 1000cc klass i Veidec utan har val en annan installning &s yn pa dels Veidecs betydelse for SvenskRR och undrar vad som ar underlaget for dels deras avhopp och dels det plotsliga bytet till 1000cc som det allenagorande for SvenskRRs framtid. Johan kor ju STD600 och ar en av de som sagt att han forstar och stoder SVEMOS beslut. Saledes inget klasspecifikt att alla 250 forare tycker det ar ett superbeslut av SVEMO, vilket en del verkar vilja fa det till.

SVEMO har val ingen skyldighet att forklara sina beslut pa ett internetforum. Det gar val via deras sedvanliga forbundmotesvagar och de olika representanterna, Avarage kan sakert redogora forhur det gar till.

Att det ligger flera hundar begravda och att det inte enbart ar SVEMOs fel att denna spricka tillkommit borde val vara ganska tydligt.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top