VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
ecce skrev:
Vadå översittarfasoner??? Spelar det dig någon roll om dom kör 1000,600,250,125??? Mig bry det inte, om dom vill ha 1000 låt dom få det!!! Vi har på SO/SM väldig lite publik det vet både du och jag. Låt då Veidec styra som dom vill. Deta har blivit nån jävla pristige från Svemo och det drabbar publik intresset negatift. Nu kommer massan aldrig få se roadracing vilket alldrig kan vara bra. Jag trivs i R600 träsket men det lär inte bli så kul när ingen vet vad vad man gör utan får börja med att
- Du vet vi kör mc på bana...

Nu kom vi fel in trots att jag poängterade att jag inte avhandlade Veidec i början av mitt förra inlägg utan Sandstreams inlägg.

Jag bryr mig inte vad Veidec kör, det konstiga tycker jag är att de själva är fixerade vid 1000cc. Något som åtminstone för mig är obegripligt.
Av följande anledningar....

*Det primära om man vill få sporten att "utvecklas" är inte att få 20 000-30 000 "Svensson" att titta, det är av minimal betydelse medan vissa här tycks tro att det är den enskilt största anledningen till att Roadracing körs överhuvudtaget. Det är att få europeiska teamchefer och förare att fatta att det finns snabba förare här i Sverige. Vilken ofantlig massa av publik hjälpte Stigefelt och Kjellis ut i VM?
Därför undrar jag vad i sjuttsingen 1000cc ska vara bra för? Superstock EM är en jäkligt fin serie men samtidigt ett juniormästerskap. Hur många under 23 hade ett 1000cc Veidec mönstrat nästa år? Samtidigt har vi folk som har ena foten inne i ett 600-världsmästerskap, ett 600 mästerskap som kommer att byta form, till vadå? Jo ett 600 cc Superstock i en eller annan form.

*Marknadsföringsbiten, hur mycket mer hade importörerna gjort för Veidec om det hade blivit 1000cc? "Vi säljer 90 % 1000cc hojar, därför kan vi inte stötta en 600-serie eftersom de inte säljer?" All logik säger tvärtom....om nu marknadsföring är en så ofantligt stor del av det hela och Veidec är Svensk RR:s heliga graal så borde såklart 600-försäljningen ha skjutit i höjden sen Synsam Cup startade? Eller är det så att folk skiter fullständigt i hur många kubikhojarna är på och många antagligen inte ens vet om det?

Nu blir det antagligen inget 1000cc vilket förhoppningsvis leder till att förare söker sig ut i Europa istället, som 250 folket och i viss mån 125 folket har börjat göra, något som "utvecklar" vår sport betydligt mer än om det kommer en massa touringfolk och fikar på racen eller amatörerna på TV3 sänder sina dassiga inslag.

Dessutom kan man aldrig vara så arrogant att man drar in klasser "oavsett vilka konsekvenser det får". Om någon idag sade, "vi kommer lägga ner 125 Racer 2007, eller tom 2006" Det är lugnt, jag blir givetvis ledsen men det är bara att bita i det sura äpplet och börja inrikta sig på något nytt. I mitt fall hade det blivit holländska mästerskapen. Hade någon sagt, tyvärr det blir inget 125 nästa år (2005) för det vill inte Veidec, hade jag blivit skitsur. Man behabndlar inte folk hursomhelst så är det bara. MEN: Jag vill poängtera återigen att detta är ett svar på Sandstreams attityd, som givetvis är förståelig, eftersom han inte tävlar själv, och inte har en aning om hur mycket av sin själ, sina pengar och sitt arbete en amatörförare som jag själv lägger ner. Jag älskar den här jävla sporten, mer än vad de flesta anar, och nog fan vill jag dess bästa alltid.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
"...det som vi trott på som den givna vägen för att förbättra villkoren för förarna med lägre kostnader och samtidigt skapa en än mer publikfriande show med dagens nya effektstarka 1000-kubiksmaskiner inte gick att genomföra.

På VEIDEC tror vi på utveckling och framåtanda vilket inte harmonerar med den lösning som SVEMO föreslår med ett standard 600-kubiks reglemente."


Det är svårt att förstå hur Veidec kan se ett tydligt incitament i att vara huvudsponsor för en 1000 cc serie men inte en 600 cc dito.

Däremot anar man att det brev som citeras i trådens inledning är skrivet av någon som värderar sina ömma tår oerhört högt.

Är en sådan sponsor verkligen seriös och svår att ersätta med en som är det?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Chris Ash skrev:
. MEN: Jag vill poängtera återigen att detta är ett svar på Sandstreams attityd, som givetvis är förståelig, eftersom han inte tävlar själv, och inte har en aning om hur mycket av sin själ, sina pengar och sitt arbete en amatörförare som jag själv lägger ner. Jag älskar den här jävla sporten, mer än vad de flesta anar, och nog fan vill jag dess bästa alltid.


Du har en poäng i det du säger... Jag tycker bara att det är slöseri med publik. Det är som sagt 19 förare,b vilken klas dom kör spelar ingen roll MEN dom är skyltfönstret utåt för oss, nu blir det tyvärr inte så längre
 

Freddy

har bra balans...
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
BMW
Chris Ash skrev:
Därför undrar jag vad i sjuttsingen 1000cc ska vara bra för? Superstock EM är en jäkligt fin serie men samtidigt ett juniormästerskap. Hur många under 23 hade ett 1000cc Veidec mönstrat nästa år?

jag hade gärna kombinerat veidec och superstock EM
träning ger färdighet, men vips så har vi helt plötsligt 9 tävlingar färre att köra i sverige,

Freddy Papunen .. 21 år
Kawasaki


Svemo= :fyllisar
en tre åring hade lyckats bättre,,,
 

Freddy

har bra balans...
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
BMW
Chris Ash skrev:
Jag älskar den här jävla sporten, mer än vad de flesta anar, och nog fan vill jag dess bästa alltid.


:Bugar :lol :rofl :D :tuttar :hihi

ursäkta men va tvungen, :)


om man ska söka sig ut i europa behöver man sponsorer, sponsorena vill se veidec 1000cc, nu får dom skolla på speedway i stället,
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Freddy skrev:
:Bugar :lol :rofl :D :tuttar :hihi

ursäkta men va tvungen, :)


om man ska söka sig ut i europa behöver man sponsorer, sponsorena vill se veidec 1000cc, nu får dom skolla på speedway i stället,

Jag trodde att ni i veidec insett att att de flesta svenska sponsorer fulltständigt skiter i interantionella satsningar.. Annars hade vi väl sett både dig och victor ute i em i år?
So far, under synsam och veidec har vi sett två/tre internationella satsningar, och det är först KBA, sen folkesson i Em, och sen Jimmys wildcards i VM.
När ska ni andra nosa på EM?
 

sandstream

Guest
Kenneth Lodnert har tydligen bestämt sig för att hoppa av RR-sektionen pga detta. Kanske har han tröttnat på SVEMO och herr Sköld....
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Chris Ash skrev:
*Det primära om man vill få sporten att "utvecklas" är inte att få 20 000-30 000 "Svensson" att titta, det är av minimal betydelse medan vissa här tycks tro att det är den enskilt största anledningen till att Roadracing körs överhuvudtaget. Det är att få europeiska teamchefer och förare att fatta att det finns snabba förare här i Sverige. Vilken ofantlig massa av publik hjälpte Stigefelt och Kjellis ut i VM?

En förutsättning för att komma ut ur Sverige till övriga Europa och köra hoj är att förslagsvis börja köra hoj på hemmaplan. Vill man bli bra behöver man bra material och möjlighet till att träna mycket. Det kostar pengar och det kan man få hjälp med av sponsorer. Det troliga om man vill ha hjälp av dem är att de måste synas här hemma. Antagligen är det lite lättare att få spons om man kan berätta att det är 20-30000 tusen i publiken vid varje tävlingstillfälle och dessutom visas det i TV. Vad tror du anledningen till att vi har ganska många fotbollsproffs ute i världen är. Ja inte är det att de har spelat fotboll för tomma läktare och ingenting av sporten har visats i TV och ingen svensson vet vad det är för sport. Troligtvis är precis tvärt om eller vad tror du? Jag fattar inte att du har så svårt att fatta denna enkla ekvation.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Jag trodde att ni i veidec insett att att de flesta svenska sponsorer fulltständigt skiter i interantionella satsningar.. Annars hade vi väl sett både dig och victor ute i em i år?
So far, under synsam och veidec har vi sett två/tre internationella satsningar, och det är först KBA, sen folkesson i Em, och sen Jimmys wildcards i VM.
När ska ni andra nosa på EM?

Precis, om Europa/Världen är målet kan man ju fråga sig varför man vill köra 1000cc, för att göra det svårare för sig?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mad Moose skrev:
En förutsättning för att komma ut ur Sverige till övriga Europa och köra hoj är att förslagsvis börja köra hoj på hemmaplan. Vill man bli bra behöver man bra material och möjlighet till att träna mycket. Det kostar pengar och det kan man få hjälp med av sponsorer. Det troliga om man vill ha hjälp av dem är att de måste synas här hemma. Antagligen är det lite lättare att få spons om man kan berätta att det är 20-30000 tusen i publiken vid varje tävlingstillfälle och dessutom visas det i TV. Vad tror du anledningen till att vi har ganska många fotbollsproffs ute i världen är. Ja inte är det att de har spelat fotboll för tomma läktare och ingenting av sporten har visats i TV och ingen svensson vet vad det är för sport. Troligtvis är precis tvärt om eller vad tror du? Jag fattar inte att du har så svårt att fatta denna enkla ekvation.

Enkelt, jag tittar på resultatet av denna "enkla ekvation" i verkligheten. Givetvis är inget så enkelt som du tror i detta fall. Exakt vilken hejdundrande "utveckling" har vår sport haft internationellt de senaste 4 åren, eller för all del utveckling på övriga plan? Innan Synsam kördes så var SS600 den tätaste klassen i SO med de bästa förarna, många av dem är samma som idag kör i Veidec, däremot har serien tappat en massa förare jämfört med då. Utveckling? Nja va?

Hur många satsningar i Europa har vi sett? En jäkla massa! Av 250-förare....
Folkesson är den enda som kör EM parallellt med SM i SS600, och det har han gjort sen Hedenhös, dvs innan Synsam/Veidec. Det är som oFFkeFF skriver, svenska sponsorer vill inte synas nere i Spanien, de vill synas i svensk TV.

Tillströmningen av B-förare? Kanske, skulle vara kul att få se en undersökning.
Jag personligen tror Sporthoj.com i kombination med höga försökringspremier/problematiken med banåkning är en större rekryterare.

Man kan inte jämföra med fotboll eller friidrott eller vad som helst, det är i princip gratis och är du bra så kommer du ut i europa. Du behöver inte betala för det.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chris Ash skrev:
Tillströmningen av B-förare? Kanske, skulle vara kul att få se en undersökning.
Jag personligen tror Sporthoj.com i kombination med höga försökringspremier/problematiken med banåkning är en större rekryterare.
Japp så är det, glöm inte Bikeproject & Roadracing.se :tummenupp
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ska det vara så förbannat svårt att fatta att den stora massan skiter fullständigt i om ni harvar runt i 30 olika 1000-klasser samtidigt som det körs 1000 cc i Veidiec?
@ecce: :tummenupp[/QUOTE]
:fakta
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
[Det är som oFFkeFF skriver, svenska sponsorer vill inte synas nere i Spanien, de vill synas i svensk TV.

Tillströmningen av B-förare? Kanske, skulle vara kul att få se en undersökning.
Jag personligen tror Sporthoj.com i kombination med höga försökringspremier/problematiken med banåkning är en större rekryterare.

Man kan inte jämföra med fotboll eller friidrott eller vad som helst, det är i princip gratis och är du bra så kommer du ut i europa. Du behöver inte betala för det.[/QUOTE].



Klart man kan jämföra med fotboll...!!
Titta bara på Tv-kanalerna, det sänds fotboll överallt....jämt!!
Tror du sponsorerna är ointresserade av det...?
Eller tror du verkligen att dom sponsrar det lag som är mest "hängivet" sin sport..och gör "mest uppoffringar"?
Som jag förstått det hela så handlar Veidecs satsning om att göra sitt namn känt i Sverige...inte i Europa!
Ekvationen för mig är ganska enkel.......mer exponering i Tv...ger på sikt både fler utövare...och mer intresse för alla nivåer inom sporten, är inte det nått vill alla som gillar RR borde hjälpas åt att stödja...?
Låt Veidec dra sponsorer och intresse till RR, så kan alla som vill göra en "seriös satsning" ut i Europa få hjälp av det, det finns ingen sponsor som satsar några vettiga summor utan att få valuta för pengarna.
Låt oss alla hjälpas åt att föra RR-sporten framåt, det finns väl inga som bättre kan avgöra vad som skulle fungera i Veidec serien än dom som åker där.
Om dom säger att 600cc superstock/stockprod, inte skulle bli vad dom vill, varför betvivla det...?
Om dom säger att 1000cc std skulle fungera ...varför betvivla det..?
Det är ju dom som ska åka...ja visst ja...skulle åkt!

Alla verkar försöka tala om, vad andra tänker och har för baktankar i den här frågan, varför inte lyssna på dom inblandade istället!

Att fler börjat med RR har naturligtvis inte bara en orsak, den största orsaken är nog ändå att fler har hittat till mc-åkning i allmenhet, och då har den %-uella andelen som vill tävla också ökat! Men alla orsaker som gör att fler börjar är ju bara positiv...eller?

KentW
Icke tävlande mc-entusiast.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Fråga till Äsch:

Du tycker alltså att det kvittar om en 1000cc-klass kör med STCC eller inte? På fullaste allvar?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Fråga till Äsch:

Du tycker alltså att det kvittar om en 1000cc-klass kör med STCC eller inte? På fullaste allvar?

Att det kvittar är att ta i. Vad jag egentligen vänder mig emot är varför de benhårt klamrar sig fast vid 1000 cc.

Fast jag tycker definitivt inte det är den katastrof som folk vill ha det till.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Chris Ash skrev:
Enkelt, jag tittar på resultatet av denna "enkla ekvation" i verkligheten. Givetvis är inget så enkelt som du tror i detta fall. Exakt vilken hejdundrande "utveckling" har vår sport haft internationellt de senaste 4 åren, eller för all del utveckling på övriga plan? Innan Synsam kördes så var SS600 den tätaste klassen i SO med de bästa förarna, många av dem är samma som idag kör i Veidec, däremot har serien tappat en massa förare jämfört med då. Utveckling? Nja va?

Hur många satsningar i Europa har vi sett? En jäkla massa! Av 250-förare....
Folkesson är den enda som kör EM parallellt med SM i SS600, och det har han gjort sen Hedenhös, dvs innan Synsam/Veidec. Det är som oFFkeFF skriver, svenska sponsorer vill inte synas nere i Spanien, de vill synas i svensk TV.

Tillströmningen av B-förare? Kanske, skulle vara kul att få se en undersökning.
Jag personligen tror Sporthoj.com i kombination med höga försökringspremier/problematiken med banåkning är en större rekryterare.

Man kan inte jämföra med fotboll eller friidrott eller vad som helst, det är i princip gratis och är du bra så kommer du ut i europa. Du behöver inte betala för det.


Jag tar det en gång till. För att bli bra och ha en chans utomlands måste du bli bra. Det blir du genom att träna. När du börjar från början är du antagligen på hemmaplan. Vill du ha hjälp här hemma måste du också synas här hemma och sporten bör helst vara någorlunda känd för den stora breda massan. Alltså. 20-3000 i publiken och TV gör att du och sporten syns. Jag tror det är viktigt att börja här hemma. Blir du bra kan du söka dig utomlands och också söka sponsorer som vill synas utomlands.
Veidec hjälper sporten i stort att synas, inte bara de förare som kör där. När folk ser ut som frågetecken när jag berättar vad jag kör brukar jag säga: -jo men har du inte sett STCC och Veidec? “Ah OK då vet jag” brukar svaret bli. Detta har varit fallet flera gånger när jag själv har raggat sponsorer och när de väl vet vad jag gör har de också blivit mer positiva till att vara med och sattsa. Om jag hade varit en bra A-förare och kört i Veidec hade jag haft ett STORT stöd från ett större företag. Enda anledningen till att de inte ger mig stöd i dagsläget är att jag inte syns i tillräckligt, bla i TV. Hade jag klassat upp mig i år och sagt att jag tänkte sattsa på Veidec hade jag till nästa säsong haft ett sponsor stöd som gjort att jag antagligen inte behövt lägga en krona själv, den chansen är nu borta för mig och säkert för flera andra.
Att utvecklingen, som du beskriver den, inte är synbar ännu beror på att det tar tid, det var bara fjärde året som hojarna var med STCC. Det är först nu som det kanske börjar ge resultat. När svensk rr nu försvinner från STCC och TV är risken väldigt stor att det åter blir en sport som de flesta inte vet vad det är. Många, de flesta, trodde att Veidec var = SM i RR. Alltså helt omedvetna om att det körs flera olika klasser och serier. Om i stället rr hade fått fortsätta synas med STCC och i TV hade rr på lång sikt vuxit och säkert gett oss betydligt fler förare som lyckats utomlands.
 

sandstream

Guest
Nr:18 skrev:
Var har du fått den infon??
Från en säker källa som jag tyvärr inte kan avsölja. Ja, det låter kanske luddigt men infon kommer nog att dyka upp på fler ställen inom kort.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Chris Ash skrev:
Nu kom vi fel in trots att jag poängterade att jag inte avhandlade Veidec i början av mitt förra inlägg utan Sandstreams inlägg.

Jag bryr mig inte vad Veidec kör, det konstiga tycker jag är att de själva är fixerade vid 1000cc. Något som åtminstone för mig är obegripligt.
Av följande anledningar....

*Det primära om man vill få sporten att "utvecklas" är inte att få 20 000-30 000 "Svensson" att titta, det är av minimal betydelse medan vissa här tycks tro att det är den enskilt största anledningen till att Roadracing körs överhuvudtaget. Det är att få europeiska teamchefer och förare att fatta att det finns snabba förare här i Sverige. Vilken ofantlig massa av publik hjälpte Stigefelt och Kjellis ut i VM?


Har du inte fattat att för att komma dut Hansson och Stiggy är krävs stora pengar det är så dom kom dit, givetvis kan dom köra hoj också. Kai Börre tex fick betala miljonbelopp för sitt WM kontrakt . Dom pengarna är betydligt lättare att få in om du kör med 20 000 på läktaren. Än närmast sörjande.

För att utvecklas och bli snabb i RR krävs träning för att kunna träna bra behövs pengar. Tänk själv om du alltid har nya däck på hojen när du går ut på banan. Jag garanterar att det skulle påskynda din utveckling.

Så desto fler svensson på tävlingen desto högre sponsor och reklam intresse vilket ger mer pengar till förare och det höjer samtliga förare i den seriens nivå.

Titta bara på alla som åkt Veidec samtliga Wildcards har kört pers bästa vid sina inhopp.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Man ska i det här inte glömma bort att mc-racingen försvinner från STCC AB.
Det är klassponsorn som drar sig ur, vilket skett tidigare också. Dog klassen när synsam drog sig ur?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top