VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Gav upp och gav upp :rolleyes:

Tyvärr var det inte första motgången för min del. :huvet
Under min aktiva karriär som förare, försökte jag få igång en förarförening med uppgift att sammanställa önskemål, frågor och konkreta förslag som jag/vi kunde lämna till RR--sektionen.
Herr Sköld tyckte inte att det behövdes då vi rean hade en förarrepresentant i Petjo Lilja.
Han körde dock SuperBike och 600 och hade fullt hus med det.
Ingen orkade lyssna på våra fjuttiga förslag för de små klasserna(125,250,250SP)
Att först bli motarbetad som förare och sen som frivillig var lite mer än jag tyckte jag var värd. Jag hade inte förväntat mig röda mattan och jubel, men däremot lite sunt förnuft och en öppenhet mot nytt tänkande och nya idéer.
Inte att bli avpolleterad innan jag ens hade börjat.
Det är ej sjuhel-etes skillnad på att slå sig in med nya idéer mot att bli utslagen innan matchen ens har börjat.

Har jobbat idéellt i många år inom bla SMC, men aldrig varit med om en sån här nonchalans.
Vem säger att erfarenhet bara mäts i ålder???
OM nu dessa herrar är utbrända, se då för f-n till att få bort dem därifrån!!
Det gjordes ju ett försök, som jag nämnde i en annan tråd, att få bort vissa äldre element inom SVEMO. Det gick inte då valberedningen gick på de äldres linje.
Det är svårt att få till en bättring när man skall slåss i motvind, regn, uppförsbacke och mörker.
De som känner mig vet att jag inte ger upp utan en fajt eller när man erkänner sig besegrad. Denna gången var det inget av sakerna som låg till grund för mitt beslut
Att jag gav upp beror på att jag blev förälder(också omnämnt i samma tråd) och jag tyckte att min energi behövdes hemma istället.
Jag får mer ut av att prata med mina barn(som inte kan prata riktigt än), mot vad jag skulle få ut av en pratstund med Peter Sköld.

fortfarande mina 50 öre.




Avarage skrev:
Naturligtvis fruktansvärt tråkig läsning. Och jag kan förstå att man tappar lite sugen efter ett sådant mottagende. Vem hade inte gjort det!?

Men samtidigt verkar det ju som om Catman tyvärr gav upp efter första motgången i stället för att bevisa för de som misstrodde hans kapacitet och kunnande.

Varför tror du att folk reagerade som man gjorde? En förklaring skulle kunna vara för att de själva har i tidig ålder "brännt ut sig" eftersom de som alltid är svårt att få tillräckligt många individer att ställa upp idéellt med följd att få gör mycket och till slut orkar man inte mer.

Kruxet är dock det att känner man så så MÅSTE man hoppa av oavsett konsekvenserna. men många som lagt ner sin skäl i något, oavsett vad det månde vara, känner ett visst ansvar som inte alltid är så lyckat. För först när en/flera hoppar av sina poster, utan att under flera år ha lyckats med rekryteringen av nya unga förmågor, först DÅ träder förhoppningsvis nya människor in och tar över. Tyvärr missar man då mycket erfarenhet eftersom de som hoppar av ofta har kämpat så länge att de inte orkar mer. Och man måste "börja om från början"!

Jag håller med om att den reaktion som Catman fick var fel, väldigt fel! Men skall man slå sig in så måste man också vara beredd på att alla inte hoppar högt och ropar glatt åt idéer och förlag. Det finns alltid folk som är mer negativa/realistiska än dem med begränsad erfarenhet. Jag vet själv hur det är att vara "ny i game:et" och jag vet hur det är att bli utarbetad för att man inte finner någon villig att ta över när man själv fortfarande har ork/lust att utbilda/vägleda!

RR-Sverige är allt för litet och allt för få utövare/funktionärer/intresserade för att vi skall ha råd med interna motstridigheter som går över i personangrepp. Att folk har olika åsikter och olika syn på saker och ting är helt i sin ordning. Det är också sunt och bidrar till att driva utvecklingen frammåt. Men att hålla på med "pajkastning" och mer eller mindre officiellt hänga ut enskilda personer i en mer eller mindre ideéll organisation söndrar bara!

// Niklas
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Asså, jag begriper inte, hävdas det alltså från Svemos håll att man gör detta i RRs intresse?

Stänger ner det enda skyltfönstret som finns? Gäller inte marknadsföring idrotter?
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
t-rex skrev:
Asså, jag begriper inte, hävdas det alltså från Svemos håll att man gör detta i RRs intresse?

Stänger ner det enda skyltfönstret som finns? Gäller inte marknadsföring idrotter?

Självklart agerar Svemo och rr sektionen på ett sätt som de tror är bäst för rr-Sverige. De är ju naturligtvis inte dumma i huvudet.

Problemet är ju att deras uppfattning av verkligheten och vad som är bäst för rr-Sverige inte är samma verklighet som som många andras verklighet.
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Kan någon förklara varför Svemo är villiga att skapa ytterligare en 600-klass som skulle "konkurrera" med SO/SM men inte en 1000-klass för att den skulle konkurrera med SO? Har jag fattat fel som vanligt...?
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
stavgren skrev:
Kan någon förklara varför Svemo är villiga att skapa ytterligare en 600-klass som skulle "konkurrera" med SO/SM men inte en 1000-klass för att den skulle konkurrera med SO? Har jag fattat fel som vanligt...?
Svemos tanke som jag har förstått det är att slå samman alla 600-klasser till en (Superstock el. Stockprod). Det skulle ha gett underlag och möjligheter för två (3) parallella serier. SO(NM), SM (med STCC) och supportklass (i samband med SM)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Strider skrev:
Självklart agerar Svemo och rr sektionen på ett sätt som de tror är bäst för rr-Sverige. De är ju naturligtvis inte dumma i huvudet.

Jag vet inget om Svemo, men brukar inte organisationer agera på ett sätt som är bäst för dem själva? (De är ju naturligtvis inte dumma i huvudet :D
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Strider skrev:
Självklart agerar Svemo och rr sektionen på ett sätt som de tror är bäst för rr-Sverige. De är ju naturligtvis inte dumma i huvudet.

Problemet är ju att deras uppfattning av verkligheten och vad som är bäst för rr-Sverige inte är samma verklighet som som många andras verklighet.

Jo, man vill ju hoppas det. Dock; Genom att inte gå sponsorns, och som jag fattat det importörer/generalagenters och till viss del förares önskemål så bidrar man direkt till att minska exponeringen av RR i landet, en exponering som annars är ungefär noll. Var var RR-exponeringen för typ 5 år sedan?

Alltså, att i princip inte rulla över och spela död och på alla sätt bidra till att det går i lås är ju trist. De har säkert inför sig själva objektivt godtagbara argument till att det blev som det blev.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Avarage skrev:
Synsam/VEIDEC har pågått ett antal år nu, vilket jag tycker är kul. Och visst har det gett svenskarna i allmänhet lite mer kunnande och inspiration för sporten som sådan. Men inte har det gett någon massinvation av unga lovande förare som vill lära, tyvärr. Detta trots den mediabevakning som sporten har fått.

Sverige är litet och vi får öra det bästa av våra möjligheter här men då kan vi inte jämföra oss med länder som säljer flera gånger fler hojar där marknaden är 5 - 10 gånger så stor som här. Vi måste se till våra förutsättningar!

// Niklas

Det här med att locka till sig yngre förare genom medias bevakning av RR-sporten idag har varit för kort. Inte alla rejs i år visades väl på TV? O detta är väl första året som RR visades på TV (iaf en kanal som de flesta har, TV3 alltså). Skulle vi haft att flertal år med RR-sporten på TV med bra produktion som visar det bästa och skönaste från RR-livet är jag säker på att sporten skulle börja florera och växa upp fint.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Bennybåge skrev:
håller med
och politik, och skatter, och lagar, och och .... osv...

Fan, kom ju på en fräck sak nu... tänk om Jimmy, Folkesson och de grabbarna
hade ställt upp i STD600 i SM istället.. det inte många av er här då som hade
klarat 107% regeln vill jag lova... då kanske ni inte tyckte att det hade
varit så dumt med en 1000 klass i Veidec...

skitball det hade varit och se :banana

Håller med totalt för att inte tala om superbike som är så bra och på uppåtgående
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Swedie skrev:
Det här med att locka till sig yngre förare genom medias bevakning av RR-sporten idag har varit för kort. Inte alla rejs i år visades väl på TV? O detta är väl första året som RR visades på TV (iaf en kanal som de flesta har, TV3 alltså). Skulle vi haft att flertal år med RR-sporten på TV med bra produktion som visar det bästa och skönaste från RR-livet är jag säker på att sporten skulle börja florera och växa upp fint.


Första året hojarna var med (Synsam Trophy ) STCC visades det på SVT, bästa sändningstid med Jan Thoren i spetsen. Efekten var enorm.
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
En protest lista med namn samt licens nr
kan kanske vara en idè
skriver flertalet av oss på denna lista så är detta ett starkt skäl för svemo att ta upp beslutet igen
för jag tror inte någon tjänar på att detta problem får fortgå en längre tid
då förtroendet för svemo samt rr sektionen inte verkar stå högt i kurs
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
nr12 skrev:
En protest lista med namn samt licens nr
kan kanske vara en idè
skriver flertalet av oss på denna lista så är detta ett starkt skäl för svemo att ta upp beslutet igen
för jag tror inte någon tjänar på att detta problem får fortgå en längre tid
då förtroendet för svemo samt rr sektionen inte verkar stå högt i kurs

Bra förslag, räkna med mig. :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Strider skrev:
Roligare för alla, Vi behöver en elitserie, det har hela sporten nytta av, alla förare från elit ned till hobby åkare som jag.

Jo visst. En elitserie lockar naturligtvis den publik som finns och har väl sitt berättigande. Men några sponsorer är ju inte beredda på att ställa upp med annat än att de skall diktera vad som skall ske när och hur utan tanke på konsekvenserna. Annars hade man lagt förslaget långt tidigare än i september!




Strider skrev:
Jag tror du gör en tankelapsus här.

Kanske det, vad vet jag. men jag har svårt att se hur 2 dussin förare skall lyckas med uppgiften att från nästan ingen publik (ett snitt på kanske 500 besökare) helt plötsligt dra in 12 500 besökare.

Nu är det ointressant för denna debatten men lite statistik på publiksiffror för STCC-tävlingar före och efter motorcyklarnas inträde hade säkert rett ut detta lilla spörsmål.

Tyvärr har ju dock inte antalet besökare ökat i någon nämnvärt antal på övriga mc-tävlingar vilket kanske hade varit naturligt om nu 600ss har så kraftigt bidragit till ökade publikintäkter under STCC-tävlingarna.




Strider skrev:
Jag tror du har fel, varför är rookie klasserna hårdare än någonsin, varför har ERF haft större startfält i år än förra året?.

Antalet aktiva rr-förare har legat ganska stabilt på en allt för låg siffra under många år trots Synsam/VEIDEC. Japp, ERF är kul att det har gett ett uppsving men hur många år har man kört ERF. Dvs. under hur lång tid har möjligheten funnits!???




Strider skrev:
För att Stcc/Veidec når en större publik än SM/SO. För att kunderna köper 1000cc istället för 600cc och som kund är identifikationen viktigt. De som inte är kunder uppskattar större visuella och ljudmsässiga intryck. Race on sunday, sell on monday.

Så Synsam och VEIDEC har satsat fel under alla år, eller?

Vart leder detta då, till hojar som låter mer med fräckare design och häftigare färger!??? Jag trodde att intresset hos publiken låg i det sportsliga, man jag har kanske fel!?

Japp marknaden talar. Det är verkligheten vare sig man gillar det eller inte. Men varför kunde man inte kläckt ur sig idén tidigare så att man hade kunnat föra en konstruktiv debatt och samlat in fler synpunkter från majoriteten av förare mfl. innan man tvingas till ett beslut? Varför kunde inte idékläckaren/na visat lite förståelse för att det kan krävas tid för alla inblandade att komma med en större förändring utan man agerar i stället som om allt borde kunna ske här och just nu bara för att "jag vill"! Verkligheten är inte sådan, tyvärr.




Strider skrev:
Hur kan 500st vara många?

Inte många utan "den stora massan". Och nog utgör en potentiell grupp av 1000cc förare en relativt lite grupp till antalet sett jämfört med resten av de aktiva förarna. Eller???



Strider skrev:
Så det är arrangörens uppgift att promota Kalle Karlsson, roadracingförare? :va

Hur många gånger har man inte hört klagomål från visst förarhåll att man har negativ kritik på marknadsföringen av tävlingen som arrangeras!

Sjävklart är det inte arrangörens uppgift att promota en förare men nog sjutton vill en förare att arrangören skall se till att marknadsföra arrangemanget, vilket även arrangören vill men i regel med begränsade resurser vilket inte alltid föraren har kläm på.


Strider skrev:
Så bara för att man åker bakåtlutat skulle man inte vara intresserad av titta på roadracing? Jag uppskattar i bland fotboll på tv fastän jag inte sparkat på en boll på mer än 20år.


Jag som trodde ett av huvudskälen till att man ville ha 1000cc var just för att marknaden (dvs. kunderna) köper/kör just dessa hojar, eller har jag missuppfattat det!




Strider skrev:
Bra exempel på jantelagstänkande.

Verkligheten kallar jag det!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Swedie skrev:
Det här med att locka till sig yngre förare genom medias bevakning av RR-sporten idag har varit för kort. Inte alla rejs i år visades väl på TV? O detta är väl första året som RR visades på TV (iaf en kanal som de flesta har, TV3 alltså). Skulle vi haft att flertal år med RR-sporten på TV med bra produktion som visar det bästa och skönaste från RR-livet är jag säker på att sporten skulle börja florera och växa upp fint.

Ja visst är den här typen av marknadsföring bra och bättre än nästan ingen alls. Om det råder ingen tvekan. Och kanske skulle fler unga förmågor ha råd att köra om man lyckades locka till sig fler pengastinna sponsorer som var beredda att satsa på dessa unga förmågor som jag är övertygad om bara ligger i dvala för tillfället. Men jag är inte lika säker på att det skulle ge fler utövare eller generera i en massförsläjning av nya hojar.

Nåväl, oavsett vad jag tror eller tycker så finner jag det ytterst olyckligt när man inte kan komma överrens vilket jag personligen är övertygad delvis har att göra med tidsaspekten. Hade man börjat och dryfta detta långt tidigare eller från sponsorshåll accepterat en förändring kanske till 2006 så hade man kanske kommit överrens!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
nr12 skrev:
En protest lista med namn samt licens nr
kan kanske vara en idè
skriver flertalet av oss på denna lista så är detta ett starkt skäl för svemo att ta upp beslutet igen
för jag tror inte någon tjänar på att detta problem får fortgå en längre tid
då förtroendet för svemo samt rr sektionen inte verkar stå högt i kurs

Ett bra förslag för att visa vad majoriteten av rr-förarna i sverige vill. Men man kanske skall försöka lägga alla kort på bordet först och höra av RR-sektionen i SVEMO har för anledningar till det beslut man nu har fattat innan man låter folk bara tycka. Det blir så missvisande annars!

// Niklas
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Average, du verkar återkomma till det har med försäljning av hojar ?

Visst är det bra att det säljs fler hojar, men med nya problem såsom att det inte längre är många som har råd att äga en nyare sporthoj så har försäljningen mattats av hursomhelst. En 600cc kostar lika mycket / snarlikt som en 1000cc att försäkra. Folk har nog säkert tankegången "jag har inte råd att byta hoj igen, så jag väljer vad som ändå kostar lika mycket att försäkra. Jag tar det lugnt." Det är väl nästan som att nya familjebilarna skulle ha valet av 50hästar som inte orkar dra ett släp, eller 150 hästar. Att äga en 50hk o en 150hk kostar likamycket, men 150 ger mer för mig. Dålig liknelse, men iaf! Okej, ledsen jag drar in en ny tankegång i ämnet... men jag tror det här med så stor försäljning av 1000cc's över 600or har lite med det att göra med just det ovan nämna.

Fler och fler satsar på RR för att de inser att det ger mer än att tokgasa på allmäna gator. Hur ofta hör vi inte att "jag har precis kört på bana och jag tycker inte att gatåka är lika roligt längre". Snart kommer nog även tankegången hos dessa individer att bli "jag kör nu hoj mest för umgänget och det tillfälliga ruset, men att köra fort och testa hastigheter gör jag på bana". Det är ditåt min tankegång ligger nu när jag i år kört nästan enbart RR/bana.

Bara en reflektion (om så flummig o kanske helt fel) på den dåliga försäljningen av nya hojar.
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Avarage skrev:
Ett bra förslag för att visa vad majoriteten av rr-förarna i sverige vill. Men man kanske skall försöka lägga alla kort på bordet först och höra av RR-sektionen i SVEMO har för anledningar till det beslut man nu har fattat innan man låter folk bara tycka. Det blir så missvisande annars!

// Niklas
Vad jag förstått så har redan en sådan redogörelse redan lagts fram här på forumet med andledning av samtalet med rr sektionens ordförande om man nu kan lita på att deras redogörelse är korrekt
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Chris Ash skrev:
Det är ingen 107% gräns i SM/SO.

Skall vara, men efterföljs inte - har t.o.m för mig att 107% tiden står utskriven på Kvallistorna.


Jag personligen tycker att den skall efterföljas för A förare, men är man B förare har det mindre betydelse - då detta är en upplärnings fas ( som jag kommer att vara i för evigt :banana )
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top