VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
För varje dag som går, så inser man att detta är fel land att leva i. Om man tänker mc-sport, alltså.
:död
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
flykay76 skrev:
För varje dag som går, så inser man att detta är fel land att leva i. Om man tänker mc-sport, alltså.
:död

håller med
och politik, och skatter, och lagar, och och .... osv...

Fan, kom ju på en fräck sak nu... tänk om Jimmy, Folkesson och de grabbarna
hade ställt upp i STD600 i SM istället.. det inte många av er här då som hade
klarat 107% regeln vill jag lova... då kanske ni inte tyckte att det hade
varit så dumt med en 1000 klass i Veidec...

skitball det hade varit och se :banana
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
yamma skrev:
Tyvärr tyckte Peter Sköld att vi hade fel i det mesta, så det var som att hälla vatten på en gås. Han är fast besluten och övertygad om att 1000cc i Veidec skulle skada superbike i so som är på stark uppgång (enligt han själv). Peter sa att det var helt omöjligt att ha 2st 1000cc klasser nästa år.

Det troliga är väl att det antagligen gått att locka mer publik till SO om det hade körts 1000cc i Veidec. Säkert hade många från Veidec dykt upp på flera SO-tävlingar och hade varit ett bra dragplåster för klassen.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Mad Moose skrev:
Det troliga är väl att det antagligen gått att locka mer publik till SO om det hade körts 1000cc i Veidec. Säkert hade många från Veidec dykt upp på flera SO-tävlingar och hade varit ett bra dragplåster för klassen.

Ja, många hade nog försökt köra en del superbike tävlingar också, vilket hade
varit kul och se... men då är väl
risken att de hade varit snabbare än Sköld med mer standard hojar än
honom...
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Bennybåge skrev:
håller med
och politik, och skatter, och lagar, och och .... osv...

Fan, kom ju på en fräck sak nu... tänk om Jimmy, Folkesson och de grabbarna
hade ställt upp i STD600 i SM istället.. det inte många av er här då som hade
klarat 107% regeln vill jag lova... då kanske ni inte tyckte att det hade
varit så dumt med en 1000 klass i Veidec...

skitball det hade varit och se :banana
Ehhh, så anledningen till att det skulle va bra med STCC-klass är att man kan skicka dit några få för att inte störa i SM? Visst fan hade det vart skitfräckt om de hade kört där, eller 205 eller va fan som helst. Spelar väl ingen roll? En klass blir fräck när det är snabba förare med, i vilket sammanhang gör ingen skillnad.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Bennybåge skrev:
Ja, många hade nog försökt köra en del superbike tävlingar också, vilket hade
varit kul och se... men då är väl
risken att de hade varit snabbare än Sköld med mer standard hojar än
honom...
Är väl inget som har hindrat gästspel mellan serier förr? Ser inte varför det skulle ha blivit annorlunda?
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Avarage skrev:
Och vad är det för bakåtsträvande med 600 Super Stock som var ett av förslagen Ni fick av SVEMO??? Där möjligheten till att fler förare skall ha råd att deltaga än i en 1000cc. För man ville väl sänka kostnaderna för att få in fler förare så att racen blir mer spännande för publiken, eller?

...

// Niklas

Varför tror du att ett Superstock 600 reglemente skulle innebära avsevärt mindre kostnader än ett superstock 1000? Det finns inget superstock 600 reglemente än apropå att komma och ändra sig fem i tolv.

Förarna, Stcc, Veidec, och importörer vill köra 1000c är inte det skäl nog?

Jag finner oftast ett 125 race mer ointressant än ett Superbike/Superstock1000/MotoGP race. Detta för att intrycken både visuellt och ljudmässigt är starkare med stora fyraktare. Man förleds lätt att tro att en Superbike går fortare än en SS600 eller 250R för den delen när man ser dem i verkligheten på grund av de starkare intrycken även om varvtiderna visar något annat. Jag och annan publik vill ha en häftig upplevelse.

Självklart har en sponsor som Veidec mycket att säga till om. Pengar styr i vår sport som alla andra sporter. Att tro något annat är naivt. Naturligtvis agerar Veidec ur ett marknadsmässigt perspektiv. De betalar ju en stor del av kalaset. Det ligger ju en synergi i att vad som kan vara bra för Veidec också kan vara bra för RR sporten., Det ligger ju i sponsringen natur att det skall vara en win-win situation för båda.

Det är synnerligen beklagligt om den nu uppkomna situationen leder till att motorcyklarna försvinner ur Stcc. Vi är bara ca 500 licensierade förare och vi behöver all hjälp vi kan få OM vi vill bredda vår sport. Detta innebär att vi och vårt förbund inte kan bestämma allt själva utan ibland måste foga oss efter andra. Men det är klart, vill man att Roadracing skall vara en liten sport med ett begränsat antal utövare. Och så lite pengar inblandat som möjligt och inte vill låta sig styras av någon med en större plånbok än en själv då kanske Svemo har tagit rätt beslut inför framtiden. Jag personligen är hellre med och deltar i div 1 än är kung i division 7.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Mad Moose skrev:
Det troliga är väl att det antagligen gått att locka mer publik till SO om det hade körts 1000cc i Veidec. Säkert hade många från Veidec dykt upp på flera SO-tävlingar och hade varit ett bra dragplåster för klassen.

Det tror jag oxå.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Så nu återgår RR till den gamla visan och med lite tur kan vi se lite på viasat-sport klockan 23.14 månadskvällar från proffsarrangemangen i SO/SM...

Grattis RR-sverige nu slipper ni publik på tävlingarna förutom de närmast sörjande. Jobbar ni lite hårdare kanske ni slipper dem också...
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Jag tittade igenom SO resultatlistor från Superbike i år och kan konstatera följande fakta.

54st förare har startat i årets sex race. Av dessa ha enbart 9st startat i alla race. Av dessa 9st är 7st svenskar och 2st danskar, en av dessa danskar är dessutom verksam i Sverige och tävlar för en svensk klubb med svensk licens. Så mycket för ett Skandinaviskt ÖPPET mästerskap.

Tittar vi på de förare som ställt upp i 5 race så finner vi ytterligare 8st, 3 svenskar, 2 danskar, 1 est, 1 finländare och en norrman.

Att SO skulle vara ett äkta skandinaviskt mästerskap är en väldigt tunn sanning. Snarare borde mästerskapet heta öppna svenska mästerskapen.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tack alla ni förare som försökte:

Christer Lindholm
Fredrik Jansson
Mikael Nilsson
Jimmy Lindström
Victor Zuber
Per Gustavsson
Henrik Stenberg
Johnny Westerlund
Jörgen Andersson
Marcus Wiktorsson
Markus Nemrin
Christer Andersson
Benny Olsson
Freddy Papunen
Niklas Sjöstrand
Lars Lönn
Alexander Lind
Petter Solli
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Avarage skrev:
Roligare för vilka, för en minoritet, i antalet räknat, av sveriges och nordens RR-förare, eller???

Roligare för alla, Vi behöver en elitserie, det har hela sporten nytta av, alla förare från elit ned till hobby åkare som jag.

Innan STCC kom in i bilden hade svensk rr haft väldigt lågt publikantal, förutom på VM-tävlingarna under mitten/slutet av 80-talet möjligtvis. Helt plötsligt när STCC erbjöd svenska rr-förare att köra en klass så tittade flera tusen människor på tävlingen live och ännu fler via media. Av detta kan man då enkelt dra slutsatsen att det inte var roadracingen som drog publiken utan andra evenemang i samband med detta (STCC så klart).

Jag tror du gör en tankelapsus här.

Synsam/VEIDEC har pågått ett antal år nu, vilket jag tycker är kul. Och visst har det gett svenskarna i allmänhet lite mer kunnande och inspiration för sporten som sådan. Men inte har det gett någon massinvation av unga lovande förare som vill lära, tyvärr. Detta trots den mediabevakning som sporten har fått.

Jag tror du har fel, varför är rookie klasserna hårdare än någonsin, varför har ERF haft större startfält i år än förra året?.

Så på vilket sätt skulle 1000cc gagna svensk RR som 600ss inte har lyckats med under flera år? Eller vilka negativa konsekvenser tror man det kommer att få om man INTE kör 100cc i VEIDEC, för fler än en minoritet inom svensk rr?

För att Stcc/Veidec når en större publik än SM/SO. För att kunderna köper 1000cc istället för 600cc och som kund är identifikationen viktigt. De som inte är kunder uppskattar större visuella och ljudmsässiga intryck. Race on sunday, sell on monday.

SVEMO har till uppgift att arbeta för den stora (nåja, relativt sett) massan av svenska rr-förare och det tycker jag att de skall fortsätta med. Ibland innebär det ris och ibland ros från de som är oliktyckande, precis som allt beslutsfattande. Men det får man leva med.

Hur kan 500st vara många?

Det här med marknadsföring/media är en svår bit och det är naturligt att de som tävlar vill att arrangörer av olika slag skall marknadsföra dem mer. Här finns ingen övre gräns för vad man som förare vill att arrangören skall åta sig att göra, så länge det inte går ut över kostnaderna för att köra.

Så det är arrangörens uppgift att promota Kalle Karlsson, roadracingförare? :va

När man skall satsa på marknadsföring inom ett så begränsat intresse som det faktiskt är så måste man också se till marknaden i stort i sverige. Hur mycket tål den? Är det värt att satsa miljoner i marknadsföring med en nyförsäljning som förra året låg runt 11 000 mc, om jag minns rätt. Där majoriteten av nyägarna var över 45 år och köpte "bakåtlutat"? Vilket skall jämföras med 80 000st./är nya hojar i vissa av våra europeiska länder.

Så bara för att man åker bakåtlutat skulle man inte vara intresserad av titta på roadracing? Jag uppskattar i bland fotboll på tv fastän jag inte sparkat på en boll på mer än 20år.

Sverige är litet och vi får öra det bästa av våra möjligheter här men då kan vi inte jämföra oss med länder som säljer flera gånger fler hojar där marknaden är 5 - 10 gånger så stor som här. Vi måste se till våra förutsättningar!
// Niklas

Bra exempel på jantelagstänkande.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Veidec/STCC/SVEMO

Som B-förare så borde jag väl inte bry mig om, eller ha mycket att säga till om när det gäller Veidec/STCC osv. Men den diskussionen som tagit form nu den senaste tiden oroar mig mycket.
Synsam/Veidec/STCC har under några år nu byggt upp ett intresse, både hos media och publik, kring MC sporten och RR. Och i och med dom senaste veckornas händelser och diskussioner risker nu allt detta rasa samman. Tänk om vi helt plötsligt står utan en MC sklass i STCC spektaktlet? Om ingen ny klass-sponsor dyker upp nu när Veidec tackar för sig finns det väl en risk för det?.
Allt som nu byggts upp under dom senaste åren riskerar då att raseras helt, och vi backar 5 år bakåt i tiden vad det gäller PR, reklam, och publik inom RR. Man ska väl ha i bakhuvudet att Veidec även ökar intresset för SM/SO tävlingarna.

Om det nu är så att förarna, sponsorer, importörer, och klass-sponsorn vill köra 1000cc, vad är då problemet?

Har SVEMO några bra argument för detta beslut, lägg då fram dom så förare och sponsorer kan säga sitt. Så kanske diskussionen kan få ett slut, och alla kan gå vidare och börja arbeta för nästa säsong.

Är det inte i såna här oroliga tider som vi förare och SVEMO ska sluta samman och snabbt hitta en lösning på detta problem, innan det är för sent, istället för att börja kasta skit på varandra?

För RR sportens bästa måste vi väl snabbt hitta en bra lösning på detta?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Mad Moose skrev:
Vad tror du anledningen är till att det är knökfullt i R600?


Japp, men har det blivit fler utövare eller är det redan befintliga förare som gör försök att få en av de eftertraktade platserna så att de kan köra i VEIDEC?

// Niklas
 

tl1000s

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
625 motard/grusbus
Hårding skrev:
Så nu återgår RR till den gamla visan och med lite tur kan vi se lite på viasat-sport klockan 23.14 månadskvällar från proffsarrangemangen i SO/SM...

Grattis RR-sverige nu slipper ni publik på tävlingarna förutom de närmast sörjande. Jobbar ni lite hårdare kanske ni slipper dem också...
Jag som inte ens har viasat-sport :(
Kommer att sakna tv sändningarna av Veidec, om det nu inte blir någon mcklass i stcc
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top