VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
yamma skrev:
Jag och Viktor träffade Peter Sköld igår. Vi satt i möte i två timmar och diskuterade Veidec,s "nästkommande" klass. Vi gjorde ALLT för att övertyga att 1000cc är det bästa för Veidec. Tyvärr tyckte Peter Sköld att vi hade fel i det mesta, så det var som att hälla vatten på en gås. Han är fast besluten och övertygad om att 1000cc i Veidec skulle skada superbike i so som är på stark uppgång (enligt han själv). Peter sa att det var helt omöjligt att ha 2st 1000cc klasser nästa år. Men det gick jättebra att ha 3st klasser i 600cc, då skulle det bli SS600, std600, stocksport 600. Jag kan bara säga !!

Det är ett helvete att backa ur bilen när garaget följer med!! :huvet

Mvh Johnny
Sköld :mad:
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
yamma skrev:
Men det gick jättebra att ha 3st klasser i 600cc, då skulle det bli SS600, std600, stocksport 600. Jag kan bara säga !!
Nope går inte heller bra, ska ju bli en klass det med (Stocksport)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Catman skrev:
Låter konstigt om Kenneth Lodnert har varit med på detta.... Han brinner ju verkligen för sporten.
Verkar vara ett beslut högre uppifrån som ligger till grund för detta.

Japp, det gör han! Men inte visste jag att de andra som är verksam inom denna lilla sport var ointresserade oavsett om man är engagerad i SMEO:s RR-sektion eller SO eller under vilket paraply man nu står???

Vilket djäkla påhopp! Sluta nu för fan fattar du inte att alla som har hållit på med den här verksamheten, på ett eller annat sätt, i mer än 3 år (hur länge var VEIDEC engagerade???) har ett genuint intresse och brinner för sporten och gör så gott de kan utefter de regler som trots allt finns!

Om du nu har så starkt emot de som sitter med i RR-sektionen i SVEMO varför ser du då inte själv till att utbilda dig till tävlingsledare och bli en av dem som gemensamt med förarna skall värna om det du och vi andra älskar så högt i stället för att kasta skit på dem som jobbar idéellt. Jag tror inte du har den blekaste aning om vad det innebär och du är rädd för allt det arbete det skulle medföra och som du hellre lägger på dig själv i stället för på andra (naturligtvis för att kunna fortsätta med det du gillar). men ha i åsikt att dessa människor arbetar för dig OCH för alla andra som tävlar inom svensk RR, INTE för sig själva!


// Niklas
 

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Ort
St Höga
Hoj
R1-01, no more
detta är ju :kocko

De flesta jag känner vet knappt att det körs roadracing i Sverige överhuvudtaget, men iom STCC/VEIDEC började folk fatta detta och även tycka att det var häftigt.
Att sedan VEIDEC hoppar av eftersom det inte blev 1000 kubikare är väl inte så konstigt, de sponsrar ju ingenting de inte tror på, det är väl så det funkar med all sponsring, de har inga skyldigheter mot någon, men det har väl SVEMO!!

Superbike i Sverige är det väl knappt någon som känner till, utom de som håller på med det.

Nä, RR kommer tappa MYCKET pga detta då "Svensson" inte ens kommer att få se RR i samband med STCC.var finns marknadsföringen nu??
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Avarage skrev:
....
Vilket djäkla påhopp! Sluta nu för fan fattar du inte att alla som har hållit på med den här verksamheten, på ett eller annat sätt, i mer än 3 år (hur länge var VEIDEC engagerade???) har ett genuint intresse och brinner för sporten och gör så gott de kan utefter de regler som trots allt finns!
...
// Niklas

Innan du själv kastar sten, Niklas så kan det vara värt att läsa vad Catman nyligen skrev i en annan nära relaterad tråd.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=982984&postcount=102
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Inte nog med att Polischefer runt om i landet försöker sätta käppar i hjulet för oss, nu är även svemo inne på samma linje :död

Har tidigare hört att Sköld är lite besservisser av folk som varit involverade i RR på 80/90-talet, nu fick jag väl det bekräftat......
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Tycker det blir lite pinsamt när flertalet här gör inlägg utan att läsa vad som skrivits tidigare i tråden. Jag var på förarmötet i Karlskoga, tillsammans med Johan bl.a. och där förklarades tydligt hur SVEMO har tänkt. Jag håller helt med dem. Läs vad Avarage och Johan har skrivit tidigare!

Det kommer förresten komma en sammanfattning av vad som sades på förarmötet på rr.se så fort jag har kopplat in min dator i nya lägenheten.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det som är intressant är de olika utgångspunkterna i diskussionen.
Den ena är att "Veidec" är den enda serien som ger uppmärksamhet, och att den alena gör mest för roadracingen i sverige.. Vilket jag tycker är en jävligt konstig utgångspunkt.
Här har vi 19 förare, som tillsammans med en sponsor anser att en kubikgräns är avgörande för hur veidec trophy ska se ut nästa år, och det på ganska konstiga premisser. Man verkar enbart ha lyssnat med förare som kör i serien, inte resten av förarna vare sig i sverige/norden. Eller iaf inget man sagt utåt i sådant fall. Kan veidec presentera en lista på 30-35 1000cc förare nästa år som kan köra hela serien?
Jag är övertygad om att vi ur våra 48 olika 600-serier hade kunnat presentera sådär 40st som hade velat köra en 600 superstock i veidec nästa år, OM man hade haft vettigare startavgifter..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Smart. Vad är väl en klassponsor, storpublik och TV? Roligare att köra utan publik.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Smart. Vad är väl en klassponsor, storpublik och TV? Roligare att köra utan publik.

Vad är en klassponsor, storpublik och tv. Om bytet till en specifik klass inte gagnar någon? Eller väldigt få?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Strider skrev:
Innan du själv kastar sten, Niklas så kan det vara värt att läsa vad Catman nyligen skrev i en annan nära relaterad tråd.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=982984&postcount=102

Naturligtvis fruktansvärt tråkig läsning. Och jag kan förstå att man tappar lite sugen efter ett sådant mottagende. Vem hade inte gjort det!?

Men samtidigt verkar det ju som om Catman tyvärr gav upp efter första motgången i stället för att bevisa för de som misstrodde hans kapacitet och kunnande.

Varför tror du att folk reagerade som man gjorde? En förklaring skulle kunna vara för att de själva har i tidig ålder "brännt ut sig" eftersom de som alltid är svårt att få tillräckligt många individer att ställa upp idéellt med följd att få gör mycket och till slut orkar man inte mer.

Kruxet är dock det att känner man så så MÅSTE man hoppa av oavsett konsekvenserna. men många som lagt ner sin skäl i något, oavsett vad det månde vara, känner ett visst ansvar som inte alltid är så lyckat. För först när en/flera hoppar av sina poster, utan att under flera år ha lyckats med rekryteringen av nya unga förmågor, först DÅ träder förhoppningsvis nya människor in och tar över. Tyvärr missar man då mycket erfarenhet eftersom de som hoppar av ofta har kämpat så länge att de inte orkar mer. Och man måste "börja om från början"!

Jag håller med om att den reaktion som Catman fick var fel, väldigt fel! Men skall man slå sig in så måste man också vara beredd på att alla inte hoppar högt och ropar glatt åt idéer och förlag. Det finns alltid folk som är mer negativa/realistiska än dem med begränsad erfarenhet. Jag vet själv hur det är att vara "ny i game:et" och jag vet hur det är att bli utarbetad för att man inte finner någon villig att ta över när man själv fortfarande har ork/lust att utbilda/vägleda!

RR-Sverige är allt för litet och allt för få utövare/funktionärer/intresserade för att vi skall ha råd med interna motstridigheter som går över i personangrepp. Att folk har olika åsikter och olika syn på saker och ting är helt i sin ordning. Det är också sunt och bidrar till att driva utvecklingen frammåt. Men att hålla på med "pajkastning" och mer eller mindre officiellt hänga ut enskilda personer i en mer eller mindre ideéll organisation söndrar bara!

// Niklas
 

yamma

Ten Kate Power
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Vaxholm
Hoj
Honda Ten Kate
Avgiften är INTE förhandlingsbar inför nästa år. Trolig kostnad mellan 30-35 tusen. Hur många tror du vill köra då?.
Mvh Johnny


oFFkeFF skrev:
Det som är intressant är de olika utgångspunkterna i diskussionen.
Den ena är att "Veidec" är den enda serien som ger uppmärksamhet, och att den alena gör mest för roadracingen i sverige.. Vilket jag tycker är en jävligt konstig utgångspunkt.
Här har vi 19 förare, som tillsammans med en sponsor anser att en kubikgräns är avgörande för hur veidec trophy ska se ut nästa år, och det på ganska konstiga premisser. Man verkar enbart ha lyssnat med förare som kör i serien, inte resten av förarna vare sig i sverige/norden. Eller iaf inget man sagt utåt i sådant fall. Kan veidec presentera en lista på 30-35 1000cc förare nästa år som kan köra hela serien?
Jag är övertygad om att vi ur våra 48 olika 600-serier hade kunnat presentera sådär 40st som hade velat köra en 600 superstock i veidec nästa år, OM man hade haft vettigare startavgifter..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Roliga "reflekteringar"

Importörerna säljer flest 1000cc, därför vill man "marknadsföra" dem?
Varför marknadsföra något som säljer som smör?
Nu har man ju marknadsfört 600 i flera år, och ändå säljer de skitdåligt?
Är det för att produkterna är dåliga, eller marknadsföringen dålig?
Eller kanske för att köparna skiter i vilken kubik det är på hojen, utan enbart lyssnar efter om "märket" går bra eller inte.
D.v.s Honda är nog sketnöjda med både Jimmys och Folkes marknadsföring, Kawa med cralles, oavsett om det är 1000cc eller 600cc.. dessutom, förihelvete, det går ju inte ens att skilja på 1000cc och 600cc, samma kåpor, samma färger.. Bara det tränade ögat kan se skillnaderna..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
yamma skrev:
Avgiften är INTE förhandlingsbar inför nästa år. Trolig kostnad mellan 30-35 tusen. Hur många tror du vill köra då?.
Mvh Johnny

Ink/ex moms? Det är 4-4400 per rejs i startavgift.
Vad får ni för den startavgiften? Fredagsträning? Hade jag cashat 4000kr i startavgift en helg hade jag krävt tv-bevakning, eftersom jag VET att för de pengarna hade det gått att göra en schysst produktion, enbart på startavgifterna..
En väldigt intressant fråga är också, hur mycket sponsrade Veidec egentligen?
Hemliga siffror, men jag får inte ekvationerna att gå ihop..

edit: Hur många som hade kört veidec1000cc nästa år? Det är väl egentligen det NI skulle presenterat, helst redan tidigare i somras..
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
valmers skrev:
Smart. Vad är väl en klassponsor, storpublik och TV? Roligare att köra utan publik.

Roligare för vilka, för en minoritet, i antalet räknat, av sveriges och nordens RR-förare, eller???

Innan STCC kom in i bilden hade svensk rr haft väldigt lågt publikantal, förutom på VM-tävlingarna under mitten/slutet av 80-talet möjligtvis. Helt plötsligt när STCC erbjöd svenska rr-förare att köra en klass så tittade flera tusen människor på tävlingen live och ännu fler via media. Av detta kan man då enkelt dra slutsatsen att det inte var roadracingen som drog publiken utan andra evenemang i samband med detta (STCC så klart).

Synsam/VEIDEC har pågått ett antal år nu, vilket jag tycker är kul. Och visst har det gett svenskarna i allmänhet lite mer kunnande och inspiration för sporten som sådan. Men inte har det gett någon massinvation av unga lovande förare som vill lära, tyvärr. Detta trots den mediabevakning som sporten har fått.

Så på vilket sätt skulle 1000cc gagna svensk RR som 600ss inte har lyckats med under flera år? Eller vilka negativa konsekvenser tror man det kommer att få om man INTE kör 100cc i VEIDEC, för fler än en minoritet inom svensk rr?

SVEMO har till uppgift att arbeta för den stora (nåja, relativt sett) massan av svenska rr-förare och det tycker jag att de skall fortsätta med. Ibland innebär det ris och ibland ros från de som är oliktyckande, precis som allt beslutsfattande. Men det får man leva med.

Det här med marknadsföring/media är en svår bit och det är naturligt att de som tävlar vill att arrangörer av olika slag skall marknadsföra dem mer. Här finns ingen övre gräns för vad man som förare vill att arrangören skall åta sig att göra, så länge det inte går ut över kostnaderna för att köra.

När man skall satsa på marknadsföring inom ett så begränsat intresse som det faktiskt är så måste man också se till marknaden i stort i sverige. Hur mycket tål den? Är det värt att satsa miljoner i marknadsföring med en nyförsäljning som förra året låg runt 11 000 mc, om jag minns rätt. Där majoriteten av nyägarna var över 45 år och köpte "bakåtlutat"? Vilket skall jämföras med 80 000st./är nya hojar i vissa av våra europeiska länder.

Sverige är litet och vi får öra det bästa av våra möjligheter här men då kan vi inte jämföra oss med länder som säljer flera gånger fler hojar där marknaden är 5 - 10 gånger så stor som här. Vi måste se till våra förutsättningar!

// Niklas
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
yamma skrev:
Avgiften är INTE förhandlingsbar inför nästa år. Trolig kostnad mellan 30-35 tusen. Hur många tror du vill köra då?.
Mvh Johnny
Det är väl exakt samma kostnad som tidigare?
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Macho Woman skrev:
Tycker det blir lite pinsamt när flertalet här gör inlägg utan att läsa vad som skrivits tidigare i tråden. Jag var på förarmötet i Karlskoga, tillsammans med Johan bl.a. och där förklarades tydligt hur SVEMO har tänkt. Jag håller helt med dem. Läs vad Avarage och Johan har skrivit tidigare!

Det kommer förresten komma en sammanfattning av vad som sades på förarmötet på rr.se så fort jag har kopplat in min dator i nya lägenheten.

Du får gärna peka ut för mg vad dessa herrar har skrivit om detta möte. Tack.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hur det kan gynna svensk RR att inte släppa en klass till en serie med 10000-30000 personer i publiken varje tävling, proffsigt arrangemang och (rikstäckande)TV-bevakning, övergår mitt förstånd.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Avarage skrev:
Synsam/VEIDEC har pågått ett antal år nu, vilket jag tycker är kul. Och visst har det gett svenskarna i allmänhet lite mer kunnande och inspiration för sporten som sådan. Men inte har det gett någon massinvation av unga lovande förare som vill lära, tyvärr. Detta trots den mediabevakning som sporten har fått.

Vad tror du anledningen är till att det är knökfullt i R600?
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
valmers skrev:
Hur det kan gynna svensk RR att inte släppa en klass till en serie med 10000-30000 personer i publiken varje tävling, proffsigt arrangemang och (rikstäckande)TV-bevakning, övergår mitt förstånd.


Jag fattar inget heller.:va
Det räcker väl gott och väl med de 25 personer som går på SO.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top