valmers skrev:
Smart. Vad är väl en klassponsor, storpublik och TV? Roligare att köra utan publik.
Roligare för vilka, för en minoritet, i antalet räknat, av sveriges och nordens RR-förare, eller???
Innan STCC kom in i bilden hade svensk rr haft väldigt lågt publikantal, förutom på VM-tävlingarna under mitten/slutet av 80-talet möjligtvis. Helt plötsligt när STCC erbjöd svenska rr-förare att köra en klass så tittade flera tusen människor på tävlingen live och ännu fler via media. Av detta kan man då enkelt dra slutsatsen att det inte var roadracingen som drog publiken utan andra evenemang i samband med detta (STCC så klart).
Synsam/VEIDEC har pågått ett antal år nu, vilket jag tycker är kul. Och visst har det gett svenskarna i allmänhet lite mer kunnande och inspiration för sporten som sådan. Men inte har det gett någon massinvation av unga lovande förare som vill lära, tyvärr. Detta trots den mediabevakning som sporten har fått.
Så på vilket sätt skulle 1000cc gagna svensk RR som 600ss inte har lyckats med under flera år? Eller vilka negativa konsekvenser tror man det kommer att få om man INTE kör 100cc i VEIDEC, för fler än en minoritet inom svensk rr?
SVEMO har till uppgift att arbeta för den stora (nåja, relativt sett) massan av svenska rr-förare och det tycker jag att de skall fortsätta med. Ibland innebär det ris och ibland ros från de som är oliktyckande, precis som allt beslutsfattande. Men det får man leva med.
Det här med marknadsföring/media är en svår bit och det är naturligt att de som tävlar vill att arrangörer av olika slag skall marknadsföra dem mer. Här finns ingen övre gräns för vad man som förare vill att arrangören skall åta sig att göra, så länge det inte går ut över kostnaderna för att köra.
När man skall satsa på marknadsföring inom ett så begränsat intresse som det faktiskt är så måste man också se till marknaden i stort i sverige. Hur mycket tål den? Är det värt att satsa miljoner i marknadsföring med en nyförsäljning som förra året låg runt 11 000 mc, om jag minns rätt. Där majoriteten av nyägarna var över 45 år och köpte "bakåtlutat"? Vilket skall jämföras med 80 000st./är nya hojar i vissa av våra europeiska länder.
Sverige är litet och vi får öra det bästa av våra möjligheter här men då kan vi inte jämföra oss med länder som säljer flera gånger fler hojar där marknaden är 5 - 10 gånger så stor som här. Vi måste se till våra förutsättningar!
// Niklas