VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
oFFkeFF skrev:
Grejen är att veidec inte ligger på särskilt bra sändningstid. Det låg rätt bra i början i våras, men när tv3 upptäckte att inte särskilt många tittade på det, flyttade man det till senare i tablån.

Då är det väl en bättre idè att sponsorn försöker att förhandla fram bättre sändningstid, än att lägga ner hela skiten?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jocke K skrev:
Då är det väl en bättre idè att sponsorn försöker att förhandla fram bättre sändningstid, än att lägga ner hela skiten?

Det ligger så till att tv3 inte får betalt för att visa programmet, utan det är stcc/veidec som pröjsar produktionerna. Sen är det tv3 som beslutar sändningstid. Och det gör de efter hur många som ser programmet..
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
oFFkeFF skrev:
Men nu säger vissa veidecförare att man inte är ute efter att öka startfälten, utan sänka kostnaderna, och då hajar jag verkligen inte varför man benhårt måste åka 1000.. 600 är ju både billigare i inköp och drift, sladdar gör de som fan också, och varvtidsmässigt är de oftast snabbare än 1000cc.
Dessutom, EM är öppet för äldre förare i 600cc, vilket det inte är för 1000cc..


Men det har ju kommit fram i dessa trådar att 600 hojarna är aldeles för dyra :huvet

Det är ju dom som kostar mulltum + att dom visst ful trimmas lite. Jag har sagt vad jag tycker och nu står tråden och stampar. När någon hör något från Svemo kan vi väll fortsätta...
/björn
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
ecce skrev:
Men det har ju kommit fram i dessa trådar att 600 hojarna är aldeles för dyra :huvet

Det är ju dom som kostar mulltum + att dom visst ful trimmas lite. Jag har sagt vad jag tycker och nu står tråden och stampar. När någon hör något från Svemo kan vi väll fortsätta...
/björn

600 Superstock gissar jag att herr oFFkeFF pratar om.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
ecce skrev:
Men det har ju kommit fram i dessa trådar att 600 hojarna är aldeles för dyra :huvet

Nej: supersportreglementet är för dyrt, sägs det. Inte de 600 kubiken.

Den väsentliga och viktiga skillnaden mellan ett standard/superstockreglemente med tilläggsnamnet 600 eller 1000 är...

:confused:
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nyteknik skrev:
Nej: supersportreglementet är för dyrt, sägs det. Inte de 600 kubiken.

Den väsentliga och viktiga skillnaden mellan ett standard/superstockreglemente med tilläggsnamnet 600 eller 1000 är...

:confused:


som sagt innan: Namnet "1000", mera hk, vildare kör stil, sponsorer och imporörers villja att sponsra... Vilka fler argument vill du ha...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
oFFkeFF skrev:
Alltså, lägg ner tjafset om att vi skulle vara några få som kör tvåtakt som är partiska i det här.

Men det är väl du, Nyteknik och Chris Ash som skriver lika mycket poster som alla andra tillsammans, eller hur? Det lyser ju igenom i många poster att hjärtefrågan för er verkar vara att Veidec anses som "kungaklassen" och det håller inte ni med om. Jag har inte anklagat er för att vara partiska, snarare tycker jag tvärtom att ni inte är part i det här alls då ni rejsar klasser som inte alls berörs av det här. Jag tror som sagt att ni har andra motiv med ert spammande.

Tilläggas kan att jag inte vill starta någon ny 2/4-taktsdebatt och att jag själv tycker att 2-takt rockar men att ni är j-t gnälliga.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
ecce skrev:
som sagt innan: Namnet "1000", mera hk, vildare kör stil, sponsorer och imporörers villja att sponsra... Vilka fler argument vill du ha...

Jag undrar bara vad som är hönan och ägget i detta. Vem är det egentligen som utövar påtryckningar och varför?
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Chris Ash skrev:
Japp, om man vill få pengar till att köra de tävlingarna med 20 000 på läktaren.
Jag säger inte emot att det är lättare att få sponsorer till Veidec om man syns i TV. Men ska jag vara helt ärligt bryr jag mig inte. Veidec är för närvarande inget som sprutar ur sig världsstjärnor direkt, jag bryr mig om RR-Sveriges utveckling, att vi kan få fram bra förare som hävdar sig internationellt. Inte förare som kör runt och lyxåker på hemmaplan med Gladiatorer och övrig mysig Knallestämning i depån.

Vilka med potential att bli "ordinarie" VM-förare finns i Sverige? Och vilka kommer från Veidec? Freddy Papunen kanske......

Annars heter de unga talangerna Rebien, Sjöström, Cajback, Milovanovic, Brodén, Borch-Fagerhaug, Hålén-bröderna med mera. Kör dessa SS600? Nej....

De kommer att finnas kvar även om Veidec går i graven, jag ser inte hur det sabbar för några andra än förarna i Veidec som isig inte verkar vara så intresserade av de större mästerskapen. Vad är det som "förstörs" i Svensk roadracing? Vad tar ett steg "4 år tillbaka i utvecklingen?"

Veidec/Synsam har inte hjälpt några andra än sig själv, och ingen har kunnat svara på mina frågor om vad de gjort för "Svensk roadracing" mer än att "det tar tid och det är först nu som det kanske ger resultat". Juniorsatsningen har gett Svensk RR som helhet tio gånger mer än vad Veidec har varit i närheten av att göra.

Svensk roadracing kommer i värsta fall, vara precis som innan, förutom att 19 förare som till största delen är helt ointressanta för utländska teamchefer får betala mer själva och inte syns i TV.

Försök se lite nyktert på saken, världen står inte och faller med en sponsors urdragande. Hitta en seriös sponsor istället som förstår vad Roadracing handlar om och har ett genuint intresse.



Jag håller med dig om att det viktiga för svensk RR är att få fram förare som kan hävda sig internationellt. För att vi ska kunna få fram en sådan krävs det att det dyker upp en förare med talang, träningslust och fingertoppskänsla för att binda till sig sponsorer.

Om man leker lite med tanken att Sveriges största mc-talang inte ens har suttit på en motorcykel än. Jag är nämligen övertygad om att det finns människor här i Sverige som har talang för att nå ända upp till toppen av Moto-GP. Men hur ska vi få hon eller han att bli intresserad och testa RR?

Svar: Hon eller han slår på TV:n och ser en bra produktion av sveriges bästa förare köra. Antalet takter och kubik spelar mindre roll, men om det nu finns en stor sponsor som vill satsa på 1000 cc plus en majoritet bland förarna. Varför inte låta det bli så?

Sedan kan man ju ha åskiter om "...förare som kör runt och lyxåker på hemmaplan med Gladiatorer och övrig mysig Knallestämning i depån" Men att Cralle är duktig på själva sponsorsbiten råder det väl ingen tvekan om? Och i det här fallet med Veidic, så tror jag mer på honom än dig...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ninjaboy skrev:
Men det är väl du, Nyteknik och Chris Ash som skriver lika mycket poster som alla andra tillsammans, eller hur? Det lyser ju igenom i många poster att hjärtefrågan för er verkar vara att Veidec anses som "kungaklassen" och det håller inte ni med om. Jag har inte anklagat er för att vara partiska, snarare tycker jag tvärtom att ni inte är part i det här alls då ni rejsar klasser som inte alls berörs av det här. Jag tror som sagt att ni har andra motiv med ert spammande.

Tilläggas kan att jag inte vill starta någon ny 2/4-taktsdebatt och att jag själv tycker att 2-takt rockar men att ni är j-t gnälliga.

Alltså, jag har tidigare skrivit flera gånger att jag vill ha kvar en klass i STCC som tv-sänds. Men jag är väldigt osäker på att just 1000cc redan nästa år, är det som gynnar rr-sverige på bästa sätt.
Jag tycker som sagt att Luff har klart sakliga argument mot just 1000cc i STCC nästa år.
Tro det eller ej, trots att jag själv inte vill köra 1000/600 så vill jag att den sortens rejsing ska existera. Eftersom jag vet att det både finns publik som vill se det, och förare som vill köra det.

Sen var det Peter Sköld och Mike Luff som hotade att lägga ner "min" klass inför 2003, inte fan hoppade jag på dem på öppna forum och smutskastade dem för det? Istället pushade jag för vår sorts rejsing på helt andra sätt, därför jag vet att smutskastning och personangrepp inte är vägen att gå om man vill få saker gjort..

Vår RR-sektion är inte perfekt, det finns mycket att önska, samtidigt är det bara människor. Detsamma gäller STCC/Veidec..
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
När katten själv får välja, väljer den inte Whiskas.

Detta får mig att tänka på ett avsitt av Plus då Sverker Olovsson skulle testa om det var sant så som det sades i reklamen "Whiskas, när katten själv får välja". Det var ju givetvis inte sant för när Sverker släppte en lös en hungrig katt framför två matskålar gick den direkt till den med köttslamsor och tittade inte enns år skålen med Whiskas i.

Det låter illa när Cralle med flera talar om att "låta förarna själva bestämma", för antingen vet de att de vrider lite på sanningen eller så har de inte insett att de bara för sina sponsorers talan. När förarna ropar efter 1000cc är det för att att importörerna vill marknadsföra just de hojarna.

Det är väl ingen nyhet att en tillverkares våta dröm är att sätta den bästa och mest namnkunnige föraren på en av deras standardprodukter och visa allmänheten hur bra den produkten egentilgen är när man utnyttjar den fullt ut. Vad passar bättre än att som tillverkare säga att "Nu kan även du bli nästa Cralle!".

I andra ringhörnan står SVEMO som inte handlar i någon pengakåt tillverkares intresse utan i sina medlemmars intresse. Om man som förbund lade sig platt ner och tillät tillverkare och importörer skriva regelboken hamnar man i samma sits som WSBK och vad tycker vi egentligen om det? Tänk om det tyska Streetfightermodet slog igenom totalt. Då skulle vi kunna få se svenska RR-eliten köra Z1000 och liknande hojar i STCC som Veidec gladeligen sponsrar eftersom de har imoprtörernas stöd.
:3freak
 
Last edited:

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
oFFkeFF skrev:
Däckkostnaderna skulle knappast minska med 1000cc.. Startavgifterna ska heller inte direkt sänkas. Dessutom får man som veidecförare casha 4000kr i startavgift på ett rejs med mindre bantid än i SO/SM..
Vad väljer man, pröjsa för att ha publik, eller bantid?? Det är givetvis en balansgång.
Men nu säger vissa veidecförare att man inte är ute efter att öka startfälten, utan sänka kostnaderna

Jag tror inte de högre startavgifterna i Veidec är ett problem. Mer publik och TV gör ju att dina sponsorintäkter är betydligt större än om man bara kör SM/SO. När det pratas om att sänka kostnaderna är det väl byggkostnaden för en konuranskraftig SS600 kontra en 1000. Och de lägre servicekostnaderna.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Mad Moose skrev:
Jag tror inte de högre startavgifterna i Veidec är ett problem. Mer publik och TV gör ju att dina sponsorintäkter är betydligt större än om man bara kör SM/SO. När det pratas om att sänka kostnaderna är det väl byggkostnaden för en konuranskraftig SS600 kontra en 1000. Och de lägre servicekostnaderna.

Du har förstått det hela iallafall :) Just så är det
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
oFFkeFF skrev:
Jag tycker som sagt att Luff har klart sakliga argument mot just 1000cc i STCC nästa år.

Rätta mig om jag har fel. Men jag tycker det känns som om Luff och Sköld jobbar ihop åt samma håll. Borde inte Sköld vara neutral i det här sammanhanget. Luff driver SO i vinstsyfte precis som STCC görs. Alltså vad jag menar är att Luffs åsikter om vad det ska köras i Veidec är inte relevanta.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mad Moose skrev:
Jag tror inte de högre startavgifterna i Veidec är ett problem. Mer publik och TV gör ju att dina sponsorintäkter är betydligt större än om man bara kör SM/SO. När det pratas om att sänka kostnaderna är det väl byggkostnaden för en konuranskraftig SS600 kontra en 1000. Och de lägre servicekostnaderna.

Varför släpper ni inte Supersport 600? Vem förespråkar det? Det är Superstock 600 vi (jag i alla fall) snackar om när vi pratar 600.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mad Moose skrev:
Alltså vad jag menar är att Luffs åsikter om vad det ska köras i Veidec är inte relevanta.

De är väl precis lika relevanta som någon annans så länge han motiverar och argumenterar för det?

Om vi inte ska lyssna på parter i målet om hur SM ska köras så har ju SVEMO gjort rätt som sagt nej till Veidec.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Chris Ash skrev:
Varför släpper ni inte Supersport 600? Vem förespråkar det? Det är Superstock 600 vi (jag i alla fall) snackar om när vi pratar 600.
Supersport är vad som körts i år... man jämnför Det med att köra Standardbetonad 1000.

Att det nu blir en standarbetonad 600cc klass nästa år är väl bra det i sig. Borde göra förarna mindre skillnad att det är en standardbetonad 600 istället 1000 de kör.

Men förstå oxå att större TV / Media gör det lättare för förarna ha helt enkelt ha råd att köra. Får förarna inte den publicitet de söker, så kommer de söka nån annanstans. Veideckillarna har nog mer än andra i tanke att bli nått inom RR, och att köra i skuggan av en annan sport är inte kanske vad de söker direkt. De vill oxå synas!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Bennybåge skrev:
Du har förstått det hela iallafall :) Just så är det

De som har det enklast att hitta sponsorer behöver billigaste cyklarna? :3freak

Skämt åsido, jag förstår att man behöver sänka kostnaderna. SS600 är ju som sagt var inte särskilt billigt(konstigt att det här dyker upp, då rookies som sagt var är bombade med hur billigt det är att åka 600).
Men jag hajar som sagt var fortfarande inte varför ett 600 superstock-reglemente förkastas som "löjligt", och inte kan erbjuda minst lika spännande rejs som ett superstock1000 reglemente?
Marknadsföringssyftet för importörerna är ju goddag yxskaft, man säljer flest 1000cc, varför då pusha hårdare marknadsföringsmässigt på dem?
1000cc, visst låter det häftigare, men inte fan är det billigare än 600cc.. Mig veterligen skiljer det c:a 30000kr mellan exempelvis gsxr600 och gsxr1000, då har förarna helt plötsligt sparat 60000kr i inköp på två hojar.(kanske andra summor eftersom man kan få dem kraftigt rabatterade).
Dessutom SLIPPER ett 600superstock reglemente krocka med ÖVRIGA sveriges satsningar på NSBK, vilket är ett ganska stort mästerskap redan, även om det inte är samma mediala bevakning..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Mad Moose skrev:
Rätta mig om jag har fel. Men jag tycker det känns som om Luff och Sköld jobbar ihop åt samma håll. Borde inte Sköld vara neutral i det här sammanhanget. Luff driver SO i vinstsyfte precis som STCC görs. Alltså vad jag menar är att Luffs åsikter om vad det ska köras i Veidec är inte relevanta.

Du glömmer bort att Luff även har en fot in i STCC...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Swedie skrev:
Får förarna inte den publicitet de söker, så kommer de söka nån annanstans. Veideckillarna har nog mer än andra i tanke att bli nått inom RR, och att köra i skuggan av en annan sport är inte kanske vad de söker direkt. De vill oxå synas!

Varför skulle de ha det? Veideckillarna verkar ju inte varit överdrivet intresserade av att söka sig utanför landets gränser. De är lite som tjuren Ferdinand, de sitter hellre under sin korkek och luktar på sina blommor än slåss med de stora tjurarna.....(Lite skämt lite allvar såklart)

Om Veidecfolket söker sig ut i Tyskland till exempelvis IDM eller till Brittiska mästerskapen, ONK eller whatever kan jag ärligt talat inte se något dåligt i. Då har det snarare kommit något jäkligt positivt ur det hela.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top