VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Ja, men sen är det där, att säljer man sig för mycket kan det bita en i svansen förr eller senare.
Säg att djurgården får en fetsponsor till sitt a-lag, med lite konstiga krav som gör att knatteserierna knappt kan överleva.. Vad händer med a-laget i förlängningen då?
Då får vi en fetshow på stadion ett år, sen anser sig storsponsorn gjort sitt, och då står man både utan a-lag och knatteserie..
Dåligt exempel eftersom Veidec mig veterligen inte hade något med SM/SO att göra. Här handlade det om en "kungaklass" som skulle kunna dra till sig intresset från nya knattar.
Som SVEMO rattar den här skutan är det ju inte så konstigt att vi inte får fram några talanger som håller i VM. :död
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
sandstream skrev:
Både du och Swedie (se inlägg ovan) tror att jag har nollkoll på varför Veidec drog sig ur men se där har ni helt fel. Jag kan som jag tidigare skrivit inte avslöja min källa men jag har fått PM från folk som är insatta och de bekräftar det jag redan vet!

varför veidec drog sig ur har veidec redan berättat i sitt pressmeddelande. Men vad är det utöver det som du vet som du gör dig lite smått mallig över? finns det mer o veta som du inte delar med dig av? för den här diskussionen har gått i botten iaf. i början var den intressant. men nu ältas samma sak om och om igen.
 

sandstream

Guest
Maverick_ou812 skrev:
"Har precis fått upp ögonen för RR. Allt tack vare ett besök på Gelleråsen i samband med ett STCC arr. Så alla som inte inser värdet av att synas vid större arrangemang som STCC kan PM:a mig så skall jag förklara....

Något som borde ge ett gensvar bland publiken och gynna fabrikanterna är ju "vanliga" 1000 cc som "vi" sedan kan gå o titta på och sukta efter i handeln. Visst trimma dom lite med Slip On och bättre däck. Det bör väl inte bli så dyrt för teamen?
Du är en ängel! :pannkyss
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Bosco skrev:
Just det, glömde att vi skall älta vem som har rätt eller fel.
Får _du_ tillbaka Veidec-sponsen till STCC???
Inte.
Håll käft!

VEIDEC lämnar inte dörren stängd för ett framtida samarbete med STCC AB då vår ambition är att synas i sammanhang där yttersta kompetens blandas med en vilja att hela tiden förbättra och förnya.

Tagit direkt från
http://www.veidecracing.com/browse.jsp?id=00_01&cikkid=884

trevligt inlägg annars........
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Dåligt exempel eftersom Veidec mig veterligen inte hade något med SM/SO att göra. Här handlade det om en "kungaklass" som skulle kunna dra till sig intresset från nya knattar.
Som SVEMO rattar den här skutan är det ju inte så konstigt att vi inte får fram några talanger som håller i VM. :död

Vilka nya knattar? Danskarna som kör 600 challenge cup? Eller finnarna som 600em? eller Miinin(som förövrigt ryktas sluta till nästa år)?
Eller norrbaggarna som också kör 600?
Skulle man vilja ha en riktigt hög nordisk anslutning inklusive svenska förare, skulle definitivt en 600superstock förmodligen vara vägen att gå. Det skulle dessutom inte störa NSBK med det nya IDM-reglementet till nästa år.
På det sättet skulle FLER kunna köra Veidec med jämnare villkor, samt att SO/SM inte tappar sin huvudklass.
D.v.s veidec lever vidare med sin publik, sin show, förarna får det billigare, och trots 600cc kommer de förmodligen vara snabbare än NSBK-killarna..

ps. Till helgen kommer sveriges nuvarande absolut snabbaste förare köra för ett tyskt team i 250 på valencia :tummenupp
 

sandstream

Guest
Swedie skrev:
varför veidec drog sig ur har veidec redan berättat i sitt pressmeddelande. Men vad är det utöver det som du vet som du gör dig lite smått mallig över? finns det mer o veta som du inte delar med dig av? för den här diskussionen har gått i botten iaf. i början var den intressant. men nu ältas samma sak om och om igen.
Jag är inte mallig för 5-öre men jag har försökt förklara för Chris Ash och de andra varför Vediec drog sig ur men trots det och pressmeddelanden så sitter de som fågelhålkar och tittar på hela resonemanget från sitt håll och inte från allmänhetens håll. Trots att killarna som själva kört i Veidec i år och vet hur det ligger till förklarar i tråden/trådarna så vill de fortfarande inte förstå. Det är därför jag skriver vissa saker som kan tolkas som fakta när det istället bara är reflektioner över deras totala brist på insikt i ämnet.

Men jag kan ju inta en hållning i frågan som passar dem bäst och det är att spela helt ovetande och önska svensk RR lycka till i framtiden.

Ha det så kul!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Pelle B skrev:
VEIDEC lämnar inte dörren stängd för ett framtida samarbete med STCC AB då vår ambition är att synas i sammanhang där yttersta kompetens blandas med en vilja att hela tiden förbättra och förnya.

Tagit direkt från
http://www.veidecracing.com/browse.jsp?id=00_01&cikkid=884

trevligt inlägg annars........

Frågan är om de kommer hjälpa till med bilsport eller mc-sport?
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Pelle B skrev:
trevligt inlägg annars........

Sorry Pelle.
Inte mot dig, glömmer hela tiden mina små [-hit-å-dit.

Ang. Veidec, komma tillbaks.
Visst man stänger aldrig en dörr som en gång öppnats.
Men...
Vore man intresserad hade säkert STCC sett till att fylla ett annat hål med Veidec's pengar.

Veidec ser Speedway som sin reklampelare just nu - helt okej med mig.
Dom kommer tillbaks när fokus (läs pengarna) har kommit tillbaks.

Varför då hänga upp sig på STCC?? Gå vidare - töm å glöm m fl. metaforer!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Ja, det kan man lugnt påstå :tummenupp

@Chris Ash: Du har verkligen inte alla indianer i kanoten. :rofl
Är det nån som är rabiat och vägrar att ta till sig av inläggen så är det du! Spelar ingen roll vem som skriver eller hur överbevisad du blir så fortsätter du att ifrågasätta ändå. Är det nån som ska lämna tråden så är det du eftersom maken till bakåtsträvare har vi inte sett på år och dag. (Jag skriver VI eftersom PM:n angående denna tråd rullar in och de flesta har tröttnat på att tjata med dig i trådarna)

Du är inte den förste som missuppfattar sådana här diskussioner på SH. Det finns ingen absolut sanning, och inget att "bevisa". Det är en diskussion om Svea Rikes roadracingframtid och om hur den kommer att påverkas av Veidecs urdragande, var en har sin rätt att tycka vad han vill och komma med argument. Jag tror nog alla härinne argumenterar för vad de tror är rätt. Att jag, offkeff och Nyteknik mfl som inte tycker som du skulle ha någon sorts personliga, konspiratoriska och illvilliga skäl till att tycka som vi gör förstår nog vilken normalt fungerande människa som helst att så ej är fallet.

Visst kan vi hålla på och spekulera i varför folk tycker som de gör och därefter hoppa på det man själv spekulerat fram istället för att bemöta det de skriver i sina inlägg, det blir dock på sin höjd högstadienivå på det hela vilket står fritt att se för alla läsare av dina inlägg. Det går att dra alla möjliga idiotiska slutsatser om allting, men det är sällan meningsfullt.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
oFFkeFF skrev:
Ja, men sen är det där, att säljer man sig för mycket kan det bita en i svansen förr eller senare.
Säg att djurgården får en fetsponsor till sitt a-lag, med lite konstiga krav som gör att knatteserierna knappt kan överleva.. Vad händer med a-laget i förlängningen då?
Då får vi en fetshow på stadion ett år, sen anser sig storsponsorn gjort sitt, och då står man både utan a-lag och knatteserie..

Lite dåligt exempel tycker jag då ett A-lag spelar mot andra lag, med andra ord andra alternativ. Till ett så stort arrangemang som STCC finns inga alternativ, inte än i alla fall. Och under tiden är det upp till oss "knattar" att se till att grunden blir stabil.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Pelle B skrev:
Lite dåligt exempel tycker jag då ett A-lag spelar mot andra lag, med andra ord andra alternativ. Till ett så stort arrangemang som STCC finns inga alternativ, inte än i alla fall. Och under tiden är det upp till oss "knattar" att se till att grunden blir stabil.

Tja, skulle våra "lag" braka ihop, har vi inga alternativa lag att spela i... Vilket gör det ännu värre för oss..
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
oFFkeFF skrev:
Frågan är om de kommer hjälpa till med bilsport eller mc-sport?

Ja du, kan det va så illa att de funderar på att lägga pengar på stödhjulsracing? Tanken slog mig faktiskt inte!
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
oFFkeFF skrev:
Tja, skulle våra "lag" braka ihop, har vi inga alternativa lag att spela i... Vilket gör det ännu värre för oss..

Nja, än så länge har väl inte Veidec varit något hot mot SM/SO, de vill ju "bara" använda en klass (A-laget), men vi har ju fortfarande kvar juniorlagen.....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Jag är inte mallig för 5-öre men jag har försökt förklara för Chris Ash och de andra varför Vediec drog sig ur men trots det och pressmeddelanden så sitter de som fågelhålkar och tittar på hela resonemanget från sitt håll och inte från allmänhetens håll. Trots att killarna som själva kört i Veidec i år och vet hur det ligger till förklarar i tråden/trådarna så vill de fortfarande inte förstå. Det är därför jag skriver vissa saker som kan tolkas som fakta när det istället bara är reflektioner över deras totala brist på insikt i ämnet.

Men jag kan ju inta en hållning i frågan som passar dem bäst och det är att spela helt ovetande och önska svensk RR lycka till i framtiden.

Ha det så kul!

Inte för att vara näsvis, men hur kan du vara säker på att förarna i Veidec sitter inne med hela sanningen?
Som sagt mycket rykten, och jag har hört helt andra saker från veidecförare också. Vilket gör att jag personligen har väldigt svårt att avgöra vilket som är helt sant. De enda som möjligtvis vet exakt vad som skärt sig är Veidecs VD, STCC AB och Svemo's rr-sektion.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Pelle B skrev:
Nja, än så länge har väl inte Veidec varit något hot mot SM/SO, de vill ju "bara" använda en klass (A-laget), men vi har ju fortfarande kvar juniorlagen.....

Läs en gång till ;)
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Tänkte nämna nåt om Veidec och Svemo :)

Självklarat vet vi inte sanningen bakom det kraschade samarbetet mellan SVEMO och Veidec. Det är uppenbart att det inte handlar om kubik, utan det är troligen ren förhandlingsteknik eller i absolut sista tänkbara fall, dålig personkemi eller liknande som har drivit det här till vad det är idag.

Att tro att samarbetet har kraschat pga att VEIDEC stirrat sig blind på kubiken är att underskatta VEICEC big-time.

Och eftersom SVEMO är proffs på road racing så förstår alla att dom inte har stoppat hela samarbetet pga oenighet om antalet kubik, eftersom det är en ganska oviktigt sak i sammanhanget. Antalet kubik, eller antalet takter för den delen, har INGENTING att göra med hur man ska se på vad som är bäst för svensk road racing.

SVEMO jobbar för det bästa för svensk road racing så fortsättning lär följa, eftersom dom nu på många sätt jobbar i medvind; dom har en sponsor som vill stödja, dom har förare som vill köra oavsett antalet cc, dom når nya grupper genom samarbetet med STCC.

Och vi har ju egentligen ingen aning om vilka trumf SVEMO sitter med. Det kanske står sponsorer på kö och då gör ju SVEMO rätt i att försöka driva sin linje "Det bästa för svensk RR" så hårt som möjligt.

Jag har själv inte hört någon kritik så här långt genom åren, att samarbetet med Synsam/Veidec skulle ha bromsat svensk RR, så varför skulle SVEMO ha en sån inställning nu? Nej, det avbrutna samarbetet nu tror jag är ett spel för galleriet vilket SVEMO kan kosta på sig för att dom tycker sig sitta i en utmärkt förhandlingsposition. Och då gör dom ju helt rätt.

Lycka till och hoppas det går bra!!!
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
oFFkeFF skrev:
eller Miinin(som förövrigt ryktas sluta till nästa år)?



Va :va. Ska Miinins sluta? Hur pass sant är det? Varifrån har du hört det?
Det vore trist. Han e ju min idol.

Sorry lite OT dåra.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
ZoulFly skrev:
Självklarat vet vi inte sanningen bakom det kraschade samarbetet mellan SVEMO och Veidec. Det är uppenbart att det inte handlar om kubik, utan det är troligen ren förhandlingsteknik eller i absolut sista tänkbara fall, dålig personkemi eller liknande som har drivit det här till vad det är idag.

Att tro att samarbetet har kraschat pga att VEIDEC stirrat sig blind på kubiken är att underskatta VEICEC big-time.

Och eftersom SVEMO är proffs på road racing så förstår alla att dom inte har stoppat hela samarbetet pga oenighet om antalet kubik, eftersom det är en ganska oviktigt sak i sammanhanget. Antalet kubik, eller antalet takter för den delen, har INGENTING att göra med hur man ska se på vad som är bäst för svensk road racing.

SVEMO jobbar för det bästa för svensk road racing så fortsättning lär följa, eftersom dom nu på många sätt jobbar i medvind; dom har en sponsor som vill stödja, dom har förare som vill köra oavsett antalet cc, dom når nya grupper genom samarbetet med STCC.

Och vi har ju egentligen ingen aning om vilka trumf SVEMO sitter med. Det kanske står sponsorer på kö och då gör ju SVEMO rätt i att försöka driva sin linje "Det bästa för svensk RR" så hårt som möjligt.

Jag har själv inte hört någon kritik så här långt genom åren, att samarbetet med Synsam/Veidec skulle ha bromsat svensk RR, så varför skulle SVEMO ha en sån inställning nu? Nej, det avbrutna samarbetet nu tror jag är ett spel för galleriet vilket SVEMO kan kosta på sig för att dom tycker sig sitta i en utmärkt förhandlingsposition. Och då gör dom ju helt rätt.

Lycka till och hoppas det går bra!!!

Skönt med ett nyktert inlägg i en oerhört grötig diskussion.

:tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Mad Moose skrev:
Va :va. Ska Miinins sluta? Hur pass sant är det? Varifrån har du hört det?
Det vore trist. Han e ju min idol.

Sorry lite OT dåra.

Jo väldans trist i sådant fall. Vet inte hur sant det ryktet var, det kom från SO-festen, och den brukar ju inte vara så nykter ;)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top