VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Pelle B skrev:
Vatten är vått, asfalt är hårt, 1000cc ÄR HÄFTIGARE ÄN 600cc, så är det bara. FÄRDIGDISKUTERAT! :lol

Tur då att inte Daniel Reuterwall finns med här på forumet. För då hade vi fått höra varför det är roligare för förare/publik med mycket trim och dyra hojar. Men han är nog en av få som har sånna synpunkter.. :D

Angående Jansson så hade han nog bara tränat max en gg innan premiären! Och dessutom ställt in alla inställningar på hojen som hans '03:a och efter "känn". När dom bänkade hojen efter första racet så visade det sig att den hade 102bhk! Han kom väl 4:a trotts det? I finalen hade han ca 35hk till. I ett sånt fall hade han givetvist haft bättre förutsättningar om man fått köra std i klassen.

Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Axxexs skrev:
I ett sånt fall hade han givetvist haft bättre förutsättningar om man fått köra std.

Klart man får köra standard om man vill, men det lär inte gå så bra då :)
(sorry, kunde inte låta bli)

sandstream

Guest
Tack för svaren angående varför SVEMO måste vara med och arrangera tävlingarna, det var ungefär som jag trodde. :tummenupp

Rent teoretiskt finns det väl inget som hindrar Veidec/STCC från att köra egna race med egna försäkringar men jag antar att förarna som deltar då riskerar att inte få köra i tävlingar anordnade av SVEMO under en lång tid, lr?

Cralle skrev:
Jag hoppas att de som jobbar bakom gardinen lyckas med det dom försöker med, då blir alla glada i slutänden! Utom Svemo......
Skulle vara intressant att veta vad de "bakom gardinen" pysslar med :va
Kan det vara så att de försöker få till en SS1000-serie utan SVEMOS inblandning?

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
sandstream skrev:
Rent teoretiskt finns det väl inget som hindrar Veidec/STCC från att köra egna race med egna försäkringar men jag antar att förarna som deltar då riskerar att inte få köra i tävlingar anordnade av SVEMO under en lång tid, lr?

Nja.. tydligtvis så jobbar man inte så från SVEMO att man "svartlistar" förare som skulle ställt upp i ett sånna race. Finns inga sånna "listor".

Om STCC hade sökt en tävlingslicens från annat UEM-land, ex Norge, så skulle snarare dom arrangerande klubbarna fått nått straff som jag förstått det.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Goodstuff skrev:
Nu förklarade du dig bättre. Fredrik Jansson är väl knappast ett exempel på en förare från nedre halvan. Utan kraschen på Falkenberg hade han mycket väl kunnat ta medalj. Klart underskattat förare.
Jag vet att Fredrik är väldigt bra men han är en av dem som lidigt av undermåligt material den här säsongen, när han var nöjd med hojen så satt segern där. Men alla har ju inte råd att ta steget upp till Cralle/Folke/Jimmy-klass på prylarna så alla har kanske inte fått visa vad de går för. Jag minns för några år sedan när Züber körde en Repsol-lackad hoj bland de allra sista och vurpade ofta, i år har han haft en mycket bättre säsong och hela hans team, hoj m m ser proffsigare ut. Kan han ta ett steg till med likvärdigt material?

Goodstuff skrev:
Det var en allvarlig fråga. Har fler än de som redan kört serien tillfrågats om sitt intresse att ställa upp där? Med tanke på de små startfälten borde väl en utökning och konkurrenshöjning vara av intresse från STCC AB?
Eftersom det lobbats för 1000cc borde väl Miinin, Johansson, Prang, Havnen etc vara förare som de vill få över. Vet någon om de tillfrågats och vad de i så fall sagt?
Jag vet inte om Sköld frågat någon annan än sig själv. :hihi

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Jimmy har väl på gång med att köra VM?
Jansson kollar på nått i Tyskland.
Cralle Tyskland.
Zuber kollar också Tyskland men även Holland och Endurance-VM.
Patrik Bengtsson och Magnus V-berg ska köra EM SS600.
Folkesson ska bestiga Mount Everest, spring New York Marathon, köra Dragracing, forsränning i kajak och EM i varpa. Troligtvis ville han även köra Hondas nya 600cc. Men var, när och hur?

Last edited:

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
Axxexs skrev:
Jimmy har väl på gång med att köra VM?
Jansson kollar på nått i Tyskland.
Cralle Tyskland.
Zuber kollar också Tyskland men även Holland och Endurance-VM.
Folkesson ska bestiga Mount Everest, spring New York Marathon, köra Dragracing, forsränning i kajak och EM i varpa. Troligtvis ville han även köra Hondas nya 600cc. Men var, när och hur?

Jag skall bli profesionell älgjägare

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ninjaboy skrev:
...Jag vet inte om Sköld frågat någon annan än sig själv. :hihi
Det där är väl inget att skratta åt? Det åligger väl Cralle & Co att påvisa att det finns förarunderlag för STD 1000 och inte bara komma att säga att:
-Nu vill Kawasakis marknadsavdelning att jag ska köra deras nya ZX10 och om jag inte gör det så får jag inget spons alls och därför måste vi till nästa år uppfinna en ny klass som jag har hört att alla andra också vill köra.

Det kan väl knappast vara Peter Skölds sak, eller någon annans för den delen heller, att påvisa motsatsen. Bevisbördan borde rimligen ligga hos den som påstår något.

sandstream

Guest
Teddy skrev:
Det kan väl knappast vara Peter Skölds sak, eller någon annans för den delen heller, att påvisa motsatsen. Bevisbördan borde rimligen ligga hos den som påstår något.
OM du inte läst hela tråden så verkar det som att alla inblandade förutom Svemo vill ha 1000cc nästa år men du kan ju som sagt ringa runt och kolla med importörerna och övriga sponsorer om du har tid...

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
sandstream skrev:
OM du inte läst hela tråden så verkar det som att alla inblandade förutom Svemo vill ha 1000cc nästa år men du kan ju som sagt ringa runt och kolla med importörerna och övriga sponsorer om du har tid...
Kom ihåg att vi inte hört den officiella förklaringen ännu! Man kan inte dra slutsatser innan bägge sidor har uttalat sig...

sandstream

Guest
Nr:18 skrev:
Kom ihåg att vi inte hört den officiella förklaringen ännu! Man kan inte dra slutsatser innan bägge sidor har uttalat sig...
Det är sant men frågan är hur länge vi ska vänta innan Svemo får tummen ur?
Det är ju deras brist på svar som får en sån här diskussion att dra iväg åt alla möjliga håll. Borde väl inte vara så svårt för herr Sköld att tåta ihop en pressrelease...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:

Din raljerande ton är synnerligen oklädsam - speciellt i kombination med dina kunskapsbrister i ämnet.

:tummenner

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Det är sant men frågan är hur länge vi ska vänta innan Svemo får tummen ur?
Det är ju deras brist på svar som får en sån här diskussion att dra iväg åt alla möjliga håll. Borde väl inte vara så svårt för herr Sköld att tåta ihop en pressrelease...

Frågan är ju hur man ska bemöta dyngkastningen som den här diskussionen startade med?
Taktiken från vissa veidecförare verkar inte direkt upplagd för att diskutera fram en lösning.
Man har en ståndpunkt, Svemo en annan, och efter det kastar man skit, sandlåda... Det kan vara så som Cralle säger att PS gräver ner sig i sanden för att skydda "sina" intressen. Samtidigt är det som Teddy skriver, Cralle är kanske den som förlorar mest om det inte blir 1000cc i veidec, vilket kanske speglar sig i hans brev..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ninjaboy skrev:
Jag vet inte om Sköld frågat någon annan än sig själv. :hihi

Jag undrade vilka som har fått frågan av STCC AB om vad de vill köra 2005. Det har ju publicerats en lista här med ca 20 namn varav det nästan enbart är Veidecförare.
Det jag var nyfiken på var hur stort förarunderlaget, som refereras till av de som ville ha 1000 Superstock, är och hur många som blivit tillfrågade.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM