Hur ska man kunna planera dådet i detalj? Fråga Palme om han tänkt åka T-bana eller taxi?Jag är ute efter att platsen valdes max någon minut före mordet, då mördaren omöjligt kunde veta att de skulle byta sida på gatan. Du drar upp att T-banenedgången skulle ge mördaren en ledtråd, något som i det här fallet är helt ovidkommande då det finns en på var sida av Sveavägen.
Mördaren visste inte att de skulle gå från biografen istället för att ta en taxi/bussen/få skjuts/om de skulle någon annanstans än hem. Han visste inte att de skulle korsa gatan. Alla såna här saker gör att jag har svårt att tro på att mordet var välplanerat i förväg. Det kan säkert ha varit planerat, men om man är fler än en tror jag att alla inblandade vill ha maximal kontroll på händelseförloppet. Något man aldrig kan ha haft i det här fallet.
Därför tror jag på en ensam gärningsman som tog tillfället i akt.
Jag är övertygad om att operatören, och troligen minst en till person, hade information om att Palme hade avsagt sig skyddet och funderade på att ge sig ut på stan.
Kanske försökte operatören redan i Gamla stan när Palme lämnade bostaden, men hittade inget bra tillfälle?
Kanske tänkte han skjuta på andra sidan Sveavägen och fly över gatan in i gränden Tunnelgatan?
Kanske tänkte han vänta och göra det i Gamla stan på hemvägen?
Man visste att Palme var utan skydd och såg att han gav sig ut på stan. Då är konspiratörerna redo och tar den chans som dyker upp och verkar bäst.
Det är knappast någon som dräller runt på stan med en magnumrevolver i fickan och råkar se Palme.
Jag har gjort det tre gånger, senast i höstas. Ja, jag är sjukligt fascinerad av vissa nutidshistoriska händelser. :foliehattMen när, varför och under vilka förutsättningar prov-sprang du mördarens flyktväg? Det är vansinnigt roligt faktiskt.
Jag ska fan göra det som ett träningspass
Last edited: