Vem säljer lithiumbatterier till 600cc?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
http://www.mdsbattery.co.uk/defaultuk.asp jag köpte mitt batteri därifrån, dom har dom flesta batterier som finns. Kolla där

Fast inte sånna vi snackar om tror ja??



Hittade en leverantör av A123-celler i England, lite dyrare men åker man dit på moms och tull så skiljer det sig nog inte så mycket jämfört med "utanför EU".

http://robotbirds.com/catalog/produ...=1778&osCsid=86a1d9139eb5c513cb98bc6e7e9d797c

Fick blir här ifrån.

Tack för hjälpen:tummenupp



Nu har jag beställt

Ska göra ett paket till en bil med R6 motor och ett till min SXV så det blir 4 celler per paket och två i reserv.

Hoppas man bara behöver balansera ibland så det inte alltid behöver ligga med.

Products
------------------------------------------------------
10 x A123 Systems M1 SINGLE CELL - 2300mAh (405123) = £99.50
2 x BEC/JST Red Plug & Wire Male (407401) = £3.00
2 x HYPERION MALE PACK SIDE 7-PIN 2-6S A123 (405499) = £2.60
6 x TAGS FOR 123 CELLS 2400 (407346) = £3.60
1 x Balancer - Hyperion EOS LBA-10 NET **WAS £21.95** (405427) = £17.95
2 x BEC/JST Red Plug & Wire Female (407402) = £3.00
------------------------------------------------------
Sub-Total: £129.65
 
Last edited:

LeChef

Jag kan slå riktig Bearnaise!
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Sthlm/öfre
Hoj
Monster fully dressed!!!!!
Jag gör.

Jag har kört med dessa batterier hela förra säsongen och det funkade hur bra som helst för mig.
Så jag beställde en laddning till folk i ducceklubben och dom funkar kanon till 1000cc ducatis och även till min preppade 1123cc motor.

Började mest som en rolig sak med har även börjat att tillverka på den lilla fritid jag har till kompisar.
Mina håller samma kvalitet speedcell och durbahn till ett betydligt lägre pris. Om det blir några över när alla i ducceklubben chingat sin kommer jag att posta dom på köp och sälj här på Sh.

Sjukt bra batteri med inge direkta dåliga sidor. Ända problemet är om du har en svårstartad hoj som kräver många startförsök innan den går igång men det är inga probs om man väljer ett större batteri.

Mitt vita fina på 630gram.

7b883a81.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har kört med dessa batterier hela förra säsongen och det funkade hur bra som helst för mig.
Så jag beställde en laddning till folk i ducceklubben och dom funkar kanon till 1000cc ducatis och även till min preppade 1123cc motor.

Började mest som en rolig sak med har även börjat att tillverka på den lilla fritid jag har till kompisar.
Mina håller samma kvalitet speedcell och durbahn till ett betydligt lägre pris. Om det blir några över när alla i ducceklubben chingat sin kommer jag att posta dom på köp och sälj här på Sh.

Sjukt bra batteri med inge direkta dåliga sidor. Ända problemet är om du har en svårstartad hoj som kräver många startförsök innan den går igång men det är inga probs om man väljer ett större batteri.

Mitt vita fina på 630gram.

7b883a81.jpg

Vill ha! Pris?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag har kört med dessa batterier hela förra säsongen och det funkade hur bra som helst för mig.
Så jag beställde en laddning till folk i ducceklubben och dom funkar kanon till 1000cc ducatis och även till min preppade 1123cc motor.

Började mest som en rolig sak med har även börjat att tillverka på den lilla fritid jag har till kompisar.
Mina håller samma kvalitet speedcell och durbahn till ett betydligt lägre pris. Om det blir några över när alla i ducceklubben chingat sin kommer jag att posta dom på köp och sälj här på Sh.

Sjukt bra batteri med inge direkta dåliga sidor. Ända problemet är om du har en svårstartad hoj som kräver många startförsök innan den går igång men det är inga probs om man väljer ett större batteri.

Mitt vita fina på 630gram.

Kul att se:tummenupp 2st parallellkopplade paket med 4 celler i varje ser det ut som. Det borde ju vara riktigt kratig startström i (240A)!! Vart köper du dina celler ifrån?

Hur vanligt är det att man behöver balansera cellerna?
 

LeChef

Jag kan slå riktig Bearnaise!
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Sthlm/öfre
Hoj
Monster fully dressed!!!!!
Jag skulle rekomendera att balancera dom en gång per månad om man kan, detta för att dom ska hålla så länge som möjligt.
Speedcell kör ju utan balancerings kontakter och säger att dom är självbalancerande, tror mest detta är för att inte skrämma bort folk som inte kan eller förstår sig på teknologin men det jag har märkt är att dom ligger ur fas ibland och mår bra av en balancering. Detta speciellt om dom är kraftigt urladdade.
Provade att köra totalt slut på en av mina accar så hojjen inte startade, lämnade dom ute under vintern oladdade för att se hur dom skulle ta misshandel. för ett tag sen laddade jag dom i 20 minuter och hojjen hoppade igång på första så batterierna är minst sagt stryktåliga på det sättet.
Tror det är viktigare för modellflygare som kanske tappar flygtid och inte vill ha en crasch som följd.
 

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Hedekas
Hoj
zx6rr(green and mean)
Hej jag kommer att försöka sälja lite batterier framöver hade tänkt vänta lite fåordning på hemsida osv.
Om intresse finns kan jag ordna batterier tidigare, starta firma tar längre
tid än man tror.
Jag kommer att sälja 4cellers så får man köpa flera och paralell koppla
vid behov dessa celler är lite vassare än standard can peaka 150 ampere 4 sekunder.
Priser kommer att ligga på
1st 1000+moms
2st 1900+moms
3st 2800+moms
4st 3700+moms
Hör av er om ni är intresserade pm:a
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
ingen tull/mums från england, dom är med i europeiska frihandelsavtalet.
Tror han menade att om man köper utanför EU och åker på tull/moms så blir priset ändå samma som det lite högre grundpriset från England. Så man kan lika gärna handla från England.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Hej hur går det. Någon som har fått hem några batterier och svetsat lite. Skulle kunna tänka mig att köpa någora accar.

MVh
Stefan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle rekomendera att balancera dom en gång per månad om man kan, detta för att dom ska hålla så länge som möjligt.

Tror det är viktigare för modellflygare som kanske tappar flygtid och inte vill ha en crasch som följd.

Jo, i modellflygvärlden där man cyklar batterierna stenhårt är det viktigt att man balanserar dom, för då kan väldigt stora skillnader uppstå.

Det är när man tömmer batteriet till gränsen av vad det tål och sedan snabbladdar upp det till max flera gånger det uppstår obalans.

Cellerna i en motorcykel kan mycket väl balansera sig själva till någonstans 90% av full kapacitet och ändå räcka till.

/ FD Modellflygare.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ingen som har en guide hur man löder ihop dessa?

kan tänka mig att tillverka flera om nån annan är sugen, och inga överdrivna priser.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
:tuttar
Ingen som har en guide hur man löder ihop dessa?

kan tänka mig att tillverka flera om nån annan är sugen, och inga överdrivna priser.

Ursäkta att jag säger det men det är ingen raketforskning.
Om du inte ens har koll på den här nivån så kanske du skulle inte göra till andra vart fall. Sedan om du vill exprimentera till dig själv är en annan sak.

voltmässigt verkar cellerna klara sig bra utan balansering trots allt eftersom man inte maxladdar dem riktigt och om man undviker djupurladdning dårå. Så det är bara koppla 4 celler i serie och se glad ut.

blir det slött ta 4 till i serie och koppla denna pack till den andra packen parallellt.

serie är + från ena packen till minus till nästa osv.

parallell är + till + på andra packen och - till -

stor krympslang eller tålig tejp runt allt utan att "isolera" för bra då det kan bli värmutveckling.

tjoff... hoppas du fattade.

batterier köper jag på hobbycity då de är jäkligt billiga och bra.

där kan du köpa andra sorts packar färdiga.......

LIFE celler pratar vi om i första hand. dvs litium järn (lithium ferrum)

Men de nya lipo kan mkt väl fungera då de blivit mkt bättre. (lithium polymer)

http://www.hobbycity.com/

exempelvis
GENUINE A123 Systems 18650 LiFePo4 Cell w/ tabs
SKU: 18650
$13.29

fast dem bör du ha med extra pack parallellt.

de här verkar lite vassar exempelvis.
GENUINE A123 Systems 26650A LiFePo4 Cell w/ tabs
SKU: 26650A
$17.96
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ursäkta att jag säger det men det är ingen raketforskning.
Om du inte ens har koll på den här nivån så kanske du skulle inte göra till andra vart fall. Sedan om du vill exprimentera till dig själv är en annan sak.

voltmässigt verkar cellerna klara sig bra utan balansering trots allt eftersom man inte maxladdar dem riktigt och om man undviker djupurladdning dårå. Så det är bara koppla 4 celler i serie och se glad ut.

blir det slött ta 4 till i serie och koppla denna pack till den andra packen parallellt.

serie är + från ena packen till minus till nästa osv.

parallell är + till + på andra packen och - till -

stor krympslang eller tålig tejp runt allt utan att "isolera" för bra då det kan bli värmutveckling.

tjoff... hoppas du fattade.

batterier köper jag på hobbycity då de är jäkligt billiga och bra.

där kan du köpa andra sorts packar färdiga.......

LIFE celler pratar vi om i första hand. dvs litium järn (lithium ferrum)

Men de nya lipo kan mkt väl fungera då de blivit mkt bättre. (lithium polymer)

http://www.hobbycity.com/


Fick det förklarat av en kompis och var mycket enklare än jag trodde. Lite för enkelt att man vart lite nojig och ville ha det svart på vitt för att våga beställa cellerna.

nu är 4st Lifepo4 A123 26650 beställa på ebay.

när de är klara kan man ladda dessa med ett vanligt mc batteri laddare eller ska de ha speciella laddare?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Fick det förklarat av en kompis och var mycket enklare än jag trodde. Lite för enkelt att man vart lite nojig och ville ha det svart på vitt för att våga beställa cellerna.

nu är 4st Lifepo4 A123 26650 beställa på ebay.

när de är klara kan man ladda dessa med ett vanligt mc batteri laddare eller ska de ha speciella laddare?

i princip kan du ladda 4 och 4 med mc laddare. Det kommer fungera.

Men det är fördelar att ladda dem seriöst första gången och balansera dem och kolla cellerna ett par gånger per år så ingen cell har helt annan volt än de andra.

allt håller bättre om man tar hand om det ;)


Se till att löda dem ordentligt men sätt gärna en klämma eller tång innanför lödningen mot batteriet så du inte överhettar något i batteriet.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Men de nya lipo kan mkt väl fungera då de blivit mkt bättre.

Nej, det går inte att ersätta ett 12V blybatteri med LiCo, eftersom att cellspänningarna inte passar ihop. LiFe-cellen har ungefär 50% högre nominell spänning än blycellen (3,3V/2,2V), vilket gör att fyra stycken LiFe-celler arbetar inom ungefär samma spänningsintervall som 6 st blyceller. LiPo med LiCo-kemi har ungefär 70% högre nominell spänning (3,7V), vilket gör att det inte går att få en jämn multipel av LiCo-celler att passa ihop med ett blybatteri.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nej, det går inte att ersätta ett 12V blybatteri med LiCo, eftersom att cellspänningarna inte passar ihop. LiFe-cellen har ungefär 50% högre nominell spänning än blycellen (3,3V/2,2V), vilket gör att fyra stycken LiFe-celler arbetar inom ungefär samma spänningsintervall som 6 st blyceller. LiPo med LiCo-kemi har ungefär 70% högre nominell spänning (3,7V), vilket gör att det inte går att få en jämn multipel av LiCo-celler att passa ihop med ett blybatteri.

Det är iofs sant att det blir lite dumt med spänningen och life passar bättre i det avseendet. men 4 liposar funkar ju även om man inte får i så mkt kräm i dem. en lipo har ju ca 3v när den börjar ta slut så visst finns det lite att ta på.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top