Vem säljer lithiumbatterier till 600cc?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Med fördel... Leta upp någonstans som blir strömsatt när tändning eller mc är på.
Sätt ett relä som klara 60w typ vanligt ljusrelä dit, Biltema 50 pix. På andra sidan relät kopplar du min lösning rätt över batteriet och relät. DÅ startar det inte förrän det behövs. Du slipper glömma sätta på och av och klanta till det.

Grym ritning kommer. *host*

elritning.JPG



Hej igen!
Jo, där känner jag ju igen mig! Har ju fått ett nytt batteri från Shorai nu istället för det som jag fick reklamerat. Fortfarande känner jag liiiiiiiiiite osäkerhet om jag ska våga använda det. Men om jag kunde hitta ett sådant motstånd du snackar om vore det en annan sak. Du har ingen länk/sida som visar det du menar?:Bugar
Jag har ju iofs ingen ljussockel kvar.... kan man koppla motståndet rätt över batteriet?:confused:
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Har du kvar gamla batteriet? Jäkligt sugen att testa deras automatiska balanserare jämfört med simpelt som jag länkat till tidigare i tråden. Testerna kommer inte sabba batteriet om du vill ha tillbaka det som någon slags reserv.

Hej igen!
Jo, där känner jag ju igen mig! Har ju fått ett nytt batteri från Shorai nu istället för det som jag fick reklamerat. Fortfarande känner jag liiiiiiiiiite osäkerhet om jag ska våga använda det. Men om jag kunde hitta ett sådant motstånd du snackar om vore det en annan sak. Du har ingen länk/sida som visar det du menar?:Bugar
Jag har ju iofs ingen ljussockel kvar.... kan man koppla motståndet rätt över batteriet?:confused:
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
JOJUST! Dessa batterier har ingen minneseffekt och heller ingen självurladdning. SÅ ladda det bara vid ett verkligt behov då det faktiskt mår dåligt av att både vara fulladdad och helt slut.

Det åldras minst mittemellan så att säga utan att bli komplicerad...

Koppla gärna ifrån det från hojen dock när ni inte kör på länge då nästan alla hojar har en del krypströmmar även om de är marginella.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet inte om jag missuppfattat frågan. Men mig veterligen ligger balanserare i Shorais laddare. Shorais laddare har även en "store mode", den försätter batteriet i ett laddtillstånd på ungefär 60%. Man känner hur laddaren i denna mod blir varm, så den har förmodligen ngn form av effektmotstånd den använder i denna mod.

Helnöjd med mitt Shorai-batteri och laddare efter 1 års bruk.

Har du kvar gamla batteriet? Jäkligt sugen att testa deras automatiska balanserare jämfört med simpelt som jag länkat till tidigare i tråden. Testerna kommer inte sabba batteriet om du vill ha tillbaka det som någon slags reserv.

JOJUST! Dessa batterier har ingen minneseffekt och heller ingen självurladdning. SÅ ladda det bara vid ett verkligt behov då det faktiskt mår dåligt av att både vara fulladdad och helt slut.

Det åldras minst mittemellan så att säga utan att bli komplicerad...

Koppla gärna ifrån det från hojen dock när ni inte kör på länge då nästan alla hojar har en del krypströmmar även om de är marginella.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det sägs eller i alla fall sas på Shorais sida och hos deras återförsäljare att det fanns en stab. krets i batteriet. Jag är väldigt skeptisk till denna och det är denna jag skall då testa...
Annars kan man ju lika gärna bara använda deras laddare och inte batteriet...
Vet inte vad shorais laddare kostar exakt men med tanke på att en programerbar riktig hightechladdare kostar 1,5k. Då kan du ladda nicd nimh lipo life pb och många andra udda varianter i alla dess konfigurationer och med möjlighet att programera cycling till hur den skall underhållsladda. Eller för all del hur den skall balansera upp till 6 i serie. Uppkopplingsbart till pc via usb med loggning över hur batterierna mår eller tempövervakning för snabbladdning. Naturligtvis gör man det så komplicerat man vill...

Har man intresset och lite kunskap hade jag rekommenderat något sådant.

I övrigt säger jag inte att Shorais batterier är kassa men det packet jag nämnt tidigare i tråden är fan mkt billigare och har fungerat för mig och många andra också till vart fall halva priset om inte mindre. Du slipper dessutom de tunga originalkontakterna och sparar 50 gram till.

Man kan också köpa en billig lös stabiliserare och använda en vanlig ctek eller så både på shorai, hemmagjort alla A123 eller för all del life't jag länkat till. Nackdelen är väl då "store" mode där man vill lägga batteriet 60-75% på en höft. Då är det smidigt att ha en shorailaddare eller smart hobbyladdare som klarar sådant. Chipchop.

Vet inte om jag missuppfattat frågan. Men mig veterligen ligger balanserare i Shorais laddare. Shorais laddare har även en "store mode", den försätter batteriet i ett laddtillstånd på ungefär 60%. Man känner hur laddaren i denna mod blir varm, så den har förmodligen ngn form av effektmotstånd den använder i denna mod.

Helnöjd med mitt Shorai-batteri och laddare efter 1 års bruk.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, jag känner inte till om det även finns en inbyggd stab.krets i shoraibatterierna, men om det finns så kan jag tänka mig att de vill vara hemliga med den även om konstruktionen är patenterad.


Jag gillar som sagt den robusta boxade konstruktionen hos shorai, samt att man använder poler av originaltyp. Detta eftersom jag då, som inbiten skeptiker, snabbt kan gå tillbaks till mitt konventionella batteri om det skulle hända ngt.

Shorais laddare är dock inte speciellt dyr, jag köpte min av westspeed och den gick på under 500:- har jag för mig.
Laddade första säsongen med en konventionell laddare. Mina C-tek har automatisk desulfation mode, så dem har jag inte vågat använda. Köpte Shorailaddaren även för att vara säker på att hamna på optimal laddnivå under vinteruppehållet.

Jag tycker det är kul att bygga saker själv, så jag vill inte polemisare mot varken dig eller hemlödda lifepo-batterier, i synnerhet inte som jag inte har några ekonomiska intressen eller rabatter hos Shorai. Jag är dock sån att jag redan lägger med så mycket jobb och tid på min hoj, att vissa saker vill jag köpa testat och klart. Typ: batteri, tändningslås, varvräknare, osv. Man kan inte vara bäst på allt.
Dessutom är det ytterligare en nivå att göra ngt harley proof, så tom om jag kopierar ngt som funkar på 70% av alla hojar, så är det inte säert att det funkar på en HD. En kedja som håller på en 300-hästars turbobusa, kan man ibland slita av med en 100-hästars HD. "Motor designed in hell" liksom. Så Shorai-batteriet vågade jag köpa eftersom andra intygat att det är Harley-proof, både vad gäller vibrationer och startström. Jag är ju ofta långt hemifrån på hojen och sent på nätterna.
Shoraibatterierna är dessutom mycket billigare än HD-oem-batterier eller motsvarande HD-proof YUASA. Samt 5.5 kg lättare :gnissla
Så för mig var Shorai easy way out.

Här är ett eftermarknads 530 ståldrev från Bikeline som jag monterade på min HD, ca 500 mil sen såg det ut såhär. Det var inte Harley-proof

IMG_3302.jpg


Det sägs eller i alla fall sas på Shorais sida och hos deras återförsäljare att det fanns en stab. krets i batteriet. Jag är väldigt skeptisk till denna och det är denna jag skall då testa...
Annars kan man ju lika gärna bara använda deras laddare och inte batteriet...
Vet inte vad shorais laddare kostar exakt men med tanke på att en programerbar riktig hightechladdare kostar 1,5k. Då kan du ladda nicd nimh lipo life pb och många andra udda varianter i alla dess konfigurationer och med möjlighet att programera cycling till hur den skall underhållsladda. Eller för all del hur den skall balansera upp till 6 i serie. Uppkopplingsbart till pc via usb med loggning över hur batterierna mår eller tempövervakning för snabbladdning. Naturligtvis gör man det så komplicerat man vill...

Har man intresset och lite kunskap hade jag rekommenderat något sådant.

I övrigt säger jag inte att Shorais batterier är kassa men det packet jag nämnt tidigare i tråden är fan mkt billigare och har fungerat för mig och många andra också till vart fall halva priset om inte mindre. Du slipper dessutom de tunga originalkontakterna och sparar 50 gram till.

Man kan också köpa en billig lös stabiliserare och använda en vanlig ctek eller så både på shorai, hemmagjort alla A123 eller för all del life't jag länkat till. Nackdelen är väl då "store" mode där man vill lägga batteriet 60-75% på en höft. Då är det smidigt att ha en shorailaddare eller smart hobbyladdare som klarar sådant. Chipchop.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Med fördel... Leta upp någonstans som blir strömsatt när tändning eller mc är på.
Sätt ett relä som klara 60w typ vanligt ljusrelä dit, Biltema 50 pix. På andra sidan relät kopplar du min lösning rätt över batteriet och relät. DÅ startar det inte förrän det behövs. Du slipper glömma sätta på och av och klanta till det.

Grym ritning kommer. *host*

View attachment 351849

TACK för att du engagerar dig!:tummenupp Ser kanon ut. Det som stör mig med detta är vetskapen om att ju fler hembyggda (eller fabriksbyggda) extratjosans man sätter på hojen ju större risk att en kabel lossnar och hojen stannar. Och det kommer såklart att ske när man ligger på en heroisk 14:e plats med häng på 13:e!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:huvet

Så jag vet inte..... Kluven... "Bygga ihop tre motstånd, sätta dit relä.... Hmmmmmmm
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har du kvar gamla batteriet? Jäkligt sugen att testa deras automatiska balanserare jämfört med simpelt som jag länkat till tidigare i tråden. Testerna kommer inte sabba batteriet om du vill ha tillbaka det som någon slags reserv.

Yepp, det står här. Har du köpt Shorais laddare?
Låna gärna, vill dock ha tillbaka det.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Yepp, det står här. Har du köpt Shorais laddare?
Låna gärna, vill dock ha tillbaka det.

Nej jag har ett par stycken laddade sedan tidigare som är fullt programerbara och loggning likt jag beskrev tidigare i tråden.
De har ju lite fler möjligheter sas. Har både inbyggda balanserare och separata.

Angående din rädsla om min krets. OM du bara isolerat allt riktigt bra så är det värsta som kan hända att kretsen bryts och att den då inte är i funktion längre. Dvs det blir som du haft det tidigare. Men gör som du vill.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Gjorde om lite så det blir mer failsafe. Både livrem och hängslen så att säga:

elritning.JPG

TACK för att du engagerar dig!:tummenupp Ser kanon ut. Det som stör mig med detta är vetskapen om att ju fler hembyggda (eller fabriksbyggda) extratjosans man sätter på hojen ju större risk att en kabel lossnar och hojen stannar. Och det kommer såklart att ske när man ligger på en heroisk 14:e plats med häng på 13:e!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:huvet

Så jag vet inte..... Kluven... "Bygga ihop tre motstånd, sätta dit relä.... Hmmmmmmm
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag har inga klara bevis på att shorai är varken sämre eller bättre. Det är därför jag vill utföra tester på dem. JAG tror spontant att det inte är något unikt med dem. Mer än att de satt en fin låda runt det hela och satt standardanslutningar på dem som en del inte tycker är direkt seriösa ändå...

Det som jag läst om deras så kallade patent är ju rena försäljningssnacket som saknar grund.

Att de har prismatiska celler. So what? Inget unikt alls.
Att det finns inbyggd stab. Får vi se snart hur bra den är. Jag är skeptisk men låt se.

Strömstarka hit o dit... Jaha fantastiskt. Orkar inte ens gå in på den linjen. Jag återkommer om tester här med.

MEN! Naturligtvis är det bra för en del att ha bakåtkompatibelt. Antingen skruvar man fast samma anstlutning på backupbatteriet eller så har man ett extra life liggandes som jag har...
Det har man råd med när dem är så billiga *host* ;)


Ok, jag känner inte till om det även finns en inbyggd stab.krets i shoraibatterierna, men om det finns så kan jag tänka mig att de vill vara hemliga med den även om konstruktionen är patenterad.


Jag gillar som sagt den robusta boxade konstruktionen hos shorai, samt att man använder poler av originaltyp. Detta eftersom jag då, som inbiten skeptiker, snabbt kan gå tillbaks till mitt konventionella batteri om det skulle hända ngt.

Shorais laddare är dock inte speciellt dyr, jag köpte min av westspeed och den gick på under 500:- har jag för mig.
Laddade första säsongen med en konventionell laddare. Mina C-tek har automatisk desulfation mode, så dem har jag inte vågat använda. Köpte Shorailaddaren även för att vara säker på att hamna på optimal laddnivå under vinteruppehållet.

Jag tycker det är kul att bygga saker själv, så jag vill inte polemisare mot varken dig eller hemlödda lifepo-batterier, i synnerhet inte som jag inte har några ekonomiska intressen eller rabatter hos Shorai. Jag är dock sån att jag redan lägger med så mycket jobb och tid på min hoj, att vissa saker vill jag köpa testat och klart. Typ: batteri, tändningslås, varvräknare, osv. Man kan inte vara bäst på allt.
Dessutom är det ytterligare en nivå att göra ngt harley proof, så tom om jag kopierar ngt som funkar på 70% av alla hojar, så är det inte säert att det funkar på en HD. En kedja som håller på en 300-hästars turbobusa, kan man ibland slita av med en 100-hästars HD. "Motor designed in hell" liksom. Så Shorai-batteriet vågade jag köpa eftersom andra intygat att det är Harley-proof, både vad gäller vibrationer och startström. Jag är ju ofta långt hemifrån på hojen och sent på nätterna.
Shoraibatterierna är dessutom mycket billigare än HD-oem-batterier eller motsvarande HD-proof YUASA. Samt 5.5 kg lättare :gnissla
Så för mig var Shorai easy way out.

Här är ett eftermarknads 530 ståldrev från Bikeline som jag monterade på min HD, ca 500 mil sen såg det ut såhär. Det var inte Harley-proof

View attachment 351878
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
KANON! Skall se om återförsäljaren i Göteborg är beredd att låna ut ett batteri för tester i första hand... Kan va kul och se hur hårt han tror på sitt batteri *host* ;)

Yepp, det står här. Har du köpt Shorais laddare?
Låna gärna, vill dock ha tillbaka det.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
japp.

3,6*12= 43,56 W Jag tror inte att skillnaden mellan 60 och 44w kommer göra någon större skillnad för hur mkt som kommer suga ström. Någon kan rätta mig om jag har fel. However det går ju att sätta ihop kombo med motstånd för mer exakt värde som motsvarar lampan.

Ser trevligt ut! Låt mig se om jag förstår ett elschema som detta rätt.?.?. Innebär denna koppling att när jag slår på tändningen så börjar det dra 60W?
Rätt?
m
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ser trevligt ut! Låt mig se om jag förstår ett elschema som detta rätt.?.?. Innebär denna koppling att när jag slår på tändningen så börjar det dra 60W?
Rätt?
m
43W + vad det nu går åt för att dra rellät?

Typ motsvarande en normal halogenlampa...

... to slow...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
EDIT: Vill bara tillägga att anledningen till 3 eller 4 motstånd istället för 1 var ju bara för att det blev billigast så efter en snabbscan i Elfa.se Eller att jag inte hittade rätt ohm.

Jag kan ha missat prisvärda effektmotstånd med korrekt ohm från början men det finns egentligen inga större nackdelar att göra så som jag har sagt. Lite plats för all del men så stort blir det inte.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

OM du vill ha något mer exakt motsvarande kör 4 sådana motstånd parallellt.

4 st 10ohm
10/4 = 2,5

U=I*R
12=X*2,5

12/2,5=4,8 Ampere / I
*********************************
I*U=P eller W för all del.

4,8*12= 57,6 W

Borde alltså bli en ypperlig lösning för totalt som numera kostar 140pix!



japp.

3,6*12= 43,56 W Jag tror inte att skillnaden mellan 60 och 44w kommer göra någon större skillnad för hur mkt som kommer suga ström. Någon kan rätta mig om jag har fel. However det går ju att sätta ihop kombo med motstånd för mer exakt värde som motsvarar lampan.
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top