Ok, jag känner inte till om det även finns en inbyggd stab.krets i shoraibatterierna, men om det finns så kan jag tänka mig att de vill vara hemliga med den även om konstruktionen är patenterad.
Jag gillar som sagt den robusta boxade konstruktionen hos shorai, samt att man använder poler av originaltyp. Detta eftersom jag då, som inbiten skeptiker, snabbt kan gå tillbaks till mitt konventionella batteri om det skulle hända ngt.
Shorais laddare är dock inte speciellt dyr, jag köpte min av westspeed och den gick på under 500:- har jag för mig.
Laddade första säsongen med en konventionell laddare. Mina C-tek har automatisk desulfation mode, så dem har jag inte vågat använda. Köpte Shorailaddaren även för att vara säker på att hamna på optimal laddnivå under vinteruppehållet.
Jag tycker det är kul att bygga saker själv, så jag vill inte polemisare mot varken dig eller hemlödda lifepo-batterier, i synnerhet inte som jag inte har några ekonomiska intressen eller rabatter hos Shorai. Jag är dock sån att jag redan lägger med så mycket jobb och tid på min hoj, att vissa saker vill jag köpa testat och klart. Typ: batteri, tändningslås, varvräknare, osv. Man kan inte vara bäst på allt.
Dessutom är det ytterligare en nivå att göra ngt harley proof, så tom om jag kopierar ngt som funkar på 70% av alla hojar, så är det inte säert att det funkar på en HD. En kedja som håller på en 300-hästars turbobusa, kan man ibland slita av med en 100-hästars HD. "Motor designed in hell" liksom. Så Shorai-batteriet vågade jag köpa eftersom andra intygat att det är Harley-proof, både vad gäller vibrationer och startström. Jag är ju ofta långt hemifrån på hojen och sent på nätterna.
Shoraibatterierna är dessutom mycket billigare än HD-oem-batterier eller motsvarande HD-proof YUASA. Samt 5.5 kg lättare
Så för mig var Shorai easy way out.
Här är ett eftermarknads 530 ståldrev från Bikeline som jag monterade på min HD, ca 500 mil sen såg det ut såhär. Det var inte Harley-proof
View attachment 351878