Vem säljer lithiumbatterier till 600cc?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ni som ska bygga och greja här... Vad kommer det batteriet att kosta när allt är färdigt? Det finns ju färdiga fabriksgrejor att köpa för en tusing. Blir detta billigare?

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Var hittar du det? För då köper jag! Funderar på att bygga..

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Det är iofs sant att det blir lite dumt med spänningen och life passar bättre i det avseendet. men 4 liposar funkar ju även om man inte får i så mkt kräm i dem. en lipo har ju ca 3v när den börjar ta slut så visst finns det lite att ta på.

Ifall cellen laddas ur till 3,0V ofta kommer den inte klara många cykler. När cellen ligger på 3,5V finns mindre än 5% kvar. Ifall 4 celler i serie används som ersättare för ett 12V blybatteri kommer inte mycket av batteriets kapacitet användas...

9759156C-3.7V-10Ah-discharge-curve.jpg

http://www.all-battery.com/37volt-10000mah5cli-polycell-1.aspx

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ifall cellen laddas ur till 3,0V ofta kommer den inte klara många cykler. När cellen ligger på 3,5V finns mindre än 5% kvar. Ifall 4 celler i serie används som ersättare för ett 12V blybatteri kommer inte mycket av batteriets kapacitet användas...

9759156C-3.7V-10Ah-discharge-curve.jpg

http://www.all-battery.com/37volt-10000mah5cli-polycell-1.aspx

Nä men det fungerar faktiskt. I alla fall med de äldre liposarna. Provade själv förra säsongen när jag hade ett dåligt blybatteri. Sedan om vi skall gräva lite djupare kan man ju ändra laddningen. tex till 15,5v eller så. Men visst, life är ju tillräckligt bra så det är väl i vissas tycke icke försvarbart.

Ni som ska bygga och greja här... Vad kommer det batteriet att kosta när allt är färdigt? Det finns ju färdiga fabriksgrejor att köpa för en tusing. Blir detta billigare?

Ja det blir billigare men knappt försvarbart.
Fördelen är att man kan forma packarna som man vill alternativt placera dem på helt andra ställen där inte en stor blyack får plats.

Man kan skippa de stora tunga originalinfästningarna till batteripolerna.

Men att få det klart i en lite smutt tålig plastlåda med samma anslutningar kan ju vara värt lite mkt det...

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Men att få det klart i en lite smutt tålig plastlåda med samma anslutningar kan ju vara värt lite mkt det...

Det är lite så jag tänker. SAMT att det inte blir hemmaklabbat med lödningar hit och anslutningar dit. Är det race, så FÅR ju hojen inte bara stanna för att batteriet inte funkar:gnissla

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag köpte 9Ah till min gat-R1a. Bör funka bra tror jag. Det enda man behöver batteriet till på en hoj är ju vid start och möjligen lite kylfläkt varma dagar i stafstrafik.
Klarar det att starta hojen så borde det duga gott anser jag.

Vi får se hur det blir i sommar. Men till banåkning måste 9Ah räcka bra!

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Han skriver att detta batteri har kapacitet att starta en stor twin, då ska ju pulvret räcka gott och väl till min rad4'a. Men när jag mailade honom rekommenderade han ändå 8cells varianten.

Jag ska ju köra bana, det enda jag behöver är att den orkar starta. Då ska jag väl vara nöjd med detta batteri?

LÄNK!

Det här är rena grekiskan för mig .. höhö :rolleyes:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om jag var dig så skulle jag försöka få tag på (vänta tills det finns tillgängligt igen) ett sådant här (eller polvänt som benämns L2 ifall du har plus och minus omvänt).
http://www.shoraipower.com/p-147-lfx09a2-bs12.aspx

Men om du inte orkar vänta så ska ett sådant som du länkade till funka bra till banåka som jag ser det.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen