Vem säljer lithiumbatterier till 600cc?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kom aldrig till skott förra gången med byggdet av mitt racebatteri utan en polare fick de cellerna jag hade beställt och fixade ett batteri till sin båt.

Nu är jag sugen på att bygga ett batteripack till en 1000cc rad4 banhoj men ingen aning hur jag ska koppla för att det ska bli rätt.
Hade tänkt att beställa 6st A123 26650 Lifepo4 celler och löda ihop, men hur ska jag koppla dessa så det blir 12v samt vad kommer Ah att landa på?

Nån kunnig som vill dela med sig av info?
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kom aldrig till skott förra gången med byggdet av mitt racebatteri utan en polare fick de cellerna jag hade beställt och fixade ett batteri till sin båt.

Nu är jag sugen på att bygga ett batteripack till en 1000cc rad4 banhoj men ingen aning hur jag ska koppla för att det ska bli rätt.
Hade tänkt att beställa 6st A123 26650 Lifepo4 celler och löda ihop, men hur ska jag koppla dessa så det blir 12v samt vad kommer Ah att landa på?

Nån kunnig som vill dela med sig av info?

Om man tyder sidan rätt att varje batteri lämnar 3.3volt styck så behövs 4 batteri för att få ut 13.2 volt, varje batteri lämnar 2.3Ah, med 4 batterier borde det bli 9.2Ah, om det går beräkna på detta viset.

Nominal Capacity: 2.3AH/PC
Nominal Voltage: 3.3V
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Om man tyder sidan rätt att varje batteri lämnar 3.3volt styck så behövs 4 batteri för att få ut 13.2 volt, varje batteri lämnar 2.3Ah, med 4 batterier borde det bli 9.2Ah, om det går beräkna på detta viset.

Nominal Capacity: 2.3AH/PC
Nominal Voltage: 3.3V
Nej, det går tyvärr inte att räkna på det viset, den totala kapaciteten blir inte högre av att man seriekopplar celler.

Fyra seriekopplade celler får en nominell spänning på 13,2V och en kapacitet på 2,3Ah.

Vill man ha högre kapacitet parallellkopplar man flera grupper av 4 seriekopplade celler. Enklast är att tänka de fyra seriekopplade cellerna som ett färdigt batteri. Vill man ha mer kapacitet parallellkopplar man bara flera sådana batterier.

E.x

1 batteri (4 seriekopplade celler )= 2,3Ah
2 batterier parallellkopplade = 4,6Ah
3 batterier parallellkopplade = 6,9Ah
osv...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Japp men det är 30c på dessa batterier ca så gångra 2,3 med 30 så får du vad du kan belasta dem med ca 70 ampere vilket borde räcka...

MEN det är på gränsen så varför chansa? köp 8 istället så du vet du klarar dig. Behöver du inte de extra 4 löda ihop en packe till och sälj. eller ha som reserv.

Personligen har jag och flera till kört på de här:

Z42004S-30-Thumb(1).jpg


http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__218__85__LiPo_LiFe_NiMH_Battery-LiFePo4.html

färdiglött, 4,2 ampere i 30C. Räcker till det mesta...

550:- hemma i brevlådan

512g istället för typ 4000g som original.

Behöver balansera enligt tillverkaren men så länge du inte drar slut det eller överladdar det med en dålig laddare verkar det inte behövas. Jag har gjort det på mitt dock men det var inte farligt mkt off.

Livslängd är max 2 säsonger om ni frågar mig.

Ingen stötdämpande runt det så tänkt på hur ni lägger dem och samtidigt så isolera inte för flitigt heller...

Jag använder inte orginalkontakterna varken på batteri eller hoj utan tog något mer läpmligt som inte kan skaka isär och tål 100A och inte är för bulkig.

Tänk även på att om ni kör utan lampor mm på typ racehoj så verkar det som folk fått problem med spänningsregulatorn.
Ett tips kan vara att sätta över ett motstånd motsvarande en framlampa i sockeln fram där lampan skall sitta för att motverka detta. Kanske 4ohm och minst 25w tålighet på motstsåndet. Elfa / eltema.

Nej, det går tyvärr inte att räkna på det viset, den totala kapaciteten blir inte högre av att man seriekopplar celler.

Fyra seriekopplade celler får en nominell spänning på 13,2V och en kapacitet på 2,3Ah.

Vill man ha högre kapacitet parallellkopplar man flera grupper av 4 seriekopplade celler. Enklast är att tänka de fyra seriekopplade cellerna som ett färdigt batteri. Vill man ha mer kapacitet parallellkopplar man bara flera sådana batterier.

E.x

1 batteri (4 seriekopplade celler )= 2,3Ah
2 batterier parallellkopplade = 4,6Ah
3 batterier parallellkopplade = 6,9Ah
osv...

Täng ävem
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Du är rolig du. Du fick ju en hygglig förklaring redan i våras?
Därefter tyckte du att du hade så bra koll att du skulle sälja några packar dessutom.
Snälla sälj inga packar du tillverkar. Gör gruppköp på färdiga kit??

Kom aldrig till skott förra gången med byggdet av mitt racebatteri utan en polare fick de cellerna jag hade beställt och fixade ett batteri till sin båt.

Nu är jag sugen på att bygga ett batteripack till en 1000cc rad4 banhoj men ingen aning hur jag ska koppla för att det ska bli rätt.
Hade tänkt att beställa 6st A123 26650 Lifepo4 celler och löda ihop, men hur ska jag koppla dessa så det blir 12v samt vad kommer Ah att landa på?

Nån kunnig som vill dela med sig av info?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Du är rolig du. Du fick ju en hygglig förklaring redan i våras?
Därefter tyckte du att du hade så bra koll att du skulle sälja några packar dessutom.
Snälla sälj inga packar du tillverkar. Gör gruppköp på färdiga kit??

Haha jo men det var fan så länge sen och har jag inte gjort nåt engång glömmer jag lätt bort det, är rätt händig men har fan inge koll på sådana saker.

var det denna du köpt?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14070__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S1P_30C_LiFePo4_Pack.html
Klarar den kicka igång en rad4 1000cc?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är samma som om du hade 8 av de cellerna du peka mot förut det vill säga 4s2p.

Vi är flera som testat detta packet drygt en säsong utan problem som sagt.

blandade hojar. Ingen tungstartad typ twin dock.


Haha jo men det var fan så länge sen och har jag inte gjort nåt engång glömmer jag lätt bort det, är rätt händig men har fan inge koll på sådana saker.

var det denna du köpt?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14070__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S1P_30C_LiFePo4_Pack.html
Klarar den kicka igång en rad4 1000cc?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Fanns det inte olika storlekar där jag köper?

Samma kapacitet kostar nästan 3 ggr så mkt där?

Jag personligen föredrar att komma ifrån originalkontakterna och ser ingen fördel att det är förberett för det. Tung, bulkiga och fula ;)

Det är ett 4s2p så det är 8 celler som kan behöva balanseras istället för 4.
Det är 8 celler som kan strula istället för 4. JAG ser det som en nackdel.

Fördelen SKULLE kunna vara att man kan koppla bort ena packet och kunna eventuellt fortsätta köra vid strul med lite lödkolv och pill.
http://www.motydesign.com/

vill man göra det lätt för sig kan man ju köper här. där få man väljer olika storlekar också.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo men på min länk behöver man inte mecka mera. bara skruva fast den. skitaenkelt. dessutom verkar moty vara lättare än de du visade.
och plocka man bort snabbkopplingen spara man ytterligare ngr gram.

men dyrare var de i alla fall
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hmm,,, jobbar du på Moty? ;)

JA priset är som sagt mer än det tredubbla men räkna med frakten så kanske det inte skiljer lite mer än det dubbla.

motsvarande batteri väger över 700 gram hos moty så nej.
Moty väger 200 gram mer.
Du kanske närmar dig när du tar bort de tunga bulkiga kontakterna ;D

Samma strömstyrkor förövrigt i form av C.

Snäppet mer på moty i form av rena Ah men försumbart.

Moty batteriet är större också totalt sätt.
Det har ju ingen större betydelse dock då dem är små nog.

moty:
Weight = 766.57g / 1.69lbs
Rating = 4.6Ah
size = 105mm x 50mm x 70mm
Price 150 USD

Zipppy:
Capacity: 4200mAh /4,2Ah
Voltage: 4S1P / 13.2v
Discharge: 30C Constant / 40C Burst
Max Charge Rate: 2C
Weight: 512g
Size = 145mm x 52mm x 36mm
Price 473 USD

jo men på min länk behöver man inte mecka mera. bara skruva fast den. skitaenkelt. dessutom verkar moty vara lättare än de du visade.
och plocka man bort snabbkopplingen spara man ytterligare ngr gram.

men dyrare var de i alla fall
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
hmm hade tankefel och blandade 4 mot 8celler i vikt :rolleyes:

jobbar inte där, rekommenderade de bara för att jag själv har ett sånt. super smidigt gick det att köpa och frakten var snabb fast det kom från usa

mera har jag faktiskt inte satt in mig, och jag jag tog bort den bulkiga kontakten såklart. sparade på min 4cells batterie 80g
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tänk även på att om ni kör utan lampor mm på typ racehoj så verkar det som folk fått problem med spänningsregulatorn.
Ett tips kan vara att sätta över ett motstånd motsvarande en framlampa i sockeln fram där lampan skall sitta för att motverka detta. Kanske 4ohm och minst 25w tålighet på motstsåndet. Elfa / eltema.

Hej igen!
Jo, där känner jag ju igen mig! Har ju fått ett nytt batteri från Shorai nu istället för det som jag fick reklamerat. Fortfarande känner jag liiiiiiiiiite osäkerhet om jag ska våga använda det. Men om jag kunde hitta ett sådant motstånd du snackar om vore det en annan sak. Du har ingen länk/sida som visar det du menar?:Bugar
Jag har ju iofs ingen ljussockel kvar.... kan man koppla motståndet rätt över batteriet?:confused:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej igen!
Jo, där känner jag ju igen mig! Har ju fått ett nytt batteri från Shorai nu istället för det som jag fick reklamerat. Fortfarande känner jag liiiiiiiiiite osäkerhet om jag ska våga använda det. Men om jag kunde hitta ett sådant motstånd du snackar om vore det en annan sak. Du har ingen länk/sida som visar det du menar?:Bugar
Jag har ju iofs ingen ljussockel kvar.... kan man koppla motståndet rätt över batteriet?:confused:
Sånt finns det gott om på Elfa tex! Jag snabbräknade lite, och om jag inte har helt fel behöver du ett motstånd som klarar ca 60W (halvljus + baklampan) och det ska vara på 2,4Ohm, någon annan får gärna kontrollräkna. Jag hittade inget exakt sådant på Elfa vid en snabbkoll, men slår du en signal till dom så plockar dom fram rätt grejer!

Ja, du kan koppla det direkt över batteriet, lampan sitter ju i princip så, men, det blir ganska varmt, så det bör sitta i lite fartvind, eller åtminstone fritt, inte nära något känsligt osv.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Hej, jag såg att NFracing har ett antal modeller av lättviktsbatterier hemma- ifall ni vill ha ngt klart
www.nfracing.se
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det låter spontant som du räknat rätt men jag tror att mitt alternativ funkar lika bra. Tror inte det är så att du måste ha något EXAKT som framlampan men något som drar lite kräm för att spänningstabben inte skall bli för varm. Jag har fortfarande inte läst på om stabben på hojar men flera säger ju att överbliven kräm går upp i värme. Om någon är påläst får ni gärna förklara lite... Det finns ju bättre alternativ kan man tycka.

Exempelvis parallellkoppla 3 sådana här. Hyggligt billigt. 3,3 ohm och 60w.


https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-574-38&toc=20042

U=I*R
12=X*3.3

12/3,3=3,63 Ampere / I
*********************************
I*U=P eller W för all del.

3,6*12= 43,56 W

Borde alltså bli en ypperlig lösning för totalt 100pix!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

eller ett sådant här:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-574-09&toc=20042

Sånt finns det gott om på Elfa tex! Jag snabbräknade lite, och om jag inte har helt fel behöver du ett motstånd som klarar ca 60W (halvljus + baklampan) och det ska vara på 2,4Ohm, någon annan får gärna kontrollräkna. Jag hittade inget exakt sådant på Elfa vid en snabbkoll, men slår du en signal till dom så plockar dom fram rätt grejer!

Ja, du kan koppla det direkt över batteriet, lampan sitter ju i princip så, men, det blir ganska varmt, så det bör sitta i lite fartvind, eller åtminstone fritt, inte nära något känsligt osv.
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top