Kolla med Tweety på www.vtr.nu . Han har tillverkat några pack.
http://www.vtr.nu/viewtopic.php?f=3&t=1960
http://www.vtr.nu/viewtopic.php?f=3&t=1960
Last edited:
Kom aldrig till skott förra gången med byggdet av mitt racebatteri utan en polare fick de cellerna jag hade beställt och fixade ett batteri till sin båt.
Nu är jag sugen på att bygga ett batteripack till en 1000cc rad4 banhoj men ingen aning hur jag ska koppla för att det ska bli rätt.
Hade tänkt att beställa 6st A123 26650 Lifepo4 celler och löda ihop, men hur ska jag koppla dessa så det blir 12v samt vad kommer Ah att landa på?
Nån kunnig som vill dela med sig av info?
Nej, det går tyvärr inte att räkna på det viset, den totala kapaciteten blir inte högre av att man seriekopplar celler.Om man tyder sidan rätt att varje batteri lämnar 3.3volt styck så behövs 4 batteri för att få ut 13.2 volt, varje batteri lämnar 2.3Ah, med 4 batterier borde det bli 9.2Ah, om det går beräkna på detta viset.
Nominal Capacity: 2.3AH/PC
Nominal Voltage: 3.3V
Nej, det går tyvärr inte att räkna på det viset, den totala kapaciteten blir inte högre av att man seriekopplar celler.
Fyra seriekopplade celler får en nominell spänning på 13,2V och en kapacitet på 2,3Ah.
Vill man ha högre kapacitet parallellkopplar man flera grupper av 4 seriekopplade celler. Enklast är att tänka de fyra seriekopplade cellerna som ett färdigt batteri. Vill man ha mer kapacitet parallellkopplar man bara flera sådana batterier.
E.x
1 batteri (4 seriekopplade celler )= 2,3Ah
2 batterier parallellkopplade = 4,6Ah
3 batterier parallellkopplade = 6,9Ah
osv...
Kom aldrig till skott förra gången med byggdet av mitt racebatteri utan en polare fick de cellerna jag hade beställt och fixade ett batteri till sin båt.
Nu är jag sugen på att bygga ett batteripack till en 1000cc rad4 banhoj men ingen aning hur jag ska koppla för att det ska bli rätt.
Hade tänkt att beställa 6st A123 26650 Lifepo4 celler och löda ihop, men hur ska jag koppla dessa så det blir 12v samt vad kommer Ah att landa på?
Nån kunnig som vill dela med sig av info?
Du är rolig du. Du fick ju en hygglig förklaring redan i våras?
Därefter tyckte du att du hade så bra koll att du skulle sälja några packar dessutom.
Snälla sälj inga packar du tillverkar. Gör gruppköp på färdiga kit??
Haha jo men det var fan så länge sen och har jag inte gjort nåt engång glömmer jag lätt bort det, är rätt händig men har fan inge koll på sådana saker.
var det denna du köpt?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14070__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S1P_30C_LiFePo4_Pack.html
Klarar den kicka igång en rad4 1000cc?
http://www.motydesign.com/
vill man göra det lätt för sig kan man ju köper här. där få man väljer olika storlekar också.
jo men på min länk behöver man inte mecka mera. bara skruva fast den. skitaenkelt. dessutom verkar moty vara lättare än de du visade.
och plocka man bort snabbkopplingen spara man ytterligare ngr gram.
men dyrare var de i alla fall
Tänk även på att om ni kör utan lampor mm på typ racehoj så verkar det som folk fått problem med spänningsregulatorn.
Ett tips kan vara att sätta över ett motstånd motsvarande en framlampa i sockeln fram där lampan skall sitta för att motverka detta. Kanske 4ohm och minst 25w tålighet på motstsåndet. Elfa / eltema.
Sånt finns det gott om på Elfa tex! Jag snabbräknade lite, och om jag inte har helt fel behöver du ett motstånd som klarar ca 60W (halvljus + baklampan) och det ska vara på 2,4Ohm, någon annan får gärna kontrollräkna. Jag hittade inget exakt sådant på Elfa vid en snabbkoll, men slår du en signal till dom så plockar dom fram rätt grejer!Hej igen!
Jo, där känner jag ju igen mig! Har ju fått ett nytt batteri från Shorai nu istället för det som jag fick reklamerat. Fortfarande känner jag liiiiiiiiiite osäkerhet om jag ska våga använda det. Men om jag kunde hitta ett sådant motstånd du snackar om vore det en annan sak. Du har ingen länk/sida som visar det du menar?
Jag har ju iofs ingen ljussockel kvar.... kan man koppla motståndet rätt över batteriet?
Sånt finns det gott om på Elfa tex! Jag snabbräknade lite, och om jag inte har helt fel behöver du ett motstånd som klarar ca 60W (halvljus + baklampan) och det ska vara på 2,4Ohm, någon annan får gärna kontrollräkna. Jag hittade inget exakt sådant på Elfa vid en snabbkoll, men slår du en signal till dom så plockar dom fram rätt grejer!
Ja, du kan koppla det direkt över batteriet, lampan sitter ju i princip så, men, det blir ganska varmt, så det bör sitta i lite fartvind, eller åtminstone fritt, inte nära något känsligt osv.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |