Vem var vållande (film)?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Den som bryter den streckade linjen har väjningsplikt. Det är grundregeln. Cirkulationsplats eller ej.

Sen kan polis och försäkringsbolag göra vitt skilda bedömningar...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Rondellen ses som en tvåfilig oändlig väg. Den som ska ut från vänster/inner fil ska generellt väja åt den som ligger i höger/ytter. Undantaget om du precis hade kört in men så ser inte ut att vara fallet.

Tror faktiskt inte det sträckande fältet får någon inverkan på det. Det var fritt så du kommer inte att behöva stanna där, och även om du skulle göra det så måste den som byter fil säkerställa att det sker tryggt.

Sen är det lite vanskligt med kameravinklar men det ser ut som h*n kör om dig precis innan kraschen så det är inte heller så att du fick lång tid på dig att förbereda dig för att hjälpa till att släppa in honom ens om man struntar i skyldigheter och försöker hjälpa varandra. Har du video från fler vinklar?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Du är såklart en jävla jävel i val av fil ;) Motståndaren gör dock fel per definition så denna match vinner ditt f-bolag.

Upp med bild på bilen nu så vi kan bestämma om det blir skroten eller ej und so weiter.

Screenshot-20240816-011913-Google-Earth.jpg

Screenshot-20240816-011952-Google-Earth.jpg

Screenshot-20240816-014636-Google-Earth.jpg

Screenshot-20240816-015616-Gallery.jpg

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Gjorde du en Skånerondellkörning*?
Dvs. du ligger i ytterfil även om du svänga till vänster i en rondell.
Skall väl tilläggas att det finns vissa rondeller där det är skyltat att man kan ligga i båda filerna vid vänstersväng

*Rondellkörning i Skåne:
-Ska du till vänster så ligger du alltid i ytterfil.
-Ska du rakt fram så kan du lägga dig i innerfil och blinka vänster för att sen precis vid utgången till frakt fram blinka ut och försöka göra en omkörning av bilen i ytterfil.
-Ska du till höger så blinkar du vänster och håller ytterfil.
-Blinkers i rondellkörning i Skåne kan ske lite åt olika håll beroende på humör. Ibland kan man bara blinka lite hit och blinka lite dit, helt orelaterat av färdväg. Typ testa om blinkersspaken funkar eller inte.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Tittar man på skyltarna (och om man kör där ofta) råder det inget tvivel om att kamerabilen gör fel.IMG_5886.pngIMG_5887.png

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tittar man på skyltarna (och om man kör där ofta) råder det inget tvivel om att kamerabilen gör fel.
Ja, att ligga i högerfil när man ska vänster är ett otyg, undantaget när skyltarna tillåter det. Tyckte det såg ut som han körde rakt fram på filmen men ser på bilder att han svänger vänster. Så moraliskt har TS "fel".

Men rent juridiskt/vållande räknas skyltarna som uppmaning, det är fortfarande tillåtet att ligga i ytterspår hela tiden och den i innerspår måste väja när de byter fil, även för folk som borde ligga i innerspår. Lastbilar med släp måste för övrigt i vissa rondeller för vänstersväng ligga i ytterspår där innerspåret blir för tight och jag ser dem göra så dagligen. Fast då bor jag också i Skåne som enligt tidigare inlägg mest befolkas av människor som inte klarar av att köra i rondeller.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, du gjorde fel som inte följde skyltningen men vållande bör ändå bli den som byter fil utan att tillse att vägen är fri.
Liten brasklapp här för att försäkringsbolag ibland verkar gilla delat vållande just i rondellsituationer som denna även om den juridiska skulden pekar mot en person. Är man konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tro att de vill ha in dubbla självrisker samt dra in bonus för båda som ju verkar olycksbenägna.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Ytterfil, mer än halva rondellen, är ett jättebra sätt att bli påkörd utan att ha fel. 👍
Jag blev påkörd från innerfil när jag tänkte åka genom drygt en halv rondell och hade rätt, både enligt skyltning och försäkringsbolag. Den andre tänkte åka ut första avfarten men startade från vänster. Citat under genomgång vid vägkanten efteråt: "Men jag blinkade ju."

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag blev påkörd från innerfil när jag tänkte åka genom drygt en halv rondell och hade rätt, både enligt skyltning och försäkringsbolag. Den andre tänkte åka ut första avfarten men startade från vänster. Citat under genomgång vid vägkanten efteråt: "Men jag blinkade ju."
Solklart fall av dukördeförsakta.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Tack för flera bra och tänkvärda svar. Min uppfattning är att grundregeln om väjningsplikt vid byte av körfält måste gälla och respekteras. Får ju gräsliga konsekvenser för oss som kör motorcykel när/ifall bilar byter fil och kolliderar med en mc som redan är där. Regler för hur man måste ska köra i en cirkulationsplats saknas så vitt jag förstår i Trafikförordningen och informella regler och anvisningar (som en del av er är inne på här) har lägre karat än grundregeln om väjningsplikt. En kompis med juridisk kompetens uppger därtill att HD fastslagit att fordon som gör som motparten här är vållande. Men vi får se. Såhär ser bilen ut. Dörren går inte att få stänga ordentligt. :-(

Bifogat

• skada_01.jpg
    skada_01.jpg
    255.8 KB · Visningar: 27

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, som sagt ser det ut som att du kört fel enligt skyltningen, och den andre gjorde fel när denne bytte körfält rätt in o sidan på dig. Två fel gör inte ett rätt, typ.
Rent spontant så kan man undra om mupp inte visste hur rutor fungerar, du må ha kört "fel" borde ju ändå se att du är där liksom...

Men i allmänhet, om det är fler än en fil i rondellen, då har man råkat kommit någonstans med allt för mycket människor, och det är ju helt klart fel.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Men i allmänhet, om det är fler än en fil i rondellen, då har man råkat kommit någonstans med allt för mycket människor, och det är ju helt klart fel.
Har du verkligen rätt i och inget jag tänkt på, att alla rondeller skulle kunna ha blott en (1) fil. Skulle ha kapacitet för förre fordon? Teoretiskt är det förstås så, men i praktiken skulle det kunna bli annorlunda.

:)

Och du har förstås rätt i att många skulle må bättre av att bo i glesbygd!

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om man konsekvent kör yttervarv är det enkelt att komma in i och ut ur rondellen/cirkulationsplatsen. Bara det inte kommer nån sån där stressig typ och ska prega sig ut från innern. Det är doms hets som är farligt!!
Du kör i Dalbyrondellen nere i Skåne dagligen va....? :7peta

Hade skåningarna kört så i Sthlm så hade de kEtTinGen åkt frAm diReKT!!
:crash:hihi

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Om en rondell har 5 eller fler av/påfarter (inte ovanligt), vad räknas då som höger/rakt/vänster?
Långt ifrån säkert att den som ligger i innerfilen (vänstra) har koll på var jag kom in i rondellen och måste blinka och förvissa sig om att kunna göra filbytet på säkert sätt åt höger/lämna rondellen.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vilken av dem tänker du på?
View attachment 502473
Varje gång jag är nere vid stugan och åker där så är det någon dj**el på 11an som håller ytterfil in mot Staffanstorp. Det spelar ingen roll om man kommer med hoj, bil eller husbil.
Finns inga skyltar om att ytterfil får användas för att svänga till vänster.

1723826454900.png

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du kör i Dalbyrondellen nere i Skåne dagligen va....? :7peta

Hade skåningarna kört så i Sthlm så hade de kEtTinGen åkt frAm diReKT!!
:crash:hihi
Där jag tog körkort fanns inga rondeller då. Vi fick åka iväg 5-6 mil och öva rondellkörning. Konstigt nog behövdes inte det 2 år tidigare när jag tog kortet för lätt mc.
Jag är inte fullkomlig men det finns mycket att störa sig på vad gäller rondeller i södra skåne. Blivit förvånad över oförmågan att tillämpa kugghjulsmetoden. Inte längre när man hört inställningen från högst välartade malmöiter. De skulle aldrig i livet släppa in nån, inte ens för att lösa en propp. Jag trodde han skojade. Det gjorde han inte.

Edit;
Ping @Bushido

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...