Vem var vållande (film)?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Körde idag på precis samma ställe och hade den här gången mer koll snett bak. Precis samma sak höll på att hända, men eftersom jag var beredd hann jag bromsa. I den andra bilen (som tutade) mycket arga män med svart skägg som gestikulerade vilt. Skriver detta om männens utseende eftersom min erfarenhet är att en stor andel män på sporthoj.com röstar på SD och möjligen har det starkt självcentrerade perspektivet gemensamt med människor som de tycker illa om.
Vad var logiken med skägget och SD sade du? 😅
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Körde idag på precis samma ställe och hade den här gången mer koll snett bak. Precis samma sak höll på att hända, men eftersom jag var beredd hann jag bromsa. I den andra bilen (som tutade) mycket arga män med svart skägg som gestikulerade vilt. Skriver detta om männens utseende eftersom min erfarenhet är att en stor andel män på sporthoj.com röstar på SD och möjligen har det starkt självcentrerade perspektivet gemensamt med människor som de tycker illa om.
Du har redan fått feedback på att även om motparten var vållande till olyckan så var din placering hyfsat olämplig, ändå kör du på samma sätt genom samma rondell ytterligare en gång? Låter smart...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nån släkting kanske har en plåtverkstad och behöver jobb? :va
Antingen det, eller så har TS kanske ett antal fordon som är ekonomiskt fördelaktiga att få inlösta hellre än att sälja dem...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Antingen det, eller så har TS kanske ett antal fordon som är ekonomiskt fördelaktiga att få inlösta hellre än att sälja dem...
TS kör enligt filmarkeringar i korsningen!
Bara för att folk tutar och skriker betyder inte att de har rätt!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
TS kör enligt filmarkeringar i korsningen!
Bara för att folk tutar och skriker betyder inte att de har rätt!
Vi tar en titt på filmen igen:
Ungefär här befinner sig TS när klippet börjar:
Skärmbild 2024-08-25 132110.png

Titta sen på bilderna i inlägget nedan så ser du att TS ganska uppenbart bryter mot skyltningen:

TS är alltså vid den röda ringen när klippet börjar, och ligger redan då i högerfilen med avsikten att svänga vänster:
Skärmbild 2024-08-25 132755.png

Folk kanske inte har rätt bara för att de gapar och skriker, men att TS inte var vållande till olyckan (som skedde för att personen i vänsterfilen inte utförde ett säkert filbyte, men om TS hade kört ut ur rondellen istället för att bryta mot skyltningen och fortsätta förbi den sista avfarten så hade olyckan kanske, eller rentav troligen, inte skett) innebär inte att TS gjorde allt rätt :fakta Detta har också TS blivit informerad om av flera deltagare i tråden, så att köra genom rondellen på samma sätt ytterligare en gång tyder på extremt dåligt omdöme och/eller oförmåga att lära sig av sina misstag om du frågar mig. TS har trots allt personligen upplevt att det är som upplagt för en olycka om man inte följer skyltningen i rondellen...
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vi tar en titt på filmen igen:
Ungefär här befinner sig TS när klippet börjar:
View attachment 502836

Titta sen på bilderna i inlägget nedan så ser du att TS ganska uppenbart bryter mot skyltningen:

TS är alltså vid den röda ringen när klippet börjar, och ligger redan då i högerfilen med avsikten att svänga vänster:
View attachment 502837

Folk kanske inte har rätt bara för att de gapar och skriker, men att TS inte var vållande till olyckan (som skedde för att personen i vänsterfilen inte utförde ett säkert filbyte, men om TS hade kört ut ur rondellen istället för att bryta mot skyltningen och fortsätta förbi den sista avfarten så hade olyckan kanske, eller rentav troligen, inte skett) innebär inte att TS gjorde allt rätt :fakta Detta har också TS blivit informerad om av flera deltagare i tråden, så att köra genom rondellen på samma sätt ytterligare en gång tyder på extremt dåligt omdöme och/eller oförmåga att lära sig av sina misstag om du frågar mig. TS har trots allt personligen upplevt att det är som upplagt för en olycka om man inte följer skyltningen i rondellen...
Tack, den här bilden är ju glasklar, jag lutar nu åt att det är delad skuld.
Man får inte byta fil som motparten gör men man får inte medvetet ligga i fel fil heller vilket ju är fallet.
Jag skulle dock vilja se hur skylten ser ut när man kommer ner till Roslagstull på Valhallavägen, dvs inte den du har som visar att man kommer ut ur tunneln från Lidingö. Visar den samma?
 

Bifogat

  • 1000031969.jpg
    1000031969.jpg
    1.2 MB · Visningar: 10

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
TS kör enligt filmarkeringar i korsningen!
Bara för att folk tutar och skriker betyder inte att de har rätt!
Ja det gör han men han kör sannolikt i strid med skyltning.
Vid körning kanske filmarkering trumfar skyltning, vid parkering är det dock tvärtom enligt en p-vakt jag frågade då markeringen och skylten inte var synkade.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack, den här bilden är ju glasklar, jag lutar nu åt att det är delad skuld.
Man får inte byta fil som motparten gör men man får inte medvetet ligga i fel fil heller vilket ju är fallet.
Jag skulle dock vilja se hur skylten ser ut när man kommer ner till Roslagstull på Valhallavägen, dvs inte den du har som visar att man kommer ut ur tunneln från Lidingö. Visar den samma?
Du menar om man kommer in i rondellen ifrån påfarten till vänster sett ifrån den bild jag laddat upp? Då ser det ut såhär:

Skärmbild 2024-08-25 212939.png
Även från detta håll är det solklart att man inte har i högerfilen att göra ifall man avser ta en senare avfart än den mot E4/E20 mot Göteborg.
Är nog inte mycket till fordon om det blir inlöst av en knuff i sidan i 30km/h.
Är å andra sidan inte mycket till fordon att sälja heller om så är fallet, vilket ytterligare motiverar ifrågasättandet av TS mening med att medvetet placera sig fel i rondellen.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du menar om man kommer in i rondellen ifrån påfarten till vänster sett ifrån den bild jag laddat upp? Då ser det ut såhär:

View attachment 502852
Även från detta håll är det solklart att man inte har i högerfilen att göra ifall man avser ta en senare avfart än den mot E4/E20 mot Göteborg.

Är å andra sidan inte mycket till fordon att sälja heller om så är fallet, vilket ytterligare motiverar ifrågasättandet av TS mening med att medvetet placera sig fel i rondellen.
Jag tror han var i mittfilen och den svänger ju vänster, bilen som körde på honom var i vänsterfil?
Beroende på hur det är med dessa två frågor tror jag vi slutligen kan avgöra skuldfrågan 🙂
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vi tar en titt på filmen igen:
Ungefär här befinner sig TS när klippet börjar:
View attachment 502836

Titta sen på bilderna i inlägget nedan så ser du att TS ganska uppenbart bryter mot skyltningen:

TS är alltså vid den röda ringen när klippet börjar, och ligger redan då i högerfilen med avsikten att svänga vänster:
View attachment 502837

Folk kanske inte har rätt bara för att de gapar och skriker, men att TS inte var vållande till olyckan (som skedde för att personen i vänsterfilen inte utförde ett säkert filbyte, men om TS hade kört ut ur rondellen istället för att bryta mot skyltningen och fortsätta förbi den sista avfarten så hade olyckan kanske, eller rentav troligen, inte skett) innebär inte att TS gjorde allt rätt :fakta Detta har också TS blivit informerad om av flera deltagare i tråden, så att köra genom rondellen på samma sätt ytterligare en gång tyder på extremt dåligt omdöme och/eller oförmåga att lära sig av sina misstag om du frågar mig. TS har trots allt personligen upplevt att det är som upplagt för en olycka om man inte följer skyltningen i rondellen...
TS kommer norrifrån, innan Roslagstull (RT) är det tre filer, från vänster till höger, Bussfil, in i korsningen, högersvängande.
RT.png
Mellan mittfilen och högersvängande fil är det en refug. De sista metrarna på bussfilen mot korsningen är tillåten för bil.
Så den vänstra filen är vänstersvängande och rakt fram in mot Valhallavägen.
Mittfilen är mot Valhallavägen och ev höger mot Cederdalsgatan (Wennergren Center)
Högerfilen är ju redan tvungen högersväng.

Så om skäggbarnen ligger i vänsterfil (förmodligen kört bussfilen pga kö) och ska in mot Cederdalsgatan så gäller ju först högerregeln vid filbyte, även om de blinkar!!

Gnäll inte på TS om att han ligger i fel fil eller gör fel igen.

:hej
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Slutsatsen är således att varje gång man hamnar i en dylik trafiksituation så skall man omedelbart stanna fordonet, detaljstudera satellitbilder av platsen och invänta utlåtande av expertpanelen innan fortsatt färd.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tror han var i mittfilen och den svänger ju vänster, bilen som körde på honom var i vänsterfil?
Beroende på hur det är med dessa två frågor tror jag vi slutligen kan avgöra skuldfrågan 🙂
TS kommer norrifrån, innan Roslagstull (RT) är det tre filer, från vänster till höger, Bussfil, in i korsningen, högersvängande.
View attachment 502891
Mellan mittfilen och högersvängande fil är det en refug. De sista metrarna på bussfilen mot korsningen är tillåten för bil.
Så den vänstra filen är vänstersvängande och rakt fram in mot Valhallavägen.
Mittfilen är mot Valhallavägen och ev höger mot Cederdalsgatan (Wennergren Center)
Högerfilen är ju redan tvungen högersväng.

Så om skäggbarnen ligger i vänsterfil (förmodligen kört bussfilen pga kö) och ska in mot Cederdalsgatan så gäller ju först högerregeln vid filbyte, även om de blinkar!!

Gnäll inte på TS om att han ligger i fel fil eller gör fel igen.

:hej
TS kommer inte norrifrån, när klippet börjar så är TS redan i rondellen precis efter avfarten mot Norrtälje:
RT.png

TS har alltså kommit in i rondellen tidigare, antingen från tunneln eller från Valhallavägen:

RT2.png

Titta på bilderna från mina tidigare inlägg. Från tunneln säger skyltningen att man får ligga i högerfilen om man ska rakt fram mot E4/E20 Göteborg, och från vallhallavägen får man mycket riktigt svänga vänster dvs ta tredje avfarten (se numrering i skissen ovan) ifrån högerfilen i enlighet med skyltarna men det är fortfarande avfarten mot E4/E20 mot Göteborg. Det är dock inte den avfarten TS tar utan TS fortsätter förbi denna avfart, hela tiden liggandes i högerfilen, och gör därmed fel enligt skyltningen :fakta

Som jag skrev tidigare, det är absolut den som utför ett osäkert filbyte som blir vållande vid en sån här händelse, men om TS hade följt skyltningen och svängt ut ur rondellen där han skulle gjort så hade olyckan troligen aldrig hänt. Olyckan sker precis vid pilens slut, och det ser vi klart och tydligt bara genom att titta på bilden ovan att där hade olyckan skett igen och TS hade fått den vita bilen i sidan ifall TS försökt köra på samma sätt vid denna tidpunkt. Bilen i vänsterfilen förväntar sig att bilen i högerfilen följer skyltningen, bryr sig inte om att kolla döda vinkeln och kör så in i sidan på TS. Igen, det är mer fel att inte genomföra ett säkert filbyte varför bilen i vänsterfilen blir vållande. Men TS gör också fel :fakta
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Slutsatsen är således att varje gång man hamnar i en dylik trafiksituation så skall man omedelbart stanna fordonet, detaljstudera satellitbilder av platsen och invänta utlåtande av expertpanelen innan fortsatt färd.
Slutsatsen är att folk bör lära sig att följa skyltningen i rondeller och att det är viktigt att alltid se sig för när man utför ett filbyte så att man kan upptäcka och undvika att bli vållande till olyckor med eventuella odugliga trafikanter som ligger i fel fil...
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Slutsatsen är att folk bör lära sig att följa skyltningen i rondeller och att det är viktigt att alltid se sig för när man utför ett filbyte så att man kan upptäcka och undvika att bli vållande till olyckor med eventuella odugliga trafikanter som ligger i fel fil...
Det också
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top