Vem var vållande (film)?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
TS kommer inte norrifrån, när klippet börjar så är TS redan i rondellen precis efter avfarten mot Norrtälje:
View attachment 502894

TS har alltså kommit in i rondellen tidigare, antingen från tunneln eller från Valhallavägen:

View attachment 502895

Titta på bilderna från mina tidigare inlägg. Från tunneln säger skyltningen att man får ligga i högerfilen om man ska rakt fram mot E4/E20 Göteborg, och från vallhallavägen får man mycket riktigt svänga vänster dvs ta tredje avfarten (se numrering i skissen ovan) ifrån högerfilen i enlighet med skyltarna men det är fortfarande avfarten mot E4/E20 mot Göteborg. Det är dock inte den avfarten TS tar utan TS fortsätter förbi denna avfart, hela tiden liggandes i högerfilen, och gör därmed fel enligt skyltningen :fakta

Som jag skrev tidigare, det är absolut den som utför ett osäkert filbyte som blir vållande vid en sån här händelse, men om TS hade följt skyltningen och svängt ut ur rondellen där han skulle gjort så hade olyckan troligen aldrig hänt. Olyckan sker precis vid pilens slut, och det ser vi klart och tydligt bara genom att titta på bilden ovan att där hade olyckan skett igen och TS hade fått den vita bilen i sidan ifall TS försökt köra på samma sätt vid denna tidpunkt. Bilen i vänsterfilen förväntar sig att bilen i högerfilen följer skyltningen, bryr sig inte om att kolla döda vinkeln och kör så in i sidan på TS. Igen, det är mer fel att inte genomföra ett säkert filbyte varför bilen i vänsterfilen blir vållande. Men TS gör också fel :fakta
Asch soo, du har rätt av TS väg, sorry. Japp TS skulle ha fortsatt mot Cederdalsgatan.
(Jag har själv fått ahaupplevelser av att komma från norr ett par ggr)
:rodnar
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag saknar designperspektivet, dvs om det hade gått att utforma trafiklösningen på ett sätt som undviker de oförutsägbara situationer vi sett exempel på?

För övrigt kan jag konstatera att ifall man hade adderat spårvagnar från 4 håll, 7 cykelbanor och 5 obevakade övergångsställen som leder till ett fik i mitten hade det kunnat kvala in som en gångbar Göteborgslösning.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag saknar designperspektivet, dvs om det hade gått att utforma trafiklösningen på ett sätt som undviker de oförutsägbara situationer vi sett exempel på?

För övrigt kan jag konstatera att ifall man hade adderat spårvagnar från 4 håll, 7 cykelbanor och 5 obevakade övergångsställen som leder till ett fik i mitten hade det kunnat kvala in som en gångbar Göteborgslösning.
Det gick spårvagnar där förut................... Tur att de försvann men nu är det några modelljärnvägsvänner som prompt ska ha spårvagnar i stan. :kulspruta :censored
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top