Vem var vållande (film)?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har du ju faktiskt rätt i. Roslagstull har ingen rondell/cirklulationsplats! Inte för att det är andra regler i dessa än andra trafikmiljöer, men ändå. Intressant.
View attachment 502520
View attachment 502521
I rondell har du alltid väjningsplikt när du kör in i den, det har du ju inte här, så att det inte skulle vara andra regler håller jag inte riktigt med om.

Samma sak i "rondellen" Värtavägen/Valhallavägen. Väjningsplikt när du kör ut ur den.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
På tal om rondeller, hur vanligt är det med sprialfiler i rondel? Dvs att man försöker få filerna att "knuffas" åt höger för varje utfart och en ny startar från mitten? LIkt denna i Lund som jag tror har haft den formen sedan åtminstone 90-talet. Bra i teorin men i praktiken förvirrande där en del av trafiken kör enligt sprialfilerna och andra enligt hur det hade varit i en vanlig rondell.

Jag antar att tanken är att du ska välja fil enligt det som man får lära sig i skolan (vänster-svängde vänster, högersvängande höger och rakt fram valfri) och om du vill svänga vänster trots du ligger i höger så är det du som får böket och risken att byta fil då den du ligger i leder ut ur rondellen.

Rondellen på bilden har för övrigt fem på/avfarter för att göra det hela ännu mer spännande, så ska man till den sista så får man byta fil inåt ett antal gånger.

1723974703301.png
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
I rondell har du alltid väjningsplikt när du kör in i den, det har du ju inte här, så att det inte skulle vara andra regler håller jag inte riktigt med om.

Samma sak i "rondellen" Värtavägen/Valhallavägen. Väjningsplikt när du kör ut ur den.
I cirkulationsplatser – som jag skrev – är det samma regler om i andra trafikmiljöer. Inte minst detta att den som byter körfält har en skyldighet att först kontrollera att det är möjligt utan att kollidera med annat fordon.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om man konsekvent kör yttervarv är det enkelt att komma in i och ut ur rondellen/cirkulationsplatsen. Bara det inte kommer nån sån där stressig typ och ska prega sig ut från innern. Det är doms hets som är farligt!!
Du kör i Dalbyrondellen nere i Skåne dagligen va....? :7peta

Hade skåningarna kört så i Sthlm så hade de kEtTinGen åkt frAm diReKT!!
:crash:hihi

Hyfsat förtrogen med Dalbyrondellen, växte upp i Hällestad så har kört där igenom en hel del. Min mening är att Dalbys rondelltrafikproblem bleknar i jämförelse med Karlshamns, för Karlshamnsbilisterna är fan sämre än sämst. Precis vid motorvägsavfarten finns en rondell med extremt tydlig skyltning (ska du ta avfart ett eller två så ska du ligga i högerfilen, tre eller senare så ska du ligga i vänster, glasklart), och trots det så kör den absoluta majoriteten av de satans fanstygen till karlshamnsbor fel i denna facKing rondelljävel som de troligtvis kör igenom så gott som dagligen... :dummer :huvet Man kan till och med se problemet om man tar sig genom rondellen på google maps gatuvy, de bilar som man kan se vid fototillfället gör fel allihop. Det är lite som att det blivit en slags undantagsregel, att eftersom ingen annan följer skyltningen så måste man själv också bryta mot skyltningen för om man försöker göra rätt så får man ett jävla stolpskott i sidan då ingen jävel kör som de ska och ingen verkar bry sig om att titta så att deras felaktiga manöver sker riskfritt. Hur jävla svårt ska det vara!?

Vill inte veta vad som hade hänt med Karlshamnsborna om de försökt köra i Sthlm... :död
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Glasklart. Felet ligger hos bilen i innerfilen. Och klantigt att inte se och avvakta vad din bil hittar på. Så en usel och eller oerfaren förare av den andra bilen.

Men du har själv placerat dig illa, trots att det är tillåtet, genom att köra ytterfil just där. Och hade du insett faran, när du redan låg fel, så hade du saktat in och avvaktat eller gasat på och räddat situationen.

Det där är återkommande i Uppsala - staden med gaziljoner cirkulationsplatser och folk som bara har förarbevis på kamel...

För övrigt ser bilen inte rolig ut, vill det sig illa kan det bli inlösen pga tröskeln och ev påverkan på chassit.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det blir sällan problem med filbyte, korsningar och rondellutfarter om man kommunicerar sina avsikter tydligt och i tid till andra förare = blinkers.
(inte "note to myself")
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det blir sällan problem med filbyte, korsningar och rondellutfarter om man kommunicerar sina avsikter tydligt och i tid till andra förare = blinkers.
(inte "note to myself")
Därav problemet i Skåne när man blinkar åt alla håll helt oberoende av färdriktning.
Tex. Skall du rakt fram så blinkar du vänster hela tiden du är i cirkulationsplatsen och sen kör rakt fram med blinkersen fortfarande blinkades vänster..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Därav problemet i Skåne när man blinkar åt alla håll helt oberoende av färdriktning.
Tex. Skall du rakt fram så blinkar du vänster hela tiden du är i cirkulationsplatsen och sen kör rakt fram med blinkersen fortfarande blinkades vänster..
- Skåningar...tss..tss..
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Därav problemet i Skåne när man blinkar åt alla håll helt oberoende av färdriktning.
Tex. Skall du rakt fram så blinkar du vänster hela tiden du är i cirkulationsplatsen och sen kör rakt fram med blinkersen fortfarande blinkades vänster..
Jag önskar verkligen att det var ett beteende som bara kan bevittnas i Skåne. Rondellkörning kan vara den manöver i trafiken som bara överträffas i svårighetsgrad av konsten att inte välja mittenfilen tills åtta meter innan den fil man verkligen skulle till försvinner iväg åt sidan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
.. samma människor som plogar mittfilen på motorvägen i 80.
Felbyggt! :7peta De skulle byggt en vänsterfil istället för en högerfil.

Men allvarligt så borde vi ha ett Trafiksäkerhetsverk värt namnet. Som informerade om regler och hur vi ska följa dem.
Men nu tror inte Tragikvärket på Information. :huvet

Men det finns andra som inte bara tror utan vet att det går att påverka normer. :tummenupp

 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Felbyggt! :7peta De skulle byggt en vänsterfil istället för en högerfil.

Men allvarligt så borde vi ha ett Trafiksäkerhetsverk värt namnet. Som informerade om regler och hur vi ska följa dem.
Men nu tror inte Tragikvärket på Information. :huvet

Men det finns andra som inte bara tror utan vet att det går att påverka normer. :tummenupp

Jag såg nåt om fler fartkameror och sänkt hastighet så de gör ju allt de har kompetens för.......
Om alla står still i trafiken så sker det inga olyckor!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag såg nåt om fler fartkameror och sänkt hastighet så de gör ju allt de har kompetens för.......
Om alla står still i trafiken så sker det inga olyckor!
Håller inte med.
Lyckligtvis så är de så inkompetenta att många kameror inte ens fungerar.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Vad är det för dashcam du kör och har du haft nytta av den innan detta?
En Garmin Mini 2. :)

Edit: missade den andra frågan om eventuell tidigare nytta. Jadå, när en buss körde på mig bakifrån, vars förare bestämt hävdade att jag hade betett mig klandervärt. Det påståendets lögnaktighet var det lätt att belägga med kamerans inspelning och bussföraren ansågs vara helt och hållet vållande.
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Körde idag på precis samma ställe och hade den här gången mer koll snett bak. Precis samma sak höll på att hända, men eftersom jag var beredd hann jag bromsa. I den andra bilen (som tutade) mycket arga män med svart skägg som gestikulerade vilt. Skriver detta om männens utseende eftersom min erfarenhet är att en stor andel män på sporthoj.com röstar på SD och möjligen har det starkt självcentrerade perspektivet gemensamt med människor som de tycker illa om.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top