Vem var vållande (film)?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Vill ni träna rondell-körning så åk till Strängnäs. Flest rondeller per capita.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vill ni träna rondell-körning så åk till Strängnäs. Flest rondeller per capita.
Jag tycker nog ändå Norrköping är värre, rena cancersvulster till rondeller med spårväg rakt genom mitten och annat mystiskt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Blivit förvånad över oförmågan att tillämpa kugghjulsmetoden.
Nu skall vi nog inte gå in på vad jag anser om skåningarnas sätt att köra på 2+1 vägar och hur de aktivt ligger i mitten och blockerar alla omkörningar under rusningstrafik.... :näsblod

Sen kan man ju alltid klaga på Sthlmarnas avståndhållning när de håller 30 cm från framförvarande bil i 90 km/h på Essingeleden. Men moderna bilar ha deformationszoner för att hantera sånt... :crash
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Skåningar är jätte strukturerade jämfört med Parisare 🙂
Jag körde i nedan rondell för ett antal år sedan med en sprillans ny bil, det var ganska spännande måste jag säga.
Inget vet hur många tänkta filer det finns i den.

IMG_3463.jpeg

IMG_3464.jpeg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Borde jag ha skrivit i första inlägget men huvudsaken TS och övriga inblandade är OK!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I Umeå har vi ett flertal cirkulationsplatser med bara en infart/utfart i vardera riktningen, hur ska man ligga i filerna där?

Kommer man från ena hållet kör man genom ca 25% av cirkulationsplatsen, och då känns ju högerfilen okej, men kommer man från andra hållet och kör ca 75% av cirkulationen blir det ju knepigt.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Finns inga skyltar om att ytterfil får användas för att svänga till vänster.
Bild här på platsen du skriver om. De flesta regler och lagar är ju inte visuellt exponerade i varje miljö där de skulle kunna vara tillämpliga. Det betyder inte att det saknas regler eller lagar som omfattar den aktuella miljön. Det står till exempel inte att det är förbjudet att döda de som är i vägen inne på Ikea, trots att det är förbjudet. Samma sak gäller förstås vad som är och inte är tillåtet i en rondell. Det finns rättså tydliga regler, men det är inte praktiskt möjligt att exponera dem där eller för den delen att läsa dem. Det du skriver: att det saknas skyltar som anvisar ifall ”ytterfil får användas för att svänga till vänster”, omfattas med all säkerhet av sedan länge av befintliga skrivelser i Trafikförordningen. Jag antar det eftersom människor som arbetar med lagföring och försäkringar dagligen behöver ta ställning till huruvida x eller y har varit klandervärd. Eller missförstod jag dig?
Skärmavbild 2024-08-16 kl. 21.56.41.png
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eller missförstod jag dig?
Ja, det tror jag du gjorde :unsure:

Exempel på skylt där båda filerna i rondellen får användas till att göra vänstersväng:
1723839152010.png

Exempel på skylt som inte säger att höger körfält skall användas för vänstersväng:
1723839240738.png

För att i Dalbyrondellen kunna köra 2 fordon i bredd till vänster så krävs det att innan du kör in i rondellen känner till att det finns 2 körfält ut ur rondellen. Det gör du inte då det inte finns en skylt om det.
Trafikreglerna är inte utformade som så att det krävs att du skall ha lokalkännedom om hur vägen ser ut på andra sidan. De är utformade så att alla som färdas på vägen kan klura ut vad som gäller.

Hur man kör i rondell, myndighetsvarianten:
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ja, du gjorde fel som inte följde skyltningen men vållande bör ändå bli den som byter fil utan att tillse att vägen är fri.
Liten brasklapp här för att försäkringsbolag ibland verkar gilla delat vållande just i rondellsituationer som denna även om den juridiska skulden pekar mot en person. Är man konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tro att de vill ha in dubbla självrisker samt dra in bonus för båda som ju verkar olycksbenägna.
Nej! Kan ett försäkringsbolag regressa och få motpartens bolag att betala går man i regel på det.

Varför ska man betala ut om motparten är vållande? Sen kompromissas det ju ibland och det är i regel inte ekonomiskt försvarbart att dra en skitskada som denna i förhandling.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Ja, det tror jag du gjorde :unsure:
Verkar inte så. Jag förstår vad du menar.

Men du skriver om och visar bilder på anvisningar, som om de vore innehåll i Trafikförordningen. Det är en missuppfattning.

Det är ett brott mot Trafikförordningen att byta körfält utan att först kolla ifall det går att göra utan att kollidera med någon, även om en lokal skylt anvisar att det körfält som jag befinner mig i kräver byte av körfält för att komma dit jag vill (som dina bilder här ovan gör). Övergripande och underförstått är ju texten i Trafikförordningen: byte av körfält får bara göras ifall det kan ske utan risk för kollision.

Skriften från Transportstyrelsen som du länkar till förekommer redan i det tredje inlägget i diskussionen (se bild här) och ger ju stöd för tolkningen att lokala skyltar har lägre prioritet än grundläggande trafikregler som beskrivs i Trafikförordningen. Det är ju också precis vad du själv skriver här ovan: ”Trafikreglerna är inte utformade som så att det krävs att du skall ha lokalkännedom om hur vägen ser ut på andra sidan. De är utformade så att alla som färdas på vägen kan klura ut vad som gäller.”
Skärmavbild 2024-08-16 kl. 23.07.56.png
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Missförstånd nummer ett är att detta är inte en rondell vad jag minns, och dessutom är det rödljus för alla som kan köra in i "rondellen" och två (?) rödljus inne i "rondellen".

Filerna är helt snurriga och kommer du från Albano och ska ner i tunneln (svänga vänster) så måste du ligga i högerfil eftersom MP och FP gjort bussfil av vänsterfil.

Men hur som helst, du kom från Valhallavägen alternativt tunneln och skall tillbaka på Valhallavägen alt Birger Jarlsgatan? Jag tycker du är i fel fil men det ger inte den andra bilen rätt att byta fil och köra på dig så det är lugnt. Han är luuugn sade jag.
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Brommaplan är ett typexempel på knepig rondell, när jag kommer från Nockeby och ska rakt fram mot Bromma med lastbil spelar det ingen roll vilken fil jag använder; det tutas hejvilt.

Ligger endast ytterfil nu och kan då hålla koll på bilen till vänster och samtidigt hålla koll på gångtrafikanterna utan konsekvenstänk när man lämnar ”cirkulationsplatsen” som det heter.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Brommaplan är ett typexempel på knepig rondell, när jag kommer från Nockeby och ska rakt fram mot Bromma med lastbil spelar det ingen roll vilken fil jag använder; det tutas hejvilt.

Ligger endast ytterfil nu och kan då hålla koll på bilen till vänster och samtidigt hålla koll på gångtrafikanterna utan konsekvenstänk när man lämnar ”cirkulationsplatsen” som det heter.
Där "lärde" jag mig rondellkörning för drygt 30 år sen. Jag provade olika sätt och när jag hittade ett där inte alla tutade fortsatte jag med det.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Där "lärde" jag mig rondellkörning för drygt 30 år sen. Jag provade olika sätt och när jag hittade ett där inte alla tutade fortsatte jag med det.
Kör man fortare än alla andra minskar riskerna och snabbt nog så hör du inte tutningarna…eller kan anta att de föräras någon annan.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Samt man skall inte förglömma att en cirkulationsplats egentligen bara är en chikan, ifall man håller tillräckligt hög fart :fakta
Kom ihåg att chirkulationsplatsen är kontaminerad med diesel och andra hala grejer.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Missförstånd nummer ett är att detta är inte en rondell vad jag minns, och dessutom är det rödljus för alla som kan köra in i "rondellen" och två (?) rödljus inne i "rondellen".
Har du ju faktiskt rätt i. Roslagstull har ingen rondell/cirklulationsplats! Inte för att det är andra regler i dessa än andra trafikmiljöer, men ändå. Intressant.
IMG_6438.jpg
IMG_6437.jpg
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top