Jag tycker nog ändå Norrköping är värre, rena cancersvulster till rondeller med spårväg rakt genom mitten och annat mystiskt.Vill ni träna rondell-körning så åk till Strängnäs. Flest rondeller per capita.
Nu skall vi nog inte gå in på vad jag anser om skåningarnas sätt att köra på 2+1 vägar och hur de aktivt ligger i mitten och blockerar alla omkörningar under rusningstrafik....Blivit förvånad över oförmågan att tillämpa kugghjulsmetoden.
Bild här på platsen du skriver om. De flesta regler och lagar är ju inte visuellt exponerade i varje miljö där de skulle kunna vara tillämpliga. Det betyder inte att det saknas regler eller lagar som omfattar den aktuella miljön. Det står till exempel inte att det är förbjudet att döda de som är i vägen inne på Ikea, trots att det är förbjudet. Samma sak gäller förstås vad som är och inte är tillåtet i en rondell. Det finns rättså tydliga regler, men det är inte praktiskt möjligt att exponera dem där eller för den delen att läsa dem. Det du skriver: att det saknas skyltar som anvisar ifall ”ytterfil får användas för att svänga till vänster”, omfattas med all säkerhet av sedan länge av befintliga skrivelser i Trafikförordningen. Jag antar det eftersom människor som arbetar med lagföring och försäkringar dagligen behöver ta ställning till huruvida x eller y har varit klandervärd. Eller missförstod jag dig?Finns inga skyltar om att ytterfil får användas för att svänga till vänster.
Ja, det tror jag du gjordeEller missförstod jag dig?
Nej! Kan ett försäkringsbolag regressa och få motpartens bolag att betala går man i regel på det.Ja, du gjorde fel som inte följde skyltningen men vållande bör ändå bli den som byter fil utan att tillse att vägen är fri.
Liten brasklapp här för att försäkringsbolag ibland verkar gilla delat vållande just i rondellsituationer som denna även om den juridiska skulden pekar mot en person. Är man konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tro att de vill ha in dubbla självrisker samt dra in bonus för båda som ju verkar olycksbenägna.
Verkar inte så. Jag förstår vad du menar.Ja, det tror jag du gjorde
Där "lärde" jag mig rondellkörning för drygt 30 år sen. Jag provade olika sätt och när jag hittade ett där inte alla tutade fortsatte jag med det.Brommaplan är ett typexempel på knepig rondell, när jag kommer från Nockeby och ska rakt fram mot Bromma med lastbil spelar det ingen roll vilken fil jag använder; det tutas hejvilt.
Ligger endast ytterfil nu och kan då hålla koll på bilen till vänster och samtidigt hålla koll på gångtrafikanterna utan konsekvenstänk när man lämnar ”cirkulationsplatsen” som det heter.
Kör man fortare än alla andra minskar riskerna och snabbt nog så hör du inte tutningarna…eller kan anta att de föräras någon annan.Där "lärde" jag mig rondellkörning för drygt 30 år sen. Jag provade olika sätt och när jag hittade ett där inte alla tutade fortsatte jag med det.
Dopplereffekten gör också att tutningarna låter coolareKör man fortare än alla andra minskar riskerna och snabbt nog så hör du inte tutningarna…eller kan anta att de föräras någon annan.
True that!Samt man skall inte förglömma att en cirkulationsplats egentligen bara är en chikan ifall man håller tillräckligt hög fart
Kom ihåg att chirkulationsplatsen är kontaminerad med diesel och andra hala grejer.Samt man skall inte förglömma att en cirkulationsplats egentligen bara är en chikan, ifall man håller tillräckligt hög fart
Har du ju faktiskt rätt i. Roslagstull har ingen rondell/cirklulationsplats! Inte för att det är andra regler i dessa än andra trafikmiljöer, men ändå. Intressant.Missförstånd nummer ett är att detta är inte en rondell vad jag minns, och dessutom är det rödljus för alla som kan köra in i "rondellen" och två (?) rödljus inne i "rondellen".
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |