Ventiljustering

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Nån med kunskap i detta som har lust att kika på alla siffror jag bifogat? Tänkte ta svängen till stan (som man säger här) direkt efter jobbet imorgon och försöka lösa allt ifall jag fått någon klarhet.

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Sorry för spam men finns det ingen som kan ge hjälp ikväll? :confused:

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Du vet att det finns folk som lever på sånt där va? :D

Iaktar din tråd och imponeras av din envishet att lära sig från scratch! :tummenupp

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Ok, nu har jag mätt shimsen med digitalt skjutmått. Resultatet ligger i bifogad bild.

Överst i varje kolumn med handskrivna siffror visar mätt tjocklek på respektive shims.
Understa handskrivna visar mätt ventilspel.
Svarta siffror visar vad tabell enligt verkstadsbok vill att jag ska byta till för shims.
Röda siffror visar vad jag ska byta till för shims enligt ekvation i instruktionsvideo 1 (se första post i tråden). Ekvation är enligt följande:

[Shimsens uppmätta tjocklek] + [Mätt ventilspel] - [Ventilspelets genomsnittliga tolerans] = [Shims tjocklek att byta till]

Borde jag gå efter tabell i verkstadshandbok eller snubben som har gjort instruktionsvideons ekvation? Ekvationen känns rimligare på nåt vis, dvs de röda siffrorna på bilden?

EDIT: Ekvationen måste vara mer exakt eftersom tabellen bara tar hänsyn till var 5e 10dels mm?

Jag skulle gå efter verkstadshandboken, dom borde ju veta bäst (Dom som har byggt hojen) :rolleyes:

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Du vet att det finns folk som lever på sånt där va? :D

Iaktar din tråd och imponeras av din envishet att lära sig från scratch! :tummenupp

Haha, jojo...men det kostar. :näsblod

Tack, men egentligen tycker jag inte det har varit så svårt hittills... Men nu när det finns olika direktiv blev det väldigt jobbigt för min stackars hjärna. :dummer

arne66

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2009
Hoj
Honda cb1300 -04
Du kan inte få så mycket mer noggrannhet än i tabellerna,det skiljer även på hur exakt ett bladmått är, och hur har du känt suget på bladmåttet då du mätt spelen.Jag chimsade på en 800a och tycker tabellerna var bra.Kan även tipsa om
att från usa kan man köpa hem chims för en bråkdel av priset här hemma,bra om man är flera som vill serva själv lycka till:)

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Vad ska det vara för spel på insuget respektive utblåset?
Varför har du inte mätt alla shims?
Egentligen ska man inte lita på att ett skjutmått mäter bättre än 0.1mm men du verkar ha en känsligt handlag så värdena kanske är nära nog.

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Du kan inte få så mycket mer noggrannhet än i tabellerna,det skiljer även på hur exakt ett bladmått är, och hur har du känt suget på bladmåttet då du mätt spelen.Jag chimsade på en 800a och tycker tabellerna var bra.Kan även tipsa om
att från usa kan man köpa hem chims för en bråkdel av priset här hemma,bra om man är flera som vill serva själv lycka till:)

Tack för tipset, men tror jag blir ensam i min närhet om att göra denna typ av ingrepp själv. :tungan

Vad ska det vara för spel på insuget respektive utblåset?
Varför har du inte mätt alla shims?
Egentligen ska man inte lita på att ett skjutmått mäter bättre än 0.1mm men du verkar ha en känsligt handlag så värdena kanske är nära nog.

Enligt bifogade tabeller ovan... (mm)
Insug: 0.11 ~ 0.19
Utblås: 0.22 ~ 0.31

Vad finns det för mening att mäta shimsen där ventilspelet är inom tolerans?

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
Jag brukar återanvända shimsen så jag slipper köpa så många.

Ett sånt 2.78(2.80) shims som du har på ettans insug skulle du kunna använda till tvåans insug för att då få 0.25 i spel osv

Efter dessa shimsrokader så är det väl bara att köpa resterande som t ex andra ventilen på cyl 4:as insug där du behöver en 2.60 för att få runt 0.25

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag satte mig och räkna lite i Openoffice och sparade resultatet som pdf, bifogat.

Bifogat

• Shims120327.pdf
    24.3 KB · Visningar: 152

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Jag satte mig och räkna lite i Openoffice och sparade resultatet som pdf, bifogat.

Tack som fan!:krama Hur stor erfarenhet av detta har du?

EDIT: Jag ser att du räknat enligt samma ekvation jag använt, men jag har klantat mig och räknat fel på några... :huvet

Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag tror lösning på diffen mellan dina svarta o röda siffror är väldigt enkel: Shimsen finns bara i jämna 0.05-steg. Det finns t.ex. inga 2.72 att köpa.

Sedan överraskar det mig att man skulle kunna mäta med tolerans 0,01 mm med skjutmått. Jag t.o.m. tvivlar på det...
Däremot köper jag att skjutmåttets noggrannhet kanske räcker för att fastställa tjockleken hos ett omärkt shims.

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Jag tror lösning på diffen mellan dina svarta o röda siffror är väldigt enkel: Shimsen finns bara i jämna 0.05-steg. Det finns t.ex. inga 2.72 att köpa.

Sedan överraskar det mig att man skulle kunna mäta med tolerans 0,01 mm med skjutmått. Jag t.o.m. tvivlar på det...
Däremot köper jag att skjutmåttets noggrannhet kanske räcker för att fastställa tjockleken hos ett omärkt shims.

Nej, men som på cyl 1 t.ex. Enligt svarta siffror ska jag köpa 2.70 shims och enligt röda 2.65. Det är detta som grämer mig...

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
Kawa 550
Jag har precis justerat min kawa 550 och följt rephandboken steg för steg. Både hur spelet skall mätas (på min med nockarna i ett visst läge och inte veven) och följ tabellen enbart (inget räkna). Vart perfekt vid kontrollmätningen.

Anders

Edit: jag tog detta med som en ursäkt för att köpa just den mikrometer du länkade till. Har alltid velat ha en :) men jag är övertygad att ett biltema digitalt skjutmått hade varit enklare och tillräckligt noggrant.

Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Nej, men som på cyl 1 t.ex. Enligt svarta siffror ska jag köpa 2.70 shims och enligt röda 2.65. Det är detta som grämer mig...

OK; jag är med.
Orsaken till din frustration är att du använt en väldigt hög mätnoggrannhet för befintliga shims (och att du angett uppmätta spel grovt).
Dessutom är ju intervallet för OK spel rejält; närapå att två olika shims kan ge G.

Jag skulle välja den svarta eller röda som ger det större spelet (= det tunnare shimset). Hellre för stort än för litet spel...

Last edited:

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Jag har bestämt mig!

Jag kör på ekvationen enligt instruktionsvideon dvs röda siffror, vilket med de felräkningar jag gjort ist blir de schims Denåterfödde kom fram till i post #30. Dessa måste vara mest exakt då de tar hänsyn till alla tiondels mm och inte enbart var femte tiondels mm. Tack alla som hjälpt mig, jag kommer säkert tillbaka med någon ny frågeställning innan allt är färdigt! :)

Jag skulle välja den svarta eller röda som ger det större spelet (= det tunnare shimset). Hellre för stort än för litet spel...

EDIT: Glöm det, jag kör på G-L's metod i post #35. Jag litar på dig, du verkar veta vad du snackar om. :tummenupp

Last edited:

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
Sannolikheten att du mätt ett par hundradelar fel är större än att flera shims skulle ha slitits 2 hundradelar.

På cyl 1 skulle jag tippa på att du hamnar inom tolerans med 2.70 och 2.75 men du kan säkert också köra 2.65 och 2.70 kanske blir lite i överkant av toleransen men som sagts i tråden så krymper ju spelet med tiden.

Tänk i 0.05 steg å räkna med att du mäter fel med skjutmått (mikrometer skulle jag mätt med, dock svårt det med)

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Om dom inte är så dyra skulle jag köpa lite varianter extra för att slippa åka en extra gång till butiken.

Vad kostar ett schims ungefär??

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Är även extremt viktigt att mäta med veven i rätt läge.
Inte bara kika på kamnockerna och chansa.
Har själv gjort det misstaget på en gammal Honda CB 900,,höll fan på en hel dag innan det blev rätt.:näsblod

Kan du förklara varför det blir så? Kanske inte så lätt att förklara. Jag levde i villfarelsen att en kamaxel hr en öppningslob där nocken sitter och en 'inaktiv del' som är rund. Därmed borde man kunna mäta med nocken ståendes 'rakt upp'.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS