Ventiljustering

Om dom inte är så dyra skulle jag köpa lite varianter extra för att slippa åka en extra gång till butiken.

Vad kostar ett schims ungefär??
45 spänn på lelles http://www.lellesmcdelar.se/index.php?cPath=11_12_352_356
Finns sortiment lådor (med typ 3 av varje storlek) för ca 800 hos andra (minns ej länk).

Edit: Är man blind så är man :-) 24mx.se har ju en kampanj på skims i bannern på forumet!
http://www.24mx.se/motocross/p/shimssats-prox/17617/
Men dom hade inte 13mm som jag behövde till min Kawa, så därför vart det Lelles för mig.
 
Last edited:
Kan du förklara varför det blir så? Kanske inte så lätt att förklara. Jag levde i villfarelsen att en kamaxel hr en öppningslob där nocken sitter och en 'inaktiv del' som är rund. Därmed borde man kunna mäta med nocken ståendes 'rakt upp'.
Kan upprepa vad jag sagt i ett tidigare inlägg.
Enligt min Kawas repmanual skall man titta på nockarnas läge (finns bilder i boken hur dom skall stå) vid mätning av spelet, inte veven.
Så det är nog olika mellan olika cyklar.
 
ok jag skrev ut din lapp å tänkte lite, kan vara fel (jag tar inget ansvar) är det fel så påpekas detta nog ganska snart :p

Jag avrundar dina mätvärden till det som känns troligast t ex 2,78 =2.80 2,83=2,85 mätfel på hundradelar kan uppstå t ex när skjutmåttet har fel temperatur osv.

Om shimsen heter 1-16 från vänster utblås till höger insug

nr 1 kan ersättas med nr 8
nr 2 kan ersättas med nr 7
nr 3 kan ersättas med nr 1
nr 4 behöver en ny 2,75
nr 5 behöver en ny 2,75
nr 6 behöver en ny 2,75
nr 7 behöver en ny 2,65
nr 8 behöver en ny 2,60

nr 9 hade jag lämnat eller köpt en 2,95
nr 16 kan man ersätta med nr 4 en 2,85 då blir nog spelet 0,20 alternativt om man köper en ny nr 9 använda den 2,90:n

Du klarar dig med 5-6 st shims med andra ord.
Kan nån som vet bättre vara så snäll å kontrollera mitt resonemang.

/Janne
 
Mät inte med ett digitalt skjutmått, mätfelet är för stort. Skaffa nämnda mikrometer och lär dig hur den funkar, chansen att du slipper göra om när du plockat ihop allt och ska kontrollmäta blir betydligt mindre. Ett lite dyrare bladmått är också bra att ha.
 
Oddsen för att precis alla shims:en är lite för små är nog väldigt litet, snarare skjutmåttet som visar lite fel, så oroa dig inte för det. :)
 
ok jag skrev ut din lapp å tänkte lite, kan vara fel (jag tar inget ansvar) är det fel så påpekas detta nog ganska snart :p

Jag avrundar dina mätvärden till det som känns troligast t ex 2,78 =2.80 2,83=2,85 mätfel på hundradelar kan uppstå t ex när skjutmåttet har fel temperatur osv.

Om shimsen heter 1-16 från vänster utblås till höger insug

nr 1 kan ersättas med nr 8
nr 2 kan ersättas med nr 7
nr 3 kan ersättas med nr 1
nr 4 behöver en ny 2,75
nr 5 behöver en ny 2,75
nr 6 behöver en ny 2,75
nr 7 behöver en ny 2,65
nr 8 behöver en ny 2,60

nr 9 hade jag lämnat eller köpt en 2,95
nr 16 kan man ersätta med nr 4 en 2,85 då blir nog spelet 0,20 alternativt om man köper en ny nr 9 använda den 2,90:n

Du klarar dig med 5-6 st shims med andra ord.
Kan nån som vet bättre vara så snäll å kontrollera mitt resonemang.

/Janne

Vad jag förstår har du gått efter mina röda siffror? När jag kontrollräknat dessa har jag märkt att några är fel... :huvet

EDIT: Här är ny tabell där alla siffror efter kontrollräkning stämmer. Det var, enligt din numrering, nr 2 och 6 som felade.
 

Bifogat

  • 120327_163104.jpg
    120327_163104.jpg
    216.2 KB · Visningar: 85
Last edited:
Jag har för mig att jag gick efter dina mätta siffror där det förefaller sannolikt att ett shims som du mätt till 2.78-2,79 är ett 2,80 shims ( shimsen är genomhärdade å slits knappt alls ) och om då spelet är 0.2 så måste du ha dit en 2,75:a för att få 0.25 spel.

Men det är mätnogrannheten som sätter gränserna det är svårt att vara konsekvent med både bladmått å skjutmått. Hade jag vart dig skulle jag lånat eller investerat i en mikrometer å mätt om shimsen.

Hur långt har hojjen gått? Jag menar är det över 10000-20000 mil kanske jag har fel å shimsen verkligen är slitna.
 
Jag har för mig att jag gick efter dina mätta siffror där det förefaller sannolikt att ett shims som du mätt till 2.78-2,79 är ett 2,80 shims ( shimsen är genomhärdade å slits knappt alls ) och om då spelet är 0.2 så måste du ha dit en 2,75:a för att få 0.25 spel.

Men det är mätnogrannheten som sätter gränserna det är svårt att vara konsekvent med både bladmått å skjutmått. Hade jag vart dig skulle jag lånat eller investerat i en mikrometer å mätt om shimsen.

Hur långt har hojjen gått? Jag menar är det över 10000-20000 mil kanske jag har fel å shimsen verkligen är slitna.

Jag drog samma slutsatser runt "felmätning" som ovan och använde handbokens tabell (inget räknande) och kommer fram till samma förslag som Broken.
 
Kan du förklara varför det blir så? Kanske inte så lätt att förklara. Jag levde i villfarelsen att en kamaxel hr en öppningslob där nocken sitter och en 'inaktiv del' som är rund. Därmed borde man kunna mäta med nocken ståendes 'rakt upp'.

Har du iofs rätt i, fast det beror lite på hur tighta spel motorn körer med,,har for mig att Honda rekommenderade mellan 0,03-0,05 mm spel på insug och 0,05-0.07 mm,,eller nåt på avgas,,och då har man ju inte mycket att fela på.
Jag förmodar även att om en kam är lite sliten så är bascirkeln kanske inte som den var når den var ny.
 
Last edited:
Har en z1000r -83 som jag behöver justera ventilerna på. Nån som vet vart man kan få tag på tex verkstadshandböcker där man kan se inställningarna?
 
Har du iofs rätt i, fast det beror lite på hur tighta spel motorn körer med,,har for mig att Honda rekommenderade mellan 0,03-0,05 mm spel på insug och 0,05-0.07 mm,,eller nåt på avgas,,och då har man ju inte mycket att fela på.
Jag förmodar även att om en kam är lite sliten så är bascirkeln kanske inte som den var når den var ny.

Min motor ligger mellan 0,1 - 0,25 på insug och 0,2 - 0,35 på avgas vill jag minnas Det är i alla fall i den storleksordningen. Dina siffror låter väldigt små tycker jag. Så små mått skulle man ju inte kunna mäta med bladmått.
 
Har du iofs rätt i, fast det beror lite på hur tighta spel motorn körer med,,har for mig att Honda rekommenderade mellan 0,03-0,05 mm spel på insug och 0,05-0.07 mm,,eller nåt på avgas,,och då har man ju inte mycket att fela på.
Jag förmodar även att om en kam är lite sliten så är bascirkeln kanske inte som den var når den var ny.

Tror du fått halva informationen om Honda om man kollar på tex den här länken,
toleransen är + - 0,03mm på en CBR1000RR, kan givetvis vara annorlunda på andra Honda modeller
insug 0,16mm avgas 0,32mm
dvs
insug 0,13 till 0,19mm
avgas 0,29 till 0,35mm
om jag inte halkat på tangenterna :confused:
http://www.fireblader.dk/i_files/mc011.htm
 
Då var det dags att få ihop det...

Ok, efter en tid där lusten att greja försvann har jag nu begett mig ut i garaget för att försöka få ihop allt. Jag har lagt de nya shimsen på plats under skålarna och försöker placera dit kamaxlarna igen...nu kommer problemet. Ett par av kamaxelns nockar på in-sidan går emot skålarna innan den hamnat helt på plats. Vafan?! Bilden visar vilka det gäller.

Hur har detta kunnat hända och hur löser jag det? :död Jag har inte rört något under tiden det varit isär...

120424_185404.jpg
 
Kamaxeln har 360 grader på ett varv.
På ett varv ska kamaxel öppna till alla 4 cylindrarna. Den ena efter den andra.
Det betyder att det är 360/4 = 90 grader mellan nockarna.
Svårt undvika med 90 grader mellan nockarna att nockarna för en cylinder håller på och trycker in ventilerna.
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top