Ventiljustering

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Ort
spånga
Hoj
Kawa 550
Om dom inte är så dyra skulle jag köpa lite varianter extra för att slippa åka en extra gång till butiken.

Vad kostar ett schims ungefär??
45 spänn på lelles http://www.lellesmcdelar.se/index.php?cPath=11_12_352_356
Finns sortiment lådor (med typ 3 av varje storlek) för ca 800 hos andra (minns ej länk).

Edit: Är man blind så är man :) 24mx.se har ju en kampanj på skims i bannern på forumet!
http://www.24mx.se/motocross/p/shimssats-prox/17617/
Men dom hade inte 13mm som jag behövde till min Kawa, så därför vart det Lelles för mig.
 
Last edited:

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Ort
spånga
Hoj
Kawa 550
Kan du förklara varför det blir så? Kanske inte så lätt att förklara. Jag levde i villfarelsen att en kamaxel hr en öppningslob där nocken sitter och en 'inaktiv del' som är rund. Därmed borde man kunna mäta med nocken ståendes 'rakt upp'.
Kan upprepa vad jag sagt i ett tidigare inlägg.
Enligt min Kawas repmanual skall man titta på nockarnas läge (finns bilder i boken hur dom skall stå) vid mätning av spelet, inte veven.
Så det är nog olika mellan olika cyklar.
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
ok jag skrev ut din lapp å tänkte lite, kan vara fel (jag tar inget ansvar) är det fel så påpekas detta nog ganska snart :p

Jag avrundar dina mätvärden till det som känns troligast t ex 2,78 =2.80 2,83=2,85 mätfel på hundradelar kan uppstå t ex när skjutmåttet har fel temperatur osv.

Om shimsen heter 1-16 från vänster utblås till höger insug

nr 1 kan ersättas med nr 8
nr 2 kan ersättas med nr 7
nr 3 kan ersättas med nr 1
nr 4 behöver en ny 2,75
nr 5 behöver en ny 2,75
nr 6 behöver en ny 2,75
nr 7 behöver en ny 2,65
nr 8 behöver en ny 2,60

nr 9 hade jag lämnat eller köpt en 2,95
nr 16 kan man ersätta med nr 4 en 2,85 då blir nog spelet 0,20 alternativt om man köper en ny nr 9 använda den 2,90:n

Du klarar dig med 5-6 st shims med andra ord.
Kan nån som vet bättre vara så snäll å kontrollera mitt resonemang.

/Janne
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Mät inte med ett digitalt skjutmått, mätfelet är för stort. Skaffa nämnda mikrometer och lär dig hur den funkar, chansen att du slipper göra om när du plockat ihop allt och ska kontrollmäta blir betydligt mindre. Ett lite dyrare bladmått är också bra att ha.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Oddsen för att precis alla shims:en är lite för små är nog väldigt litet, snarare skjutmåttet som visar lite fel, så oroa dig inte för det. :)
 

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Ort
Mld
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
ok jag skrev ut din lapp å tänkte lite, kan vara fel (jag tar inget ansvar) är det fel så påpekas detta nog ganska snart :p

Jag avrundar dina mätvärden till det som känns troligast t ex 2,78 =2.80 2,83=2,85 mätfel på hundradelar kan uppstå t ex när skjutmåttet har fel temperatur osv.

Om shimsen heter 1-16 från vänster utblås till höger insug

nr 1 kan ersättas med nr 8
nr 2 kan ersättas med nr 7
nr 3 kan ersättas med nr 1
nr 4 behöver en ny 2,75
nr 5 behöver en ny 2,75
nr 6 behöver en ny 2,75
nr 7 behöver en ny 2,65
nr 8 behöver en ny 2,60

nr 9 hade jag lämnat eller köpt en 2,95
nr 16 kan man ersätta med nr 4 en 2,85 då blir nog spelet 0,20 alternativt om man köper en ny nr 9 använda den 2,90:n

Du klarar dig med 5-6 st shims med andra ord.
Kan nån som vet bättre vara så snäll å kontrollera mitt resonemang.

/Janne

Vad jag förstår har du gått efter mina röda siffror? När jag kontrollräknat dessa har jag märkt att några är fel... :huvet

EDIT: Här är ny tabell där alla siffror efter kontrollräkning stämmer. Det var, enligt din numrering, nr 2 och 6 som felade.
 

Bifogat

  • 120327_163104.jpg
    120327_163104.jpg
    216.2 KB · Visningar: 85
Last edited:

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Jag har för mig att jag gick efter dina mätta siffror där det förefaller sannolikt att ett shims som du mätt till 2.78-2,79 är ett 2,80 shims ( shimsen är genomhärdade å slits knappt alls ) och om då spelet är 0.2 så måste du ha dit en 2,75:a för att få 0.25 spel.

Men det är mätnogrannheten som sätter gränserna det är svårt att vara konsekvent med både bladmått å skjutmått. Hade jag vart dig skulle jag lånat eller investerat i en mikrometer å mätt om shimsen.

Hur långt har hojjen gått? Jag menar är det över 10000-20000 mil kanske jag har fel å shimsen verkligen är slitna.
 

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Ort
spånga
Hoj
Kawa 550
Jag har för mig att jag gick efter dina mätta siffror där det förefaller sannolikt att ett shims som du mätt till 2.78-2,79 är ett 2,80 shims ( shimsen är genomhärdade å slits knappt alls ) och om då spelet är 0.2 så måste du ha dit en 2,75:a för att få 0.25 spel.

Men det är mätnogrannheten som sätter gränserna det är svårt att vara konsekvent med både bladmått å skjutmått. Hade jag vart dig skulle jag lånat eller investerat i en mikrometer å mätt om shimsen.

Hur långt har hojjen gått? Jag menar är det över 10000-20000 mil kanske jag har fel å shimsen verkligen är slitna.

Jag drog samma slutsatser runt "felmätning" som ovan och använde handbokens tabell (inget räknande) och kommer fram till samma förslag som Broken.
 

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Ort
Mld
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Hur gick det med detta?

Jag har skaffat schims men inte bytt än. Saknade momentnycklar men nu fick jag tag i det igår så fortsätter nog imorgon eller nåt. :)
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Kommer bli bra, man kan ju alltid byta shimsen en gg till om det blir fel.

/Janne
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Kan du förklara varför det blir så? Kanske inte så lätt att förklara. Jag levde i villfarelsen att en kamaxel hr en öppningslob där nocken sitter och en 'inaktiv del' som är rund. Därmed borde man kunna mäta med nocken ståendes 'rakt upp'.

Har du iofs rätt i, fast det beror lite på hur tighta spel motorn körer med,,har for mig att Honda rekommenderade mellan 0,03-0,05 mm spel på insug och 0,05-0.07 mm,,eller nåt på avgas,,och då har man ju inte mycket att fela på.
Jag förmodar även att om en kam är lite sliten så är bascirkeln kanske inte som den var når den var ny.
 
Last edited:

Spencer Sthlm

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2012
Ort
Vällingby
Hoj
1980 CB900 + 1983 Z1000R + 1984 GSX1100EF
Har en z1000r -83 som jag behöver justera ventilerna på. Nån som vet vart man kan få tag på tex verkstadshandböcker där man kan se inställningarna?
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Har du iofs rätt i, fast det beror lite på hur tighta spel motorn körer med,,har for mig att Honda rekommenderade mellan 0,03-0,05 mm spel på insug och 0,05-0.07 mm,,eller nåt på avgas,,och då har man ju inte mycket att fela på.
Jag förmodar även att om en kam är lite sliten så är bascirkeln kanske inte som den var når den var ny.

Min motor ligger mellan 0,1 - 0,25 på insug och 0,2 - 0,35 på avgas vill jag minnas Det är i alla fall i den storleksordningen. Dina siffror låter väldigt små tycker jag. Så små mått skulle man ju inte kunna mäta med bladmått.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du iofs rätt i, fast det beror lite på hur tighta spel motorn körer med,,har for mig att Honda rekommenderade mellan 0,03-0,05 mm spel på insug och 0,05-0.07 mm,,eller nåt på avgas,,och då har man ju inte mycket att fela på.
Jag förmodar även att om en kam är lite sliten så är bascirkeln kanske inte som den var når den var ny.

Tror du fått halva informationen om Honda om man kollar på tex den här länken,
toleransen är + - 0,03mm på en CBR1000RR, kan givetvis vara annorlunda på andra Honda modeller
insug 0,16mm avgas 0,32mm
dvs
insug 0,13 till 0,19mm
avgas 0,29 till 0,35mm
om jag inte halkat på tangenterna :confused:
http://www.fireblader.dk/i_files/mc011.htm
 

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Ort
Mld
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Då var det dags att få ihop det...

Ok, efter en tid där lusten att greja försvann har jag nu begett mig ut i garaget för att försöka få ihop allt. Jag har lagt de nya shimsen på plats under skålarna och försöker placera dit kamaxlarna igen...nu kommer problemet. Ett par av kamaxelns nockar på in-sidan går emot skålarna innan den hamnat helt på plats. Vafan?! Bilden visar vilka det gäller.

Hur har detta kunnat hända och hur löser jag det? :död Jag har inte rört något under tiden det varit isär...

120424_185404.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kamaxeln har 360 grader på ett varv.
På ett varv ska kamaxel öppna till alla 4 cylindrarna. Den ena efter den andra.
Det betyder att det är 360/4 = 90 grader mellan nockarna.
Svårt undvika med 90 grader mellan nockarna att nockarna för en cylinder håller på och trycker in ventilerna.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top