Vettig schyst bil att dra 9-meterssläp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Last edited:

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Swedie skrev:
Killen som säljer sa att en Volvo eller Saab 900 typ kunde dra den. Vad väger dom och vad blir deras maxvikt som dom får dra?

Man borde kunna mäta ut hur mycket en bil får dra genom dess vikt. Ska besöka www.bilprovningen.se antar jag.



Ingen 4x eller högre literantal än 2. Kanske max 2.5 De drar för mycket soppa annars.

Max soppa den får dra vid vanlig körning är runt 0.7]

hmm..nu är hänger jag inte riktigt med. Ingen saab eller volvo :confused:

Om du nu skulle kunna tänka dig en saab kan jag rekomender en 9-5 2.3t dra väldigt lite bränsle lyckades få ner min fd till 0.63L/milen men då körde jag verkligen försiktigt. Mycket vrid trots sina realtivt lite HK (170) billig att försäkra. det där med dragvikt har jag inte i huvudet...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Fotrally skrev:
hmm..nu är hänger jag inte riktigt med. Ingen saab eller volvo :confused:

Om du nu skulle kunna tänka dig en saab kan jag rekomender en 9-5 2.3t dra väldigt lite bränsle lyckades få ner min fd till 0.63L/milen men då körde jag verkligen försiktigt. Mycket vrid trots sina realtivt lite HK (170) billig att försäkra. det där med dragvikt har jag inte i huvudet...
INGEN SAAB ELLER VOLVO!!! Urk!

Hur är en sån här?
Opel Frontera... kassa?
http://www.blocket.se/view/6112352.htm?caller=sml_s&l=0&c=1&city=0
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Swedie skrev:
Utveckla, då jag inte vett ett piss om Kia mer än att det är ett mycket billigt märke...

Vad sägs om den här då?!?
http://www.blocket.se/view/6473119.htm?caller=sml_s&l=0&c=1&city=0

Diesel o bra eller?

Rockar 6000kr bara i årsskatt. JISSES!
Vad drar en sådan och är det värt det??

Bättre men jag är inte övertygad om kvaliten på koreanska 90-tals bilar, de brukar vara problemfria men de går inte lika långt som europeiska motsvarigher innan dyra slitagedelar behöver bytas. Lite trist att behöva köpa nya spindeleder/bromsskivor/valfritt när sakerna inte finns på biltema/micro utan skall specialbeställas från märkeshandlaren...

Vet dock inget om just denna sportage är bättre/sämre än annat som kommit från KIA...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om du sätter drag på din A3 då? Eller har du inte den kvar?

Annars är en Audi A4 1.9TDi jävligt ultimat för dina behov. Typ en -00 eller något borde du kunna få för vad du är beredd att ge. Eventuellt en Quattro, men de är dyrare.

Jag har dragit en hel del tunga släp med A4or, och det har gått bra.
(biltransporter, kåpsläp med aerodynamik som ett kylsåp, etc)


Edit: 1500 i namnet på släpet betyder att det är klassat för en totalvikt på 1500kg. Alltså måste du ha en bil med tjänstevikt på minst 1500kg för att få dra det med ett vanligt B-kort.
 

Hugo

Snipp Snapp och så va sagan slut..
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Helsingborg, såklart!
Hoj
Såld, letar tyngre, pm om du har ngt trevligt...
Fronterorna e bara skit, kostar som fan när de ska lagas. Men om den e fräsch så behöver de ju inte bli så dyrt. Någon jänke pickup med diesel motor? Drar väl iofs rätt bra men får ju dra rätt så tungt släp plus att den kan lättlastbil reggas, o då bli skatten låg :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Esquire, vet inte om det ens går att montera en värdig dragkrog på A3an. Tror inte heller bilen väger mer än 1000kg eller så och att dra ett släp på 1500kg? Nej tack.
 

Jonathan

Guest
Swedie skrev:
Chrysler Voyager 2.4 se -98 verkar vara i vettig prisklass. Fast vad drar dessa?
De får dra 1600kg.


Köp !!

En mer komfortabel bil får du leta efter. Vi har en Chrysler Voyager -96 LE. LE står typ för Lyx Editition eller nåt. Lite mer lull lull bara.

Drar runt en liter milen vid stabil körning.

Om du dessutom plockar ut de två bakre sätena kan du utan problem slänga in en madrass och sova två personer i bilen :tummenupp


http://www.blocket.se/view/6618227.htm?caller=usl_s&l=0&c=1&city=0


Sen om Alicia råkar få en bulle i ugnen så att säga har ni ju redan en familjebil :)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Swedie skrev:
Esquire, vet inte om det ens går att montera en värdig dragkrog på A3an. Tror inte heller bilen väger mer än 1000kg eller så och att dra ett släp på 1500kg? Nej tack.

Detta gäller om du har b-kort, är annars med be-kort

Du får inte dra ett släp vars totalvikt överstigen bilens tjänstevikt.
Ekipaget får inte överstiga en totalvikt av 3,5ton.

Morsans gubbe har en suburban var med han bara får dra 600kg? ca~ p.g.a annars överstiger totalvikten 3,5ton.
Medans morsan får dra runt 1ton med sin saab 900 -85.
Sedan vad som är "bäst" att dra med det är ju en annan fråga..

Edit: Vad fan ska du med ett 9m släp som ska väga så pass mkt??
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Xyron, det är en trailer för att dra runt mina tävlingshojar nästa år.

Tänkte inte bli trailertrash :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Swedie skrev:
Xyron, det är en trailer för att dra runt mina tävlingshojar nästa år.

Tänkte inte bli trailertrash :D

Jag vet inte heller varför man skulle akta sig för en Kia, men någon får gärna upplysa mig?
IOFS är inte jag känslig för att saker och ting är gjorda i grå tråkig plast bara grejorna fungerar, så har det varit i alla lågprisbilar från korea jag har åkt, visst känns det att det inte är premiumbilar, men dom har funkat bra IAF

Fronteran har jag varit grymt sugen på, men efter att en bekant hade en som ständigt strulade och stod på verkstaden har jag backat på den idén, det kan ha varit otur/måndags ex, men jag törs inte chansa.

Suzuki Grand Vitara lär få dra tunga släpar, är hyfsat snål (för biltypen), och har bra rykte.

Ett annat alternativ är väl att besikta bort lastvikt från släpen, så att släpen får en totalvikt på säg 1000kg istället, då finns ju fler bilalternativ att välja på.

Hyrsläpar kan ibland vara inbesiktade med löjligt lite lastvikt, jag hyrde en gång en biltrailer med tipp och grejor som hade totalvikten 1200kg, släpen brevid var en exakt likadan men den hade totalvikt 2000kg.
Enda skillnaden var hur mycket man fick lasta på den.
Jag drar mina biltrailers året om med en Saab 900, det funkar bra, man behöver inte alls bakhjulsdrift/4wd för att dra en släp, men visst öskar man sig 4wd när man ska göra start i backe med full last och det är ishalka.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Panos skrev:
e de inte bättre o köpa en Sprinter Diesel :va
de e ju bekvämare o köra en sån än o dra släp :tummenupp
http://www.blocket.se/view/6600519.htm?caller=bkl_s&l=0&c=1&city=0
Anledningen är att jag kan tänka mig byta ut min vanliga bil mot en vettig bil som kan dra släpet samt inte vara idiotisk förbrukare av bensin. Vill även ha en bil som kan transportera lite (hyffsat bagage). Och då är Suv/Jeep ett bra val OM jag bara hittar en som drar lite bensin. Får gärna vara diesel, fast lastbilsreggad då.

Fakkverk skrev:
http://www.blocket.se/view/6242684.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0

Jänkejärn med vridmoment från helvetet! Drar väl runt litern tror jag.
Brutal var ordet sa Bull! :yoparty

Edit: Någon annan jag såg på blocket hade barskåp i mittkonsollen, bra i depån! :hihi
1995 + och inget "amerikanskt" literåbäke. Aldrig.

GuW skrev:
Suzuki Grand Vitara lär få dra tunga släpar, är hyfsat snål (för biltypen), och har bra rykte.

Ett annat alternativ är väl att besikta bort lastvikt från släpen, så att släpen får en totalvikt på säg 1000kg istället, då finns ju fler bilalternativ att välja på.

Hyrsläpar kan ibland vara inbesiktade med löjligt lite lastvikt, jag hyrde en gång en biltrailer med tipp och grejor som hade totalvikten 1200kg, släpen brevid var en exakt likadan men den hade totalvikt 2000kg.
Enda skillnaden var hur mycket man fick lasta på den.
Jag drar mina biltrailers året om med en Saab 900, det funkar bra, man behöver inte alls bakhjulsdrift/4wd för att dra en släp, men visst öskar man sig 4wd när man ska göra start i backe med full last och det är ishalka.

Jag kräver inte 4WD, jag kräver en bil som klarar av det, har "schyst" utseende (digger Suvstilen lite).

Besiktigar inte om släpet då det är förinrett och omgjort för att funka som det är. Har 4 sovbäddar, "kök", mekområde o sådant. Kostar 50 lappar.
 

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös...
En Audi A6 TDi, gärna med 2,5l motorn (gärna rad 5an) går bra och trevligt, mycket sköna att dra släp med och ligger på 0,6-0,8l/mil normal körning lite över hastighetsbegränsningarna... Är inte vansinnigt dyr heller, skatten ligger väl på runda slängar 6000-6500kr/år.

Hade en sådan ner till Stockholm nu i helgen med ett flyttlast i kappelvagn bakom som var knökfullt och ruskigt tungt, bilen drog ca 1l/milen i farter runt 90.

En diesel är ett vettigt alternativ om du kör mer än 1500-2000mil/år.

EDIT: en SUV som drar lite bensin/diesel är väl rätt svårt att hitta?
 

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
När jag blir stor så..
Boije skrev:
En Audi A6 TDi, gärna med 2,5l motorn (gärna rad 5an) går bra och trevligt, mycket sköna att dra släp med och ligger på 0,6-0,8l/mil normal körning lite över hastighetsbegränsningarna... Är inte vansinnigt dyr heller, skatten ligger väl på runda slängar 6000-6500kr/år.

Hade en sådan ner till Stockholm nu i helgen med ett flyttlast i kappelvagn bakom som var knökfullt och ruskigt tungt, bilen drog ca 1l/milen i farter runt 90.

En diesel är ett vettigt alternativ om du kör mer än 1500-2000mil/år.

EDIT: en SUV som drar lite bensin/diesel är väl rätt svårt att hitta?

Heinz_p skrev:
:fakta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top