Viking Motor Park nyheter

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Från borrningarna i isen i Vostok har man kunnat se svängningarna i medeltemperatur, CO2 och CH4 under 450 000 år bakåt i tiden (länk). Under den tiden har CO2 peakat på ca 300ppm, idag är vi uppe i ca 350ppm. Inte det bevis du frågade efter, men temperaturen känner vi till längre tebax än när vi började mäta, dock inte på en nogrannhet om tiondels grader celcius.

Inte med en noggranhet på tiondelar, ändå är det med tiondelsnoggranhet som man bevisar att det blivit varmare än nånsin innan? Ologiskt, om du frågar mej.....

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
samt att man bara haft den mängden koldioxid i atmosfären vi har nu en gång tidigare, en tid då det mesta livet på jorden inte överlevde, förmodligen på grund av enorma vulkanutbrott.
Säger inte emot helt, bara lite... helt dött var det inte, under jura & krita var det 5ggr så mycket CO2 i luften som idag, ödlorna stormtrivdes... (länk)

Last edited:

sandstream

Guest
Det har inget med fantasi eller riskanalys att göra. Det handlar om att miljömupperiet har gått fullständigt överstyr. Man skriker på vargen för än det ena, än det andra...
Det här var inte bra, du och jag överens om något, vart ska detta sluta :D

Om inte jag minns fel från den andra tråden, Mossbergs, där vi diskuterade miljön så hade vi på 1900-talet de varmaste somrarna på 30-talet.

Inför 2007 spådde experterna att detta var året vi skulle slå rekordet när det gällde jordens värme. Om de fick rätt lär vi få läsa det i varenda tidning, om de hade fel lär det inte stå någonstans.

Som Hårding skrev, Vattenfall har kolverk som släpper ut lika mycket växthusgaser som 10 miljoner bilar och regeringen (pådrivna av miljölobbyn) snackar om att minska bilarnas utsläpp i Sverige genom att höja skatten på drivmedel. Rent och skärt hyckleri!

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
"Som Hårding skrev, Vattenfall har kolverk som släpper ut lika mycket växthusgaser som 10 miljoner bilar och regeringen (pådrivna av miljölobbyn) snackar om att minska bilarnas utsläpp i Sverige genom att höja skatten på drivmedel. Rent och skärt hyckleri!"

Ja, det är ju det som gör att man tappar lusten att försöka göra något själv!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Inte med en noggranhet på tiondelar, ändå är det med tiondelsnoggranhet som man bevisar att det blivit varmare än nånsin innan? Ologiskt, om du frågar mej.....
Vem har bevisat att det är varmare (du menar nu, va?) än det någonsin har varit? Miljömupparna?

Premisserna är sorgligt bortglömda bland logikerna :D

Inför 2007 spådde experterna att detta var året vi skulle slå rekordet när det gällde jordens värme.
Vilka experter var det? Var de två eller var det alla experter som finns i hela världen?

Experter brukar vanligen inte uttala sig eller spå, med sådan säkerhet som du antyder, om så svåra saker, men det utesluter inte att "de" gjort det den här gången. Men du har alltså en auktorativ källa till ditt påstående?

...regeringen (pådrivna av miljölobbyn) snackar om att minska bilarnas utsläpp i Sverige genom att höja skatten på drivmedel.
Är det bara skatten på drivmedel i Sverige som skall höjas? Inga andra energiskatter eller avgifter som har med energianvändning att göra? Hur ser det ut med skatter och avgifter i Tyskland, där ju de famösa kolkraftverken finns?

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Är det bara skatten på drivmedel i Sverige som skall höjas? Inga andra energiskatter eller avgifter som har med energianvändning att göra? Hur ser det ut med skatter och avgifter i Tyskland, där ju de famösa kolkraftverken finns?
Kolkraft är det enda de har här i Australien. Hela landet logger på kol så det man inte använder själva skeppar man till Kina där man lär starta ett nytt kolkraftverk i veckan! Här är man ALLVARLIGT bekymrade över vad man ska ta sig till nu när man bestämt sig för att skriva på Kyoto-avtalet. Kärnkraft?
Det är påtagligt hur mycket mer "enviro-thinking" det är jämfört med för två år sedan....

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Jag sällar mej också till skaran som inte tvärsäkert kan säga att vi har nåt klimathot. Vi kan diskutera det nästa gång vi träffas, jag har minst lika bra argument som du har:tummenupp

Vem är tvärsäker???:confused: Man kan ju bara tro om framtiden. Men vi har ju alla våra övertygelser inom en mängd fält; en del kör på Dunlop och en del tror det ligger något i att vi håller på att fucka upp jorden.

Såklart ska vi diskutera! Det brukar ju inte vara svårt att hitta diskussionslystna här på forumet...:D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Kolkraft är det enda de har här i Australien. Hela landet logger på kol så det man inte använder själva skeppar man till Kina där man lär starta ett nytt kolkraftverk i veckan! Här är man ALLVARLIGT bekymrade över vad man ska ta sig till nu när man bestämt sig för att skriva på Kyoto-avtalet. Kärnkraft?
Det är påtagligt hur mycket mer "enviro-thinking" det är jämfört med för två år sedan....

Med tanke på vilket problem de har med vattenförsörjningen är det inte särskilt konstigt att de måste börja tänka på miljön.
Men Kina lär väl vara det allra största problemet att få rätsida på.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kina är nog inte det största problemet:

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Miljo/Luft_och_klimat/Koldioxid_per_capita_/
kan det finnas en rimlig förklaring att Tyskland med sina smutsiga kolkraftverk bara lyckas nå hälften av USAs nivå?

Kina är nog som sagt ett mindre problem än oss i den "utvecklade" världen. Kina och Indien vägrar skriva på Kyoto-avtalet så länge USA inte gör det. "Varför ska vi göra det om inte ni gör det? Varför ska vi inte få nå upp till er levnadsstandard" hävdar de. Och det är ju inte utan att man kan ha en viss förståelse...

Att USA har så höga utsläpp beror väl på att även de har mycket kolkraft. Och en helvetes massa bilar som körs mycket.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Eftersom det är mätt per capita så blir det lite missvisande, 400 miljoner jänkare (med lika många bilar:)) mot 1,3 miljarder kineser som snart kommer att ha lika många bilar. Dock köper kinerserna nya, små asiatiska renade bilar jämfört med USA:s gamla V8-spisar...:zpy

sandstream

Guest
Vilka experter var det? Var de två eller var det alla experter som finns i hela världen?
Inte den blekaste faktiskt och jag borde kanske inte ha skrivit experter. Tror dock att det var ett gäng från England som följt utvecklingen sen mätningarna började.

Dr.Bike

Guest
Börjar tröttna på Sune Säll.
Inte nog med att han hyrt in alla gråterskor han kan finna, han får denna motorbana att framstå som om den kommer ruinera hela världens miljö.

Jag påvisade för honom att den kommer släppa ut mindre än en promille av kommunens alla avgaser. MEn som vanligt med miljötomtar så biter inte FAKTA.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Kina är nog inte det största problemet:

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Miljo/Luft_och_klimat/Koldioxid_per_capita_/

kan det finnas en rimlig förklaring att Tyskland med sina smutsiga kolkraftverk bara lyckas nå hälften av USAs nivå?

Dom uppgifterna är från 2004. Kina gick förbi USA i total CO2 produktion i år om jag minns nyheterna rätt, ...och dom har en till synes väldigt brant fortsatt uppförskurva.

Angående flygresor, kan ju inte va mkt bättre
det går åt ca 0,2l/milen att flyga till Thailand tex
med en bil va..1,0/milen om inte mer när man ska över alla berg i himailya

och miljönissarna gnäller på flyget
Plockat ur minnet igen hade jag för mig att l/mil låg på ungefär samma som vid bilfärd, kan minnas fel dock (fast det gör det ju ungefär om man är fyra st i bilen). Oavsett så är det där CO2:n placeras som är det besvärliga med flyg. Nämligen där det fungerar som bäst (sämst) ur växthussynpunkt & långt bort från alla organismer som kan förverka det.
Att flygbränslet dessutom är skattebefriat är inte heller så logiskt ur miljösynpunkt.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Dom uppgifterna är från 2004. Kina gick förbi USA i total CO2 produktion i år om jag minns nyheterna rätt, ...och dom har en till synes väldigt brant fortsatt uppförskurva.

Jo, om man tittar på total CO2-produktion så ökar det ju väldigt mycket i Kina men det beror ju på att de är RÄTT många! Alla vill ha vår levnadsstandard vilket är rätt förståeligt......Sitter man på en R6:a från 02 så vill man ju ha en 08:a!!! Jag vill åxå vara stark o snygg!
Så att tycka att de sitter med lösningen på problemet när de per person släpper ut mycket mindre än vad vi i väst gör är... en uppfattning.

Däremot så skulle man ju kunna tänka sig att vi i väst hjälpte dem med utveckling då i mille investerat DÄR, skulle göra MYCKET större nytta än den skulle göra här....

Att flygbränslet dessutom är skattebefriat är inte heller så logiskt ur miljösynpunkt.

Inte speciellt....

Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Jo, om man tittar på total CO2-produktion så ökar det ju väldigt mycket i Kina men det beror ju på att de är RÄTT många! Alla vill ha vår levnadsstandard vilket är rätt förståeligt......Sitter man på en R6:a från 02 så vill man ju ha en 08:a!!! Jag vill åxå vara stark o snygg!
Så att tycka att de sitter med lösningen på problemet när de per person släpper ut mycket mindre än vad vi i väst gör är... en uppfattning.

Däremot så skulle man ju kunna tänka sig att vi i väst hjälpte dem med utveckling då i mille investerat DÄR, skulle göra MYCKET större nytta än den skulle göra här....
Fast att släppa ut mindre per kapita är ju ingen ursäkt om man nu är så många (CO2-utsläpp / kvm borde vara den intressanta enheten att diskutera). Befolkningstillväxten är ju grundproblemet globalt sett och det som borde pratas om, ...men det är ju ännu inte politiskt korrekt. Jag gissar att det dröjer 10-30 år till sen ställer man sig samma efterkloka panikfråga som idag om CO2:n, fast om befolkningsökningen/-antalet.

Men jag håller med dig, ...västvärlden borde assistera "vi som vill upp"-länderna med miljövänlig teknologi osv.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...