Viking Motor Park nyheter

sandstream

Guest
Det stämmer bra det. Det är påståenden som skall styrkas. Om en säger att koldioxidhalten har stigit under 1900-talet så får han backa upp det med någon form av data. Om en annan säger att det har den inte alls det, då får han backa upp det med de data han har tillgängliga. Sen ser man vem som har bäst täckning för sitt påstående.
Jo visst, men i det här fallet, människans påverkan på den globala uppvärmningen, finns det ju inga konkreta bevis för att så skulle vara fallet. Att koldioxidhalten är högre nu (dock lägre än vad den varit tidigare i jordens historia, tex på 40-talet som följdes av 30 år där jordens medeltemperatur sjönk till istidsvarningsnivå) bevisar ju egentligen ingenting. Det är sambandet mellan koldioxiden och uppvärmningen som är intressant, styrs någon av dem av den andra.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Hade jag velat driva med Hårding så finns det betydligt enklare kandidater i listan...

Det kan du säkert göra...PM kanske för att inte förstöra tråden.

För faktum är att av de åtta vetenskapsmännen är några inte direkt kvalificerade (en "självutnämnd polarforskare", alltså... Skakar på huvudet) och någon är inte alls "förnekare". Om det nu finns så många sådana så är det hur som helst en rätt märklig samling individer man dragit fram här.

Självutnämnd polarforskare är artikelförfattarens tolkning men vad jag läst så är Fred Goldberg docent från KTH, jag tror han absolut är bättre på att läsa och tolka en forskningsrapport än de flesta i den här tråden.
Artikeln jag länkade till visar att det finns forskare som går mot den ensidiga mediabilden om global uppvärmning/klimathot och handlar inte om någon förnekelse av växthuseffekten. Den visar att bilden om en enig forskarkår är medianonsens och då vet alla att världen är så mycket större än bara Sverige...

Fast tråden spårat ur så verkar flera av de hårdhudade alarmisterna i tråden mjuknat lite i sin uppfattning och Bingo har även erkänt att han mest vill bråka:D

För att hålla mig till trådens ämne så kanske VMP-banan blir byggd men den kommer garanterat att få ett helvete att drivas...
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
sandstream skrev:
finns det ju inga konkreta bevis för att så skulle vara fallet.

jag tror din syn på vetenskap är lite naiv. att påvisa absoluta kausala samband i en komplex miljö är inte något som låter sig göras.

Istället sätter man upp en rimlig hypotes och testar den mot verkligt utfall och experiment och observation (empiri). Om avvikelserna inte är större än att de kan (bort)förklaras med kontaminering så kör man på den iaf tills någon hittar för stora avvikelser eller ställer en hypotes som har bättre korresponsen med de empiriska resultaten.

Vi har en temperaturstegring men medföljande väderproblem samtidigt som vi de sista årtiondena plockat och förbrännt fossilt bränsle (=släppt ut lagrad CO2 i atmosvären) långt mycket mer än tidigare i historien. En rimlig hypotes är att det finns ett samband... och de stora flertalet forskare anser att empirin stöder den hypotesen.

Detta är människans lott, vi får göra rationella beslut utifrån de verktyg och den kunskap vi har. Den absoluta sanningen är förbehållen Gud allena.. oavsett om man är troende eller inte.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Vi har en temperaturstegring men medföljande väderproblem samtidigt som vi de sista årtiondena plockat och förbrännt fossilt bränsle (=släppt ut lagrad CO2 i atmosvären) långt mycket mer än tidigare i historien. En rimlig hypotes är att det finns ett samband... och de stora flertalet forskare anser att empirin stöder den hypotesen.
1. Vi hade mer CO2 i atmosvären på 40-talet än vad vi har idag.
2. Vädret ska enligt flera rapporter inte ha blivit sämre, men vilken media vill skriva om det när man kan länka ihop en orkan med den globala uppvärmningen...

Nå, ska vi återgå till VMP?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hejda er nu.
Bäst är om vi alla sitter i en grotta och helst inte andas men så är inte läget.
Jorden kommer inte gå under av en motorbana i Enköping och djupare miljösnack tar vi en ny tråd tycker jag.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
1. Vi hade mer CO2 i atmosvären på 40-talet än vad vi har idag.
2. Vädret ska enligt flera rapporter inte ha blivit sämre, men vilken media vill skriva om det när man kan länka ihop en orkan med den globala uppvärmningen...

Källor tack, du häver ur dig bevis om 30-talet och nu 40-talet. Om du har anmärkningar på vetenskapen måste du för tusan ange källor till dina påståenden alternativt egna empiriska data.

Nå, ska vi återgå till VMP?

Känns inte så hederligt att du ska häva ur dig overifierbara kategoriska utsagor och sen ska debatten avbrytas.
Hela debatten finns här eftersom du och Hårding och några till ansåg den relevant och försökte starta den och dessvärre också försökte få med den i insändarskrivandet. Detta hade skadat VMP otroligt mycket.
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ngn som har en position el. address området där VMP ska byggas så man se området från google-earth eller eniro?

Kolla vilken gedigen lista på utredningar som genomförts. T o m salamandrarna har fått en http://www.vikingmotorpark.se/utr.php


här.....
Det är jag som gjort bandesignen :D


Stackars närmaste grannar säger jag bara. Fiskmåsarna på soptippen och dom som står och skjuter på skjutbanan
kommer bli SÅ störda. Dom kommer nog inte ens höra dånet från riksväg 55 och E18. Pluttinutt.

I denna PDF har du exakt beskrivning
http://www.vikingmotorpark.com/php/utr_open.php?id=95

http://kartor.eniro.se/query?&what=...a=1&disable_multi_company_merge=1&stq=0&pis=0

Banstäckningen är jag ansvarig för det kanske märks:)
motorbanahb2.jpg


Om jag inte är helt fel ute är närmaste grannar inritade på denna karta.

Hemsida_toning3.gif


Lite om buller. Från VMP pdfer

Bullerberäkningar
Bullerberäkning för de olika evenemangen har gjorts av Acoustic Con-trol AB. (”Framtagande av ljudnivåkarta, Viking Motor Park i Enköping” − Acoustic Control AB, 2003-04-07. ”Framtagande av ljudnivåkarta inkl ljudnivå-reducerande anläggningskompletteringar, Viking Motor Park i Enköping” − Acoustic Control AB, 2005-05-03). Beräkningens syfte är att klarlägga vilka ljudnivåer som bostäderna runt planområdet kommer att utsättas för och om de klarar Naturvårds-verkets riktvärden. En komplettering av bullerkartorna har gjorts efter programsamrådet för att tydligare klargöra bullerspridningen från dragracing Topfuel. Utred-ningen visar även på ytterligare bullerskyddsåtgärder för denna gren. (”Reviderade bullerkartor, Viking Motor Park i Enköping” − Acoustic Control AB, 2005-11-28. ”Utredning av extra skärmning vid Dragracingarenan”, Viking Motor Park i Enköping − Acoustic Control AB, 2005-11-28.)
De bullrande verksamheter som kan komma att förekomma inom plan-området redovisas i nedanstående tabell. Antalet för varje evenemang är endast ungefärligt och kan variera. I den kommande miljöprövningen kommer det att specificeras i vilken omfattning verksamheten får bullra under året.
Tabell över antal evenemang under året.
I bullerutredningen klarläggs bullrets totala utbredning och det är den högsta ljudnivån från banorna i varje riktning som är intressant. För att minska bullret har bullerskydd placerats på strategiska ställen. Buller-
Evenemang
Ungefärligt antal per år
Konsert
2
Landsvägsracing
8
Ovalracing
3
Dragracing
(grupp 2)
2
Dragracing
(Top-fuel)
2
- Planbeskrivning för Bårskär 1:1 m fl, Viking Motor Park - 31(48)
skydden är antingen renodlade eller samordnade med publikläktare. Bullerskydden ingår i beräkningsmodellerna.
Ovalracing Två typer av ovalrace kan bli aktuella på motorbanan. Den ena typen har en maximal bullernivå på 100 dB(A) vid bankant och den andra 110 dB(A). För ovalrace 100 dB(A) klaras riktvärdet 55 dB(A) för alla bostä-der vid fasad. För ovalrace 110 dB(A) blir bullernivåerna över riktvärdet för de flesta bostäder både söder och norr om banområdet. Endast bostäder söder om E18 ligger under riktvärdet. Ljudnivåerna ligger på upp till 65 dB(A) vid husfasad.
Landsvägsracing Inom landsvägsracing kan två sorter bli aktuella. Den ena typen har en maximal ljudnivå 100 dB(A) och den andra 110 dB(A). I beräkningen med maximal ljudnivå 100 dB(A) får alla bostäder ljudni-våer under riktvärdet. Närmaste bostäder söder och norr om banan har nivåer på upp till 50-52 dB(A). För landsvägsrace av typen 110 dB(A) vid bankant överskrids riktvär-dena för de allra flesta bostäder i närheten. Bullernivåerna beräknas bli upp till 62 dB(A) för de närmaste bostäderna.
Dragracing Två typer av dragracing kan bli aktuella, grupp 2 och Top-fuel. För grupp 2 får de flesta bostäder nivåer över riktvärdet. Närmaste bo-stadshus norr om banan får maximala nivåer på upp till 66 dB(A). Det närmaste bostadshuset söder om banan har nivåer upp till 62 dB (A). I bullerberäkningen ingår en publikläktare längs omkring en tredjedel av banan som bullerskydd. Dragracing Top-fuel har betydligt högre bullernivåer. Bullerberäkningen visar att närmaste bostadshus norr om banan får nivåer på upp till 75dB(A). Söder om banan får de närmaste bostadshusen nivåer på upp till 70 dB(A).
Konserter I beräkningen används en ekvivalent ljudnivå på 100 dB(A) vid scenen. Överskrids denna nivå anses ljudet vara en sanitär olägenhet enligt Socialstyrelsens rekommendationer. Bullernivåerna vid närmaste bostadshus från konserter underskrider 50 dB(A). Ljudnivån är alltså lägre än Mariestads beslut för regelbundna konserter.
Vägtrafikbuller Vid stora evenemang bedöms att trafiken kommer att fördubblas under några timmar på exempelvis riksväg 55 och E18. Detta motsvarar en ökning av den ekvivalenta ljudnivån under dessa timmar med omkring 3 dB(A). Räknat som ekvivalent ljudnivå för årsmedeldygn blir ökning-en marginell.
- Planbeskrivning för Bårskär 1:1 m fl, Viking Motor Park - 32(48)
Bedömning av
bullerstörning
I detta avsnitt görs en första bedömning av hur stor störningen från anläggningen kommer att bli. Om störningen är acceptabel eller inte bedöms inte här utan blir en fråga för miljöprövningsdelegationen att bedöma i tillståndsansökan. Detaljplanen kommer därför inte att reglera anläggningens bullernivåer.
Ovalracing och landsvägsracing Ovalracing och landsvägsracing har samma typ av bullerstörning, ett kontinuerligt buller under en längre tid. Av dessa race är det ovalrace 110 dB(A) och landsvägsrace 110 dB(A) som överskrider riktvärdena. Ovalrace kommer maximalt att genomföras tre gånger per år och av dessa är enbart ett av tillfällena av typen 110 dB(A). Landsvägsracing 100 dB(A) har bullernivåer under riktvärden. Stör-ningen för bostäder bör därmed vara relativt liten. Hur ofta landsvägs-racing 110 dB(A) planeras är för närvarande inte klarlagt och störning-en bedöms därmed inte.
Dragracing Dragracing har en annan typ av bullerstörning än övriga biltävlingar. Ett lopp tar cirka 5 till 10 sekunder och då är bullret maximalt. Därefter kommer en längre tyst period innan nästa lopp körs. Under en dag körs i storleksordningen 60-70 lopp. De gånger Top-fuel körs kommer om-kring 10-15 lopp att vara av typen Top-fuel. Bullernivåerna från båda typerna av dragracing överskrider riktvärdet för buller och det är i syn-nerhet Top-fuel som ger höga nivåer momentant. Dragracing planeras ett fåtal gånger per år.
Konserter En konsert har ett tämligen kontinuerligt buller med vissa inslag av tys-ta perioder. Ljudnivåerna är betydligt lägre än för motortävlingarna och störningen bedöms därmed vara mindre än för övriga evenemang
Trafik Den ökade störningen från vägtrafiken till och från banan bedöms som liten totalt sett men måttlig de perioder det pågår.
Hästar I det tidiga samrådet framkom oro att närboende hästar påverkas ne-gativt av bullret. Bullerberäkningar visar att maximalnivåerna från an-läggningen i de flesta fall underskrider 55 dB(A) vilket innebär att nivå-erna ligger långt under riktvärdena för ekvivalent ljudnivå på 65 dB(A). Vid dragracing förekommer dock höga nivåer där det inte kan uteslutas att hästar oroas. Tävlingarna förekommer upp till fyra gånger per år så det är inte troligt att hästarna vänjer sig vid ljudet. Vid tävlingstillfällen är det möjligt att hästarna måste hållas inomhus.
 

sandstream

Guest
Källor tack, du häver ur dig bevis om 30-talet och nu 40-talet. Om du har anmärkningar på vetenskapen måste du för tusan ange källor till dina påståenden alternativt egna empiriska data.
Känns inte så hederligt att du ska häva ur dig overifierbara kategoriska utsagor och sen ska debatten avbrytas. Hela debatten finns här eftersom du och Hårding och några till ansåg den relevant och försökte starta den och dessvärre också försökte få med den i insändarskrivandet. Detta hade skadat VMP otroligt mycket.
Det kommer ett PM! :)
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Om nu vmp byggs och det hoppas jag, så förstår jag behovet av den vanliga banan och dragstripen men finns det ett behov av ovalbanan?.:va Är ovalracing så stort i Sverige att man ska ta upp markyta till denna ovalbana?

Om det vore jag som byggde banan så skulle jag skippa ovalbanan och istället bygga ut den vanliga banan på denna yta.
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Hela miljödebatten känns så fruktansvärt patetisk, sätter mina kallingar på att en timmes bankoktrafik släpper ut mer skit än den här banan kommer göra på ett helt år!

Jävla miljötomtar, lägg energin på nåt vettigt istället.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Om nu vmp byggs och det hoppas jag, så förstår jag behovet av den vanliga banan och dragstripen men finns det ett behov av ovalbanan?.:va Är ovalracing så stort i Sverige att man ska ta upp markyta till denna ovalbana?

Om det vore jag som byggde banan så skulle jag skippa ovalbanan och istället bygga ut den vanliga banan på denna yta.

ja det där med ovalbanan måste vara nått för att få finansiärer med, för de som idag finns i europa står väl oanvända..
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Ifall världen behöver den akutvård som Lars Kjellén (mp) skriver i sin insändare, så förstår jag inte varför han lägger energi och fokus på att mana till ett byggstopp av VMP. Det borde väl vara mer intressant att uppmana till en förändring som ger en mätbar verkan och därmed den akutvård han efterlyser.
Lika lustigt blir det när Sune Säll börjar trycka på budskapet utav att avstå maskinmanins yttersta bländverk. I brist på sakliga argument försöker Sune spela på känslor genom att svartmåla VMP på euforisk prosa och hänvisa till värdet av symbolik.

här.....
Det är jag som gjort bandesignen :D
Under utredningar på http://www.vikingmotorpark.se/ finns en ganska bra karta som heter Topografi och anläggningen.
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Så här tror jag bestämt att det kommer se ut
 

Bifogat

  • VMP.jpg
    VMP.jpg
    129.9 KB · Visningar: 256
  • VMP ii.jpg
    VMP ii.jpg
    132.5 KB · Visningar: 239
Last edited:

sandstream

Guest
I brist på sakliga argument försöker Sune spela på känslor genom att svartmåla VMP på euforisk prosa och hänvisa till värdet av symbolik.
Så kan man väl sammanfatta dagens klimatdebatt över hela världen. Känns mer som en religion med troende och icke troende, lite som när katoliker och protestanter röjde världen över för att övertyga folk som sanningen.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Om nu vmp byggs och det hoppas jag, så förstår jag behovet av den vanliga banan och dragstripen men finns det ett behov av ovalbanan?.:va Är ovalracing så stort i Sverige att man ska ta upp markyta till denna ovalbana?

Om det vore jag som byggde banan så skulle jag skippa ovalbanan och istället bygga ut den vanliga banan på denna yta.

Förstår inte heller varför denna ska med? Lägg pengarna den kostar på att bygga en kick-ass GPbana istället. För ska jag vara helt ärlig så tycker jag inte själva bansträckningen ser så där överdrivet kul ut.. Men det gör ju Iofs inte Sachsenring heller..

Nån som har koll på elevationerna? Kommer det bli en bana alá Brno eller lutar det åt att den blir helt platt?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag blir alldeles varm och lycklig av att få läsa en så välskriven och lakonisk insändare!

Meeeer...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top