Viking Motor Park nyheter

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Läste i lokalblaskan för nån vecka sen om en politiker som glatt utalade sig om hur året kommer se ut. Klubbas det ok kommer det ändå bli överklagande så ingen start under 2008 ens sa den personen. Byråkrati när den är som bäst.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
aaaaaaaaaeh4.jpg

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hörde på radion igår att kornas rapar och skitar står för 20% av koldioxidutsläppen.... Kanske skulle klubba ihjäl alla kor, så hade vi klarat de där 17% med lite marginal... :D

sandstream

Guest
Hörde på radion igår att kornas rapar och skitar står för 20% av koldioxidutsläppen.... Kanske skulle klubba ihjäl alla kor, så hade vi klarat de där 17% med lite marginal... :D
Du menar inte 20% av växthusgaserna? Kreatur fiser och rapar massor av metangas som är en växthusgas.

Hur som helst tror jag att många politiker och förståsigpåare kommer att få skämmas om 10-20 år när de inser att de blivit "lurade" av alarmisterna.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.

Jag läste att får och kor står för 40% av världens samlade utsläpp av växthusgaser och nu ska man ta reda på hur mycket en ko släpper ut genom att mäta. Katalysator nästa på kossor och får? :)

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Du menar inte 20% av växthusgaserna? Kreatur fiser och rapar massor av metangas som är en växthusgas.

Hur som helst tror jag att många politiker och förståsigpåare kommer att få skämmas om 10-20 år när de inser att de blivit "lurade" av alarmisterna.

Jag tyckte fan att dom sa kodioxid, men jag kan ha hört fel... Kan dom ha sagt "växthusgaser" eller nåt liknande? Aja, roligt var det i alla fall... Satt och skrattade i bilen...

Förövrigt lite kul att läsa alla panik- och alarm artiklar som slår på stora trumman, blåser i stora hornet, och fortfarande har miljöaspekten som största motivering till att motorbanan inte ska byggas....

Kolla hur beläggningen/nyttjandegraden är på motorbanorna idag... I allra bästa fall så kommer banan att användas nån dag i veckan under sommarhalvåret. D.v.s att den utslaget på ett år inte kommer släppa ut speciellt mycket...

Speciellt inte i jämförelse med alla politikers onödiga flygresor, både inrikes och utrikes, där domlika gärna kunde tagit tåget (såg på kalla fakta tror jag, Edit. Insider kanske det var)

Last edited:

sandstream

Guest
Jag tyckte fan att dom sa kodioxid, men jag kan ha hört fel... Kan dom ha sagt "växthusgaser" eller nåt liknande? Aja, roligt var det i alla fall... Satt och skrattade i bilen...
Det kanske kommer lite koldioxid också men som jag förstått det är majoriteten av deras "utsläpp" metangas.

Och som Matulda skrev ska det mätas så nu har ett gäng "forskare" att göra för våra skattepengar. Det är en rätt stor industri som livnär sig på vår rädsla :gnissla

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag läste att får och kor står för 40% av världens samlade utsläpp av växthusgaser och nu ska man ta reda på hur mycket en ko släpper ut genom att mäta. Katalysator nästa på kossor och får? :)
Metan är mycket värre än koldioxid för växthuseffekten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Metan
Och för att bryta ned metan, tja då får man just koldioxid (eld i baken :tungan )

om vi alla lovar att sluta fisa, kan vi "få" Viking Park då? :rolleyes:

Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Det kanske kommer lite koldioxid också men som jag förstått det är majoriteten av deras "utsläpp" metangas.

Och som Matulda skrev ska det mätas så nu har ett gäng "forskare" att göra för våra skattepengar. Det är en rätt stor industri som livnär sig på vår rädsla :gnissla
Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) ta reda på hur mycket växthusgaser en ko egentligen producerar. Institutionen för husdjurens utfodring och vård har fått 3,8 miljoner kronor av forskningsrådet Formas.
Som i sin tur får dom mesta pengarna av miljödepartementet och en viss del från jordbruksdepartementet.

sandstream

Guest
Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) ta reda på hur mycket växthusgaser en ko egentligen producerar. Institutionen för husdjurens utfodring och vård har fått 3,8 miljoner kronor av forskningsrådet Formas. Som i sin tur får dom mesta pengarna av miljödepartementet och en viss del från jordbruksdepartementet.
Med andra ord är det som vanligt vi skattebetalare som står för fiolerna :gnissla

Nicotin

Guest
kanske lite OT i tråden men..

"Skippa flyget för racing"
"Bygg om Västerås flygplats till Europas största racinganläggning. Då skulle Västerås kommun inte behöva lägga ut 20-30 miljoner kronor varje år", skriver insändarskribenten Eric Matsson.

Aros Raceway skulle ge mycket flera arbetstillfällen än vad flygplatsen gör i dag. Aros Raceway skulle sätta Västerås på kartan så att hela Europa vet vad Västerås ligger. Jag vet att en sådan anläggning kommer att skapa 300-500 arbetstillfällen.
Där skulle man kunna ha roadracing, STCC, dragracing, gokart, speedway, mindre flyg, radiostyrda flygplan och bilar, utbildningar av förare, fallskärmshoppning, halk*körning, flygmuseum, körskolor, bilgymnasium, verkstäder, reservdelsbutiker och butiker med inriktning motorsport.
Vidare restauranger, kafé, bilfirmor, evenemang av alla de slag, konferenser, hotell och camping.
Aros Raceway skulle ha många miljoner besökare per år.
Lek med tanken. Detta skulle vi kunna ha i Västerås om tio år

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=719580

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.

sandstream

Guest
Jag orkar inte ens läsa mer än ett par rader av Sunes inlägg. Han är så enkelriktad att han får ett järnspett att se ut som ett gem.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jag orkar inte ens läsa mer än ett par rader av Sunes inlägg. Han är så enkelriktad att han får ett järnspett att se ut som ett gem.

Agree! Dock läste jag igenom hela insändaren för att på slutet sitta & fundera..
Varför finns det folk som är så pass enkelspåriga som Sune? Vad är det för fel på folk eg?

Finns det ingen eldskäl som kan dra igång en sida ála bensinskatteupproret men som belyser på hur små effekter allt tjat om miljön verkligen ger.
Hur många varv kommer jag kunna köra runt VMP innan jag släppt ut lika mycket som den föräldern som kör sin pojk in till Enköping från Örsundsbro för en fotbollsträning t.ex. Det enda som verkar bita på dessa miljötokar verkar ju vara logik á mellanstadiet! :mad:

Kuriosa: Utan att ens ha tänkt på vart de planerar att bygga VMP så kom jag idag på att jag har min hoj vinterförvarad bara ett par hundra meter därifrån. Det blir rena rama guldläget för min del om det placerar banan där :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning