Viking Motor Park nyheter

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Inget nytt under solen?

Den är färdig. Jag är ute och åker och tänker inte berätta för någon så får jag ha banan för mig själv :)

Inget nytt i lokalblaskan här i Enköping. Tror det går framåt. 2008-2009 är nog vigda åt miljönissarnas överklagningar. Sen kan man nog komma vidare när det är ur världen.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Den är färdig. Jag är ute och åker och tänker inte berätta för någon så får jag ha banan för mig själv :)

Inget nytt i lokalblaskan här i Enköping. Tror det går framåt. 2008-2009 är nog vigda åt miljönissarnas överklagningar. Sen kan man nog komma vidare när det är ur världen.

Kanske kan den kommande lågkonjukturen och det svalnande klimathotet ge banbygget en skjuts i rätt riktning...givet att finansiärerna fortfarande har kvar stålar i ladorna.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Hoppas banan blir klar till nästa vinter så alla 240 raggare kan sladda på bana istället för på Ö och B
000000000zs9.jpg

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
I dagens DI fanns det en bilaga om enköping där även Viking Motor-park fanns med. Alltid kul att läsa om de blivande sakerna som händer runtomkring i sverige. Speciellt motor-sverige.

Hulken

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har haft Suzuki GSX-R600 -02 & KTM EXC 400 -04
Fick nedanstående på mail idag.
Lite jobbigt att det kommer att ta åtminstone ett år extra bara för miljöpartiet överklagade.

Bäste Viking Motor Park-vän,

För oss bakom projektet Viking Motor Park har det varit ett händelserikt år. Vi förstår att Ni, likväl som vi, gladdes åt godkännandet av detaljplanen i Fullmäktige med rösterna 47 för och 4 emot. 2008 går mot sitt slut och i och med det går vi in på elfte året av projektering i Enköping. Nu tog det i stort sett två år att hitta rätt område, så kanske vi ska säga nionde året.

Även om det varit tyst från vår sida så pågår arbetet för fullt. För någon vecka sedan hade vi besök av intressenter från såväl England som Tyskland. Under två dygn, inhyrda på Ekolsunds Slotts Wärdshus, diskuterade vi finansiering, strategier, verksamheter och så vidare. Ett möte som på många sätt visade att vi är på rätt väg och att våra tankar och idéer tycks hålla hela vägen fram.

Miljömässigt väntar vi på två utredningar som vår miljöadvokat vill ha med till Miljödomstolen. Efterkontrollprogram för dels dagvatten och dels ljudnivåer. En grannlaga uppgift som Tyréns är klara med i dagarna. Som vanligt tar allt mycket längre tid än vad vi räknat med. En dom i miljödomstolen förväntas inom två år. Domstolen är den som kommer att sätta ramarna för verksamheten, till exempel ingen starkt bullrande vid midnatt.

Trots det med stor majoritet godkännandet av detaljplanen har miljöpartiet tillsammans med en del nejsägare valt att överklaga densamma. Det betyder en försening på åtminstone ett år räknat från maj 2008. Vi jobbar optimistiskt vidare med projektet och med de eventuella frågeställningar som kan uppkomma under tiden för överklagandet.

Hoppas att Ni alla får ett Gott Nytt År!

Med vänlig hälsning

Aros Racetrack Dev. AB
Nils Lidbaum, Bo Fallbrink & Christer Axelsson

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
GSX-R1000-K5
Fick nedanstående på mail idag.
Lite jobbigt att det kommer att ta åtminstone ett år extra bara för miljöpartiet överklagade.

Hur lång tid är rimligt? Har man byggt banan så är det försent att ändra sig, så jag förstår att man bör utreda saken grundligt... Men hur lång tid utreder man i genomsnitt en golfbana eller ett köpcentrum? Jag hinner ju gå i pension innan banan är klar!!!:va

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Ett exempel på politik och byråkrati när den är som bäst.
Handlar om ett sunkigt hotell mitt i Enköping.

Förstå vilket jobb det är att få igenom en motorbana.:brinnerup

FAKTA
Stadshotellet

2000
köper Peab Stadshotellet.

2001
visar en rapport att huset är i dåligt skick. Byggnaden utryms.
Bolaget ansöker om planändring och rivningslov.

2004
avslår fullmäktige deras förfrågan genom att anta en detaljplan som
innebar rivningsförbud.

2005
avslår regeringen Peabs överklagan. Byggnadens kulturhistoriska
värde uppges som en av anledningarna.

2006
återkommer Peab med en ny förfrågan om en ny detaljplan. Man vill
fortfarande riva den befintliga byggnaden men föreslår att bygga en fasad
mot torget som ska bli en exakt kopia av den gamla.

2007
beslutar fullmäktige att ta fram en ny detaljplan som innebär rivning
av Stadshotellet.

2008
beslutar kommunen, efter påstötning från länsstyrelsen, att ta fram
en miljökonsekvensbeskrivning av en rivning.

2009
är miljökonsekvensbeskrivningen klar. Den talar inte mot rivning.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Saklnar info om vad som händer och hur det går.. Raggat röster för namnlistan i flera år nu.

Längtar till den dag man får dundra genom en riktigt MotoGP-bana av den kalibern!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Hur går det? vill ju ha en riktig bana nära mig som man kan åka på.
Hjälper det att skriva upp sig nu? tror nog hela SFS kan skriva upp sig ifall det fortfarande gör nån nytta.

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan
UNT.se 090618

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=70-AV_ID=923343,00.html?from=puff

Överklaganden mot motorbana avslås
Länsstyrelsen beslutade på torsdagen att avslå samtliga överklaganden av den detaljplan som Enköpings kommunfullmäktige antagit för Viking Motor Parks motorbaneprojekt.

I beslutet skriver länsstyrelsen att kommunens hantering av detaljplanefrågorna när det gäller såväl sakägarbedömningar som underrättelser om ärendets gång skötts lagenligt.
Även miljöaspekter av motorbaneanläggningen har hanterats korrekt enligt Plan- och bygglagen, PBL, i detaljplanen anser länsstyrelsen. När det gäller miljöfrågor som bland annat buller- och vattenpåverkan hänvisar länsstyrelsen till den prövning av verksamheten som ska göras av Miljödomstolen. Att upphäva planbeslutet på grundval av miljöfrågor med hänvisning till PBL är inte möjligt skriver länsstyrelsen. Inte heller anser länsstyrelsen att kulturmiljön i Härkeberga och Litslena kommer att påverkas negativt av motorbaneanläggningen då den ska ligga inom en skogsridå och bara synas marginellt från kärnområdena som är av riksintresse för kulturmiljön.

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Tjoho...ett steg närmare målet :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...