VIKTIGT! Känner du igen föraren på bilden?

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
Är det någon som vet vad det här är för MC eller kanske känner igen föraren? Han körde i Tyresta nationalparken tillsammans med en kamrat på sörmlandsleden och passerade mig när jag fotograferade vid rastplatsen Årsjön. Senare misshandlade denna förare mig (att jag fick ett knäckt revben), efter det tog han min kamera samt GPS som de av någon anledning lämnade kvar vid rastplatsen.Dock tog de ett minneskortert som vid tillfället satt i kameran.

jea nu vet man ju inte hela historian men om man läser denna text (övanför)

så får man känslan av att du lägger dej i saker som du inte har att göra med
tex får inte köra här i parken, du spottade i skogen m.m jea då får man skylla sej skälv om man leker polis, han har ju så klart rätt att försvara sej om du försöker stoppa honom från att köra där,

händer mej ofta när jag är ute å kör i skogen som tillhör någon bonne, man blir atakerad & blir jag träffad av en sten eller pinne går jag skälvklart på & försvara mej så mycket som behövs för komma där i från, själförsvar kallas det. så ta nu å berätta hela sanningen

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Du låter väldigt säker men jag tror det är en CRF 250x -06
referens :)
http://www.blocket.se/vi/16978242.htm?ca=12_s

Jag är säker, faktiskt.:) Tredje generationen av hondas alu-ram, första som fyrtaktarn satt i. Jämför gärna grovleken på aluprofilen som löper ner från styrhuvudet. Med crf250 kom gen.5 som är betydligt smalare. Se även skillnaden i bakkant på sadeln, den är rak på gen.4, och gör en böj på gen.5. Kylvingen på den efterlysta hojen är "hel" runt det övre hålet, detta försvann i och med gen.5, det kan man se på den nedersta bilden i annonsen du hänvisar till, där är hålet "öppet" bakåt.
Jämför också utseendet på kicken.

Den vita är ingen Honda, syns på toppen av gaffelbenet, kayabagaffel, kawa och yam. Att det är en Yamaha syns på utseendet på plasten, och det blå orginalsadelöverdraget.(grått -07 och-08? lite osäker där) Syns också att det är en yamaha på den långa ljuddämparen. Årsmodellen tar jag på att den har aluminiumram, kom -06.

så, nu vet du:brynad

Ja, jag har åkt cross länge, haft ett gäng alu-hondor och skruvar mycket med alla möjliga märken:nerd

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Säkert totalt irrelevant men det skadar väl inte att nämna
Yamahaföraren verkar ha en sådan här:
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-032_l.jpg

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750

tex får inte köra här i parken, du spottade i skogen m.m jea då får man skylla sej skälv om man leker polis, han har ju så klart rätt att försvara sej om du försöker stoppa honom från att köra där,

händer mej ofta när jag är ute å kör i skogen som tillhör någon bonne, man blir atakerad & blir jag träffad av en sten eller pinne går jag skälvklart på & försvara mej så mycket som behövs för komma där i från, själförsvar kallas det. så ta nu å berätta hela sanningen

Alla har väl att göra med om nån dåre pajar deras naturreservat? Vem har förresten snackat om stenar och pinnar??? Du har fel. Det kallas inte självförsvar när du dummar dig och förstör ett naturreservat. Man kan inte ta skada av en digital fotografering, vad är det du ska försvara dig mot?

Och om jag var bonde och du förstörde min skog, då går jag fan mideval on your ass!

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
...han har ju så klart rätt att försvara sej om du försöker stoppa honom från att köra där,

Det mest korkade inlägg jag läst på SH på mycket länge, och det vill inte säga lite. :va

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Tur man kan bita sig i läppen och inte uttala sig i denna fråga, vem fan har tagit bort popcornätaren?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Är det någon som vet vad det här är för MC eller kanske känner igen föraren? Han körde i Tyresta nationalparken tillsammans med en kamrat på sörmlandsleden och passerade mig när jag fotograferade vid rastplatsen Årsjön. Senare misshandlade denna förare mig (att jag fick ett knäckt revben), efter det tog han min kamera samt GPS som de av någon anledning lämnade kvar vid rastplatsen.Dock tog de ett minneskortert som vid tillfället satt i kameran.

Om du tar dig tid att läsa det här inlägget från OFFROADENTUSIASTERNA så
kanske du inte skulle ha så mycket bekymmer med alla "bonnarna".

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Solklart: Terrängkörningslagen...
1§ Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet.

Men..
4§ Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar.

Alltså det finns olika grader i helvetet. Vad som bedöms som ringa, (liten) framgår inte.

Terrängkörningsförordningen meddelar de undantag som finns

När ärenden eller åtgärder inte kan utföras på något annat lämpligt sätt får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313) motordrivna fordon användas

1. av statliga eller kommunala tjänstemän i tjänsteärende,
2. av läkare, distriktssköterskor, barnmorskor eller veterinärer i yrkesutövning och
3. av fjällräddningen samt vid räddningstjänst av statliga brandkårer eller kommunal organisation för räddningstjänst.

Fordonen får användas av alla dem som utför

1. projektering, byggande, underhåll och skötsel av kraft-, gas-, vatten- eller avloppsledningar samt radio- eller teleanläggningar,
2. projektering, byggande, underhåll och skötsel av vägar,
3. transport av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt eller i andra jämförliga trängande fall,
4. underhåll av renskötselanläggning och för arbete med renskötsel vid bevakning av renar och vid drivning och samling av renar inför omedelbart förestående märkning, slakt eller flyttning samt för renskötarnas försörjning med livsmedel och andra dagligvaror i direkt samband med renskötseln,
5. hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin till lämpligast belägna bilväg samt vid arbete inom vilthägn i direkt samband med uppfödning av djurart för vilket hägnet är avsett och
6. skötsel- och anläggningsarbete inom park-, idrotts- eller friluftsområden.

Fordonen får därutöver användas

1. 1. på enskilda utfartsleder eller andra sådana enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik och
2. 2. inom tomter, järnvägs- eller fabriksområden eller andra arbetsplatser, särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden eller andra liknande områden.

Ovanstående understrukna paragrafdel är vad som överhuvudtaget möjliggör endurobanor.

KentW

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Finns alltid två sidor av historier.
Skulle vara kul att höra cross förarens. Tror inte den skulle stämma med denna historia.

Man ljuger alltid till sin egen fördel, och tills jag hört hans berättelse, så utgår jag ifrån att mycket som skrivs här är skitsnack också.

Vad är det du inte vill berätta, du tar enbart ett kort, dom stannar och slår på dig !! näe inte riktigt va, fram med hela storyn nu..

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Alla har väl att göra med om nån dåre pajar deras naturreservat? Vem har förresten snackat om stenar och pinnar??? Du har fel. Det kallas inte självförsvar när du dummar dig och förstör ett naturreservat. Man kan inte ta skada av en digital fotografering, vad är det du ska försvara dig mot?

Och om jag var bonde och du förstörde min skog, då går jag fan mideval on your ass!

Det mest korkade inlägg jag läst på SH på mycket länge, och det vill inte säga lite. :va

Det kallas civilkurage, och är något som brukar uppskattas av många.
Googla eller slå upp på Wikipedia om ordet känns främmande.

Håller med till fullo!

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14

O vad fasen får dig att tro att du ska ha rätt att köra sönder nåns skog då så att du ska ha rätt att försvara dig om nån vill stoppa dig?
Kallar det inte självförsvar.. kallar det du håller på med för provokation.
Vad tycker du om nån skulle göra runt på din gräsmatta till exempel?
Spelar väl ingen roll alls om han sa till dom, misshandel är misshandel.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti

Det Ni menar är alltså att Ni har rätt att provocera människor utan påföljd genom att köra på deras mark. Men samtidigt har rätten att slå ner andra människor som provocerar dig.

Har jag uppfattat Er rätt?

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Vad Noll-koll samt Crazzin menar är förstås att det kan ha skett lite mer saker mellan korttagningen och misshandeln.

Som ett exempel så skulle detta scenario ha kunnat utspela sig;
Istället för att fota en crossåkare så hade han kunnat gått fram till en flock vilda tonåringar som parkerat sin bil mitt på en fin äng istället för på bilparkeringen en bit högre upp i skogen ovanför ett krön..o när han vänligt men bestämt sa åt föraren att flytta bilen blev han aggresiv och ville inte lyda.

Detta hända mig...men jag var den som parkerade bilen.
Men ängen var ingen fin äng utan en ogräsbeväxt sådan med en väg rakt igenom. Två stora spår med grus i berättade att flera kör genom där för att ta sig till en del gamla lokaler som låg på andra sidan.
Så trots att min bil stod på en väg som gick genom en äng vilket inte skulle på något sett skada miljön eller gräset samt att jag inte kommer upp på bilparkeringen för att fronten på min låga bil slår i spelade ingen roll. Jag skadade helt enkelt ängen o skulle flytta på mig annars skulle han se till att åtgjärdes skulle göras, utan polisens inblandning. (!EDIT..för Lurch skull så skriver jag nu att jag var relativt lugn och inte alls aggresiv) :D
Detta sades ansikte mot ansikte med hög röst till mig, med saliv utflygandes från munnen. Med andra ord, den mannen hade problem o det kunde lätt ha slutat med ett knäckt revben på honom då hans beteende inte var av denna värld.

Så jag håller med att andra saker kan ha spelat in som gjorde att utgången blev på detta vis. O att en berättelse kanske inte överenstämmer med en annans.

Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Vad Noll-koll samt Crazzin menar är förstås att det kan ha skett lite mer saker mellan korttagningen och misshandeln.

Som ett exempel så skulle detta scenario ha kunnat utspela sig;
Istället för att fota en crossåkare så hade han kunnat gått fram till en flock vilda tonåringar som parkerat sin bil mitt på en fin äng istället för på bilparkeringen en bit högre upp i skogen ovanför ett krön..o när han vänligt men bestämt sa åt föraren att flytta bilen blev han aggresiv och ville inte lyda.

Detta hända mig...men jag var den som parkerade bilen.
Men ängen var ingen fin äng utan en ogräsbeväxt sådan med en väg rakt igenom. Två stora spår med grus i berättade att flera kör genom där för att ta sig till en del gamla lokaler som låg på andra sidan.
Så trots att min bil stod på en väg som gick genom en äng vilket inte skulle på något sett skada miljön eller gräset samt att jag inte kommer upp på bilparkeringen för att fronten på min låga bil slår i spelade ingen roll. Jag skadade helt enkelt ängen o skulle flytta på mig annars skulle han se till att åtgjärdes skulle göras, utan polisens inblandning.
Detta sades ansikte mot ansikte med hög röst till mig, med saliv utflygandes från munnen. Med andra ord, den mannen hade problem o det kunde lätt ha slutat med ett knäckt revben på honom då hans beteende inte var av denna värld.

Så jag håller med att andra saker kan ha spelat in som gjorde att utgången blev på detta vis. O att en berättelse kanske inte överenstämmer med en annans.

Och att bli aggresiv och inte lyda var en bra lösning eller?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Den första delen skulle som sagt vara mannens överdrivna story.
Om du inte förstår, fråga någon bredvid dig som kanske är smartare

I början på den andra delen skrev du att detta hände dig och att det var du som parkerade bilen. Och alltså blev aggresiv och värgade lyda. Men det har alltså inte hänt. Trots att du skrev att det hände dig. Ok, då förstår jag. Om du inte förstår, be någon bredvid dig som kanske är smartare skriva åt dig.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Envarsingripande kan man nästan alltid stödja sig på.

Alla personer i Sverige har rätt att gripa och kvarhålla en medmänniska tills polis ankommer. Det kallas envarsgripande och förutsätter att den gripne begår ett brott som har fängelse i straffskalan.

Nu vet jag att körning i vanlig terräng inte kan ge fängelse men nu var det i ett naturreservat och där gäller andra regler.

Få brott i detta landet har inte fängelse i straffskalan.

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Lite "off-topic" men en jag känner råkade ut för en lustig gubbe när han körde med sin enduro..

Situationen var följande:

Två killar kör längs en stig (skoterled) som ansluter till en stor skogsväg och ser en gubbe som går längs "stigen", förare nr:1 håller då av mot vänster utanför stigen för att inte störa gubbens vandring. ca 5meter innan mötet kastar sig gubben på kille nr:1 som då färdas i ca 40km/h, problemet är att killen på enduron inte märker gubbens tilltag förän för sent då han kollar på marken för att undvika att köra på stubbar och liknande. Naturligtvis räcker det inte med att försöka "rycka" tag i en 100kg kille åkande på en 130kg enduro i 40knyck så gubben gjorde en hjulning enligt den som körde enduro nr:2. Killen på enduro nr:1 blev så förvånad och förbannad att han först tänkte begrava gubben i skogen för sitt livsfarliga tilltag(gott om tallar väldigt nära stigen och det var väldigt nära en olycka pga tilltaget) men efter ett snabbt övervägande insåg killen att det inte fanns något givande i situationen då adrenalinet nu stod på topp och humöret i botten.

Till saken hör nu att åkarna hade tillstånd att köra i området men kände inte till att gubben ifråga tvistade med markägaren vars mark killarna körde på och detta handlade då om en extremt liten markbit ca 20m som aktuellt skoterspår går över och som är helt ok att åka på med skoter men gubben hatar tydligen MC och militärer och killarna körde i camokläder så troligen brann alla säkringar i gubbens skåp. Det har skrattats mycket åt denna händelse speciellt då killarna var 100+ viktklass och gubben var en ca 65kg och 65+år.

Ponera att gubben hade lyckats få första killen att kracha i ett träd och bli skadad, vad skulle ni ha gjort som kille nr:2!? Mitt i skogen med en dåre, nog skulle det vara svårt att inte klippa den gubben:gnissla

Gubben försökte agera Polis och gav sig själv sådana befogenheter, om man gör anspråk på sådana befogenheter får man vara beredd att det kan få konsekvenser..

Kontentan är att man bör överväga sina handlingar mot okända när man inte känner till omständigheterna. I exemplet trodde endurokillarna att de hade all rätt att köra där de körde och gubben ansåg sig ha rätt att med våld stoppa framfarten, ingen var rätt ute men man måste anse att gubben var den som verkligen gjorde bort sig och riskerade att råka illa ut på flera sätt:näsblod

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
Trevligt med uppmärksamhet:D

att leta nya vägar i skogen är det nog många som gör, i bland händer det tyvärr att man kommer ut på fel ställe & kanske råkade hamna i en park eller
en väg som tillhör någon som inte tycker om att man är där, då tycker ni som klagar på mitt inlägg att dom har rätt att slå mej med en pinne eller kasta sten på mej för jag är på deras mark, trådde vi hade polisen till sådant, att ta lagen i egna händer är inte ok men att försvara sej mot angrepp är lagligt, som jag skrev är det självförsvar, man står ju inte och ta emot slag med en pinne å säger jag får inte försvara mej enligt sh,:D

då skriver folk så här gick det inte till, nehä jag tyder det som sådan att foto
nissen inte gillade vad han såg och kastade något på mc-n som då gav igen & som straff blev han av med sina saker,

man ska inte lägga sej i är vad jag fösöker få fram, vi har poliser till sådant & det kan finnas en bra orsak till varför dom körde just där och inget vi ska ta reda på,

HELA SANNINGEN SKA FRAM INNAN MAN VÄLJER SIDA

ta nu å skriv lite mera hat brev till mej :yoparty

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras