Är det någon som vet vad det här är för MC eller kanske känner igen föraren? Han körde i Tyresta nationalparken tillsammans med en kamrat på sörmlandsleden och passerade mig när jag fotograferade vid rastplatsen Årsjön. Senare misshandlade denna förare mig (att jag fick ett knäckt revben), efter det tog han min kamera samt GPS som de av någon anledning lämnade kvar vid rastplatsen.Dock tog de ett minneskortert som vid tillfället satt i kameran.
jea nu vet man ju inte hela historian men om man läser denna text (övanför)
så får man känslan av att du lägger dej i saker som du inte har att göra med
tex får inte köra här i parken, du spottade i skogen m.m jea då får man skylla sej skälv om man leker polis, han har ju så klart rätt att försvara sej om du försöker stoppa honom från att köra där,
händer mej ofta när jag är ute å kör i skogen som tillhör någon bonne, man blir atakerad & blir jag träffad av en sten eller pinne går jag skälvklart på & försvara mej så mycket som behövs för komma där i från, själförsvar kallas det. så ta nu å berätta hela sanningen
Om du tar dig tid att läsa det här inlägget från OFFROADENTUSIASTERNA så
kanske du inte skulle ha så mycket bekymmer med alla "bonnarna".
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Solklart: Terrängkörningslagen...
1§ Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet.
Men..
4§ Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar.
Alltså det finns olika grader i helvetet. Vad som bedöms som ringa, (liten) framgår inte.
Terrängkörningsförordningen meddelar de undantag som finns
1§
När ärenden eller åtgärder inte kan utföras på något annat lämpligt sätt får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313) motordrivna fordon användas
1. av statliga eller kommunala tjänstemän i tjänsteärende,
2. av läkare, distriktssköterskor, barnmorskor eller veterinärer i yrkesutövning och
3. av fjällräddningen samt vid räddningstjänst av statliga brandkårer eller kommunal organisation för räddningstjänst.
Fordonen får användas av alla dem som utför
1. projektering, byggande, underhåll och skötsel av kraft-, gas-, vatten- eller avloppsledningar samt radio- eller teleanläggningar,
2. projektering, byggande, underhåll och skötsel av vägar,
3. transport av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt eller i andra jämförliga trängande fall,
4. underhåll av renskötselanläggning och för arbete med renskötsel vid bevakning av renar och vid drivning och samling av renar inför omedelbart förestående märkning, slakt eller flyttning samt för renskötarnas försörjning med livsmedel och andra dagligvaror i direkt samband med renskötseln,
5. hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin till lämpligast belägna bilväg samt vid arbete inom vilthägn i direkt samband med uppfödning av djurart för vilket hägnet är avsett och
6. skötsel- och anläggningsarbete inom park-, idrotts- eller friluftsområden.
Fordonen får därutöver användas
1. 1. på enskilda utfartsleder eller andra sådana enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik och
2. 2. inom tomter, järnvägs- eller fabriksområden eller andra arbetsplatser, särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden eller andra liknande områden.
Ovanstående understrukna paragrafdel är vad som överhuvudtaget möjliggör endurobanor.
KentW